Het grote gooiproblemen topic

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
BUTTON_POST_REPLY
IvanTheDarts180
Lid
BerichtenCOLON 386
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 17:09

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door IvanTheDarts180 »

cookie schreefCOLON
Bart schreefCOLON
cookie schreefCOLONSuper om te horen dat gevoel blijkt te werken. Ben benieuwd welke theorie je precies op doelt? Veel darters kijken teveel visueel naar hoe ze gooien.. Ik geloof niet in oog-hand coördinatie, maar in oog-handgevoel coördinatie om even het verschil aan te geven. Meeste darters zie ik focussen op het "oog gedeelte" ipv het "hand gedeelte".

Verder is 80% of 90% naar mijn mening niet een mega verschil. Stabiel gooien zorgt voor een groter verschil.. Tuurlijk helpen alle kleine details een beetje. Aan andere kant.. wanneer jij de pijlen hoog in de t20 gooit, kan je beter bredere pijlen hebben om tegenaan te gooien ;)
Mijn theorie was dat ik mijn oude gevoel weer terug zou krijgen met een front-loaded pijl. Dat bleek dus zo te zijn. De bulls radar vind ik een slank pijltje. En zoals Fred al aangaf, het ontwerp van de pijl bepaalt dat voor een groot deel. Theoretisch gezien kan de pijl natuurlijk slanker zijn naarmate het tungsten gehalte hoger is. Voor mij is nu juist het iets bredere stukje in de torpedo vorm perfect voor mijn grip. Daar houd ik de pijl iets achter vast met duim en wijsvinger en in mijn geval zorgt dat voor meer stabiliteit dan bij een rechte barrel.

Wat ik me nog afvraag is of tungsten ook voor meer accuratie zorgt. Weet iemand dat misschien?
Balans is beter te doen met tungsten dus daardoor ook meer accuratie.. De perfecte dartpijl is een kwestie van keuzes maken:

- recht- frontloaded?
- gewicht?
- type grip
- lengte shaft
- lengte punt
Soort flight
Darts.nu O.o.M afgesloten als 87e.
Darts-talk O.o.M. 39e
Unicorn barney phase 5 23g
Unicorn Sigma titanium slikstik
unicorn sigma flights .125micron.

2014 180:1
2015 180:tot nog toe 1
Bart
Lid
BerichtenCOLON 228
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2014, 14:30

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Bart »

[quote="cookie"][quote="Bart"][quote="cookie"]
Balans is beter te doen met tungsten dus daardoor ook meer accuratie.. De perfecte dartpijl is een kwestie van keuzes maken:

Wat bedoel je met: Balans is beter te doen?
IvanTheDarts180
Lid
BerichtenCOLON 386
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 17:09

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door IvanTheDarts180 »

Bart schreefCOLON
cookie schreefCOLON
Bart schreefCOLON
cookie schreefCOLON Balans is beter te doen met tungsten dus daardoor ook meer accuratie.. De perfecte dartpijl is een kwestie van keuzes maken:

Wat bedoel je met: Balans is beter te doen?
Zwaartepunt van de pijl bepalen ga ik vanuit. Uitbalanceren/uitwegen dus.
Darts.nu O.o.M afgesloten als 87e.
Darts-talk O.o.M. 39e
Unicorn barney phase 5 23g
Unicorn Sigma titanium slikstik
unicorn sigma flights .125micron.

2014 180:1
2015 180:tot nog toe 1
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

IvanTheDarts180 schreefCOLON
Bart schreefCOLON
cookie schreefCOLON
Bart schreefCOLON
cookie schreefCOLON Balans is beter te doen met tungsten dus daardoor ook meer accuratie.. De perfecte dartpijl is een kwestie van keuzes maken:

Wat bedoel je met: Balans is beter te doen?
Zwaartepunt van de pijl bepalen ga ik vanuit. Uitbalanceren/uitwegen dus.
Zwaartepunt bepalen inderdaad.. Met Tungsten is het nauwkeuriger. Met Brass darts is het alleen te doen als ze het heel groot en grof houden. Met brass ben je minder flexibel in het bepalen hoe je pijl eruit ziet dan met tungsten.
Donny23
Lid
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2014, 12:58

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Donny23 »

cookie schreefCOLON
IvanTheDarts180 schreefCOLON
Bart schreefCOLON
cookie schreefCOLON
Bart schreefCOLON
cookie schreefCOLON Balans is beter te doen met tungsten dus daardoor ook meer accuratie.. De perfecte dartpijl is een kwestie van keuzes maken:

