Het grote gooiproblemen topic

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
TheHawk
Lid
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2014, 19:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door TheHawk »

HarmDarts schreefCOLONWat kan ik aan wisselende scores doen?
Ik kan zo, 41, 100, en dan bijvoorbeeld weer meteen slecht, 22 gooien..
Pijlen hebben ook vaak een andere stand in het bord.
Okay, 22 of 41 is niet zo'n beste score lijkt het maar het hangt af van waar je pijlen in het bord staan. Als ze dicht bij
elkaar staan ben je zelfs misschien niet eens ver van een 180 af.
Je grouping kan je op elk nummer oefenen, ik doe dat in de onderste helft van het bord als warming up, je hebt dan ook niks
met de 20 te maken en de score is onbelangrijk. Als je maar op de 20 gooit baal je als je de 1 of 5 raakt en dat helpt ook niet. :)

V.w.b. de stand in het bord, mijn pijlen staan met de flight vrij hoog, ik ondervindt daar geen nadeel van. Wel is het belangrijk dat ze
niet zijwaarts staan als je op de 20 gooit want dan blokkeer je de boel en krijg je ketsers.
:arrow: Oosterbeek (Gld)

VVDV 24 gram
Robke87
Lid
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2016, 22:23

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Robke87 »

Hallo,

Ik heb regelmatig dat een pijl een rare zwabber maakt in de lucht, terwijl de andere 2 wel redelijk strak gaan. Ligt dit dan aan hoe je je pijl vast hebt?
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Robke87 schreefCOLONHallo,

Ik heb regelmatig dat een pijl een rare zwabber maakt in de lucht, terwijl de andere 2 wel redelijk strak gaan. Ligt dit dan aan hoe je je pijl vast hebt?
Waarschijnlijk pak je dan die pijl anders beet.. waardoor deze achter een vinger blijft hangen. Of bijv te ver voor of achter het balanspunt.
Bart
Lid
BerichtenCOLON 228
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2014, 14:30

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Bart »

cookie schreefCOLON
Robke87 schreefCOLONHallo,

Ik heb regelmatig dat een pijl een rare zwabber maakt in de lucht, terwijl de andere 2 wel redelijk strak gaan. Ligt dit dan aan hoe je je pijl vast hebt?
Waarschijnlijk pak je dan die pijl anders beet.. waardoor deze achter een vinger blijft hangen. Of bijv te ver voor of achter het balanspunt.
Of het moment van los laten is anders. Dat je net ff met 1 vinger te lang tegen de pijl aan zit. Heb ik ook af en toe last van
Robke87
Lid
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2016, 22:23

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Robke87 »

Normaal leg ik altijd mijn ringvinger op de punt net voor de barrel. nu is geprobeerd om die vinger nergens op te leggen, richten en gooien lijkt al een stuk beter te gaan.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Robke87 schreefCOLONNormaal leg ik altijd mijn ringvinger op de punt net voor de barrel. nu is geprobeerd om die vinger nergens op te leggen, richten en gooien lijkt al een stuk beter te gaan.
Dan wil de barrel nog wel eens teveel achter die vinger blijven hangen idd :)
Gebruikers-avatar
Diesel
Lid
BerichtenCOLON 310
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2016, 17:39

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Diesel »

Ik heb de laatste dagen (nieuwe pijlen) teveel van dit soort worpen.
Qua hoogte zit ik meestal wel goed, alleen vaak net te wijd waardoor ik weer een prut score maak, wat behoorlijk frustrerend is.
Iemand tips?

Afbeelding
Target Adrian Lewis Gen.3 90% 23 gram
Target Dave 'Chizzy' Chisnall 90% 24 gram


Favoriete speler: Adrian Lewis

2016: 180 - 34x
Henk
Lid
BerichtenCOLON 653
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:43

Bericht door Henk »

Aandacht besteden aan gelijke grip en worp / minder geforceerd gooien / niet over corrigeren.
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Fred Raket »

Diesel schreefCOLONIk heb de laatste dagen (nieuwe pijlen) teveel van dit soort worpen.
Qua hoogte zit ik meestal wel goed, alleen vaak net te wijd waardoor ik weer een prut score maak, wat behoorlijk frustrerend is.
Iemand tips?
Begin eens met je flights open te doen ;)
Gebruikers-avatar
Diesel
Lid
BerichtenCOLON 310
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2016, 17:39

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Diesel »

:oops:
Target Adrian Lewis Gen.3 90% 23 gram
Target Dave 'Chizzy' Chisnall 90% 24 gram


Favoriete speler: Adrian Lewis

2016: 180 - 34x
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Diesel schreefCOLON:oops:
Veel cricket spelen. Pijlen staan allemaal niet helemaal strak in het bord.. Zou zeker nog even kijken naar je shafts of flights.
Henk
Lid
BerichtenCOLON 653
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:43

Bericht door Henk »

Op welke manier helpt cricket daarbij?
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re:

Bericht door cookie »

Henk schreefCOLONOp welke manier helpt cricket daarbij?
Je leert je pijlen herstellen van links naar rechts, van rechts naar links. En ook goed groeperen.

