Hoe nu verder met de PDC?

Gebruikers-avatar
Dartfantje
Lid
BerichtenCOLON 815
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 01:39

Hoe nu verder met de PDC?

Bericht door Dartfantje »

Ik hoor en zie nu al verschillende mensen klagen over de toch overheersende saaie vertoningen van de toernooien. Totaal geen spanning, en zelfs als een wedstrijd wel spannend is zit ik er in ieder geval nooit echt in.

Moet de PDC nu wat veranderen aan het aantal toernooien, opzet van toernooien of misschien meer de uitstraling eromheen?
Gebruikers-avatar
Dartfantje
Lid
BerichtenCOLON 815
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 01:39

Re: Hoe nu verder met de PDC?

Bericht door Dartfantje »

Om er zelf maar op te reageren:

Wat Jacques Nieuwlaat eerder deze week al vermeldde en net ook na afloop van de finale was het teveel aan wedstrijden tussen spelers zoals MVG en Phil. Hierdoor neemt de sensatie en spanning rond dit soort wedstrijden af, waar je vroeger wel is een half jaar zat te wachten tussen de clash van Barney en Phil.
De spelers zelf voelen dit ook. Als je bijvoorbeeld als Phil in een maand tijd zo'n 3x op de kloten krijgt van MVG, dan zakt de moed je toch wel in de schoenen lijkt me en dan ga je ook niet met veel vertrouwen het podium op, wat vandaag ook het geval was bij Phil.

Daarnaast vindt ik zelf de sfeer in het publiek niet echt je van het. Al dat zingen is leuk, maar op de één of andere manier brengt dat bij mij het idee dat wat er op podium gebeurt schijnbaar niet interessant genoeg is. In plaats van kijken gaan we met onze rug naar het podium toe lekker klappen en zingen.

Wat er dus moet gebeuren naar mijn idee:
Schaf al die schijttoernooien af zoals de World Series en van mijn part ook de Premier League en breng er helemaal niets voor terug. Verdeel de vloertoernooien wat meer verspreid over de kalender. Toernooien die trouwens ook van de kalender mogen zijn het EK en de PCF, want dit is naar mijn idee gewoon een bonus op wat je eigenlijk al hebt gepresteerd.
Bij het publiek zal je niet veel meer kunnen veranderen, behalve het misschien weer donkerder te maken zoals het vroeger ook was, of gewoon weer wat kleinere zalen zoals Circus Tavern. Alleen al de impressie van die zaaltjes waarin het publiek zowat in elkaar gevouwen zat was gewoon prachtig om te zien, en dan moesten de wedstrijden nog gespeeld worden.
Gebruikers-avatar
rproele
Lid
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:57

Re: Hoe nu verder met de PDC?

Bericht door rproele »

Met een groot deel snap ik de redenering en ben ik het tussen de regels door eens.

Grootste irritatie is die Internationale bullshit toernooien om wereldwijd meer zieltjes te werven.
Met de top 8 die niet de top 8 is, maar ze kunnen blijkbaar nog steeds niet om van Barneveld heen.

De PL had gewoon bij 8 spelers moeten blijven.
Niks geen 10 waarvan er 2 afvallen, gewoon de oude vorm van na de overstap van Barney, 4 wedstrijden per avond en verder geen gelul.

De onzinnigeen oneerlijke opzet van de Euro Tour mag ook wel afgeschaft worden, rankings binnen rankings en dan ook nog eens rare mogelijkheden tot kwalificatie waarvan Duitsland het grootste voordeel heeft, simpel omdat de meeste daar gehouden worden.
En dan wordt het publiek op de 1e dag al geconfronteerd dat de Duitsers niet kunnen darten en die spelers van het bord vliegen, waarop het publiek vaak zich niet echt inzet.

