Nieuw team halverwege een lopende competitie. Competitievervalsing?

BUTTON_POST_REPLY
shandro
Lid
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2014, 00:22

Nieuw team halverwege een lopende competitie. Competitievervalsing?

Bericht door shandro »

De situatie telt als volgt.

In de divisie is plek voor 14 teams voor de reguliere competitie.
Echter, zijn er 13 aangemelde teams begonnen dit seizoen.

Na een half seizoen, komt er plotseling een nieuw team bij in deze divisie.
Dit team zal vanaf de 2e helft mee gaan spelen.
Praktisch kan dit team, hoe goed ze ook spelen, niet meer meedingen voor het kampioenschap.
Wél echter, kan dit team bepaalde onverwachtse opschuddingen doen veroorzaken.
Ze spelen immers toch niet meer voor de stand in de competitie.

Nu is het zo, dat als alle teams beginnen aan de aller eerste wedstrijd, in het begin van een competitie.
Dan is het voor iedereen weer even wennen, zeker in de laagste divisie, waar in de praktijk vaak niet de meest ervarene mensen staan.
Dus je eigen team zal door een stukje onwetendheid de eerste paar wedstrijden mogelijk een beetje spanning, druk, etc. voelen.
Dit kan je team benadelen. Echter, het is voor je tegenstander ook weer de eerste competitie wedstrijd.
En dus ondervinden beide teams dit 'nadeel'.


Echter, is dit nieuwe team, "koud" qua vorm en ervaring in het lopende seizoen, in tegenstelling tot de andere teams,
die hebben immers al 12 wedstrijden gespeeld dit seizoen.
Een logisch vervolg, voor het nieuwe team, omdat ze 'koud' zijn.
Is dat ze de eerste 4/5 wedstrijden waarschijnlijk eerder punten verlies lijden. Wat uiteraard gunstig is, voor de eerste 4/5 tegenstanders.
Als ze eenmaal ook op gang zijn gekomen, dan zullen ze op hun normale niveau zijn en geen last meer hebben van deze beginners spanningen etc.

Echter, de tegenstanders, van de láátste 4/5 wedstrijden komen tegen een team te staan, wat inmiddels wel weer redelijk is opgewarmd.
Waar dus logischerwijs minder punten te verdienen vallen.
Uiteindelijk, kan een kampioenschap verloren gaan op 1 of 2 punten.


Mijn punt is als volgt.

Het nieuwe team, zorgt voor een oneerlijke mogelijkheid tot het 'pakken' van eventuele punten.
De eerste wedstrijden in deze 2e helft, zullen er in de praktijk eerder punten gepakt kunnen worden ten opzichte van de laatste paar wedstrijden.

In welke sport competitie is het normaal, dat er ineens een team bij kan komen? Die ook mee mag dingen voor de punten.


Mijn voorstel: Laat dit team mee doen, ze zijn enthousiast en ik zie ze graag deelnemen aan de dartssport. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
Maar wíe heeft er baat bij, dat dit team punten kan pakken. Hoog in de competitie meespelen, kunnen ze toch niet.
Degraderen uit de laagste divisie, ook niet.
Laat ze meespelen, maar laat de punten niet tellen in de al lopende competitie.

Wat vinden jullie? Competitievervalsing ten top? Ik ben erg benieuwd.
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Nieuw team halverwege een lopende competitie. Competitievervalsing?

Bericht door Fred Raket »

Kan normaal niet, de planning qua wedstrijden is al klaar. Seizoen is begonnen tussen 13 teams, niet 14.
eikie
Lid
BerichtenCOLON 490
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2014, 22:05

Re: Nieuw team halverwege een lopende competitie. Competitievervalsing?

Bericht door eikie »

Ik geloof dat jij 3e divisie ZDF speelt Shandro? Ik keek namelijk zojuist op de site van de ZDF. Nu ken ik een beetje de ploegen en ik kan nu al met zekerheid aangeven dat de huidige nummers 1 t/m 3 aan het eind van de competitie nog steeds ergens op deze 3 plaatsen zullen staan of er nu een nieuw team bijkomt of niet. Wat betreft dat het kan een team halverwege erbij, tja ik denk dat het alleen maar leuk is om een extra wedstrijd te kunnen spelen. Dit is het laagste niveau binnen de ZDF. We hebben het hier niet over eredivisie of zo ;)
Laatst gewijzigd door 1 op eikie, in totaal 18 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Nieuw team halverwege een lopende competitie. Competitievervalsing?

