Politiek

Topics die NIET met darts te maken hebben
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 5389
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Politiek

Bericht door Fred Raket » 11 Nov 2017, 15:10

Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen krijgen Buel. En het CDA start al goed met de uitspraak van Buma mbt sleepwet en nu Omtzigt mbt MH-17

Buel
Moderator
BerichtenCOLON 918
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:42

Bericht door Buel » 15 Okt 2018, 13:56

Zoals eerder gesteld is politiek mn allergrootste interesse. (in de breedste zin van het woord: Lokaal, Provinciaal, Landelijk, Europees maar ook verder)

Momenteel zijn er behoorlijk wat vraagstukken die de gedachten vragen, het gaat dan ook te ver om dat allemaal nu te bespreken.
Ik wil het eigenlijk over 3 punten hebben:

Afgelopen week trad Alexander Pechtold af als Partijleider van D'66. Rob Jetten volgde hem op (in elk geval als fractievoorzitter, maar denk dat dat nog verder gaat....!) Eerlijk gezegd heb ik het idee dat ook Sybrand Buma van het CDA dit jaar zn aftreden bekend maakt. En ja, ik heb ook mn ideeen over een opvolger...
Zelf ben ik lid van een partij, maar moet bekennen dat ik mn lidmaatschap "aan het heroverwegen ben". Niet zozeer op lokaal/provinciaal gebied, maar zeker op landelijk.
De komende tijd zijn er minimaal 2 debatten die ik betrek in mn beslissing. Lid blijven, of niet.....

Het 2e punt zijn enkele ideeen mbt de 2e Kamer zelf.
1) Motie's van treurnis/afkeuring/wantrouwen enkel en alleen per Hoofdelijke stemming. Momenteel worden deze als partij verworpen of ondersteund. (partijbelang? Partijdiscipline? Coalitiediscipline? Hang aan Pluche?) De gedachte kwam bij me op bij het debat met Minister Blok over z'n uitspraken mbt Integegratie/samenleving. Ik kon me niet aan de gedachte onttrekken dat wanneer de terechte motie van wantrouwen per hoofdelijke stemming was behandeld dat hij dan was gevallen.
2) Kamer voortaan 150 Leden + 1 Voorziiter. Momenteel kent de 2e Kamer 150 leden, inclusief Voorzitter. Voorzitter heeft dus per definitie stemrecht. Terwijl hij/zij onpartijdig zou moeten zijn. De huidige voorzitter, Khadija Arib, opperde idee al eerder en ik ben het volledg met haar eens!
* 3) "Nieuwe" leden Kamer. Het gebeurt nogal eens dat een Kamerlid of Lid van het Kabinet (minister of staatssecretaris) gedurende de zittingsperiode vertrekt. Een strenge screening (ook eerder gedane uitspraken). Leden die uit de partij stappen, volledig uit Kamer (en ook geen 1-mans fractie) Tenzij betrokkene gekozen is met voorkeursstemmen! (uitleg zie **(a) 4) Geen terugkeer lid Kabinet bij aftreden in Kamer.
5) Verhoogde Kiesdrempel:. Voorkoming van kleine splinterpartijen
6) Strenger toezicht op taalgebruik.....omgangsnormen. De uitspraken van de heren Dijkhoff (VVD)en Buma (CDA) tijdens de Algemene beschouwingen deel ik ten volle. Dijkhoff: (bij aanvang betoog) Zo, de kijkwijzer kan weer terug geschroefd naar voor alle leeftijden. Buma: "Dit wordt ook op scholen uitgezonden...." Ik heb het hier enkel over landelijk, ook in mn eigen gemeente zie ik dit veelvuldig voorkomen...........
Ik vraag me af: hoe kan men grof en onacceptabel (vaak onder de gordel) taalgebruik hanteren en vervolgens verklaren zich zorgen te maken over de verharding van de maatschappij....

* Grondwet moet hiervoor gewijzigd worden. Kent namelijk geen partijen, maar enkel gekozen personen..... Een strenge screening is ook van belang. Er zijn momenteel Kamerleden die uitspraken in Media hebben gedaan die eigenlijk niet bij een (eventueel nieuw) Kamerlid horen....
** Zie eerste deel in bovenstaande. Dit gezegd hebbend: de kieswet bepaald dat bij een vertrek van Kamerlid dat het eerstvolgende lid op de Kieslijst wordt voorgedragen als nieuw Kamerlid. Terug in de geschiedenis: Toen Pechtold aftrad als Minister van Buitenlandse Vernieuwing kon hij geen Kamerlid worden, immers stond niet op lijst bij de eerdere Kamerverkiezingen. Komend voorjaar zal VVDér Azmani aftrede. Hij is immers lijsttrekker voor VVD verkiezingen Europa. Tenzij Zijlstra nee zegt, zal Zijlstra gevraagd worden terug te keren als Kamerlid. Voor een voorbeeld waarom ik tegen terugkeer in Kamer ben van Kabinetsleden hoef ik niet zo ver terug. Tijdens de afgelopen Kabinetsperiode (Rutte2) trad Fred Teeven af. Niet lang daarna werd hij opnieuw geinstalleerd als nieuw Kamerlid Niet veel later werd hij wederom lid van de Commissie Veiligheid en Justitie, het departement waar hij jarenlang staatssecretaris was.
Het Kamerlid Teeven moest debatteren en stemmen over de handelwijze van Staatssecretaris Teeven........... een mijns inziens erg vreemde situatie.
Ik bepleit dan ook geen terugkeer oude Kabinetsleden en/of geen stemrecht/zitting in commissie van eerder geleid departement

Buel
Moderator
BerichtenCOLON 918
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:42

Bericht door Buel » 02 Nov 2018, 13:45

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van mijn ideeen.
Voorts hoop ik in dit topic vaker en over meer (inter)nationale items van gedachten te wisselen.

BUTTON_POST_REPLY