Met de poging meer en grotere toernooien te creëren en spelers te winnen is de PDC zijn doel voorbij geschoten.
Meeste voordeel en kansen liggen bij slechts enkelen.
En deze zullen ook niet snel meer dit voordeel verliezen alleen al omdat de rest veel minder kan spelen op tv en grote toernooien.
Dat een Thorton zo lang profijt heeft van 1 toernooi en daarna niks meer presteren.
Chizzy heeft 2 jaar lang geluk gehad van een uitschieter op de WGP, maar weinig zoden aan de dijk in het begin erna.
Smith laat zien dat hij de echte mentaliteit mist voor de echte top maar door enkele regels in de top mag bivakkeren.

Minder en andere opzet van toernooienen misschien zelfs de hele OoM anders opzetten of lezen.
DutchTedHankey
Lid
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 13:43

Re: Hoe nu verder met de PDC?

Bericht door DutchTedHankey »

Met veel dingen eens, maar het grootste probleem is misschien wel dat de nummer 1 ver boven de rest uitsteekt. Alleen Anderson komt daarbij in de buurt, maar die doet niet altijd zijn best. Toernooien zijn zo voorspelbaar als de pest. Elke keer dezelfde wedstrijden, telkens dezelfde winnaar.

Zo langzaamaan ga ik weer verlangen naar de bdo: setssysteem, spanning en meerdere kanshebbers.

Helaas zal dit hele topic geen nut hebben. Geld is waar alles om draait bij Hearn.
Erelid van wijlen darts.nu :)
DanMan
Lid
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2015, 09:07

Re: Hoe nu verder met de PDC?

Bericht door DanMan »

Het probleem is, dat nu alles ook nog te volgen is. Dat maakt het onvermijdelijk, dat mensen op een gegeven moment moe worden van de sport.
Bij andere sporten zie je hetzelfde probleem.
Overdaad schaadt.
Maar uiteindelijk draait het ook bij de PDC maar om één ding: geld! Het grote geld zit nu eenmaal buiten Europa en dan zullen er dus offers gebracht moeten worden.
Doordat Hearn darts globaal wilt maken, zullen er in de toekomst waarschijnlijk een aantal van de huidige toernooien komen te vervallen. Dat is haast onvermijdelijk. Het is óf het één óf het ander. Óf globaal gaan óf het kleiner houden en meer "lokaal" blijven.
Ik denk, dat darts nu in een overgangsperiode zit, waardoor het voor ons als jarenlange kijker nu als overdaad voelt, maar op andere plekken in de wereld zijn ze misschien juist blij met de huidige ontwikkelingen.

M.b.t. de huidige toernooien hoop ik net als de experts, dat ze richting een loting gaan, waarbij alleen de nrs. 1 t/m 4 vast staan in het schema en de rest daar omheen geloot wordt. Alleen al om niets steeds dezelfde wedstrijden te hoeven zien.
Daarnaast zou ik graag zien, dat er minimaal in de 2 weken voor een Major geen andere toernooien zijn. Zo wordt er weer een beetje spanning richting een toernooi opgebouwd.

Verder ben ik nog altijd niet Van Gerwen-moe. Dus van mij mag hij nog lang blijven domineren :D
Ik hoop, dat dit zijn recordjaar wordt qua toernooioverwinningen en ik hoop, dat hij alle Majors dit jaar wint.
Taylor heeft vandaag gezegd, dat Van Gerwen de allerbeste darter ooit is en dat mag hij nog lang bewijzen.
Dartsjournalist
Lid
BerichtenCOLON 1513
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2014, 18:03

Re: Hoe nu verder met de PDC?

Bericht door Dartsjournalist »

Dartfantje schreefCOLONOm er zelf maar op te reageren:

Wat Jacques Nieuwlaat eerder deze week al vermeldde en net ook na afloop van de finale was het teveel aan wedstrijden tussen spelers zoals MVG en Phil. Hierdoor neemt de sensatie en spanning rond dit soort wedstrijden af, waar je vroeger wel is een half jaar zat te wachten tussen de clash van Barney en Phil.
De spelers zelf voelen dit ook. Als je bijvoorbeeld als Phil in een maand tijd zo'n 3x op de kloten krijgt van MVG, dan zakt de moed je toch wel in de schoenen lijkt me en dan ga je ook niet met veel vertrouwen het podium op, wat vandaag ook het geval was bij Phil.