Wat bedoel je met: Balans is beter te doen?
Zwaartepunt van de pijl bepalen ga ik vanuit. Uitbalanceren/uitwegen dus.
Zwaartepunt bepalen inderdaad.. Met Tungsten is het nauwkeuriger. Met Brass darts is het alleen te doen als ze het heel groot en grof houden. Met brass ben je minder flexibel in het bepalen hoe je pijl eruit ziet dan met tungsten.
hè cookie

vraag hè want zit met de lowe die van de week ontvangen heb maar is me toch te zwaar nou kwam de monster lynx op me pad maybe maar ben zelf begonnen met unicorn striker 21 gram. en de lowe zijn 23 gram krijg r last vn me arm van jij een idee omdat ik zoveel darts hebt gehad en wel goed mee gegooid heb maar daarom ijn vraag aan joiw
target stephen bunting 12gram
Bart
Lid
BerichtenCOLON 228
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2014, 14:30

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Bart »

cookie schreefCOLON
IvanTheDarts180 schreefCOLON
Bart schreefCOLON
cookie schreefCOLON
Bart schreefCOLON
cookie schreefCOLON Balans is beter te doen met tungsten dus daardoor ook meer accuratie.. De perfecte dartpijl is een kwestie van keuzes maken:

Wat bedoel je met: Balans is beter te doen?
Zwaartepunt van de pijl bepalen ga ik vanuit. Uitbalanceren/uitwegen dus.
Zwaartepunt bepalen inderdaad.. Met Tungsten is het nauwkeuriger. Met Brass darts is het alleen te doen als ze het heel groot en grof houden. Met brass ben je minder flexibel in het bepalen hoe je pijl eruit ziet dan met tungsten.
Oh zo. Ok, thanks
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Donny23 schreefCOLON
cookie schreefCOLON
IvanTheDarts180 schreefCOLON
Bart schreefCOLON
cookie schreefCOLON
Bart schreefCOLON
cookie schreefCOLON Balans is beter te doen met tungsten dus daardoor ook meer accuratie.. De perfecte dartpijl is een kwestie van keuzes maken:

Wat bedoel je met: Balans is beter te doen?
Zwaartepunt van de pijl bepalen ga ik vanuit. Uitbalanceren/uitwegen dus.
Zwaartepunt bepalen inderdaad.. Met Tungsten is het nauwkeuriger. Met Brass darts is het alleen te doen als ze het heel groot en grof houden. Met brass ben je minder flexibel in het bepalen hoe je pijl eruit ziet dan met tungsten.
hè cookie

vraag hè want zit met de lowe die van de week ontvangen heb maar is me toch te zwaar nou kwam de monster lynx op me pad maybe maar ben zelf begonnen met unicorn striker 21 gram. en de lowe zijn 23 gram krijg r last vn me arm van jij een idee omdat ik zoveel darts hebt gehad en wel goed mee gegooid heb maar daarom ijn vraag aan joiw
Zeker lichter gooien dan 23 gram dan. Zelf hoef ik niet met 24gr te gooien, want daar krijg ik zware armen van. Daarom blijf ik met 23 gr gooien.

Je bent wel met veel verschillende soorten pijlen bezig. Goed om even te kijken welke patronen je kan herkennen in je ervaringen met pijlen.

Met welke pijl heb je je allerbeste gevoel/prestaties gehad?
Donny23
Lid
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2014, 12:58

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Donny23 »

cookie schreefCOLON
Donny23 schreefCOLON
cookie schreefCOLON
IvanTheDarts180 schreefCOLON
Bart schreefCOLON
cookie schreefCOLON
Bart schreefCOLON
cookie schreefCOLON Balans is beter te doen met tungsten dus daardoor ook meer accuratie.. De perfecte dartpijl is een kwestie van keuzes maken:

Wat bedoel je met: Balans is beter te doen?
Zwaartepunt van de pijl bepalen ga ik vanuit. Uitbalanceren/uitwegen dus.
Zwaartepunt bepalen inderdaad.. Met Tungsten is het nauwkeuriger. Met Brass darts is het alleen te doen als ze het heel groot en grof houden. Met brass ben je minder flexibel in het bepalen hoe je pijl eruit ziet dan met tungsten.
hè cookie

vraag hè want zit met de lowe die van de week ontvangen heb maar is me toch te zwaar nou kwam de monster lynx op me pad maybe maar ben zelf begonnen met unicorn striker 21 gram. en de lowe zijn 23 gram krijg r last vn me arm van jij een idee omdat ik zoveel darts hebt gehad en wel goed mee gegooid heb maar daarom ijn vraag aan joiw
Zeker lichter gooien dan 23 gram dan. Zelf hoef ik niet met 24gr te gooien, want daar krijg ik zware armen van. Daarom blijf ik met 23 gr gooien.

