Het grote gooiproblemen topic

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
thedartist
Lid
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2014, 20:27

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door thedartist »

Dat is een hoop!!! Cookie.

Als dat zoveel invloed heeft op hoe je voor het bord staat dan is daar heel veel terreinwinst te behalen.
Niet alleen voor ons maar ook voor b.v. een Barney.
Taylor 9five gen.4 darts 26 Gram
Aluminium shafts Target medium
MVG prism Flights standard
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Reken maar!

Meditatie, visualisatie en virtualisatie zijn de trucs om dit tegen te gaan.

Beleef in je hoofd weer de momenten dat je op je sterkst was en hoe je toen deed. Maak in je hoofd een film dat je dit doet tegen je betere tegenstander.

We winnen pas als we geloven dat we kunnen winnen.

Daarom zijn er veel spelers die pas hun niveau halen wanneer de tegenstander kansen laat liggen. Eigenlijk schakel je in een keer 20 punten IQ bij.
Gebruikers-avatar
mr nervous
Lid
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2016, 10:09

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door mr nervous »

ik ben er dus achter gekomen dat ik al zenuwachtig word voor een potje op webcamdarts , ik gooide 17 gemiddeld in 301. iemand die weet wat je tegen zenuwachtigheid moet doen ? want na dat potje stond ik weer alleen maar 100,140 en 180 te gooien
180, 2013 : 150
180 , 2014 : 144
180 , 2015 : 199
180,2016: 210
9 darters 3, 17-5-2016 (174-171-156) 1-6-16 (180-174-147) 28-6-16(180-177-144)
Favoriete spelers , MVG, Klaasen,Hankey,Lewis,Ricky Evans , Michael smith , Peter Wright
Gebruikers-avatar
erikje
Lid
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2016, 11:17

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door erikje »

mr nervous schreefCOLONik ben er dus achter gekomen dat ik al zenuwachtig word voor een potje op webcamdarts , ik gooide 17 gemiddeld in 301. iemand die weet wat je tegen zenuwachtigheid moet doen ? want na dat potje stond ik weer alleen maar 100,140 en 180 te gooien
Vaker potjes gooien...
Niet denken, maar gooien...
Gebruikers-avatar
mr nervous
Lid
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2016, 10:09

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door mr nervous »

Haha niet denken maar gooien dus
180, 2013 : 150
180 , 2014 : 144
180 , 2015 : 199
180,2016: 210
9 darters 3, 17-5-2016 (174-171-156) 1-6-16 (180-174-147) 28-6-16(180-177-144)
Favoriete spelers , MVG, Klaasen,Hankey,Lewis,Ricky Evans , Michael smith , Peter Wright
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Tip 1 is om inderdaad gewoon nonstop je dartpijlen te streamen en te wennen aan het gooien voor een camera. Duurt vaak lang en is niet handig..

Makkelijkere methoden is om te kiezen met welke attitude je wilt gooien. Maak maar eens een lijstje waarom het zo vreselijk is om te gooien voor een cam wanneer anderen meekijken? Zal diegene aan de andere kant je hierdoor beoordelen? Of je opeens minder aardig vinden?

Maak ook even een lijst met punten waarom het juist gaaf is dat een ander met je meekijkt met webcam darts. Wat beteken je eigenlijk voor die ander dat je met hem gooit. Klinkt misschien zwaar.. maar even eerlijk: Een ander is super blij om tegen jou te gooien! Denk even over die ander na.. Diegene wil graag darten tegen iemand, want diegene is minder happy wanneer ze alleen gooien.
Je dart dus niet tegen een ander omdat jij jezelf moet bewijzen, maar omdat je een ander blij maakt met jou als tegenstander.

Zelfde geldt voor andere wedstrijden tegen goede spelers en tijdens toernooien. Je tegenstander is blij dat jij tegen hem wilt gooien en zijn tegenstander bent.

En natuurlijk.. Hoe moeilijker je het een ander maakt, hoe meer je voor een ander betekent!
Speedy180
Lid
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 01:17

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Speedy180 »

Goedenavond people...

Ik zit met het volgende probleem...

Ik dart al zo'n 18 jaar en het is mij werkelijk nog NOOIT gelukt om ook maar 1(!!) VOLLEDIGE dag geen enkele pijl buiten het bord te gooien...
Pijlen op een dubbel die ik buiten de 'dubbels-ring' gooi hierbuiten gelaten, want het lijkt me logisch dat je dat overkomt.
Nee, ik heb het puur over pijlen middenin een leg...
Ik word hier zo ontzettend moedeloos van!! Ik doe er genoeg voor en ik hou onwijs veel van het spelletje maar dit is wel iets waaraan ik mij ongelofelijk irriteer! Heeft iemand tips waardoor ik van deze 'loose darts' af kan komen???