Bericht door Fred Raket »

Oké :lol:
eikie
Lid
BerichtenCOLON 490
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2014, 22:05

Re: Nieuw team halverwege een lopende competitie. Competitievervalsing?

Bericht door eikie »

Er zijn een aantal teams de afgelopen twee jaar bijgekomen. Veel van deze teams zijn een mengeling van nieuwe jonge spelers met oud Eredivisie spelers. Dat zijn jongens die zonder problemen binnen de 18 darts hun legje uitgooien. Of je dan koud of warm bent in de competitie die winnen toch wel :D
shandro
Lid
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2014, 00:22

Re: Nieuw team halverwege een lopende competitie. Competitievervalsing?

Bericht door shandro »

Ik denk dat het helemaal niet aan de orde is welk niveau of welke divisie er gespeeld wordt.
Tevens, is het niet aan de orde of je nou 1e,2e of 7e of 8e wordt.
Wat betreft je opmerking over eerdere teams die binnen 18 pijlen hun legje uitgooien. Dat is een heel ander onderwerp en in de verste breedte niet relevant. Laten we bij het onderwerp/ de discussie blijven.

Maar het kampioenschap kan in theorie verloren worden op 1 punt. En daardoor is het in theorie mogelijk, dat dit ene punt zorgt voor promoveren of niet.

Uiteraard juich ik het toe dat er een team bij komt. Ik heet ze zeker van harte welkom.
Echter, halverwege een lopende competitie instromen... Is raar, in mijn ogen.

Van mij mag dit team best instromen hoor, dat is het probleem niet. Echter, laat dit dan gebeuren zónder punten voor de uiteindelijke stand in de lopende competitie.
Dan juich je wél het nieuwe team aan mee te doen. Maar kan dit géén nadelige gevolgen hebben voor de lopende competitie.
eikie
Lid
BerichtenCOLON 490
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2014, 22:05

Re: Nieuw team halverwege een lopende competitie. Competitievervalsing?

Bericht door eikie »

Het is inderdaad wel vreemd dat ze er voor kiezen om een team halverwege te laten meedoen, maar daar zal echt wel een reden voor zijn. Heb je al contact gezocht met de competitieleiding?
Jeroen1908
Lid
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2014, 01:25

Re: Nieuw team halverwege een lopende competitie. Competitievervalsing?

Bericht door Jeroen1908 »

Het kan natuurlijk nooit zo zijn dat er een team in "gestopt" wordt.
Een aantal punten zijn hier van toepassing.
De een speelt beter uit dan thuis en andersom.
In het begin van hun bestaan zijn koppels niet op elkaar ingespeeld. Wie trekt wie lekker mee etc. Dit heb je na 7/8 wedstrijden door. Dus zijn de teams die later tegen dit team spelen in het nadeel.
Het punt dat binnen jouw competitie de eerste 3/4 toch wel op hun plek blijven staan is misschien wel zo, maar 1/2 punten kan net wel of geen kampioenschap opleveren
Dus is het competitievervalsing ten top!
Niet meer niet minder..!

Je kan zo'n team wel de mogelijkheid geven om in de competitie te komen en hun wedstrijdjes te spelen. Maar dan niet om de punten. Gewoon als extra (oefen)wedstrijdje. Geen punten, wel verplichten.
shandro
Lid
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2014, 00:22

Re: Nieuw team halverwege een lopende competitie. Competitievervalsing?

Bericht door shandro »

Jazeker. De reactie is als volgt:

"Het is een nieuw team, maar er zijn enkele leden die al wel in de competitie hebben gespeeld.
Ook de leden van dat team hebben al wel eens gedart.
"

(Wat overigens totaal irrelevant, is in mijn ogen.)

"Ik ben niet van mening dat dit voor wie dan ook iets uitmaakt of je er eerst of laatst tegen moet spelen. Als competitieleiding ben ik van mening dat we blij moeten zijn om zo veel mogelijk teams te hebben."