Je bent wel met veel verschillende soorten pijlen bezig. Goed om even te kijken welke patronen je kan herkennen in je ervaringen met pijlen.

Met welke pijl heb je je allerbeste gevoel/prestaties gehad?
hè cookie

ja ik heb het langst gegooid met unicorn striker 21 gram
en heb echt met alles werkelijk gegooid maar voel me toch hè t beste bij een setje bommetjes althans kortere barrel
heb met de striker toen der tijd van darts fitten gewonnen was maar 1 leg maar was trots en merk dat 21 gram wel mijn gewicht is gooi ook vrij hard daarom
target stephen bunting 12gram
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Dan heeft het geen zin om met de Strikers verder te gaan. Je kan ook niet kijken naar winstlegs om te zien of je met de juiste pijl gooit.. Ik heb ook een keer 180 gegooid met pijlen van 20cm en van plastic 2cm.

Je kan het beste kijken naar de vlucht van je pijl en de stand van de pijl. Gooi eens met 3 verschillende sets door elkaar (9pijlen per beurt) op hetzelfde doel. 1e keer t20, 2e keer bull, 3e keer d3. Kijk welke pijlen allemaal hetzelfde in het bord staan. Maak hier een keer filmpje van en post het hier :)

Ik vind het verschil tussen de Striker en Lowe wel echt mega. Er zijn zoveel modellen tussendoor, die waarschijnlijk veel beter gaan. Laat het even helemaal los qua namen en merken.

Ga nu echt eens kijken alleen naar vorm, grip, balans, lengte.

Kan het niet vaak genoeg zeggen.. Het kiezen van de juiste pijl is letterlijk keuzes maken. Daarna is het accepteren dat jij diegene bent die 5 gooit of 20 en niet je pijl.
Gebruikers-avatar
TheHawk
Lid
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2014, 19:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door TheHawk »

cookie schreefCOLON
Je kan het beste kijken naar de vlucht van je pijl en de stand van de pijl. Gooi eens met 3 verschillende sets door elkaar (9pijlen per beurt) op hetzelfde doel. 1e keer t20, 2e keer bull, 3e keer d3. Kijk welke pijlen allemaal hetzelfde in het bord staan.
Dat is nou een heel goed advies. Ze moeten mooi vliegen en niet fladderen en als het even kan recht in het bord als je op de T20 gooit.
:arrow: Oosterbeek (Gld)

VVDV 24 gram
Donny23
Lid
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2014, 12:58

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Donny23 »

TheHawk schreefCOLON
cookie schreefCOLON
Je kan het beste kijken naar de vlucht van je pijl en de stand van de pijl. Gooi eens met 3 verschillende sets door elkaar (9pijlen per beurt) op hetzelfde doel. 1e keer t20, 2e keer bull, 3e keer d3. Kijk welke pijlen allemaal hetzelfde in het bord staan.
Dat is nou een heel goed advies. Ze moeten mooi vliegen en niet fladderen en als het even kan recht in het bord als je op de T20 gooit.
hoi the hawk

ja ik krijg nu monster lynx morgen dus ga daarmee aan de slag en korte barrel heb ik het idee dat dat het beste gaat voor me gevoel daarom dusbmorgen even testen en kijken hoe het gaat
target stephen bunting 12gram
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Donny23 schreefCOLON
TheHawk schreefCOLON
cookie schreefCOLON
Je kan het beste kijken naar de vlucht van je pijl en de stand van de pijl. Gooi eens met 3 verschillende sets door elkaar (9pijlen per beurt) op hetzelfde doel. 1e keer t20, 2e keer bull, 3e keer d3. Kijk welke pijlen allemaal hetzelfde in het bord staan.
Dat is nou een heel goed advies. Ze moeten mooi vliegen en niet fladderen en als het even kan recht in het bord als je op de T20 gooit.
hoi the hawk

ja ik krijg nu monster lynx morgen dus ga daarmee aan de slag en korte barrel heb ik het idee dat dat het beste gaat voor me gevoel daarom dusbmorgen even testen en kijken hoe het gaat
Nice, dan verwachten we hier zeker even verslag van! Dan kunnen we je ook echt helpen met het vinden van de juiste pijlen. Er gaan straks weer veel mensen darten en die kunnen vast veel leren van jouw zoektocht.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Inmiddels over app contact gehad :) Donny gaat toch voor Kings op basis van goede ervaringen.
eikie
Lid
BerichtenCOLON 490
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2014, 22:05

