Dart statistieken

BUTTON_POST_REPLY
Swedish Chef
Lid
BerichtenCOLON 528
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2014, 17:23

Dart statistieken

Bericht door Swedish Chef »

Zoals sommigen van jullie misschien weten, ben ik iemand van de statistieken. Een aantal heeft dit wel gemerkt tijdens het vergelijken van de PDC en BDO WK's. ;) Gister had ik even wat tijd over, en ben eens in de resultaten vanaf 2014 gedoken voor de volgende toernooien:

WK, Matchplay, WGP, EDC, The Masters, PC Finals en UK Open. In deze periode zijn (dus) 17 toernooien gespeeld; 7 in 2014, 7 in 2015 en tot nu toe 3 in 2016. Een aantal van de meest opvallende dingen:

Vanaf 2014 slechts 6 toernooiwinnaars en vanaf WK2015 zelfs maar 3, namelijk Taylor, Wade, Lewis en Anderson, Thornton, van Gerwen.

Vanaf 2014 is (uiteraard) MvG de best presterende speler. Hij heeft maar 2 keer NIET de kwartfinale of beter gehaald. Andere spelers die hier hoog op scoren; Taylor, Wright, Lewis en Anderson allen boven de 50%. Opvallend: Suljovic heeft maar aan 8 van de 17 toernooien meegedaan, maar wel 4 keer kwartfinale gehaald.
Negatieve uitschieters: van Barneveld met 23,5%, Whitlock met 18,8%, Smith met 13,3%, Thornton met 12,5% en Kim Huybrechts met 6,3%; deze laatste heeft 1 kwartfinale gehaald in 16 toernooien.

Als ik dan kijk naar de resultaten; vind ik dat op basis van deze resultaten een aantal spelers onterecht in de PL staat en dat een aantal spelers echt gehyped wordt/werd. O.a:
Kim Huybrechts. Leuk hoor dat iemand zo op een podium staat, maar één QF in bijna 2,5 jaar tijd laat zien dat je toch echt tekort komt.
Robert Thornton. Afgezien van de mooie winst van de WGP heeft hij, sinds WK2014, maar 1 QF gehaald, verder altijd eerder uitgeschakeld.
Michael Smith. Je kunt een groot talent zijn, maar dan is het ook belangrijk dat je eens QF's gaat winnen op TV.

Andere nog opvallende zaken, sinds WK2015:
Dave Chisnall. Eigenlijk enorm constant met 4 verloren QF's. Ook hij moet zorgen dat hij meer QF's gaat winnen.
Peter Wright. Geweldige run; na MvG en Anderson de best presterende speler. Nu nog een toernooiwinst en z'n rijtje is compleet :) Gun het hem!
Jelle Klaasen. 2 verloren QF's en 2 verloren SF's. Als ie dit volhoudt, volgend jaar Premier League? ;)
Raymond van Barneveld. Alles of niks. 6 van de 10 keer verloren bij de laatste 32, 3 keer minimaal SF gehaald. Oei...
Mensur Suljovic. 2 verloren QF's en 2 verloren SF's. Als ie dit volhoudt, volgend jaar richting top 10?
I'm no longer a slave to fear, I am a child of God
Dartsjournalist
Lid
BerichtenCOLON 1513
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2014, 18:03

Re: Dart statistieken

Bericht door Dartsjournalist »

Wat betreft Thornton zag ik nog wel een leuke statistiek voorbijkomen.
Wins over current top-64 since 2015 Grand Prix:
Ricky Evans: 15 (inc 8 in 2016)
Robert Thornton: 5
Chisnall overigens nog wel een finale gehaald.
Twitter: @PVDarts180
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Dart statistieken

Bericht door cookie »

Mooie feitjes!

En mooi dat je aangeeft op basis van "deze resultaten".

Daarom vind ik het ook wel mooi aan de PL dat ze spelers buiten de top 8 of top 10 de echte toppers laten "challengen" in de PL. Huybrechts stond destijds 17e op de wereldranglijst.

Qua entertaining is het mooi kijken hoe Smith het doet tegen de toppers. Valt me sowieso op dat het eigenlijk alleen leuk is om aanstormend talent een wildcard te geven. Hier schaar ik ook Bunting dan even onder.. Toen Klaasen en nu Smith.

Heb je het gehele lijstje paraat waar van elke speler het % staat dat deze een kwartfinale haalt? Ben wel even benieuwd naar de verhoudingen van bijv. Wade en Lewis :geek:
Swedish Chef
Lid
BerichtenCOLON 528
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2014, 17:23

Re: Dart statistieken

Bericht door Swedish Chef »

cookie schreefCOLON Heb je het gehele lijstje paraat waar van elke speler het % staat dat deze een kwartfinale haalt? Ben wel even benieuwd naar de verhoudingen van bijv. Wade en Lewis :geek:
Zoals als dit overzichtje? ;) ;)
Let op: dit is vanaf WK 2015.

Afbeelding
I'm no longer a slave to fear, I am a child of God
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Dart statistieken

Bericht door cookie »

Ja hier word ik vrolijk van :D :ugeek:
Swedish Chef
Lid
BerichtenCOLON 528
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2014, 17:23

Re: Dart statistieken

Bericht door Swedish Chef »

cookie schreefCOLONJa hier word ik vrolijk van :D :ugeek:
Hier zitten nu alleen de spelers in die minimaal 1 keer een QF hebben gehaald...anders wordt de lijst zo lang ;)
I'm no longer a slave to fear, I am a child of God
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Dart statistieken

Bericht door cookie »

Mooi om te zien dat..