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken...
Aantal 180-ers: 15

2010: 5
2013: 2
2014: 4
2015: 3
2016: 1

Hoogste finish: 158
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

"if you do what you always have done, you will get what you always have had"

Vind een andere tactiek om het op te lossen dan dat je altijd hebt gedaan. Ik vermoed dat je het hebt proberen op te lossen door alleen maar meer te gooien.
Speedy180
Lid
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 01:17

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Speedy180 »

Meer gooien, minder gooien, geen partijtjes meer gooien, echt, ik heb vanalles geprobeerd!
Ik ben er inmiddels wel een beetje klaar mee op deze manier...
Dan kan ik namelijk net zo goed met 2 pijlen gaan gooien, want die 3e beland toch regelmatig buiten het bord...
Het gaat in m'n koppie zitten en dat had ik willen voorkomen...
Ik ben soms gewoon echt elke beurt zo erg aan het concentreren op het überhaupt punten gooien met AL mijn darts...

Ik weet gewoon niet meer wat ik eraan kan doen...
Het voelt alsof ik ergens in mijn arm blokkeer, waardoor ik de controle over mijn arm verlies en mijn pijl dus buiten het bord beland.
Aantal 180-ers: 15

2010: 5
2013: 2
2014: 4
2015: 3
2016: 1

Hoogste finish: 158
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Fred Raket »

Ga lekker 100 pijlen op de Bull gooien, daarna pak je je triple 16-18-16 en weer 50 op de Bull.
Gooi geconcentreerd en breng je ademhaling naar je buik.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Fred Raket schreefCOLONGa lekker 100 pijlen op de Bull gooien, daarna pak je je triple 16-18-16 en weer 50 op de Bull.
Gooi geconcentreerd en breng je ademhaling naar je buik.
Dat geef ik weinig kans Fred..

Uiteindelijk gaat het om zijn manier van focussen. HIj gooit al jaren en dan nog steeds complete afzwaaiers.. dat is meer een mental block die er opeens in schiet.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Speedy180 schreefCOLONMeer gooien, minder gooien, geen partijtjes meer gooien, echt, ik heb vanalles geprobeerd!
Ik ben er inmiddels wel een beetje klaar mee op deze manier...
Dan kan ik namelijk net zo goed met 2 pijlen gaan gooien, want die 3e beland toch regelmatig buiten het bord...
Het gaat in m'n koppie zitten en dat had ik willen voorkomen...
Ik ben soms gewoon echt elke beurt zo erg aan het concentreren op het überhaupt punten gooien met AL mijn darts...

Ik weet gewoon niet meer wat ik eraan kan doen...
Het voelt alsof ik ergens in mijn arm blokkeer, waardoor ik de controle over mijn arm verlies en mijn pijl dus buiten het bord beland.
Het zit ook in je koppie.. en het mooie is dat je daar gewoon vanaf kan komen. Je hebt idd veel geprobeerd.. maar dat zat vooral op de hoeveelheid gooien en het fysiek gooien van je pijlen. Nu moet je ook je focus gaan leren verbeteren, waardoor je dus niet meer focust op falen maar op successen en goede afloop.

Je focust op het voorkomen van het buiten het bord gooien.. waardoor het alleen maar erger wordt. De truc zit juist in het aanleren dat je 3e pijl een "bonus pijl" is. Dus juist alle druk eraf halen. Veel spelers die gaan bij haperingen of dit soort ervaringen alleen maar intenser (op een negatieve manier) die 3e pijl benaderen, waardoor het over langer termijn alleen maar erger wordt.
Gebruikers-avatar
erikje
Lid
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2016, 11:17

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door erikje »

Speedy180 schreefCOLONGoedenavond people...

Ik zit met het volgende probleem...

Ik dart al zo'n 18 jaar en het is mij werkelijk nog NOOIT gelukt om ook maar 1(!!) VOLLEDIGE dag geen enkele pijl buiten het bord te gooien...
Pijlen op een dubbel die ik buiten de 'dubbels-ring' gooi hierbuiten gelaten, want het lijkt me logisch dat je dat overkomt.
Nee, ik heb het puur over pijlen middenin een leg...
Ik word hier zo ontzettend moedeloos van!! Ik doe er genoeg voor en ik hou onwijs veel van het spelletje maar dit is wel iets waaraan ik mij ongelofelijk irriteer! Heeft iemand tips waardoor ik van deze 'loose darts' af kan komen???