Daarnaast vindt ik zelf de sfeer in het publiek niet echt je van het. Al dat zingen is leuk, maar op de één of andere manier brengt dat bij mij het idee dat wat er op podium gebeurt schijnbaar niet interessant genoeg is. In plaats van kijken gaan we met onze rug naar het podium toe lekker klappen en zingen.

Wat er dus moet gebeuren naar mijn idee:
Schaf al die schijttoernooien af zoals de World Series en van mijn part ook de Premier League en breng er helemaal niets voor terug. Verdeel de vloertoernooien wat meer verspreid over de kalender. Toernooien die trouwens ook van de kalender mogen zijn het EK en de PCF, want dit is naar mijn idee gewoon een bonus op wat je eigenlijk al hebt gepresteerd.
Bij het publiek zal je niet veel meer kunnen veranderen, behalve het misschien weer donkerder te maken zoals het vroeger ook was, of gewoon weer wat kleinere zalen zoals Circus Tavern. Alleen al de impressie van die zaaltjes waarin het publiek zowat in elkaar gevouwen zat was gewoon prachtig om te zien, en dan moesten de wedstrijden nog gespeeld worden.
Kleinere zalen? Denk dat Barry Hearn gelijk wegklikt na het lezen van deze zin :P. Gaat natuurlijk niet gebeuren. Meer bezoekers levert meer geld op, waarvan natuurlijk ook een deel doorvloeit naar het prijzengeld.
Twitter: @PVDarts180
JeroenvdV
Lid
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2014, 07:55

Re: Hoe nu verder met de PDC?

Bericht door JeroenvdV »

Even over de premier league, dat is waar al het prijzengeld voor de protour vandaan komt, dus dat gaan ze nooit afschaffen !!
Eigenlijk vind ik de huidige opzet niet eens zo slecht.
Walking in a Whitlock wonderland, there's only oneee Simon Whitlock
Gebruikers-avatar
The Runner
Lid
BerichtenCOLON 1285
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2015, 20:42

Re: Hoe nu verder met de PDC?

Bericht door The Runner »

De PDC zal zijn grote toernooien meer moeten verspreiden over andere landen, buiten de UK, buiten Europa. Bij de meeste sporten wordt dit al gedaan, maar niet bij het darten.
22 gram Target Rising Sun
Extra Short Deflectagrip Shafts Wit
Target Vision Flames White
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Hoe nu verder met de PDC?

Bericht door Fred Raket »

Toernooien zonder de top 8 (16) organiseren, zodat je ook eens andere spelers op TV ziet in meer rondes.
Als men het nodig vind de PDC te promoten in Azie etc, laat ze dan hier voor ons wat anders organiseren. Ik kijk amper nog darts en dat is het 1e jaar nu. Jammer dat Beaton en King niet wonnen.

ook begin ik me meer te ergeren aan het publiek, die komen niet voor het darten maar om te feesten.
(zaterdag keken er: 341.000 mensen naar de halve finales en gister 501.000)
DanMan
Lid
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2015, 09:07

Re: Hoe nu verder met de PDC?

Bericht door DanMan »

Fred Raket schreefCOLONToernooien zonder de top 8 (16) organiseren, zodat je ook eens andere spelers op TV ziet in meer rondes.
Als men het nodig vind de PDC te promoten in Azie etc, laat ze dan hier voor ons wat anders organiseren. Ik kijk amper nog darts en dat is het 1e jaar nu. Jammer dat Beaton en King niet wonnen.

ook begin ik me meer te ergeren aan het publiek, die komen niet voor het darten maar om te feesten.
(zaterdag keken er: 341.000 mensen naar de halve finales en gister 501.000)
Voor mij geen toernooien zonder de top 8. Ik ga echt niet continu naar wedstrijden van rond de 90 gemiddeld kijken en ik denk velen met mij.
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen die toernooien in Azië e.o. níet te kijken. Dan zijn de grotere toernooien weer leuker om wél te kijken.
Op tv willen de meeste mensen het beste hebben wat darts te bieden heeft. Alleen moet het eens in een andere samenstelling.
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Hoe nu verder met de PDC?

