Het grote gooiproblemen topic

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
BUTTON_POST_REPLY
Jimmy_b
Lid
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2016, 04:14

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Jimmy_b »

Hallo,
Ik merk dat de laatste tijd mijn pijlen heel lichtjes mijn schouder aantikken, waardoor ze vaker in de 5 of de 1 belanden.
Heeft misschien iemand van jullie een tip hoe ik dat kan vermijden.
Alvast bedankt.
Gebruikers-avatar
rproele
Lid
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:57

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door rproele »

Als ik het zo begrijp heb je een "lange" aangooi afstand.
Simpelste is om aan te leren dit ij te korten.
Andere is om te kijken naar je shafts.
Ik weet niet welke maat je gebruik, short,medium of long.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Meer rechtop staan.. je staat nu denk erg in elkaar.

Zelf even getest en het aannemen van een trotse houding (navel in, borstvooruit) scheelt een cm bij je schouder.
Jimmy_b
Lid
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2016, 04:14

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Jimmy_b »

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik gebruik zelf medium shafts, ik ga binnenkort een keer short shafts uitproberen. Ik sta zelf ook iets meer na voor geleund, ik zal proberen rechter te staan.
Gebruikers-avatar
Satyr
Lid
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2015, 13:53

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Satyr »

Ik heb af en toe het probleem dat ik slecht gooi, daar aan blijf denken en er dan niet uit kom. Ik krijg dan niet het negatieve weg en uiteindelijk verlies ik dan onnodig een partij. Wat ik dan doe is even de telefoon pakken en een grappige foto van de kinderen opzoeken ofzo, maar dat is het toch niet helemaal. Ik ga dan allemaal excuses zoeken en dat helpt ook niet. Ook even rust pakken en focussen helpt niet. Er valt voor mijn gevoel niet zoveel aan te doen op dat moment. Ik raak ook geen triples of dubbels, terwijl ik het hele toernooi al lekker sta te gooien.

Hoe kom je uit zo'n negatieve spiraal?
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Yes! De snelste manier is jezelf een pijnprikkel te geven. Hiermee dwing je je brein om iets anders te doen.

Hier heb je alleen wel een goed alternatief voor je negatieve vibe nodig. Probeer dus ook vooral te focussen wanneer je in je zone zit.. want dan weet je wat je moet opbrengen wanneer je wilt stoppen met je negatieve vibe.

Je moet dus eerst leren hoe je positief wordt of wat jou in deze vibe brengt. Hier heb ik wel oefeningen voor.. in 2 weken ervaar je verschil en na 90dagen doe je het standaard aan.

Ga eens staan en acteer eens hoe je bent en doet wanneer positief bent. Kan ook met je ogen dicht.. stel je voor waar je op foxust, wat je voelt in je lijf, welke houding je hebt. Beweeg je snel of langzaam?

Doe dit ook eens voor een situatie waar je in je negatieve vibe zat tijdens het gooien.

Na dit zal je het sneller herkennen en kan je kiezen in welke "state" je wilt darten.
Gebruikers-avatar
Diesel
Lid
BerichtenCOLON 310
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2016, 17:39

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Diesel »

Eindelijk weer eens een goede dag. De darts vallen vandaag waar ze moeten vallen. Nu "hopen" dat deze dag geen incident was.
Target Adrian Lewis Gen.3 90% 23 gram
Target Dave 'Chizzy' Chisnall 90% 24 gram


Favoriete speler: Adrian Lewis

2016: 180 - 34x
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Diesel schreefCOLONEindelijk weer eens een goede dag. De darts vallen vandaag waar ze moeten vallen. Nu "hopen" dat deze dag geen incident was.
Nice! Dat moet je hebben.. Claim dat dit is wie je bent en hoe je dart. Hopen is de deur open laten om weer slechter te presteren. Dit is gewoon je standaard.. Je weet nu weer hoe je focust als het goed gaat en hoe je je voelt.

Echt.. je hebt zeker 80% invloed op de feeling dat je had zoals vandaag.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Moeten we ons al zorgen gaan maken om Chisnall?
Gebruikers-avatar
Diesel
Lid
BerichtenCOLON 310
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2016, 17:39

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Diesel »

cookie schreefCOLON
Diesel schreefCOLONEindelijk weer eens een goede dag. De darts vallen vandaag waar ze moeten vallen. Nu "hopen" dat deze dag geen incident was.
Nice! Dat moet je hebben.. Claim dat dit is wie je bent en hoe je dart. Hopen is de deur open laten om weer slechter te presteren. Dit is gewoon je standaard.. Je weet nu weer hoe je focust als het goed gaat en hoe je je voelt.