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken...
heb je al eens geprobeerd om met meer dan 3 pijlen te gooien?
het is een beproefde manier om de "druk" van de laatste dart af te halen. Ik heb meerdere verhalen van (prof)darters gehoord en gelezen dat b.v. met 4 pijlen gooien nog wel eens wil helpen.
Je hebt alleen een extra setje nodig...

Misschien een idee!
Niet denken, maar gooien...
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Die tip helpt goed bij mensen die niet stil staan bij laatste pijl. Zou zomaar kunnen helpen.

Extra sigaret of pen werkt ook al
Henk
Lid
BerichtenCOLON 653
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:43

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Henk »

Tijdje vakantie gehad; niet met darten bezig geweest. In mijn hoofd lijkt het goed te zitten. Gisteren thuis, gelijk weer wat pijlen geprobeerd te gooien. Er zitten goede momenten tussen, maar ook veel haperingen.

Tot voor kort had ik enorm veel respect voor mensen met darteritus, maar snapte ik er geen z*k van. Nu snap ik het nog steeds niet helemaal, maar begrijp ik het wel en heb ik nog veel meer respect.

Echter, ik geef absoluut niet toe! En heb het vertrouwen dat ik er weer bovenop kom.
180's for Show, HF's for Dough - Groet, Henk
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Zeg eens eerlijk Henk..

Toen je weer ging gooien na je vakantie.. Hoe groot dacht je dat de kans was dat het goed zou gaan in %? Dus dat je gewoon vloeiend zou gooien?

Er is 1 ding wat alle mensen met haperingen gemeen hebben: ze verwachten allemaal dat het niet perfect zal gaan.
Er is ook 1 ding wat mensen zonder haperingen gemeen hebben: ze verwachten dat de pijlen sowieso goed naar het bord gaan.
Henk
Lid
BerichtenCOLON 653
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:43

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Henk »

Haha, terechte vraag! Heb mij die zelf ook afgevraagd want ik ben mij er wel degelijk van bewust dat het in m'n brein zit.
Kans: 95%+!

Ik weet dat ik het kan. Ik weet inmiddels ook dat het lukt als ik m'n pijl niet volledig terughaal en wat "soepeler" gooi. Ik had mij echter aangeleerd om een aantal vaste punten te hebben; stand voeten / positie schouder en arm / terughaalpositie / nawijzen.

Hier trainde ik af/toe bewust op om het in competitie etc. vanuit mijn onderbewustzijn te kunnen.

Ik wist gewoon dat als ik dat goed deed iedere goede pijl een tripple was. Ik kon dan ook bij een laatste pijl om een slechte beurt goed te maken of een eerste pijl op een HF zeggen; kom op focus, let op je worp en boem!

Zo snel ik nu maar extra let op het terughalen en de pijl tot aan mijn gezicht terughaal gaat het fout.
180's for Show, HF's for Dough - Groet, Henk
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Dat was toch wel positief! En na 10 minuten gooien?

Iedereen maar dan ook iedereen met darteritus heeft zichzelf zoveel opdrachten gegeven voor het gooien van een pijl. Idd werkt het in het begin (net als het proberen van nieuwe pijlen).
Wanneer het even niet gaat worden veel spelers heel intens en gaan alleen focussen wat er niet goed gaat en met 4 opdrachten kan dat veel zijn!

Direct mee stoppen en vertrouwen dat je brein nog weet hoe het goed gaat.
Henk
Lid
BerichtenCOLON 653
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:43

Bericht door Henk »

Hoe bedoel je met na 10 minuten gooien?
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Of je toen nog steeds met 95% enthousiasme en overtuiging gooide..

Er is een verschil trouwens in het denken en voelen. Wel belangrijk om te weten!
Henk
Lid
BerichtenCOLON 653
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:43

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Henk »

Zojuist geprobeerd; 2 legs gegooid. Heb nog steeds het idee dat iedere volgende pijl goed kan zijn.
Verkrampen blijft, op veel plaatsen.. pols / hand / onderarm / schouder.
180's for Show, HF's for Dough - Groet, Henk
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Dit is precies wat ik bedoel in het verschil tussen weten en voelen.

Als jij zegt: ik ben de beste, ik ben de beste, ik ben de beste.. maar je hebt niet het gevoel, dan zegt je brein "bullshit, want je kijkt of je arm nog wel goed gaat ipv dat je gewoon vakjes probeert te raken! je twijfelt nogsteeds.. dus ik blijf haperen".

