Nieuwe puntentelling voetbal e.a. sporten

Topics die NIET met darts te maken hebben
BUTTON_POST_REPLY
DanMan
Lid
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2015, 09:07

Nieuwe puntentelling voetbal e.a. sporten

Bericht door DanMan »

Een aantal weken geleden ging er bij mij plots een lichtje op en zelf vind ik het een briljant idee.
Maar misschien zie ik wat over het hoofd en is het helemaal niks.

Van daar dat ik besloten heb om het hier te posten en dan via discussie erachter te komen of het wat is.

Komt ie...
Een nieuwe puntentelling voor het voetbal, welke ook bij andere sporten gebruikt kan worden.

Heel simpel:

Verlies 0 punten
Gelijkspel 1 punt
Winst thuis 2 punten
Winst uit 3 punten

Mijn belangrijkste voors:
- Een overwinning in een uitwedstrijd op vreemd veld en mogelijk vreemde ondergrond mag best zwaarder tellen dan een overwinning in een thuiswedstrijd met eigen publiek en op vertrouwd veld (kunstgras of echt).
- Uitspelende teams worden meer gemotiveerd om aanvallend voetbal te spelen. Er zijn immers 3 punten te behalen i.p.v. slechts 2.
- Optisch is de ranglijst veel spannender met meer verschuivingen gedurende het seizoen.

Een tegen kan ikzelf nog niet bedenken.

Shoot away... :mrgreen:
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Nieuwe puntentelling voetbal e.a. sporten

Bericht door cookie »

Hmm ik ben het eigenlijk wel met je eens!

Enige is dat teams niet hun eigen publiek vermaken. Een thuisoverwinning is opeens iets om minder trots op te zijn. Als ADO fan was ik erg trots op de overwinning thuis tegen Feyenoord, maar dit zou minder mooi zijn met jouw systeem.

De charme dat lagere teams thuis van betere winnen vind ik 3 punten waard.

Utrecht thuis tegen ADO, Roda thuis tegen PSV bijv. PEC pakt thuis ook veel punten van toppers.

Zou jammer vinden als dit niet meer er is.

Het gaat ook tegen het gevoel van sport in dat 2 teams samen voor zelfde doel strijden; 3 punten.
DanMan
Lid
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2015, 09:07

Re: Nieuwe puntentelling voetbal e.a. sporten

Bericht door DanMan »

Teams zouden alleen al vanwege het thuispubliek er vol voor moeten willen gaan.
Tevens kunnen ze nog altijd twee punten verdienen en de tegenstander beletten 3 punten te halen.
Extra motivatie dus.

Volgens mij stimuleert het echt aanvallend voetbal van de uitspelende partij en daarmee meer sensatie.
Teams zullen zich minder snel ingraven in een uitduel en in een thuiswedstrijd zouden ze zich moeten schamen als ze zich ingraven.
Schiavoni
Lid
BerichtenCOLON 655
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 14:29

Re: Nieuwe puntentelling voetbal e.a. sporten

Bericht door Schiavoni »

Ik vind het idee niets. Je speelt ieder seizoen 2x tegen elkaar, dus iedere club heeft 1x het thuisvoordeel. Daarnaast zeg je dat uitspelende teams meer gemotiveerd worden om aanvallender voetbal te spelen. Thuisteams worden met deze puntentelling juist minder gemotiveerd, omdat er 2 ipv 3 punten te behalen zijn.
Hoe weet je trouwens dat de ranglijst spannender is? Betere teams winnen over het algemeen meer uitwedstrijden, dus het lijkt me dat deze teams meer voordeel hebben met deze puntentelling. Het verschil tussen de sub en subtop, wordt naar mijn mening dan juist groter.
DanMan schreefCOLON Tevens kunnen ze nog altijd twee punten verdienen en de tegenstander beletten 3 punten te halen.
Extra motivatie dus.
Ook hier ben ik het er niet mee eens. Met de huidige puntentelling kun je nog steeds de tegenstander drie punten te laten behalen. Dus waar komt die extra motivatie dan vandaan? Het lijkt mij eerder minder motivatie, omdat je 1 punt minder kunt behalen.
DanMan schreefCOLON Volgens mij stimuleert het echt aanvallend voetbal van de uitspelende partij en daarmee meer sensatie.
Teams zullen zich minder snel ingraven in een uitduel en in een thuiswedstrijd zouden ze zich moeten schamen als ze zich ingraven.
Tijdens de knock-out ronde van Europese toernooien geldt de regel van de gescoorde uitdoelpunten. Wat ik zie is dat de thuisteams juist minder aanvallend spelen, om een tegendoelpunt te voorkomen.
ratm
Moderator
BerichtenCOLON 2915
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2014, 14:53