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door eikie »

Nou dan heeft ie niet veel met mijn adviezen gedaan :mrgreen: hij heeft mij namelijk met hetzelfde benaderd eergisteren. Ik heb hem zo'n beetje exact hetzelfde verteld als jij cookie :D
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

eikie schreefCOLONNou dan heeft ie niet veel met mijn adviezen gedaan :mrgreen: hij heeft mij namelijk met hetzelfde benaderd eergisteren. Ik heb hem zo'n beetje exact hetzelfde verteld als jij cookie :D
Haha we zijn er ook alleen om advies te geven.. niet om te dwingen dat anderen luisteren ;)

Even een mooie quote:
We veranderen pas, wanneer het te pijnlijk is om niet te veranderen..

EDIT: Geef graag tips aan iedereen die zin heeft! Wil zelfs een keer bij een gave dartshop afspreken om samen op zoek te gaan naar die ideale pijl. Gewoon om er zeker van te zijn dat je 1 of max 2 modellen hebt die bij je past.
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Fred Raket »

cookie schreefCOLON
eikie schreefCOLONNou dan heeft ie niet veel met mijn adviezen gedaan :mrgreen: hij heeft mij namelijk met hetzelfde benaderd eergisteren. Ik heb hem zo'n beetje exact hetzelfde verteld als jij cookie :D
Haha we zijn er ook alleen om advies te geven.. niet om te dwingen dat anderen luisteren ;)

Even een mooie quote:
We veranderen pas, wanneer het te pijnlijk is om niet te veranderen..

EDIT: Geef graag tips aan iedereen die zin heeft! Wil zelfs een keer bij een gave dartshop afspreken om samen op zoek te gaan naar die ideale pijl. Gewoon om er zeker van te zijn dat je 1 of max 2 modellen hebt die bij je past.
En voor sommige is het aan dovemansoren gericht :lol:
eikie
Lid
BerichtenCOLON 490
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2014, 22:05

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door eikie »

Fred Raket schreefCOLON
cookie schreefCOLON
eikie schreefCOLONNou dan heeft ie niet veel met mijn adviezen gedaan :mrgreen: hij heeft mij namelijk met hetzelfde benaderd eergisteren. Ik heb hem zo'n beetje exact hetzelfde verteld als jij cookie :D
Haha we zijn er ook alleen om advies te geven.. niet om te dwingen dat anderen luisteren ;)

Even een mooie quote:
We veranderen pas, wanneer het te pijnlijk is om niet te veranderen..

EDIT: Geef graag tips aan iedereen die zin heeft! Wil zelfs een keer bij een gave dartshop afspreken om samen op zoek te gaan naar die ideale pijl. Gewoon om er zeker van te zijn dat je 1 of max 2 modellen hebt die bij je past.
En voor sommige is het aan dovemansoren gericht :lol:
:mrgreen:
Gebruikers-avatar
rproele
Lid
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:57

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door rproele »

Er zijn er bij die ook eens in moeten zien als het gewoon niks gaat worden, welke dart dan ook .
Henk
Lid
BerichtenCOLON 653
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:43

Bericht door Henk »

Wat is niets?
Gebruikers-avatar
rproele
Lid
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:57

Re:

Bericht door rproele »

Henk schreefCOLONWat is niets?
Geen continu onder de 15 darts en weet ik veel hoeveel 180ers.
Zoals met alles kan je een heleboel trainen in elke sport maar zal er een beginsel aan talent moeten zijn om echt top te zijn.
En wees anders gewoon tevreden met wat je kan met een setje waar het lekker mee gaat.
Waarschijnlijk zal je daarmee nog sneller progressie en constante mee bereiken dan continu wisselen.
Zeker als het iedere keer compleet ander soort darts zijn.
Gebruikers-avatar
rproele
Lid
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:57

Re:

Bericht door rproele »

Henk schreefCOLONWat is niets?
En het sloeg deels op mezelf :mrgreen: :mrgreen:
DanMan
Lid
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2015, 09:07

Re: Re:

Bericht door DanMan »

rproele schreefCOLON
Henk schreefCOLONWat is niets?
En het sloeg deels op mezelf :mrgreen: :mrgreen:
Ik voelde me ook al aangesproken :mrgreen:
IvanTheDarts180
Lid
BerichtenCOLON 386
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 17:09

