Politiek

Topics die NIET met darts te maken hebben
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Politiek

Bericht door Fred Raket »

Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen krijgen Buel. En het CDA start al goed met de uitspraak van Buma mbt sleepwet en nu Omtzigt mbt MH-17
Buel
Moderator
BerichtenCOLON 1327
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:42

Re: Politiek

Bericht door Buel »

Zoals eerder gesteld is politiek mn allergrootste interesse. (in de breedste zin van het woord: Lokaal, Provinciaal, Landelijk, Europees maar ook verder)

Momenteel zijn er behoorlijk wat vraagstukken die de gedachten vragen, het gaat dan ook te ver om dat allemaal nu te bespreken.
Ik wil het eigenlijk over 3 punten hebben:

Afgelopen week trad Alexander Pechtold af als Partijleider van D'66. Rob Jetten volgde hem op (in elk geval als fractievoorzitter, maar denk dat dat nog verder gaat....!) Eerlijk gezegd heb ik het idee dat ook Sybrand Buma van het CDA dit jaar zn aftreden bekend maakt. En ja, ik heb ook mn ideeen over een opvolger...
Zelf ben ik lid van een partij, maar moet bekennen dat ik mn lidmaatschap "aan het heroverwegen ben". Niet zozeer op lokaal/provinciaal gebied, maar zeker op landelijk.
De komende tijd zijn er minimaal 2 debatten die ik betrek in mn beslissing. Lid blijven, of niet.....

Het 2e punt zijn enkele ideeen mbt de 2e Kamer zelf.
1) Motie's van treurnis/afkeuring/wantrouwen enkel en alleen per Hoofdelijke stemming. Momenteel worden deze als partij verworpen of ondersteund. (partijbelang? Partijdiscipline? Coalitiediscipline? Hang aan Pluche?) De gedachte kwam bij me op bij het debat met Minister Blok over z'n uitspraken mbt Integegratie/samenleving. Ik kon me niet aan de gedachte onttrekken dat wanneer de terechte motie van wantrouwen per hoofdelijke stemming was behandeld dat hij dan was gevallen.
2) Kamer voortaan 150 Leden + 1 Voorziiter. Momenteel kent de 2e Kamer 150 leden, inclusief Voorzitter. Voorzitter heeft dus per definitie stemrecht. Terwijl hij/zij onpartijdig zou moeten zijn. De huidige voorzitter, Khadija Arib, opperde idee al eerder en ik ben het volledg met haar eens!
* 3) "Nieuwe" leden Kamer. Het gebeurt nogal eens dat een Kamerlid of Lid van het Kabinet (minister of staatssecretaris) gedurende de zittingsperiode vertrekt. Een strenge screening (ook eerder gedane uitspraken). Leden die uit de partij stappen, volledig uit Kamer (en ook geen 1-mans fractie) Tenzij betrokkene gekozen is met voorkeursstemmen! (uitleg zie **(a) 4) Geen terugkeer lid Kabinet bij aftreden in Kamer.
5) Verhoogde Kiesdrempel:. Voorkoming van kleine splinterpartijen
6) Strenger toezicht op taalgebruik.....omgangsnormen. De uitspraken van de heren Dijkhoff (VVD)en Buma (CDA) tijdens de Algemene beschouwingen deel ik ten volle. Dijkhoff: (bij aanvang betoog) Zo, de kijkwijzer kan weer terug geschroefd naar voor alle leeftijden. Buma: "Dit wordt ook op scholen uitgezonden...." Ik heb het hier enkel over landelijk, ook in mn eigen gemeente zie ik dit veelvuldig voorkomen...........
Ik vraag me af: hoe kan men grof en onacceptabel (vaak onder de gordel) taalgebruik hanteren en vervolgens verklaren zich zorgen te maken over de verharding van de maatschappij....