Bobs27 is ook een mooie om dit te leren.

Zijn nu 2 losse pijlen, nog niet 2 pijlen die elkaar opvolgen en verbeteren.
Henk
Lid
BerichtenCOLON 653
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:43

Bericht door Henk »

Duidelijk. Dank je! Ben zelf bezig met een vereenvoudigde grip, zoals Fred wel eens uitlegd. Duim, wijsvinger en middelvinger op de punt.

Onwennige is weg, maar de pijlen zitten helemaal niet naar mijn zin in het bord, hangend en naar links.

Qua resultaat is het niet slecht, op een oefenavond 3*3-0 gewonnen tegen spelers waar ik normaal wel een aantal legs weg geef. Prima 18-dart leg.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re:

Bericht door cookie »

Henk schreefCOLONDuidelijk. Dank je! Ben zelf bezig met een vereenvoudigde grip, zoals Fred wel eens uitlegd. Duim, wijsvinger en middelvinger op de punt.

Onwennige is weg, maar de pijlen zitten helemaal niet naar mijn zin in het bord, hangend en naar links.

Qua resultaat is het niet slecht, op een oefenavond 3*3-0 gewonnen tegen spelers waar ik normaal wel een aantal legs weg geef. Prima 18-dart leg.
Middelvinger op de punt? Die zie ik niet vaak voorbij komen.. Pijlen naar links hangend, herstel ik met mijn duim. Moet ik de pijl iets meer langs mijn duim leggen. Of de pijl er op, of aan de zijkant. En niet op het puntje of met klein contact met mijn duim.
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Lookout »

Je kunt ook de barrel op de goede manier vasthouden maar simpelweg met de verkeerde type barrel spelen ;)
180's '16 79x
altijdnetniet
Lid
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2016, 15:22

Pijlen dicht bij elkaar gooien

Bericht door altijdnetniet »

Hallo,

Ik heb een vraag over het werpen.
Ik gooi nu bijna een jaar (dagelijks een uurtje) en gooi (vind ik zelf) wel aardig.

Meestal pak ik wel een triple 20 mee per worp van 3 pijlen, maar gek genoeg is het
af en toe is 100 heeeeel af en toe 180 en 140.
Nu valt mij op dat ik de 3 pijlen vaak niet dicht bij elkaar heb, paar cm er tussen en zo nu en dan
ineens wel weer een paar beurten en dan weer totaal niet. Hoe krijg ik ze nu dichter bij elkaar ?

Ik vermoed dat ik bij elke pijl de pijl weer net iets anders vast houd...

En nog een vraag, zwaaien jullie de pijl helemaal na ?

Groeten.
Henk
Lid
BerichtenCOLON 653
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:43

Bericht door Henk »

Dat laatste is sowieso aan te raden. Of je grip, of de kracht van je worp.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Pijlen dicht bij elkaar gooien

Bericht door cookie »

altijdnetniet schreefCOLONHallo,

Ik heb een vraag over het werpen.
Ik gooi nu bijna een jaar (dagelijks een uurtje) en gooi (vind ik zelf) wel aardig.

Meestal pak ik wel een triple 20 mee per worp van 3 pijlen, maar gek genoeg is het
af en toe is 100 heeeeel af en toe 180 en 140.
Nu valt mij op dat ik de 3 pijlen vaak niet dicht bij elkaar heb, paar cm er tussen en zo nu en dan
ineens wel weer een paar beurten en dan weer totaal niet. Hoe krijg ik ze nu dichter bij elkaar ?

Ik vermoed dat ik bij elke pijl de pijl weer net iets anders vast houd...

En nog een vraag, zwaaien jullie de pijl helemaal na ?

Groeten.
Staan je pijlen met dezelfde hoek in het bord? Ja? - Dan ligt het niet aan het vastpakken..

Je geeft zelf wel al de oplossing aan. Dit zit in het afmaken van je worp.. Hier zit de verfijning het goede gevoel.

Film jezelf maar eens wanneer je op de 20 gooit en wanneer je op de d3 gooit. Waarschijnlijk is je worp bij beide worpen verschillend.. Dit is wel goed te oefenen door 3 ringen of elastiekjes op het bord te prikken en hier alle 3 je pijlen in te gooien. Dan zal je idd door je worp steeds beter af te maken makkelijk eerdere pijlen herhalen.
Gebruikers-avatar
dunaart
Lid
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2015, 21:18

Re: Pijlen dicht bij elkaar gooien

Bericht door dunaart »

altijdnetniet schreefCOLONHallo,

Ik heb een vraag over het werpen.
Ik gooi nu bijna een jaar (dagelijks een uurtje) en gooi (vind ik zelf) wel aardig.