Bericht door Fred Raket »

Heb niks met gemiddelden, zolang het maar spannend is. Denk zelf dat men nog versteld staat hoe spelers spelen en denken dat ze kunnen winnen zonder MvG,Wade etc
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Hoe nu verder met de PDC?

Bericht door cookie »

Geef mij ook maar gewoon liever veel spannende wedstrijden waar je spelers onder druk grote dingen ziet doen. Liever dat dan 2 spelers die 100+ een 18-10 op het scoreboard zetten.

De World Matchplay heeft ook een veel te lang concept. Als je 2 breaks achter staat aan het begin van een wedstrijd, dan ben je eigenlijk al gezien. Hier zit het GROOTSTE probleem van de PDC. Tijdens wedstrijden kunnen spelers niet "resetten" om toch successen te halen met een andere aanpak tijdens een wedstrijd.

Hetzelfde geld voor de hoeveelheid wedstrijden die Top 8 met elkaar gooit. Je hebt als speler geen kans/tijd om met een andere aanpak de nr1 van de troon te stoten. Daar is simpelweg geen tijd voor! Je moet maar doorgaan doorgaan doorgaan en je ziet dat dit niet ten goede komt.
Laat dit nog even doorgaan en spelers zullen steeds meer piekmomenten gaan zoeken, wat denk ik weer ten goede zou komen van de sport. Maak het dus nog maar veel drukker en zorg maar dat er toernooien komen waar de nr 1 of 2 niet is.

Je hebt mentaal gezien tijd nodig om weer naar een nieuw hoogte punt te trainen. We zien Daphne Schippers ook niet elke maand tegen de nr2 van de wereld hardlopen.

Dit is het moment voor de PDC om de kalender nog voller te maken en te accepteren dat toernooien ook mooi zijn zonder alle top 8 spelers.
DutchTedHankey
Lid
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 13:43

Re: Hoe nu verder met de PDC?

Bericht door DutchTedHankey »

Kwartfinale matchplay om 2 gewonnen sets van 6 legs? Bij 1-1 beslissende set van 5 legs. Dan is het bij 6-1 nog niet gespeeld en hoef je geen 20 legs zonder spanning te kijken. Halve finale en finale met zelfde systeem.
Erelid van wijlen darts.nu :)
Gebruikers-avatar
rproele
Lid
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:57

Re: Hoe nu verder met de PDC?

Bericht door rproele »

cookie schreefCOLON De World Matchplay heeft ook een veel te lang concept. Als je 2 breaks achter staat aan het begin van een wedstrijd, dan ben je eigenlijk al gezien. Hier zit het GROOTSTE probleem van de PDC. Tijdens wedstrijden kunnen spelers niet "resetten" om toch successen te halen met een andere aanpak tijdens een wedstrijd.
Is het juist niet, dat in een langer wedstrijd concept je juist wel de tijd hebt om terug te komen????
Als je bij voetbal 2 doelpunten tegen krijgt in de eerste 10min heb je er nog 80 om terug te komen.
Niet als dit gebeurd in het laatste kwartier.

Ook op de GSoD wordt ongeveer met dit aantal legs gespeeld in de finale (b.o. 33 als ik me niet vergis) en hoor je niemand over het format klagen.
Sets of legs, ook het aantal is iets wat niet altijd tot wel of niet spanning brengt.
Dit hebben we in verschillende wedstrijden kunnen ondervinden, zowel BDO als PDC en hier is zelfs een topic aan gekoppeld met de grootste comebacks.
Spanning heeft te maken met onderlinge verschil tussen de spelers, vorm van de dag en de spirit of ze kunnen/willen knokken.
Format heeft hier totaal geen invloed op denk ik, als je een offday hebt heb je die oner 10legs, 5 sets of 18 legs.
Enkel is het in sets mogelijk de ene met 3-2 te winnen om de volgende met 3-0 te verliezen en gewoon 1-1 te staan ipv 5-3 achter in legs.
Gebruikers-avatar
thepower1990
Lid
BerichtenCOLON 346
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 16:26

Re: Hoe nu verder met de PDC?