* Grondwet moet hiervoor gewijzigd worden. Kent namelijk geen partijen, maar enkel gekozen personen..... Een strenge screening is ook van belang. Er zijn momenteel Kamerleden die uitspraken in Media hebben gedaan die eigenlijk niet bij een (eventueel nieuw) Kamerlid horen....
** Zie eerste deel in bovenstaande. Dit gezegd hebbend: de kieswet bepaald dat bij een vertrek van Kamerlid dat het eerstvolgende lid op de Kieslijst wordt voorgedragen als nieuw Kamerlid. Terug in de geschiedenis: Toen Pechtold aftrad als Minister van Buitenlandse Vernieuwing kon hij geen Kamerlid worden, immers stond niet op lijst bij de eerdere Kamerverkiezingen. Komend voorjaar zal VVDér Azmani aftrede. Hij is immers lijsttrekker voor VVD verkiezingen Europa. Tenzij Zijlstra nee zegt, zal Zijlstra gevraagd worden terug te keren als Kamerlid. Voor een voorbeeld waarom ik tegen terugkeer in Kamer ben van Kabinetsleden hoef ik niet zo ver terug. Tijdens de afgelopen Kabinetsperiode (Rutte2) trad Fred Teeven af. Niet lang daarna werd hij opnieuw geinstalleerd als nieuw Kamerlid Niet veel later werd hij wederom lid van de Commissie Veiligheid en Justitie, het departement waar hij jarenlang staatssecretaris was.
Het Kamerlid Teeven moest debatteren en stemmen over de handelwijze van Staatssecretaris Teeven........... een mijns inziens erg vreemde situatie.
Ik bepleit dan ook geen terugkeer oude Kabinetsleden en/of geen stemrecht/zitting in commissie van eerder geleid departement
Iedereen mag meedoen aan voorspellingen die ik organiseer. Instappen kan en mag altijd
Voeg me gerust toe op fb of twitter (dartfanaat)
Buel
Moderator
BerichtenCOLON 1327
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:42

Re: Politiek

Bericht door Buel »

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van mijn ideeen.
Voorts hoop ik in dit topic vaker en over meer (inter)nationale items van gedachten te wisselen.
Iedereen mag meedoen aan voorspellingen die ik organiseer. Instappen kan en mag altijd
Voeg me gerust toe op fb of twitter (dartfanaat)
Buel
Moderator
BerichtenCOLON 1327
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:42

Re: Politiek

Bericht door Buel »

In eigen land hebben we momenteel discussie's, maar ook buiten de grenzen lopen discussie's. Wat te denken van de Brexit, bijvoorbeeld.

Mijn ideeen hierover.
Volgende week, 12 of 13 december) stemt het Engelse Lagerhuis over het akkoord. Mijn gedachten hierover:
* Krijgt GEEN meerderheid
* May treedt af
* Geen parlementsverkiezingen, maar opvolger ad interim
* nieuw referendum
* GEEN BREXIT!!!!!!
Deze laatste heb ik anderhalf jaar geleden al voorspeld. Het referendum van juni 2016 was gewoon een "farce". Een krappe meerderheid van een grote minderheid stemde voor....

Voor 2019 zie ik verder een val van Rutte3. Teveel bewindslieden die (moeten) aftreden: Blok, De Jonge, Van Engelshoven denk ik, en Rutte zelf die naar Europa gaat.... Hoe meer hij ONTKENT dat hij kandidaat is, hoe meer ik denk dat hij wel degelijk naar Brussel gaat..... Ik maak er geen geheim van dat ik PRO-Europa ben, sommige vraagstukken zllen we als continent het hoofd moeten bieden en niet allen apart....
Voor of vlak na de zomer van 2019 nieuwe verkiezingen...

Zelf ben ik lid van een politieke partij, toch denk ik dat ik mn lidmaatschap (landelijk) op zeg. Het achter een andere partij aanlopen... en het standpunt in enkele discussie's hebben mij doen besluiten de keus te heroverwegen.
Durf eerlijk te zeggen dat het standpunt in de discussie rondom de eventuele "vaccinatie-plicht" doorslaggevend is
Iedereen mag meedoen aan voorspellingen die ik organiseer. Instappen kan en mag altijd
Voeg me gerust toe op fb of twitter (dartfanaat)
Buel
Moderator
BerichtenCOLON 1327
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:42

Re: Politiek

Bericht door Buel »

Zoals de meeste van jullie weten hebben Politiek (breedste zin van het woord) en Darts mn grootste interesse (daarnaast natuurlijk nog vele andere onderwerpen). Vandaag wil ik weer een blog schrijven over Politiek
Dit jaar en volgend jaar staan 2 belangrijke items op het programma: Amerikaanse Presidents-verkiezingen (3 november) en Tweede Kamer verkiezingen maart 2021.