Re: Re:

Bericht door IvanTheDarts180 »

DanMan schreefCOLON
rproele schreefCOLON
Henk schreefCOLONWat is niets?
En het sloeg deels op mezelf :mrgreen: :mrgreen:
Ik voelde me ook al aangesproken :mrgreen:
Denk dat zoals jij het hier schreef. Ik me ook aangesproken voel
Darts.nu O.o.M afgesloten als 87e.
Darts-talk O.o.M. 39e
Unicorn barney phase 5 23g
Unicorn Sigma titanium slikstik
unicorn sigma flights .125micron.

2014 180:1
2015 180:tot nog toe 1
eikie
Lid
BerichtenCOLON 490
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2014, 22:05

Re: Re:

Bericht door eikie »

IvanTheDarts180 schreefCOLON
DanMan schreefCOLON
rproele schreefCOLON
Henk schreefCOLONWat is niets?
En het sloeg deels op mezelf :mrgreen: :mrgreen:
Ik voelde me ook al aangesproken :mrgreen:
Denk dat zoals jij het hier schreef. Ik me ook aangesproken voel
Dit geldt ook voor mij en voor heel veel andere darters.....en de dartsfabrikanten vinden het allemaal prachtig ;)
Probleem is gewoon dat ik niet het doorzettingsvermogen heb om langer dan een half jaar met dezelfde darts te gooien, omdat ik bij een aantal slechte wedstrijden ga twijfelen aan de darts. ik moet niet twijfelen, maar doorgooien tot het weer beter gaat...ik weet het ...het is moeilijk :|
Henk
Lid
BerichtenCOLON 653
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:43

Re: Re:

Bericht door Henk »

rproele schreefCOLON
Henk schreefCOLONWat is niets?
Geen continu onder de 15 darts en weet ik veel hoeveel 180ers.
Zoals met alles kan je een heleboel trainen in elke sport maar zal er een beginsel aan talent moeten zijn om echt top te zijn.
En wees anders gewoon tevreden met wat je kan met een setje waar het lekker mee gaat.
Waarschijnlijk zal je daarmee nog sneller progressie en constante mee bereiken dan continu wisselen.
Zeker als het iedere keer compleet ander soort darts zijn.
Dat is inderdaad niet niets, maar ik ben met minder ook tevreden ;). En ben er van overtuigd dat iedereen met training verder kan komen.
Uiteindelijk is vertrouwen en mentale staat zoveel belangrijker dan talent en techniek.

Bij mij begint het eindelijk wat meer te lopen. Redenen / belangrijke punten:
  • Meer rust in mijn hoofd;
  • Terug bij mijn oude pijlen*;
  • Wat sneller gooien;
  • Andere instelling: ik wil graag winnen, maar ben niet bang om te verliezen;
  • Focus op de volgende pijl, niet op de vorige (beurt) (2x T20 gooien na met een 1 begonnen te zijn komt misschien nog wel harder aan dan 180 bij je tegenstander);
  • Bewust van hoe mijn worp moet zijn (goede follow through en niet vanuit mijn schouder), maar daar niet mee bezig zijn tijdens het spel.
* Pijlen wisselen omdat het niet loopt heb ik nooit gedaan. Maar dit altijd vanuit het idee gegaan dat het beter zou kunnen. Mijn eerste serieuze setjes waren Chizzy's 24 gram. Idee dat deze te zwaar waren (last van schouder), overgestapt naar 22 gram. Idee dat ik teveel met mijn vinger op de punt van de barrel zat. Pijlen met schuin aflopende barrel gezocht (T90 Paul Lim style 23g). Hier kon ik enorm gecontroleerd mee gooien, maar miste wat grip. Logische stap waren de Keith Deller 23g. Heerlijke grip. Maar wat ik bij zowel de T90 als de Keith Deller miste was het makkelijk kunnen gooien.

Hoe goed het ook voelde, ik kon er nooit zo lekker mee "smijten" zoals dat bij de Chizzy's wel kon. Als ik mij goed concentreerde kon ik sublieme legs (op mijn niveau :P) gooien, maar dat lukte nooit een hele avond door. Vandaar dat ik ook besloten heb om alsnog weer een setje 24 gram Chizzy's te pakken. Vooralsnog tot tevredenheid!
180's for Show, HF's for Dough - Groet, Henk
BUTTON_POST_REPLY