Bericht door thepower1990 »

Jouw laatste zin in je post is precies de reden waarom spelen in sets zo veel beter is voor de spanning dan spelen in legs. Het mooiste voorbeeld om dit te onderschrijven is misschien wel de prestaties van Raymond van Barneveld op de laatste 2 WK's. Dit jaar in de 3e ronde tegen Michael en vorig jaar in de 3e ronde tegen Lewis. Als die wedstrijden over legs waren gespeeld hadden Van Gerwen en Lewis waarschijnlijk vrij eenvoudig gewonnen omdat Raymond het niet meer aankan om leg na leg in het huidige geweld mee te gaan. Maar juist omdat deze wedstrijden over sets werden gespeeld kon hij het zich permitteren om ook eens een paar legs weg te geven zonder dat meteen de wedstrijd verloren was. Mede door het spelen in sets werd die wedstrijd tussen Michael en Raymond op het WK een klassieker waar nog lang over na werd gesproken terwijl volgende week bij wijze van spreken niemand nog een mooie wedstrijd van deze World Matchplay kan opnoemen. Het is niet gezegd dat met het spelen in sets er geen saaie wedstrijden tussen zullen zitten maar met het spelen in sets maak je de kans wel zo groot mogelijk op spanning en dramatische ontknopingen. Iedereen heeft uiteraard recht op zijn eigen mening hierover maar het is volgens mij niet zomaar dat een speler als Raymond de laatste jaren fantastisch speelt op het WK waar in sets worden gespeeld terwijl de rest van het jaar als er bijna altijd in legs worden gespeeld zijn resultaten een heel stuk minder zijn.
Gebruikers-avatar
rproele
Lid
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:57

Re: Hoe nu verder met de PDC?

Bericht door rproele »

thepower1990 schreefCOLONJouw laatste zin in je post is precies de reden waarom spelen in sets zo veel beter is voor de spanning dan spelen in legs.
Ik geef in deze ook geen uitleg over een voorstander van legs of sets, lijkt me grotendeels een andere discussie.
Het ging in deze om de lengte van het format, dus het aantal legs zoals nu gespeeld werd.
Veel legs is een reden van niet spannend want je kan niet terug komen, was de duidelijke strekking, iets wat in mijn verbeelding compleet tegenspreekt.

Als je een offday hebt of van huis uit al niet mee kan met de tegenstander is set of legs geen onderscheid, spanning komt er niet.
Zoals je aangaf met die 2 wedstrijden kon Barney in de juiste sets/legs inderdaad wel het hoge niveau halen en goed verdelen en daarom de winst binnen halen.
Maar dat was dus omdat van Barneveld WEL een goede dag had net als Lewis en van Gerwen, niet zijn koppie liet hangen bij een achterstand en door bleef gaan met geloof in eigen kunnen.
En daarbij was van Barneveld destijds dodelijk op zijn dubbels, de reden waarop zijn vertrouwen ook onderbouwd was, in die vorm pakte hij geregeld ook in leg-format van Gerwen en Lewis.
Maar er zijn ook wedstrijden dat hij van Gerwen bij kon benen en net in de beslissende leg het niet deed (WGP 3-0 sets legs 3-2,3-2,3-2).
Op papier had dit zowel in legs als sets spannend geweest al is de uitslag 3-0 in sets dan geflatteerd.
Ook WK wedstrijden tegen bv Taylor was het verloop vaak anders dan de score deed vermoeden.

Maar dat slaat in deze discussie de plank mis, de redenering dat je in een lang format niet kan terug komen.
Best of 10 dat Wade alsnog Whitlock versloeg, of Hankey dit ook deed is dan makkelijker dan in een langer format?
In alle commentaren zeggen ze juist dat een vroege achterstand in een kort format dodelijk is omdat je geen leg meer mag missen bv.
En nu wordt juist tegen alle logica in anders beweerd.
Gebruikers-avatar
rproele
Lid
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:57

Re: Hoe nu verder met de PDC?