- Er echt een groot gedeelte spelers is dat nooit verder komt dan een kwartfinale (beginnend bij Vincent)
- Lewis en Barneveld altijd de kwartfinale winnen.
- Barneveld de meeste nederlagen bij laatste 32 heeft
- Lewis dit juist bij de laatste 16 heeft
- Wright een abonnement heeft op de laatste 8 (zoals jij al aangaf)
- Suljovic de speler is om je geld op te zetten bij de bookmakers
- Klaasen gewoon met de top 10 meedraait
- Thornton 17e staat qua %
- Whitlock toch ver is afgegleden (ook na de PL?)
Jacco
Lid
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2016, 17:08

Re: Dart statistieken

Bericht door Jacco »

Swedish Chef schreefCOLONZoals sommigen van jullie misschien weten, ben ik iemand van de statistieken. Een aantal heeft dit wel gemerkt tijdens het vergelijken van de PDC en BDO WK's. ;) Gister had ik even wat tijd over, en ben eens in de resultaten vanaf 2014 gedoken voor de volgende toernooien:

WK, Matchplay, WGP, EDC, The Masters, PC Finals en UK Open. In deze periode zijn (dus) 17 toernooien gespeeld; 7 in 2014, 7 in 2015 en tot nu toe 3 in 2016. Een aantal van de meest opvallende dingen:

Vanaf 2014 slechts 6 toernooiwinnaars en vanaf WK2015 zelfs maar 3, namelijk Taylor, Wade, Lewis en Anderson, Thornton, van Gerwen.

Vanaf 2014 is (uiteraard) MvG de best presterende speler. Hij heeft maar 2 keer NIET de kwartfinale of beter gehaald. Andere spelers die hier hoog op scoren; Taylor, Wright, Lewis en Anderson allen boven de 50%. Opvallend: Suljovic heeft maar aan 8 van de 17 toernooien meegedaan, maar wel 4 keer kwartfinale gehaald.
Negatieve uitschieters: van Barneveld met 23,5%, Whitlock met 18,8%, Smith met 13,3%, Thornton met 12,5% en Kim Huybrechts met 6,3%; deze laatste heeft 1 kwartfinale gehaald in 16 toernooien.

Als ik dan kijk naar de resultaten; vind ik dat op basis van deze resultaten een aantal spelers onterecht in de PL staat en dat een aantal spelers echt gehyped wordt/werd. O.a:
Kim Huybrechts. Leuk hoor dat iemand zo op een podium staat, maar één QF in bijna 2,5 jaar tijd laat zien dat je toch echt tekort komt.
Robert Thornton. Afgezien van de mooie winst van de WGP heeft hij, sinds WK2014, maar 1 QF gehaald, verder altijd eerder uitgeschakeld.
Michael Smith. Je kunt een groot talent zijn, maar dan is het ook belangrijk dat je eens QF's gaat winnen op TV.

Andere nog opvallende zaken, sinds WK2015:
Dave Chisnall. Eigenlijk enorm constant met 4 verloren QF's. Ook hij moet zorgen dat hij meer QF's gaat winnen.
Peter Wright. Geweldige run; na MvG en Anderson de best presterende speler. Nu nog een toernooiwinst en z'n rijtje is compleet :) Gun het hem!
Jelle Klaasen. 2 verloren QF's en 2 verloren SF's. Als ie dit volhoudt, volgend jaar Premier League? ;)
Raymond van Barneveld. Alles of niks. 6 van de 10 keer verloren bij de laatste 32, 3 keer minimaal SF gehaald. Oei...
Mensur Suljovic. 2 verloren QF's en 2 verloren SF's. Als ie dit volhoudt, volgend jaar richting top 10?
Leuk zo'n statistiekenoverzicht! Volgens mij zijn er sowieso weinigen die begrijpen waarom Thornton dit jaar mee mocht doen in de Premier League gezien zijn vorm de laatste tijd. Misschien omdat hij toch nog 'gewoon' in de top 8 staat?
In mijn ogen valt de selectie van Michael Smith wel te begrijpen, omdat hij 'gewoon' top 8 staat, vooral door prestaties op de Euro Tour toernooien en zijn halve finale plaats op de Grand Slam of Darts vorig jaar en daarnaast natuurlijk een aanstormend talent is en bovendien ook een leuke speler om naar te kijken vanwege zijn tempo.
De invitatie van Kim Huybrechts zijn mogelijk ook vraagtekens bij te zetten inderdaad. Misschien komt het doordat hij, als ik het me goed herinner, stijgende was op het moment van invitatie en wellicht dat de PDC hierdoor ook trachtte het darten in België een boost te geven.

Daarnaast vind ik het bijzonder om te lezen dat Raymond van Barneveld er of vrij bijtijds uit ligt of ver komt.
Dartfreak(z.nl)
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Dart statistieken

Bericht door cookie »

Jacco schreefCOLON
Daarnaast vind ik het bijzonder om te lezen dat Raymond van Barneveld er of vrij bijtijds uit ligt of ver komt.
Deze statistieken onderbouwen inderdaad de kwaal van Raymond en eigenlijk ook het grootste winstpunt.
DanMan
Lid
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2015, 09:07

Re: Dart statistieken

Bericht door DanMan »

Was Kim niet mede uitgenodigd op basis van zijn fantastische wedstrijd tegen MVG op de GSoD? (geloof ik...)
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Dart statistieken

Bericht door cookie »

DanMan schreefCOLONWas Kim niet mede uitgenodigd op basis van zijn fantastische wedstrijd tegen MVG op de GSoD? (geloof ik...)
Zeker en een goed niveau op het WK. Het is knap hoe een deelname aan de PL het beeld, dat mensen van een speler hebben, verandert.

Ik heb dit ook gehad hoor.. en Huybrechts heeft het toen prima gedaan.

Hoe bizar is het dat Newton geen enkele kwartfinale meer haalt..
BUTTON_POST_REPLY