Het grote gooiproblemen topic

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Fred Raket »

Ik gooi ineens bagger sinds gisteren. Woensdag nog met 4-10 gewonnen first to 10 legs. sta denk ik wat nonchalant te gooien en moet ff resetten :D
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Nightcrawler schreefCOLONveel bezig met groeperen nadeel heel veel triple 5 en triple 1 switchen naar 19 hetzelfde triple 7 en triple 3 !!
ik heb het gevoel dat als de eerste pijl goed zit ( in of in de buurt van de triple 20 ) ik scorend veel beter kan gooien !
lijkt natuurlijk vrij logisch wat ik zeg maar is weleens een frustratie je kan uren er in steken maar je kunt dan soms beter ff stoppen en later of de volgende dag opnieuw proberen is dit een bekend probleeem ? :evil: :evil:
Heel herkenbaar. Een eerste pijl goed de 20 in gooien scheelt heel veel. Zeker als dit meerdere beurten op rij gebeurd dan ligt het niveau zo 20punten hoger in het gemiddelde. Makkelijker ritme te pakken en meer ontspanning..
Gebruikers-avatar
Satyr
Lid
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2015, 13:53

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Satyr »

Ik heb vaak dat ik de 1e in de T20 gooi en dan op 85/100 uitkom. Da's ook vervelend hoor. Het is niet zo dat ik met dikke pijlen gooi en dat ik bang ben om de 1e pijl eruit te gooien ofzo.
Henk
Lid
BerichtenCOLON 653
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:43

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Henk »

Kan het zijn dat je te graag dan een 180/140 wil gooien?
180's for Show, HF's for Dough - Groet, Henk
Rat
Lid
BerichtenCOLON 1628
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 11:33

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Rat »

Momenteel is het falen weer zeer ernstig bij mij.

Training gaat wel aardig soms, maar wedstrijden kan ik niet de 45 avg halen.

Kan amper een dart normaal naar het bord krijgen. Ook na een uur of twee goed darts in mijn eentje. Darts halen het bord amper.

Wedstrijd start, en meteen problemen.

Wat is dat toch??

Nog steeds darteritus? Schijteritus??

Snap er niks van in ieder geval, haha :) .
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Henk schreefCOLONKan het zijn dat je te graag dan een 180/140 wil gooien?
Ja of juist doordat meer je te makkelijk doorgooit. Tikkie geconcentreerder en meer controle kan ook goed helpen. Meer op gevoel gooien en oefenen op groeperen. Bobs27?

@Rat: hypnotherapie werkt echt goed. Jij hoort gewoon 55+ te gooien na al jouw uren
bentvelzen
Lid
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2015, 13:45

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door bentvelzen »

Tijdje geleden een vraag gesteld over hoe ik het grip op mijn pijlen kan verbeteren. Ben erachter gekomen dat het toch meer was dat m'n handen koud waren. (Dartbord hangt op zolder). Nu de verwarming laten maken en het gooien gaat een stuk beter. Scorend nog niet helemaal top maar de dubbels gaan lekker laatste tijd!! Zit vooruitgang in en dat motiveert wel moet ik zeggen! In ieder geval bedankt voor de tips nog!
180's.
2015: 3
2016: 1
ejvl
Lid
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 21 Dec 2015, 09:39

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door ejvl »

Ik heb problemen dat de darts altijd schuin naar rechts in het bord staan.
Niet mooi recht, het lijkt net alsof je vanaf links schuin het bord in hebt gegooid.
Ik sta wel goed voor het bord volgens mij. Als ik mijn arm strek zit ik precies in het midden.
Zie foto wat ik bedoel foto is recht voor het bord genomen, pijlen zouden recht moeten staan.
Enig idee wat ik precies verkeerd doe?
Afbeelding
Nightcrawler
Lid
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2014, 18:57

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Nightcrawler »

mischien iets van doen met effect wat je mee geeft .
laat iemand een keer je worp bekijken of neem het op !!??
hoe beter je scoort hoe makkelijker je finished !! ( roland scholten)
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Is dat met elk type pijl zo? Knijp je hard in je pijlen?
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Fred Raket »