Echt.. je hebt zeker 80% invloed op de feeling dat je had zoals vandaag.
Ik heb o.a gedaan wat jij zei. Urenlang op de 20 staan gooien, zonder overigens te tellen hoe vaak het raak was. Puur op het gevoel af gegaan om te bepalen of ik "voldoende" was. Hetzelfde heb ik gedaan met de 19 en ik heb om en om veel staan gooien op T11 en T6.
Target Adrian Lewis Gen.3 90% 23 gram
Target Dave 'Chizzy' Chisnall 90% 24 gram


Favoriete speler: Adrian Lewis

2016: 180 - 34x
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Diesel schreefCOLON Ik heb o.a gedaan wat jij zei. Urenlang op de 20 staan gooien, zonder overigens te tellen hoe vaak het raak was. Puur op het gevoel af gegaan om te bepalen of ik "voldoende" was. Hetzelfde heb ik gedaan met de 19 en ik heb om en om veel staan gooien op T11 en T6.
Nice! Gevoel gooien is echt het begin van alles. Een 5 met goed gevoel is echt belangrijker dan een 20 zonder goed gevoel.

Het bijzondere is dat we onze vaardigheden beter op andere nr's dan de 20 kunnen trainen. Zit een "neurologisch" dingetje achter.. Daarbij gaat elke dartspeler voor gaas wanneer diegene een worp met vele vastigheden probeert aan te leren. Ook hier zit weer een "neurologisch" dingetje achter. Hou het erop dat we open moeten staan en moeten leren om onze linker en rechter hersenhelft te gebruiken bij darten. Met teveel aandacht op analytisch gooien, sluit je jezelf af. Hierdoor maak je niet 100% gebruik van je potential.

Hoe gingen je trainingen op de t6 en t11?
Gebruikers-avatar
Diesel
Lid
BerichtenCOLON 310
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2016, 17:39

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Diesel »

cookie schreefCOLON
Diesel schreefCOLON Ik heb o.a gedaan wat jij zei. Urenlang op de 20 staan gooien, zonder overigens te tellen hoe vaak het raak was. Puur op het gevoel af gegaan om te bepalen of ik "voldoende" was. Hetzelfde heb ik gedaan met de 19 en ik heb om en om veel staan gooien op T11 en T6.
Nice! Gevoel gooien is echt het begin van alles. Een 5 met goed gevoel is echt belangrijker dan een 20 zonder goed gevoel.

Het bijzondere is dat we onze vaardigheden beter op andere nr's dan de 20 kunnen trainen. Zit een "neurologisch" dingetje achter.. Daarbij gaat elke dartspeler voor gaas wanneer diegene een worp met vele vastigheden probeert aan te leren. Ook hier zit weer een "neurologisch" dingetje achter. Hou het erop dat we open moeten staan en moeten leren om onze linker en rechter hersenhelft te gebruiken bij darten. Met teveel aandacht op analytisch gooien, sluit je jezelf af. Hierdoor maak je niet 100% gebruik van je potential.

Hoe gingen je trainingen op de t6 en t11?
Die gingen afwisselend maar wel steeds beter. Ik heb beurt om beurt om T11 en T6 staan gooien. Lekker van rechts naar link dus. Soms heb ik m'n sessies ook gefilmd om later te kunnen kijken naar m'n houding en dergelijke in plaats van er op het moment zelf bewust mee bezig te zijn. Ook dat kan ik iedereen wel aanraden.
Target Adrian Lewis Gen.3 90% 23 gram
Target Dave 'Chizzy' Chisnall 90% 24 gram


Favoriete speler: Adrian Lewis

2016: 180 - 34x
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Goede tip inderdaad!

Soms zijn we niet bewust hoe erg we in elkaar gezakt we staan, of dat we erbij staan alsof we er maar voor 75% voor gaan.