Ik beperk me nu tot de landelijke Politiek. Bij de meeste partijen is inmiddels zo’n beetje bekend wie de lijsttrekker wordt. Vandaag wordt bekend wie het bij het CDA wordt: Pieter Omtzigt of Hugo de Jonge. Eerlijk gezegd kan dat mijns inziens er maar 1 zijn.... Ik ga bij de overige huidige partijen in Kamer even het rijtje af. VVD (waarschijnlijk) Mark Rutte, PvdA Lodewijk Asscher, D’66 (waarschijnlijk) Sigrid Kaag, hoewel ik verwacht dat zich daar nog 1 of 2 personen melden om een gooi te doen naar het Lijsttrekkersschap (ik heb ook 2 namen in gedachte) D’66 zal in elk geval een goede kandidaat moeten hebben willen ze nog een beetje meespelen bij de verkiezingen en eventuele Kabinetsdeelname. Immers, een Kabinetslid van nu die feitelijk zowel de 2e Kamer, als 1e Kamer, als de Raad van State schoffeert doet de partij geen goed. Bedoeld Kabinetslid is niet Sigrid Kaag. GroenLinks Jesse Klaver, ChristenUnie (waarschijnlijk) Gert-Jan Segers, SGP (waarschijnlijk) Kees van der Staaij, SP Lilian Marijnissen, Denk (waarschijnlijk) Farid Azarkan, Partij voor de Dieren Esther Ouwehand PVV Geert Wilders, Forum voor Democratie Thierry Baudet, 50Plus (ik verwacht) Martin van Rooijen, Groep Krol/Van Kooten - Arendsen (Tijdens en na verkiezingen Partij voor de Toekomst: Henk Krol.

Ook op een ander vlak heb ik een idee dat ik met jullie wil delen. Het zou m.i. zijn om de Grondwet op het item van de Kieswet grondig te wijzigen. Hogere Kiesdrempel, Hogere waarden aan stemmen op Regio-Kandidaat (lees: Niet-lijsttrekker) Tijdens periode Partij verlaten of eruit gezet worden: Vertrek uit Kamer! Geen overname zetel, tenzij met voorkeurstemmen verkregen. (hiervoor moet namelijk Grondwet gewijzigd worden!) Hierdoor voorkom je een situatie zoals we die gezien hebben in 2017. Bij verkiezingen 2012 kwamen er 11 partijen in Kamer. Bij Be-ediging nieuwe Kamer in 2017 vertrokken er 17. Gevormd door 6 nieuwe partijen en 8 opgestapte/weggestuurde leden. 6 van de 8 hadden bij elkaar niet genoeg stemmen voor 1 Kamerzetel.

Ook voor het Reglement van Orde van 2e Kamer heb ik suggestie’s: Voorzitter: GEEN Stemrecht. Na keuze Voorzitter, iemand anders in zijn/haar plaats naar Kamer. Afgetreden Minister/Staatssecretaris mag volgens de huidige Kieswet terugkeren in de Kamer, mits hij/zij op de Kieslijst stond. Zo kon deze periode Mark Harbers terugkeren. Op zichzelf geen probleem, hij was immers ook gekozen. Wat veranderd zou moeten worden is dat in zo’n geval, in elk geval geldend voor de zittingsperiode deze GEEN woordvoerder wordt op terrein waar hij/zij verantwoordelijk had. Enkele jaren geleden trad Fred Teeven af als staatssecretaris. Toch werd hij woordvoerder bij Justitie-onderwerpen. Zo kon het het dus gebeuren dat Kamerlid Teeven moest debatteren en zich uitspreken over de handelwijze van Staatssecretaris Teeven..... Tenslotte stel ik voor dat Motie’s van Afkeuring/Wantrouwen altijd hoofdelijk zijn, Versoepeling Partij-Discipline. (Er zijn voldoende voorbeelden waarbij iemand eigenlijk geen voorstander was van een voorstel, maar vanwege partij-discipline voorstemde) Beschaafder taalgebruik tijdens debatten en tenslotte inperking 30-leden debatten en hervorming Vragenuur.

Het laatste punt is eigenlijk meer een vraag: Hoe kan het dat er veel met (aangenomen) motie’s wantrouwen (of zelf opstappen) bewindspersoon wordt gestrooid en dat betrokken ambtenaren of personen bij betrokken bedrijf kunnen blijven zitten (vaak met behoud inkomen....)?
Iedereen mag meedoen aan voorspellingen die ik organiseer. Instappen kan en mag altijd
Voeg me gerust toe op fb of twitter (dartfanaat)
BUTTON_POST_REPLY