Nightcrawler schreefCOLONmischien iets van doen met effect wat je mee geeft .
laat iemand een keer je worp bekijken of neem het op !!??
Idd, kijk naar je worp. moet mijzelf ook vaak corrigeren dat ik te nonchalant staat te gooien.
Gebruikers-avatar
Satyr
Lid
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2015, 13:53

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Satyr »

Henk schreefCOLONKan het zijn dat je te graag dan een 180/140 wil gooien?
Nee, ik durf best te beweren dat een 180 me geen zak interesseert. Misschien is dat juist wel het punt?
Henk
Lid
BerichtenCOLON 653
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:43

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Henk »

Dan zou ik eerst maar eens die statistieken uit je handtekening halen ;).

Het kan goed zijn dat je al tevreden bent met die eerste tripple en daarna inderdaad wat minder gefocussed bent. 180's gooien moet geen doel zijn, iedere beurt zoveel mogelijk juiste tripples en je dubbel in zo min mogelijk pijlen uit wel.
180's for Show, HF's for Dough - Groet, Henk
Gebruikers-avatar
rproele
Lid
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:57

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door rproele »

ejvl schreefCOLONIk heb problemen dat de darts altijd schuin naar rechts in het bord staan.
Niet mooi recht, het lijkt net alsof je vanaf links schuin het bord in hebt gegooid.
Ik sta wel goed voor het bord volgens mij. Als ik mijn arm strek zit ik precies in het midden.
Zie foto wat ik bedoel foto is recht voor het bord genomen, pijlen zouden recht moeten staan.
Enig idee wat ik precies verkeerd doe?
Afbeelding
Ik heb dit euvel bij sommige darts in combi met lange shafts.
In zo een geval heeft het dan vaak toch te maken met de worp.
Balans in de dart in combi met de shaft en dan de manier van gooien.

In mijn ogen is elke dart ontwikkeld om rechtdoor te gaan, alleen vorm en balans zullen de boog naar voren bepalen.
Bart
Lid
BerichtenCOLON 228
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2014, 14:30

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Bart »

ejvl schreefCOLONIk heb problemen dat de darts altijd schuin naar rechts in het bord staan.
Niet mooi recht, het lijkt net alsof je vanaf links schuin het bord in hebt gegooid.
Ik sta wel goed voor het bord volgens mij. Als ik mijn arm strek zit ik precies in het midden.
Zie foto wat ik bedoel foto is recht voor het bord genomen, pijlen zouden recht moeten staan.
Enig idee wat ik precies verkeerd doe?
Afbeelding
Van dat probleem heb ik ook last gehad. Ik gooide toen vanaf de rechter kant van de oche. Ik kwam erachter dat de pijl op het moment van loslaten niet recht in lijn was met mijn richt oog en de target. De punt wees naar rechts. Ik gaf de pijl daardoor een zijwaartse zwieper mee waardoor hij precies zo in het bord kwam als op jouw foto.

Nu is mijn pijl bij het loslaten recht op de target gericht. Als het ware zoals je met een geweer op een target zou richten. Moet je wel even weten wat je richt oog is natuurlijk. Het probleem is bij mij verholpen. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes!
noobdarter123
Lid
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 25 Jan 2016, 14:06

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door noobdarter123 »

Dag Darters,

In het verleden heb ik veel "geknoeit" met de manier van gooien, omdat ik vaak niet lekker gooide. Na veel geknoei kwam ik tot conclusie dat het allemaal niet fijn meer aanvoelt. Nu heb ik een break gehouden en het voelt nog steeds niet lekker aan. Als ik met links gooi voelt het lekker soepel.

Hebben jullie tips wat ik moet doen om met rechts weer lekker soepel te kunnen gooien?

Bedankt!
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Vooral leren lol maken tijdens het gooien. Je hebt jezelf aangeleerd dat met rechts gooien "moeilijk" gaat, waardoor je altijd iets zal hebben waarom het niet lekker gaat.

Ik vermoed dat je inmiddels veel kleine trucjes hebt bedacht om je worp te controleren.. of anders je pijlen beet pakt en nu niet meer kan kiezen wat je natuurlijke grip is.

Mijn advies is om te denken aan de periode waar alles het beste ging. Probeer met die pijlen en met die grip, met zo min mogelijk poespas, weer te starten.

