Het grote gooiproblemen topic

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
BUTTON_POST_REPLY
darterMessi
Lid
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2016, 15:51

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door darterMessi »

Henk schreefCOLONGeen idee ;)

Ik heb het darten een tijdje naast mij neergelegd; andere leuke dingen om te doen, mooi weer en even geen zin meer in darten.
Toevallig eergisteren voor het eerst sinds lange tijd weer wat pijlen gegooid, ging allemaal best soepel. Competitie begint weer, ik ga tijdens de thuiswedstrijden gewoon in de kroeg wat trainen, als ik zin heb om mee te doen val ik in.
ben je wel met het schema van cookie bezig gegaan?

Ik schrijf momenteel elke dag op:
Wat goed ging die dag
Waarom ik darten zo leuk vind
Waarom ik ben gaan darten

Tijdens het gooien probeer ik bij elke slechte pijl te zeggen. Dat is jammer, gewoon doorgaan. en probeer echt elke goede pijl te vieren dmv een vuistje of even bewust erbij stil te staan en tegen mezelf te zeggen: Zie je, jij kan het gewoon.. Op het begin zwaar vermoeiend..
Nu gaat het soms al automatisch..
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Goed bezig DarterMessi!

Door dit 21 dagen op rij te doen ontstaat er al een nieuw positief hersenpad in je hersenen, door dit 90 dagen te doen is het al automatisch. Het gave is dat je zelfs zonder te gooien en alleen te visualiseren dit al kan ontwikkelen in je hersenen waardoor je na 90 dagen al verder gaat.

Nu je je focus aan het trainen bent, is het de volgende stap om je fysieke houding/state te trainen. :) Zorgen dat je energie wordt en actief wordt, wanneer jij dat wilt.
Gebruikers-avatar
erikje
Lid
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2016, 11:17

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door erikje »

Even een vraag tussendoor, aansluitend op dit topic...

Ik volg dit topic al een tijdje(goede tips!) en mijn ervaring is dat ik mijn eigen vorm, concentratie, rust, niveau en zelfvertrouwen pas na een uurtje of 2 gooien bereik en dat dan soms wat twijfel ontstaat over techniek etc.
Ik weet van mezelf ook b.v. dat voor ik aan die gem. 2 uur zit m'n pijlen soms echt alle kanten op gaan. Dat laat ik op een gegeven moment los en dan krijg ik rust en 180ers :D , dus ik train niet vaak, maar wel lang(4a6) uur per keer...

Als jullie trainen, alleen of met een maatje, hoe lang duurt zo'n training dan gemiddeld?
Niet denken, maar gooien...
Gebruikers-avatar
Satyr
Lid
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2015, 13:53

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Satyr »

Ik gooi hooguit een half uur. Mijn 'probleem' is dat ik met trainen helemaal niks raak, terwijl ik bij een wedstrijd wel de triple en dubbel vind. Ik weet dat er veel willen ruilen nu, maar ik kan dus weinig trainen.
Gebruikers-avatar
PieBus
Lid
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2016, 10:53

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door PieBus »

Mijn probleem is net omgekeerd (zoals bij velen).
Op training gooi ik zonder complexen en in feite zonder nadenken. Meestal voelt mijn worp dan ook goed aan.

Maar in 'wedstrijdverband' (wat zich voorlopig beperkt tot een partijtje WDA of ocharme een vriendschappelijke partij tegen mijn schoonvader :? ), dan slaat de stress toe: verkrampt vastnemen van m'n pijlen, verkrampte worp, te vroeg/te laat lossen, .... Uitwerpen is een hel, terwijl ik op training regelmatig +100 uitwerp.
En hoe meer ik denk het niet te mogen doen en er niet aan te denken... hoe meer ik er net wel aan denk!
Ik merk wel dat wanneer ik in een partij niets meer te verliezen heb door een te grote achterstand, die druk wat van mijn schouders valt. Helaas slechts tot de volgende leg...

Zaterdag heb ik m'n allereerste competitiematch wat absoluut 100% plezier zou moeten zijn. Maar ik weet nu al dat het niet evident zal worden.
Bij deze een warme oproep (ja Cookie, zeker aan jou ;) ): wie kan me een aantal praktische tips geven?

'Veel meer wedstrijden spelen!' hoor ik nu iedereen zeggen. Daar ga ik wel mee akkoord, maar mentaal moet het ook haalbaar zijn om steeds keer op keer weer met deze frustraties om te gaan.
180's: '15: 1 '16: 27 '17: 23
HF: '16: 170 '17: 130
Best leg: 14
Gebruikers-avatar
Satyr
Lid
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2015, 13:53

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Satyr »

PieBus schreefCOLON...maar mentaal moet het ook haalbaar zijn om steeds keer op keer weer met deze frustraties om te gaan.
Ja, daarom dus die wedstrijden gooien. Je moet er toch echt even doorheen, zeg maar. Het liefst in 'echte' wedstrijden. Bij ons spelen we 10 partijen, dus 5-5 is een optie. Ik gooi 9 van de 10x die laatste pot, omdat ik er tegen kan als het er echt om gaat. Maar ja, thuis raak ik dus geen fluit, want geen spanning/moeten.
Gebruikers-avatar
De Beste
Lid
BerichtenCOLON 466
GeregistreerdCOLON 03 Jul 2016, 12:44

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door De Beste »

Probeer (op WDA) tegen betere spelers te gooien....je weet vooraf dat de kans groot is dat je gaat verliezen en daardoor verlies je al een stukje druk. Je kunt je doelen dan in andere zaken binnen de partij gaan zoeken.
Gebruikers-avatar
erikje
Lid
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2016, 11:17

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door erikje »

PieBus schreefCOLONMijn probleem is net omgekeerd (zoals bij velen).
Op training gooi ik zonder complexen en in feite zonder nadenken. Meestal voelt mijn worp dan ook goed aan.