Bericht door rproele »

DutchTedHankey schreefCOLONMet veel dingen eens, maar het grootste probleem is misschien wel dat de nummer 1 ver boven de rest uitsteekt.

Dit deed Taylor ook voordat Barneveld overstapte en nog onbevangen hem tijdelijk van de troon stootte.
Daarna ging Taylor doorontwikkelen en was weer lange tijd ongenaakbaar.
Dit wil niet zeggen dat toen destijds andere wedstrijden niet spannend waren, Barney, Whitlock, Lewis, Scholten, Wade, Jenkins, Part, Baxter, Mardle, Painter, Manley en nog wel meerdere zorgen bezorgen je toch nog wel leuke wedstrijden ernaast.


Alleen Anderson komt daarbij in de buurt, maar die doet niet altijd zijn best. Toernooien zijn zo voorspelbaar als de pest. Elke keer dezelfde wedstrijden, telkens dezelfde winnaar.

Niet alleen Anderson, maar ook een Lewis zou het op talent moeten kunnen bijbenen, misschien zelf nog wel beter.
Maar deze mist gewoon simpel weg de drive om te blijven trainen en verbeteren.
Teert op zijn back2back wereldtitels en that's it.
Dit is gewoon echt een kwestie van mentaliteit, niet van kunnen, net zoals sommige spelers dus gewoon een wedstrijd kunnen laten lopen.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Hoe nu verder met de PDC?

Bericht door cookie »

rproele schreefCOLON
cookie schreefCOLON De World Matchplay heeft ook een veel te lang concept. Als je 2 breaks achter staat aan het begin van een wedstrijd, dan ben je eigenlijk al gezien. Hier zit het GROOTSTE probleem van de PDC. Tijdens wedstrijden kunnen spelers niet "resetten" om toch successen te halen met een andere aanpak tijdens een wedstrijd.
Is het juist niet, dat in een langer wedstrijd concept je juist wel de tijd hebt om terug te komen????
Als je bij voetbal 2 doelpunten tegen krijgt in de eerste 10min heb je er nog 80 om terug te komen.
Niet als dit gebeurd in het laatste kwartier.

Ook op de GSoD wordt ongeveer met dit aantal legs gespeeld in de finale (b.o. 33 als ik me niet vergis) en hoor je niemand over het format klagen.
Sets of legs, ook het aantal is iets wat niet altijd tot wel of niet spanning brengt.
Dit hebben we in verschillende wedstrijden kunnen ondervinden, zowel BDO als PDC en hier is zelfs een topic aan gekoppeld met de grootste comebacks.
Spanning heeft te maken met onderlinge verschil tussen de spelers, vorm van de dag en de spirit of ze kunnen/willen knokken.
Format heeft hier totaal geen invloed op denk ik, als je een offday hebt heb je die oner 10legs, 5 sets of 18 legs.
Enkel is het in sets mogelijk de ene met 3-2 te winnen om de volgende met 3-0 te verliezen en gewoon 1-1 te staan ipv 5-3 achter in legs.
3-0 achterstand nu in legs zorgt ervoor dat je klaar bent. Met setsysteem is dat veel minder. Eigenlijk zou de PDC een BO3 sets BO9 legs moeten doen. Hierdoor geef je spelers meer ruimte om 5 legs op rij gas te geven en niet alleen op je eigen legs.

Mentaal blijf je altijd achter staan, waardoor je minder presteert. Als je dit kan doorbreken met een setsysteem dan zal je spannendere wedstrijden met meer kantelpunten tegen komen.
Schiavoni
Lid
BerichtenCOLON 655
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 14:29

Re: Hoe nu verder met de PDC?