Re: Nieuwe puntentelling voetbal e.a. sporten

Bericht door ratm »

Wat is er mis met thuisvoordeel? Dat heeft iedereen toch?. Als je aanvallend voetbal wil belonen dan kun je beter een gelijkspel afschaffen of voor een overwinnig 4 punten geven. Maar "vroeger" kreeg je 2 punten voor een overwinning. Dat is naar 3 gebracht om aanvallend voetbal te stimuleren. Heeft dat echt gewerkt? Is het voetbal in Europa werkelijk aanvallender geworden? Ik vraag het me af. Ik denk dat dit soort maatregelen niet heel veel effect hebben tenzij het verschil echt heel groot wordt.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Nieuwe puntentelling voetbal e.a. sporten

Bericht door cookie »

ratm schreefCOLONWat is er mis met thuisvoordeel? Dat heeft iedereen toch?. Als je aanvallend voetbal wil belonen dan kun je beter een gelijkspel afschaffen of voor een overwinnig 4 punten geven. Maar "vroeger" kreeg je 2 punten voor een overwinning. Dat is naar 3 gebracht om aanvallend voetbal te stimuleren. Heeft dat echt gewerkt? Is het voetbal in Europa werkelijk aanvallender geworden? Ik vraag het me af. Ik denk dat dit soort maatregelen niet heel veel effect hebben tenzij het verschil echt heel groot wordt.
Op Knockout situaties na, zie ik wel meer aanvallend voetbal dankzij 3 punten.

Het puntensysteem van DanMan gaat inderdaad een groter gat slaan tussen Ajax en PSV en de rest. Danman heb je zin om dit te berekenen voor 1 of 2 competities?
Gebruikers-avatar
rproele
Lid
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:57

Re: Nieuwe puntentelling voetbal e.a. sporten

Bericht door rproele »

Enige wat zou kunnen is een bloedeloze 0 0 afdoen met 0 punten.
Maar stel nou dat 1 team letterlijk met 11 achter de bal staat.
De andere partij probeert in alle mogelijke manier te scoren maar komt er niet door.
Dan straf je dus ook een team dat het wel probeert, maar het gewoon niet lukt.

Ik denk dat het huidige systeem gewoon werkt.
Extra stimulans met 3 punten voor overwinning waardoor je meer uit kan lopen ipv gelijk of verlies.
Schiavoni
Lid
BerichtenCOLON 655
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 14:29

Re: Nieuwe puntentelling voetbal e.a. sporten

Bericht door Schiavoni »

cookie schreefCOLON Het puntensysteem van DanMan gaat inderdaad een groter gat slaan tussen Ajax en PSV en de rest. Danman heb je zin om dit te berekenen voor 1 of 2 competities?
Stand Eredivisie met puntensysteem van DanMan:
Afbeelding
DanMan
Lid
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2015, 09:07

Re: Nieuwe puntentelling voetbal e.a. sporten

Bericht door DanMan »

Ach...Uiteindelijk maakt de puntentelling ook niet veel uit.
Aan het einde ziet de ranglijst er toch grotendeels hetzelfde uit.

Iedereen wil het liefst de wedstrijd winnen. En anders toch minimaal gelijk spelen en als het niet anders kan dan toch het liefst met zo min mogelijk tegendoelpunten verliezen.
Daar verandert een wijziging in de puntentelling niets aan.

Ik sta echter nog steeds achter het principe van de telling. Ook omdat je dan een eventueel verschil in ondergrond voor de uitspelende ploeg compenseert.

Maar na lang wikken en wegen en veel typen en weer deleten, ben ik tot de conclusie gekomen, dat ik hier veel kan neerzetten, maar dat het er uiteindelijk op neerkomt, dat ik jullie niet overtuigd krijg van mijn idee en jullie mij niet van de tegens.

Case closed wat mij betreft :mrgreen:

Bedankt voor de argumenten. Leuk om te lezen :)
Gebruikers-avatar
rproele
Lid
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:57

Re: Nieuwe puntentelling voetbal e.a. sporten

Bericht door rproele »

Ik denk dat het eerder aan te bevelen is om prof-clubs te verplichten om op ECHT gras te spelen.
Ik denk dat je daar een beter argument hebt dan een verschil in punten voor thuis of uitspelend vanwege de ondergrond.

Anders kan je ook zeggen dat als een de Graafschap, die normaal maar 12.600 toeschouwers op de Vijverberg hebben en gelijkspelen in de Kuip hier 2 punten voor krijgt omdat ze het niet gewend zijn, terwijl als Feyenoord daar dan een halve punt krijgt, want hoeveelheid publiek is niks voor hun.
BUTTON_POST_REPLY