Je kan als afwisseling ook altijd nog het spelletje voetbal spelen tegen vrienden. Hierbij kies je er dan voor om te scoren op D11 of D6.
jackpot
Lid
BerichtenCOLON 461
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2016, 23:40

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door jackpot »

ik weet niet of dit het juiste topic is om te plaatsen maar ik doe het gewoon.
ik dart afgelopen december 1 jaar en ik heb intotaal 10 x 180 gegooid in dat jaar maar ik heb de laatste weken steeds dat ik redelijk begin maar elke keer wegzak. ik weet van mezelf dat ik een goeie speler ben maar ik baal hier erg van mijn vaste set zijn de collin lloyd darts 23 gram. Ik zit zelfs te denken om over te stappen op een ander soort pijl helemaal anders waarmee het wel goed gaat. Ik hoop dat iemand wat tips heeft.
Hoogste finish 2017 : 164
mijn pijlen waar ik op dit moment mee gooi : unicorn Jenkins 21 gram.
Shafts : unicorn gripper 2 medium white.
Flights : the bull Jenkins .
180 2016 : 20
180 2017 : 11
Love the darts.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Zeker het juiste topic voor :)

Vaak is dit concentratie..

Eerst begin je heel fanatiek met allemaal goede bedoelingen vol energie. Ook heel fel en gedurende de wedstrijd ga je minder enthousiast gooien en laat je alles meer op de automatische piloot gaan. Eigenlijk zie je wel waar het eindigt en je niveau glijdt verder af.

Er zijn mega veel spelers die hier tegen aan lopen. Vaak beginnen spelers met goede scores en een paar goede legs en dan zie je dat na de 2e leg dit toch wat minder wordt.

Het beste is om korte doelen te zetten die haalbaar zijn. Wanneer je dit doet, zal je zien dat je meer energie krijgt door het behalen van je doelen. Ik ben zo gaan trainen in blokken van 6 beurten. Dus 6 beurten op rij volle bak concentratie, daarna weer ontspanning.

Gooi je lange sessies? Maak je al gebruik van doelen als je gooit?
jackpot
Lid
BerichtenCOLON 461
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2016, 23:40

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door jackpot »

cookie schreefCOLONZeker het juiste topic voor :)

Vaak is dit concentratie..

Eerst begin je heel fanatiek met allemaal goede bedoelingen vol energie. Ook heel fel en gedurende de wedstrijd ga je minder enthousiast gooien en laat je alles meer op de automatische piloot gaan. Eigenlijk zie je wel waar het eindigt en je niveau glijdt verder af.

Er zijn mega veel spelers die hier tegen aan lopen. Vaak beginnen spelers met goede scores en een paar goede legs en dan zie je dat na de 2e leg dit toch wat minder wordt.

Het beste is om korte doelen te zetten die haalbaar zijn. Wanneer je dit doet, zal je zien dat je meer energie krijgt door het behalen van je doelen. Ik ben zo gaan trainen in blokken van 6 beurten. Dus 6 beurten op rij volle bak concentratie, daarna weer ontspanning.

Gooi je lange sessies? Maak je al gebruik van doelen als je gooit?
ik gooi vaak 6 leges dus eigenlijk 2 sets. en wat doelen betreft nee als ik gooi stel ik nog geen doelen
Hoogste finish 2017 : 164
mijn pijlen waar ik op dit moment mee gooi : unicorn Jenkins 21 gram.
Shafts : unicorn gripper 2 medium white.
Flights : the bull Jenkins .
180 2016 : 20
180 2017 : 11
Love the darts.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

jackpot schreefCOLON
ik gooi vaak 6 leges dus eigenlijk 2 sets. en wat doelen betreft nee als ik gooi stel ik nog geen doelen
Dat is een mooie sessie van ongeveer 20min. Probeer eens te trainen waar je op focust. Dit is bij tactics vaak makkelijker omdat je moet anticiperen. Bij 501 is dit meer monotoom. Dit is bijna niet vol te houden in 1 concentratiespan. Hierdoor zakt je energie en dus ook je nieuws.

Goed concentreren is echt een kwestie van veel energie er in leggen en je eigen vuurtje opstoken wanneer je aanlegt om te gooien. Je kan dit per leg doen, per beurt of per set.

Probeer maar eens te spelen hiermee... op 50% gooien, op 70% gooien, op 90% gooien en op 100%.
jackpot
Lid
BerichtenCOLON 461
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2016, 23:40

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door jackpot »

cookie schreefCOLON
jackpot schreefCOLON
ik gooi vaak 6 leges dus eigenlijk 2 sets. en wat doelen betreft nee als ik gooi stel ik nog geen doelen
Dat is een mooie sessie van ongeveer 20min. Probeer eens te trainen waar je op focust. Dit is bij tactics vaak makkelijker omdat je moet anticiperen. Bij 501 is dit meer monotoom. Dit is bijna niet vol te houden in 1 concentratiespan. Hierdoor zakt je energie en dus ook je nieuws.