Bericht door Schiavoni »

Is het niet zo dat dit ook bij andere sporten gebeurd? Neem bijvoorbeeld voetbal. De Champions League is bijna al op voorhand te voorspellen wie er in de kwartfinales zullen staan, zoniet de halve finales. Ook in Spanje worden de titels verdeeld tussen vooral Barcelona en Real Madrid (met af en toe een Atletico Madrid die er tussen komt). In Duitsland heb je Bayern die domineert en Italie en Frankrijk Juventus en Paris Saint-Germain. In golf had je jarenlang Tiger Woods die er met de prijzen vandoor ging, in het tennis was dit voorheen Federer, nu is dit Djokovic. In de formule 1 was dit Schumacher. Zo kun je nog tal van sporten opnoemen, waar 1 speler/atleet(atleten)/team boven de rest uitsteken.
De Ballon d'Or gaat al jarenlang tussen Ronaldo en Messi. Michael Phelps domineerde de zwemsport. Phil Taylor pakte decennia lang de ene na de andere prijs, in snooker had je Steve Davis (jaren 80) en Stephen Hendry (jaren 90) die alle prijzen pakten.
Gebruikers-avatar
The Runner
Lid
BerichtenCOLON 1285
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2015, 20:42

Re: Hoe nu verder met de PDC?

Bericht door The Runner »

Schiavoni schreefCOLONIs het niet zo dat dit ook bij andere sporten gebeurd? Neem bijvoorbeeld voetbal. De Champions League is bijna al op voorhand te voorspellen wie er in de kwartfinales zullen staan, zoniet de halve finales. Ook in Spanje worden de titels verdeeld tussen vooral Barcelona en Real Madrid (met af en toe een Atletico Madrid die er tussen komt). In Duitsland heb je Bayern die domineert en Italie en Frankrijk Juventus en Paris Saint-Germain. In golf had je jarenlang Tiger Woods die er met de prijzen vandoor ging, in het tennis was dit voorheen Federer, nu is dit Djokovic. In de formule 1 was dit Schumacher. Zo kun je nog tal van sporten opnoemen, waar 1 speler/atleet(atleten)/team boven de rest uitsteken.
De Ballon d'Or gaat al jarenlang tussen Ronaldo en Messi. Michael Phelps domineerde de zwemsport. Phil Taylor pakte decennia lang de ene na de andere prijs, in snooker had je Steve Davis (jaren 80) en Stephen Hendry (jaren 90) die alle prijzen pakten.
Hetgaat er niet zozeer om wie de prijzen pakt, maar de formats van bepaalde toernooien zouden moeten worden aangepast om de wedstrijden leuker en aantrekkelijker te maken. Het WK en de WGP zijn uitzonderingen qua format. Dat uiteindelijk 1 spelers steeds de beste is vind ik geen probleem. Ik denk dat de PDC er goed aandoet om bijvoorbeeld op een EK of PCF te experimenteren met een andere opzet.
22 gram Target Rising Sun
Extra Short Deflectagrip Shafts Wit
Target Vision Flames White
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Hoe nu verder met de PDC?

Bericht door cookie »

Je hebt gelijk dat het met elke sport is.. Gelukkig is darts de sport waar je als organisator er invloed op kan uitoefenen. Bij voetbal kan je niet opeens de 90min veranderen of teams met 8 spelers laten spelen.

Bij darten kan je wel naar een bord met extra triple of bijv een andere set structuur.
Gebruikers-avatar
erikje
Lid
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2016, 11:17

Re: Hoe nu verder met de PDC?

Bericht door erikje »

Om ook maar even te ventileren...
Volgens mij zit de sport op het moment in een fase van overkill na een periode van sappelen.
ik denk ook dat het op een gegeven moment wel weer wat afzwakt met het teveel aan toernooien enz.
Er zijn al spelers die aangeven het rustiger aan te willen doen met alle toernooien en het bijbehorende reizen en van huis zijn.
Voor de liefhebbers van de sport is er op dit moment ook weinig kijkplezier meer, bijna standaard patroon vanaf de kwartfinale. het enige verschil is de locatie...
Dus als er van beide kanten signalen komen dat de lol er vanaf begint te raken komt er ook verandering(hoop ik)

Ik kijk bijna geen darten meer... Vroeger keek ik uit naar Januari... Lakeside... Bbc... tot laat in de avond... Vaak op het puntje van m'n stoel...
Tegenwoordig zit ik tussendoor te lezen of val ik erbij in slaap.
Niet denken, maar gooien...
Gebruikers-avatar
rproele
Lid
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:57

Re: Hoe nu verder met de PDC?