Wanneer je gooit, ben je dan aan het kijken of je arm het goed doet, of probeer je echt 100% vakjes te raken?
Vergeet niet dat het een ingesleten patroon is, waardoor je zelf een nieuw patroon moet inslijten. Een positief patroon dus. )Met live coaching is dit makkelijker uit te leggen ;))

Dwing je zelf om elke pijl iets positiefs te benoemen wat goed gaat! Dus dat kan zijn dat je goed concentreerde, dat je goed gefocust bent, dat je doorblijft gaan, dat je blijft doorzetten.. maakt niet uit wat het is. Elke pijl een positief iets.. Wanneer je dit gewoon elke dag 10 minuten doet voor 21-66 dagen, dan is het een patroon in je hersenen waardoor je het ook onbewust gaat doen.

Dus ook al haper je alle kanten op, als je pijl het bord raakt dan geef je jezelf daar een compliment voor. Of wanneer je weer een beetje ontspanning voelt, dan geef je jezelf een compliment voor. Of wanneer je je doel raakt, dan geef je jezelf een compliment. Elke pijl een compliment voor 10 minuten. Je gaat tegen je onbewuste in, in het begin dus doe dit wanneer je energiek bent en ook echt 100% gemotiveerd om aan jezelf te werken. Het kost namelijk in begin best veel energie.. Wanneer dit goed gaat.. neem dan een breek en doe dit 2x 10 minuten op een dag.

Pak ook lekker een groot doel. Een bierviltje bijv.. Of gewoon de ring van de bull. Later heb ik wel tips hoe je dit kan doen richting de singles, trippels en dubbels.

Misschien voelt het alsof je jezelf in begin voor de gek houdt, omdat je normaal jezelf alleen complimenten voor 100 scores, goede legs en winstpartijen geeft. Het gaat om de "habit of thinking" die je weer moet aanleren. De meest succesvolle mensen in sport en business, zijn diegene die elk klein dingetje vieren.. Het is een denkpatroon dat succes oplevert.

Je zal ook merken dat je na een succesvolle sessie je een stuk vrolijker en meer opgelucht voelt, dan anders.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Je kan dit trouwens trainen tijdens het autorijden, boodschappen doen, opruimen, afwassen etc.
Henk
Lid
BerichtenCOLON 653
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:43

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Henk »

Dank! Ik ben mij bewust van het effect van het vieren van kleine successen. Alleen zit dit inderdaad niet in mijn systeem om dit altijd toe te passen.

Zelf probeer ik anderen ook altijd blij te laten zijn met een strak gegroepeerde 3 of een laatste tripple.

Als ik gooi probeer ik maar 1 ding in mijn hoofd te hebben, het vak wat ik ga gooien.

Ik ga mij richten op het positieve zien en benoemen. Heb in het verleden ook regelmatig meegemaakt dat het blij zijn met een strakke 60 mij weer in een positieve flow bracht.

Vandaag wat mini sessies gegooid. Ook op grotere targets; alles binnen de tripple ring gooien bij focussen op de bull lukt prima, vaak ook minimaal 1 pijl SB.

Hoe bedoel je die toevoeging? Dat je jezelf kan trainen ook met andere relatief standaard zaken de successen in te zien?
180's for Show, HF's for Dough - Groet, Henk
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Okay nice! Dat is idd precies de manier om in flow te komen. Veel spelers moeten alleen eerst iets raken voordat ze willen juichen.

Door deze open, energieke attitude ook te gebruiken zonder dat je wat gooit, zal je vanzelf heel veel gaan raken. Dit zie ik als de grootste oorzaak waarom ik van 60+ naar 70+ ben gegaan. Net die positieve open vibe en resultaat volgt.

Zoals je zelf aangeeft, kijk je uiteindelijk toch weer naar het resultaat of je pijl raak is of niet. Probeer dit even een week volledig te negeren. Vooral focussen op ontspanning en fijn gevoel, zoals je dat kent van je beste tijd. Dit is even discipline, want vaak laten we ons afleiden door wat niet goed gaat.

Als dit gebeurd ze letterlijk "dank je wel brein, maar ik wil op.......focussen".

Knip even stukken karton in cirkels 16cm bijv en ga hier eerst op gooien. Zet een cirkel ter grootte van de single bull in het midden.

Laat je niet verleiden om na een positieve sessie op de 20 te gooien of toch even te mikken.

Geef jezelf echt even de tijd om goed te leren focussen.

Met de toevoeging bedoel ik dat je ook diezelfde focus kan trainen tijdens bijv autorijden. Noem maar eens allemaal op wat je allemaal goed doet. En halveer even je lat van wat je normaal zou doen.

Dus niet alleen snel van 0 naar 100, maar ook gewoon schakelen. Dit hoeft niet perfect, gewoon goed zonder tandenpoetsen. Kijk maar eens hoe verleidelijk het is om op haperen te letten.. dat moet je dus negeren en ervoor kiezen dat je op iets anders wilt focussen.
BUTTON_POST_REPLY