Goed concentreren is echt een kwestie van veel energie er in leggen en je eigen vuurtje opstoken wanneer je aanlegt om te gooien. Je kan dit per leg doen, per beurt of per set.

Probeer maar eens te spelen hiermee... op 50% gooien, op 70% gooien, op 90% gooien en op 100%.
heb vandaag beetje geoefend intotaal 4 uur gegooid vandaag maar scores van 81/100 gingen wel goed en qua dubbels liep tops best aardig.
Hoogste finish 2017 : 164
mijn pijlen waar ik op dit moment mee gooi : unicorn Jenkins 21 gram.
Shafts : unicorn gripper 2 medium white.
Flights : the bull Jenkins .
180 2016 : 20
180 2017 : 11
Love the darts.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Dat is een flinke sessie! Heb je ook een idee waardoor het liep?
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Lookout »

jackpot schreefCOLON
cookie schreefCOLON
jackpot schreefCOLON
ik gooi vaak 6 leges dus eigenlijk 2 sets. en wat doelen betreft nee als ik gooi stel ik nog geen doelen
Dat is een mooie sessie van ongeveer 20min. Probeer eens te trainen waar je op focust. Dit is bij tactics vaak makkelijker omdat je moet anticiperen. Bij 501 is dit meer monotoom. Dit is bijna niet vol te houden in 1 concentratiespan. Hierdoor zakt je energie en dus ook je nieuws.

Goed concentreren is echt een kwestie van veel energie er in leggen en je eigen vuurtje opstoken wanneer je aanlegt om te gooien. Je kan dit per leg doen, per beurt of per set.

Probeer maar eens te spelen hiermee... op 50% gooien, op 70% gooien, op 90% gooien en op 100%.
heb vandaag beetje geoefend intotaal 4 uur gegooid vandaag maar scores van 81/100 gingen wel goed en qua dubbels liep tops best aardig.
Mijn advies oefen thuis tegen de pc en stel de pc in op een gemiddelde die 10 punten hoger ligt als die van jou, je zult gaan merken dat je hetzelfde gemiddelde gaat gooien(waardoor je vertrouwen kweekt), en opnieuw een terugval gaat krijgen(helaas maar dat overkomt iedereen), Als dat het geval is breng dan het gemiddelde van de pc terug naar je eigen gemiddelde. Gaat het weer beter met je vorm breng de pc opnieuw 10 punten gemiddeld omhoog etc etc. Herhaal dit iedere dag. Speel alleen 501 in een best of 11 formaat, dit zorgt ervoor dat je geleidelijk constant gaat gooien. Verwacht niet gelijk wonderen want beter worden kost jaren, geloof me ik kan het weten :lol:
180's '16 79x
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Lookout schreefCOLON Mijn advies oefen thuis tegen de pc en stel de pc in op een gemiddelde die 10 punten hoger ligt als die van jou, je zult gaan merken dat je hetzelfde gemiddelde gaat gooien(waardoor je vertrouwen kweekt), en opnieuw een terugval gaat krijgen(helaas maar dat overkomt iedereen), Als dat het geval is breng dan het gemiddelde van de pc terug naar je eigen gemiddelde. Gaat het weer beter met je vorm breng de pc opnieuw 10 punten gemiddeld omhoog etc etc. Herhaal dit iedere dag. Speel alleen 501 in een best of 11 formaat, dit zorgt ervoor dat je geleidelijk constant gaat gooien. Verwacht niet gelijk wonderen want beter worden kost jaren, geloof me ik kan het weten :lol:
Een heel belangrijk dingetje is ook als wat voor speler jij jezelf ziet.. Zie jij jezelf als iemand die 50 gem, 60gem of 70gem gooit? Op het moment dat jij jezelf mentaal kan overtuigen dat je 60gem gooit, dan zal je dit eerder halen dan uren lang gooien met de gedachte dat je van 50 naar 52 wil klimmen.

Het is zeker de moeite waard om tegen de PC te gooien met 10 punten hoger. Zeker wanneer je je niveau niet af laat hangen van aantal winstpartijen, maar het gemiddelde dat je gooit. Dus schrijf elk potje je gemiddelde op. Zelf heb ik hier een variant op door tegen de computer alleen maar bo3 legs te spelen. Wanneer ik win ga ik 2-5 punten omhoog in gemiddelde. Je zal zien dat je er dan echt ingroeit.. De winstpunten liggen elke keer zo dichtbij, dat je gemotiveerd blijft. Ik speel het meestal koud op 50 gemiddeld en dan 55, 60, 63, 65, 70, 75, 77, 80.