Zoek tijdens het gooien alleen naar ontspanning en negeer waar de pijlen terecht komen. Als ze hetzelfde in het bord komen dan ben je een heel end.
Je moet jezelf aanleren niet op de fouten te letten maar op wat goed en soepel gaat.
Pak een lekker groot (binnen cirkel van triples bijv) vlak on lekker gevoel en ritme te doen. Mikken op kleinere vakken alleen doen wanneer je positief kan missen. Wanneer je ook maar even gefrustreerd bent of baalt van een misser ga je 5x op drukken of stop je direct.

Pak anders 4 bierviltjes en ga deze lekker raken.

Zelf heb ik,inclusief mezelf, 3 darters van darteritus af kunnen helpen met deze methode.

Belangrijkste is om te oefenen dat je weer op de goede dingen focust tijdens het darten.

Veel spelers hebben hetzelfde als jij.. Als je het in een tekenfilm zou tekenen, dan gooi je met links in je engel outfit, waar je positief, opbouwend en optimistisch bent, geniet en jezelf missers vergeeft.
Met rechts ben je een duivel die elk minuscuul detail aanstipt, streng is, straft en niks goeds vindt. Elke 5 wordt vervloekt, ondanks 2 strakke pijlen.
Gebruikers-avatar
Parappo
Lid
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2015, 11:36

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Parappo »

cookie schreefCOLONVooral leren lol maken tijdens het gooien. Je hebt jezelf aangeleerd dat met rechts gooien "moeilijk" gaat, waardoor je altijd iets zal hebben waarom het niet lekker gaat.

Ik vermoed dat je inmiddels veel kleine trucjes hebt bedacht om je worp te controleren.. of anders je pijlen beet pakt en nu niet meer kan kiezen wat je natuurlijke grip is.

Mijn advies is om te denken aan de periode waar alles het beste ging. Probeer met die pijlen en met die grip, met zo min mogelijk poespas, weer te starten.

Zoek tijdens het gooien alleen naar ontspanning en negeer waar de pijlen terecht komen. Als ze hetzelfde in het bord komen dan ben je een heel end.
Je moet jezelf aanleren niet op de fouten te letten maar op wat goed en soepel gaat.
Pak een lekker groot (binnen cirkel van triples bijv) vlak on lekker gevoel en ritme te doen. Mikken op kleinere vakken alleen doen wanneer je positief kan missen. Wanneer je ook maar even gefrustreerd bent of baalt van een misser ga je 5x op drukken of stop je direct.

Pak anders 4 bierviltjes en ga deze lekker raken.

Zelf heb ik,inclusief mezelf, 3 darters van darteritus af kunnen helpen met deze methode.

Belangrijkste is om te oefenen dat je weer op de goede dingen focust tijdens het darten.

Veel spelers hebben hetzelfde als jij.. Als je het in een tekenfilm zou tekenen, dan gooi je met links in je engel outfit, waar je positief, opbouwend en optimistisch bent, geniet en jezelf missers vergeeft.
Met rechts ben je een duivel die elk minuscuul detail aanstipt, streng is, straft en niks goeds vindt. Elke 5 wordt vervloekt, ondanks 2 strakke pijlen.
Vind em echt fantastisch omschreven... m :idea: ndgame dat darten
Unicorn Gary Anderson phase 4 23 gram, gripper 4 short Unicorn big wing 125m slotlock
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Parappo schreefCOLON
Vind em echt fantastisch omschreven... m :idea: ndgame dat darten
Idd! Het mooie is dat het niet eens in het bewuste zit, maar vooral in het onbewuste.

Het bewuste is natuurlijk de pijnlijke finish, vervelende misser of juist de reeks goede scores op rij.

Het onbewuste is hoe we hiermee omgaan zonder dat we het door hebben. Een MvG gaat heel anders met missers om dan RvB of Thornton. Dit is niet altijd een bewuste keuze..

Inmiddels de toppers flink zitten analyseren qua mindset. En ze doen echt dingen anders dan de rest.