(Dit laatste, ben ik het mee eens, echter, wederom streeft het het onderwerp voorbij, andere discussie in mijn ogen.)

"Ik ben niet van mening om hieraan andere regels te gaan stellen wel zal ik het meenemen naar de bestuursvergadering en ze jullie probleem voorleggen."
Afgezien van de vele meningen. Gaat het wel naar de bestuursvergadering.


Mijn reden om dit topic te beginnen. Is niet om de boel te veranderen, tevens niet om het bestuur zwart te maken in welke vorm dan ook.
Wél ben ik benieuwd naar de meningen van andere mensen die elders in een competitie spelen.


Overigens ook een goed punt van Jeroen1908.

Normaal heb je tegen ieder team een uit én thuis wedstrijd. Zodat iedereen wederom gelijke kansen heeft.
Nu is ook dát weggenomen. Je hebt nu een uit óf thuis wedstrijd.
Gebruikers-avatar
Dartmat
Lid
BerichtenCOLON 2916
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2014, 18:15

Re: Nieuw team halverwege een lopende competitie. Competitievervalsing?

Bericht door Dartmat »

Jeroen1908 schreefCOLONHet kan natuurlijk nooit zo zijn dat er een team in "gestopt" wordt.
Een aantal punten zijn hier van toepassing.
De een speelt beter uit dan thuis en andersom.
In het begin van hun bestaan zijn koppels niet op elkaar ingespeeld. Wie trekt wie lekker mee etc. Dit heb je na 7/8 wedstrijden door. Dus zijn de teams die later tegen dit team spelen in het nadeel.
Het punt dat binnen jouw competitie de eerste 3/4 toch wel op hun plek blijven staan is misschien wel zo, maar 1/2 punten kan net wel of geen kampioenschap opleveren
Dus is het competitievervalsing ten top!
Niet meer niet minder..!

Je kan zo'n team wel de mogelijkheid geven om in de competitie te komen en hun wedstrijdjes te spelen. Maar dan niet om de punten. Gewoon als extra (oefen)wedstrijdje. Geen punten, wel verplichten.
Helemaal mee eens. Het is fijn om een extra wedstrijd te kunnen spelen, maar wel competitievervalsing. Natuurlijk is dit ontzettend simpel op te lossen door dat toe te passen wat je in je laatste alinea voorstelt. Iedereen tevreden dan.
eikie
Lid
BerichtenCOLON 490
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2014, 22:05

Re: Nieuw team halverwege een lopende competitie. Competitievervalsing?

Bericht door eikie »

Is dit dan niet eerst besproken met de teamcaptains?
shandro
Lid
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2014, 00:22

Re: Nieuw team halverwege een lopende competitie. Competitievervalsing?

Bericht door shandro »

Jawel. Dit is 06-12-2014 gecommuniceerd naar alle teamcaptains.

"De tweede helft van de competitie zal er een nieuw team bijkomen in de derde divisie dit is < Teamnaam >."
Jeroen1908
Lid
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2014, 01:25

Re: Nieuw team halverwege een lopende competitie. Competitievervalsing?

Bericht door Jeroen1908 »

Dat is toch niet bespreken? Dat is mededelen.!

Ja het puntje : "het is mooi dat er weer een team bijkomt" los je al op om ze voor spek en bonen mee wil laten doen.
Zij blij (kampioen worden ze toch niet)
jullie blij (geen competitievervalsing)

En is het niet zo dat als je dit doorzet, dat er meer teams gaan morren? Uiteindelijk ga je leden verliezen. Dat is ook niet wat je moet willen als bond.. Toch?

Als je binnen je eigen bond een nul op het rekest krijgt, zal ik eens bij de NDB aan de bel trekken. Want uiteindelijk is dit niet wat je wil lijkt me. Gezeik binnen een bond.
Gebruikers-avatar
He-man
Lid
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:24

Re: Nieuw team halverwege een lopende competitie. Competitievervalsing?