Bericht door rproele »

cookie schreefCOLON 3-0 achterstand nu in legs zorgt ervoor dat je klaar bent. Met setsysteem is dat veel minder. Eigenlijk zou de PDC een BO3 sets BO9 legs moeten doen. Hierdoor geef je spelers meer ruimte om 5 legs op rij gas te geven en niet alleen op je eigen legs.

Mentaal blijf je altijd achter staan, waardoor je minder presteert. Als je dit kan doorbreken met een setsysteem dan zal je spannendere wedstrijden met meer kantelpunten tegen komen.
Dit is dan een punt waar we in mening van verschillen, ik zie niet in waarom een 3-0 in legs achterstand een blokkade zou moeten opleveren, enkel als je niet de juiste winnaars-mentaliteit hebt.
Zeker in een langer format zou dit juist de boost moeten geven dat je er van kan terugkomen.
Dat is dan dus niks meer of minder dan het kaf van het koren scheiden, de toppers geven niet op, de tobbers wel.
Dit is trouwens buiten beschouwing gelaten, legs of sets, dat is in deze even niet aan de order.
Zie echter totaal niks in een BO9 legs/set, hoe op het WK wordt gespeeld, BO5 lijkt mij afdoende.
Vind wel dat zoals bv de BDO de Winmau afhandelen dramatisch, BO3.
Erwin27
Lid
BerichtenCOLON 842
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 19:54

Re: Hoe nu verder met de PDC?

Bericht door Erwin27 »

Het probleem is denk ik de World Series. Teveel toernooien met steeds dezelfde spelers, waardoor op de echte toernooien het echte vuur ontbreekt als toppers tegen elkaar moeten.

Daarnaast wordt het niveau verschil tussen de top 8 die steeds naar de World Series mag, en de rest te groot. De top 8 speelt elke week een groot TV-toernooi voor veel publiek. De rest van de spelers heeft in het eerste halfjaar alleen de UK Open (en moet dan nog hopen dat je op het podium mag spelen), en dan pas de Matchplay. Dat is echt een groot verschil.

Daarnaast zie je nu ook dat de ''top 8'' geen tijd meer heeft om mee te doen aan de vloertoernooien. Er zijn nu volgens mij al zes vloertoernooien geweest waarbij niemand van de top 8 aanwezig is. Dat worden er nog veel meer. Ik vraag me af of dat de bedoeling is. Het lijkt er nu echt op dat de PDC alleen voor de top 8 is ,en de rest het maar mag doen op de vloertoernooitjes. De PDC heeft vorig jaar gezegd dat men meer wil denken aan de overige spelers door de PC Finals uit te breiden naar 64 spelers. Maar dat is niet de reden geweest: De reden is geweest dat met 64 geplaatste spelers de top 8 rustig heel veel toernooien bewust kan overslaan om World Series te spelen, om vervolgens alsnog geplaatst te zijn voor de Finals.

Daarnaast is de maand november gewoon een probleem. Elke week een toernooi. Van een Open EK, tot de Grand Slam of Darts, tot de World Series Finals en de PC Finals. En dan is er nu ook nog een Champions League of Darts. De gemiddelde dartsfan ziet door het bomen het bos niet meer. Welk toernooi is nu belangrijk en wat zegt nu welk toernooi. En uiteindelijk komen altijd dezelfde spelers weer tegen elkaar uit in de finales.

Verlies je de ene keer. Ach, dan heb je de week erop weer een kans om te winnen. Dat kan niet de bedoeling zijn volgens mij.
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Hoe nu verder met de PDC?

Bericht door Fred Raket »

Het is juist mooi dat meer top8 geen vloer speelt. zo komen andere darters aan overwinningen en bekendheid, nu nog op TV. ;)
BUTTON_POST_REPLY