Meestal pak ik wel een triple 20 mee per worp van 3 pijlen, maar gek genoeg is het
af en toe is 100 heeeeel af en toe 180 en 140.
Nu valt mij op dat ik de 3 pijlen vaak niet dicht bij elkaar heb, paar cm er tussen en zo nu en dan
ineens wel weer een paar beurten en dan weer totaal niet. Hoe krijg ik ze nu dichter bij elkaar ?

Ik vermoed dat ik bij elke pijl de pijl weer net iets anders vast houd...

En nog een vraag, zwaaien jullie de pijl helemaal na ?

Groeten.
Probeer eerst eens te kijken of al je worpen hetzelfde zijn. Dus dat je arm het zelfde zwaait. In principe als je arm telkens de zelfde zwaai maakt, even laat loslaat en even hardt gooit zouden de pijlen dicht bij elkaar moeten komen. Ik denk dat het dan ook aan je houding ligt. Je kan je eigen (laten) filmen om dit te checken. En idd nawijzen is een goed iets! Alsof je de plek wilt aanraken waar je de pijl wilt hebben.
Setup: RVB 95 + L-style shafts carbon + L- playerflights "Berry van Peer"


"The greatest education in the world is watching the masters at work"

Michael Jackson
altijdnetniet
Lid
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2016, 15:22

Re: Pijlen dicht bij elkaar gooien

Bericht door altijdnetniet »

Oke dank voor jullie reacties

Ik heb mezelf gefilmd en zie dat ik niet geheel nazwaai.. maar wanneer weet je of je wel of niet goed gooit en na zwaait.
Ik merk als ik anders ga gooien ik helemaal geen pannenkoek meer raak..
Gebruikers-avatar
dunaart
Lid
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2015, 21:18

Re: Pijlen dicht bij elkaar gooien

Bericht door dunaart »

altijdnetniet schreefCOLONOke dank voor jullie reacties

Ik heb mezelf gefilmd en zie dat ik niet geheel nazwaai.. maar wanneer weet je of je wel of niet goed gooit en na zwaait.
Ik merk als ik anders ga gooien ik helemaal geen pannenkoek meer raak..

Iedereen heeft uiteindelijk zijn of haar eigen stijl. Probeer er achter te komen hoe jij het lekkerst gooi. Probeer comfortabel te staan, wijs je pijl naar en probeer je houding hetzelfde te houden. Het klinkt makkelijker dan het daadwerkelijk is.
Setup: RVB 95 + L-style shafts carbon + L- playerflights "Berry van Peer"


"The greatest education in the world is watching the masters at work"

Michael Jackson
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Pijlen dicht bij elkaar gooien

Bericht door cookie »

altijdnetniet schreefCOLONOke dank voor jullie reacties

Ik heb mezelf gefilmd en zie dat ik niet geheel nazwaai.. maar wanneer weet je of je wel of niet goed gooit en na zwaait.
Ik merk als ik anders ga gooien ik helemaal geen pannenkoek meer raak..
Leer op gevoel te gooien.. Dus niet kijken waar je loslaat, maar juist voelen waar je loslaat. Probeer hier een uur op te letten.. Je zal op gevoel makkelijker je worp kunnen herhalen.
Nightcrawler
Lid
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2014, 18:57

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Nightcrawler »

veel bezig met groeperen nadeel heel veel triple 5 en triple 1 switchen naar 19 hetzelfde triple 7 en triple 3 !!
ik heb het gevoel dat als de eerste pijl goed zit ( in of in de buurt van de triple 20 ) ik scorend veel beter kan gooien !
lijkt natuurlijk vrij logisch wat ik zeg maar is weleens een frustratie je kan uren er in steken maar je kunt dan soms beter ff stoppen en later of de volgende dag opnieuw proberen is dit een bekend probleeem ? :evil: :evil:
hoe beter je scoort hoe makkelijker je finished !! ( roland scholten)
Gebruikers-avatar
thedartist
Lid
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2014, 20:27

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door thedartist »

Ja dit is een van de bekendste problemen. :cry:
Ik heb ook periodes met veel 5 of 1 scores en vaak heb ik ook het idee dat het bord 5 cm te ver weg staat.
Gisteravond met competititie gooien had ik het ook weer.
Iedere keer ruim onder de triple of dubbels en als ik de darts hoger wilde in het bord kwamen de 1 en 5 scores weer terug.
Taylor 9five gen.4 darts 26 Gram
Aluminium shafts Target medium
MVG prism Flights standard
BUTTON_POST_REPLY