Je krijgt heel snel momentum hierdoor en goede zin.. het is alsof je een klein toernooitje in je 1tje gooit.
jackpot
Lid
BerichtenCOLON 461
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2016, 23:40

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door jackpot »

Lookout schreefCOLON
jackpot schreefCOLON
cookie schreefCOLON
jackpot schreefCOLON
ik gooi vaak 6 leges dus eigenlijk 2 sets. en wat doelen betreft nee als ik gooi stel ik nog geen doelen
Dat is een mooie sessie van ongeveer 20min. Probeer eens te trainen waar je op focust. Dit is bij tactics vaak makkelijker omdat je moet anticiperen. Bij 501 is dit meer monotoom. Dit is bijna niet vol te houden in 1 concentratiespan. Hierdoor zakt je energie en dus ook je nieuws.

Goed concentreren is echt een kwestie van veel energie er in leggen en je eigen vuurtje opstoken wanneer je aanlegt om te gooien. Je kan dit per leg doen, per beurt of per set.

Probeer maar eens te spelen hiermee... op 50% gooien, op 70% gooien, op 90% gooien en op 100%.
heb vandaag beetje geoefend intotaal 4 uur gegooid vandaag maar scores van 81/100 gingen wel goed en qua dubbels liep tops best aardig.
Mijn advies oefen thuis tegen de pc en stel de pc in op een gemiddelde die 10 punten hoger ligt als die van jou, je zult gaan merken dat je hetzelfde gemiddelde gaat gooien(waardoor je vertrouwen kweekt), en opnieuw een terugval gaat krijgen(helaas maar dat overkomt iedereen), Als dat het geval is breng dan het gemiddelde van de pc terug naar je eigen gemiddelde. Gaat het weer beter met je vorm breng de pc opnieuw 10 punten gemiddeld omhoog etc etc. Herhaal dit iedere dag. Speel alleen 501 in een best of 11 formaat, dit zorgt ervoor dat je geleidelijk constant gaat gooien. Verwacht niet gelijk wonderen want beter worden kost jaren, geloof me ik kan het weten :lol:
bedankt voor de tips ik ga er mee aan het werk
Hoogste finish 2017 : 164
mijn pijlen waar ik op dit moment mee gooi : unicorn Jenkins 21 gram.
Shafts : unicorn gripper 2 medium white.
Flights : the bull Jenkins .
180 2016 : 20
180 2017 : 11
Love the darts.
Nightcrawler
Lid
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2014, 18:57

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Nightcrawler »

goede morgen, hoe ziet jullie training eruit ? trainen jullie specifiek op dubbels en tripples ?
ik train eigenlijk alleen 501 en af en toe 170 .
ik gooi altijd tegen de dartbot van de app dartscounter ( first to five legs)
en af en toe tegen mijn neefje ( ook altijd first to five legs)
ik heb wel op dubbels getraint maar ik merk dat ik de druk van een wedstrijd gewend ben ik raak veel makkelijker dubbels als er geen
druk op staat !?
hebben jullie tips om buiten het gooien van 501 te trainen op dubbels en tripples.
ook mischien tips op het mentale vlak !!?? :D :evil:
hoe beter je scoort hoe makkelijker je finished !! ( roland scholten)
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Je slogan van Roland Scholten aanpassen in "De beter je finished de makkelijker je wint".

Premier League Dubbels (ook in variant van 121) is super om onder druk te gooien.

- Gooi de score 40 uit in 3 pijlen. Doe je dit niet krijgt je fictieve tegenstander een legpunt, doe je dit wel krijg jij een punt.
- Speel net als in PL Best of 12.
- Winst is 2 punten, gelijk 1, kijk naar je legsaldo
- Doe dit tegen 7 tegenstanders 40, 36, 32, 28, 24, 22, Bull

Ipv van 40 in 3 kan je ook kiezen voor 121 in 6.

Dit spel is mentaal erg goed..
Nightcrawler
Lid
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2014, 18:57

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Nightcrawler »

cookie bedankt voor de tip, leuk en effectief !!
nu de scores nog op schroeven heb je hier ook tips voor !!!
hoe beter je scoort hoe makkelijker je finished !! ( roland scholten)
BUTTON_POST_REPLY