En het mooie.. veel dingen zijn af te leren en weer aan te leren
noobdarter123
Lid
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 25 Jan 2016, 14:06

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door noobdarter123 »

Bedankt voor de reactie. Ik zit nu te overwegen om toch met links te gaan gooien. Hebben mensen hier ervaring mee? En is het mogelijk om net zo snel en goed te worden als met je rechter (lees: natuurlijke) arm?

Wat zijn jullie adviezen, of ervaringen, wat te doen met deze situatie. "Doorknoeien" met rechts of toch een nieuwe start maken met links?
Gebruikers-avatar
TheHawk
Lid
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2014, 19:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door TheHawk »

noobdarter123 schreefCOLONBedankt voor de reactie. Ik zit nu te overwegen om toch met links te gaan gooien. Hebben mensen hier ervaring mee? En is het mogelijk om net zo snel en goed te worden als met je rechter (lees: natuurlijke) arm?

Wat zijn jullie adviezen, of ervaringen, wat te doen met deze situatie. "Doorknoeien" met rechts of toch een nieuwe start maken met links?
Als je van nature "rechts" bent zou ik niet met links gaan gooien. Cookie heeft het al gezegd, probeer ontspannen naar het bord te gooien. Gooi eens een paar keer met een "slappe" arm naar het bord, je moet geen spanning op je arm zetten maar je arm juist ontspannen. Misschien helpt dat. Overigens hebben wij allemaal denk ik wel eens een periode gehad dat we de darts het liefst in de prullebak zouden gooien maar op een gegeven moment gaat het toch weer lopen als je maar doorzet.
:arrow: Oosterbeek (Gld)

VVDV 24 gram
noobdarter123
Lid
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 25 Jan 2016, 14:06

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door noobdarter123 »

Bedankt voor de reactie. Ik probeer ontspannen te gooien. Dit voelt wel normaal en ontspannen, maar alle pijlen vliegen altijd onder de 'target'. Als ik dan dus weer de target wil raken moet ik forceren, waardoor de worp niet lekker voelt.

Hebben jullie tips of oefeningen waardoor ik makkelijker kan gooien en de targets met minder forceren kan raken?
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Fred Raket »

noobdarter123 schreefCOLONBedankt voor de reactie. Ik probeer ontspannen te gooien. Dit voelt wel normaal en ontspannen, maar alle pijlen vliegen altijd onder de 'target'. Als ik dan dus weer de target wil raken moet ik forceren, waardoor de worp niet lekker voelt.

Hebben jullie tips of oefeningen waardoor ik makkelijker kan gooien en de targets met minder forceren kan raken?

Ben je al zover dat je 3 pijlen in een trosje kan krijgen, waar op het bord dan ook ?
noobdarter123
Lid
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 25 Jan 2016, 14:06

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door noobdarter123 »

Fred Raket schreefCOLON
noobdarter123 schreefCOLONBedankt voor de reactie. Ik probeer ontspannen te gooien. Dit voelt wel normaal en ontspannen, maar alle pijlen vliegen altijd onder de 'target'. Als ik dan dus weer de target wil raken moet ik forceren, waardoor de worp niet lekker voelt.

Hebben jullie tips of oefeningen waardoor ik makkelijker kan gooien en de targets met minder forceren kan raken?

Ben je al zover dat je 3 pijlen in een trosje kan krijgen, waar op het bord dan ook ?
Ja, ik kom altijd wel in de buurt van de target, maar eigenlijk altijd eronder. Zoals ik in de vorige post al vermeldde, ik moet dan forceren om hoger te komen. Dit resulteert in veel gebotst en onprettig gevoel in me worp.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Elke dag 10x tops gooien. Dat maakt het makkelijker.

Beweegt je achterste been mee? Veel spelers staan niet stevig of ze bewegen hun lijf of been tijdens de worp. Je geeft je arm wel genoeg snelheid mee, alleen gaat die verloren wanneer je niet stevig staat.

Betere houding tijdens het gooien werkt goed. Veel "planken" waardoor je rechter op gaat staan. Deze oefening gebruiken veel voetballers om harder te schieten dankzij betere balans en beter aarden.

Zorgen dat je veel lucht in je buik hebt werkt ook goed. Hierdoor ligt je zwaartepunt lager.

Tot slot zorgen dat je veel energie hebt. Dit kan je opwekken door 20 "jumping jacks"
BUTTON_POST_REPLY