Bericht door He-man »

"Het staat de wedstrijdleiding, c.q. het bestuur vrij de divisie indeling naar behoefte van de te
spelen competitie in te delen, indien een goed verloop van de competitie dit vereist. Het één en
ander met inachtneming van bestaande regels."

"In alle gevallen waarin deze artikelen niet voorzien, beslist het bestuur."
Denial is NOT a river in Egypt
Jeroen1908
Lid
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2014, 01:25

Re: Nieuw team halverwege een lopende competitie. Competitievervalsing?

Bericht door Jeroen1908 »

Ja dat is wel zo He-man. Maar dat is het punt niet. Hiermee bedoelen ze de start van de competitie lijkt mij. En dat je een ieder indeelt op zijn of haar niveau.
Maar dat is het punt niet..
Het punt van Shandro is: halverwege instromen is competitievervalsing. (Als het om punten gaat)
DeDeen
Lid
BerichtenCOLON 1000
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 11:17

Re: Nieuw team halverwege een lopende competitie. Competitievervalsing?

Bericht door DeDeen »

Jeroen1908 schreefCOLONJa dat is wel zo He-man. Maar dat is het punt niet. Hiermee bedoelen ze de start van de competitie lijkt mij. En dat je een ieder indeelt op zijn of haar niveau.
Maar dat is het punt niet..
Het punt van Shandro is: halverwege instromen is competitievervalsing. (Als het om punten gaat)
Iedereen kan evenveel punten halen tegen ze. Dus het lijkt me geen competitievervalsing.
Gebruikers-avatar
He-man
Lid
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:24

Re: Nieuw team halverwege een lopende competitie. Competitievervalsing?

Bericht door He-man »

Met deze twee artikelen kan het bestuur zo handelen, ook al is de bedoeling hier achter wat anders zoals je goed ziet.

Maar inderdaad, belangrijker is of we hier over competitievervalsing mogen spreken. Ik vind die term wat zwaar, maar m.i. had het ZDF bestuur dit sowieso niet moeten doen. Je schept een precedent hiermee. En een nieuw team kan altijd spelen: er is genoeg animo voor vriendschappelijke wedstrijden.
Denial is NOT a river in Egypt
Jeroen1908
Lid
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2014, 01:25

Re: Nieuw team halverwege een lopende competitie. Competitievervalsing?

Bericht door Jeroen1908 »

Dr is altijd animo voor oefenwedstrijdjes. Maar als je eerder aangegeven puntje doet. Gewoon om spek en bonen mee laten doen, dan is iedereen blij.
En dat iedereen evenveel punten tegen het team kan halen is natuurlijk quatch..
Ons team is uit altijd sterker dan thuis! Waarom? Thuis hebben wij 6-8 man die er zijn en willen spelen. Uit gaan we gewoon met 4! 1 auto vol is voldoende! Als je met 4 bent kan je beter in je spel komen dan met meer.
Maar goed Shandro, heb je geinformeerd bij andere teams? Zijn die het er ook niet mee eens?
Gebruikers-avatar
Mols hope
Lid
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:57

Re: Nieuw team halverwege een lopende competitie. Competitievervalsing?

Bericht door Mols hope »

Competitievervalsing vind ik het niet. Maar wel een onhandige keuze! Eerlijker is het idd om ze wel mee te laten doen, maar buiten mededinging. Voor de standen en de uitslagen dus niet meetellen. IK ben nog wel benieuwd nu ze er voor gekozen hebben om ze voor de punten te laten gooien, of ze ook gaan degraderen als ze op een degradatieplaats uitkomen aan het eind van de competitie.
shandro
Lid
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2014, 00:22

Re: Nieuw team halverwege een lopende competitie. Competitievervalsing?

Bericht door shandro »

Degraderen kunnen ze niet. Daar het de laagste divisie is.

Ik heb van 5/13 teams begrepen dat ze het er niet mee eens zijn.
1 ander team zegt bijvoorbeeld: die onderin de ranglijst meespelen zeggen bijvoorbeeld. 'Ik snap het wel, het is net niet eerlijk, maar voor ons maakt het niet zo uit, wij spelen toch niet mee voor de hoge plaatsen.'

En de andere teams heb ik nog niet gesproken.
BUTTON_POST_REPLY