Maar in 'wedstrijdverband' (wat zich voorlopig beperkt tot een partijtje WDA of ocharme een vriendschappelijke partij tegen mijn schoonvader :? ), dan slaat de stress toe: verkrampt vastnemen van m'n pijlen, verkrampte worp, te vroeg/te laat lossen, .... Uitwerpen is een hel, terwijl ik op training regelmatig +100 uitwerp.
En hoe meer ik denk het niet te mogen doen en er niet aan te denken... hoe meer ik er net wel aan denk!
Ik merk wel dat wanneer ik in een partij niets meer te verliezen heb door een te grote achterstand, die druk wat van mijn schouders valt. Helaas slechts tot de volgende leg...

Zaterdag heb ik m'n allereerste competitiematch wat absoluut 100% plezier zou moeten zijn. Maar ik weet nu al dat het niet evident zal worden.
Bij deze een warme oproep (ja Cookie, zeker aan jou ;) ): wie kan me een aantal praktische tips geven?

'Veel meer wedstrijden spelen!' hoor ik nu iedereen zeggen. Daar ga ik wel mee akkoord, maar mentaal moet het ook haalbaar zijn om steeds keer op keer weer met deze frustraties om te gaan.
Ik kan je niet echt van mentale tips voorzien, maar het meer gooien van partijen helpt wel enorm en ik spreek uit ervaring....

Toen ik Competitie begon te gooien in 2001 (3de divisie) heb ik het hele seizoen geen partij gewonnen, letterlijk niet een...
M'n Captain werd er gek van, zag me met ingooien de ene 100+ score na de andere gooien, hoge checkouts, enz.
Maar een partij winnen ho maar.
Het duurde even voordat ik aan de hele situatie van een partij gewend was :? maar des te vaker je wedstrijden gooit, hoe relaxter het gaat!

Je kunt niet alles winnen... Geniet vooral van de uitdaging! Heerlijk een robbertje vechten aan het bord :D C,mon!
Niet denken, maar gooien...
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Satyr schreefCOLONIk gooi hooguit een half uur. Mijn 'probleem' is dat ik met trainen helemaal niks raak, terwijl ik bij een wedstrijd wel de triple en dubbel vind. Ik weet dat er veel willen ruilen nu, maar ik kan dus weinig trainen.
Bij wedstrijden ligt je motivatie hoger omdat je de pijn van een afgang te pijnlijk vindt en wilt vermijden. Enige manier is om een Pleasure motivation te vinden of een weddenschap met iemand te sluiten dat je binnen een jaar niveau XYZ hebt.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

PieBus schreefCOLONMijn probleem is net omgekeerd (zoals bij velen).
Op training gooi ik zonder complexen en in feite zonder nadenken. Meestal voelt mijn worp dan ook goed aan.

Maar in 'wedstrijdverband' (wat zich voorlopig beperkt tot een partijtje WDA of ocharme een vriendschappelijke partij tegen mijn schoonvader :? ), dan slaat de stress toe: verkrampt vastnemen van m'n pijlen, verkrampte worp, te vroeg/te laat lossen, .... Uitwerpen is een hel, terwijl ik op training regelmatig +100 uitwerp.
En hoe meer ik denk het niet te mogen doen en er niet aan te denken... hoe meer ik er net wel aan denk!
Ik merk wel dat wanneer ik in een partij niets meer te verliezen heb door een te grote achterstand, die druk wat van mijn schouders valt. Helaas slechts tot de volgende leg...

Zaterdag heb ik m'n allereerste competitiematch wat absoluut 100% plezier zou moeten zijn. Maar ik weet nu al dat het niet evident zal worden.
Bij deze een warme oproep (ja Cookie, zeker aan jou ;) ): wie kan me een aantal praktische tips geven?

'Veel meer wedstrijden spelen!' hoor ik nu iedereen zeggen. Daar ga ik wel mee akkoord, maar mentaal moet het ook haalbaar zijn om steeds keer op keer weer met deze frustraties om te gaan.
Top! Verkramping komt doordat je focust op alles wat fout kan gaan ipv alles wat goed kan gaan en leuk is.
Maak voor elke wedstrijd een lijst met 8-10 dingen (niet minder) wat er leuk is aan het gooien van een wedstrijd. Hier door gaat je focus wel naar het juiste..

Where focus goes, energy flows, result shows.

Dus maak die lijst, doe je ogen dicht en ga even 3-5min dromen over je wedstrijd die er aan komt. Zie hoe je geniet van al die dingen die er gaan komen. Je hersenen en focus zullen dit herkennen tijdens de wedstrijd waar door je ontspannen blijft.

Voorbeelden van puntjes:
+ samen met vrienden lachen
+ de adrenaline rush voelen
+ jezelf uitdagen
+ gezellige muziek
+ voldoening na gooien van steady beurt
Etc etc

Hoeven niet elke week nieuwe dingen te zijn. Als je maar voor elke wedstrijd die punten opschrijft om je hersenen te laten herinneren waar je op focust
Gebruikers-avatar
PieBus
Lid
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2016, 10:53

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door PieBus »

PieBus schreefCOLON...Zaterdag heb ik m'n allereerste competitiematch wat absoluut 100% plezier zou moeten zijn. Maar ik weet nu al dat het niet evident zal worden....
Zaterdag dus mijn vuurdoop gehad. Onmiddellijk de eerste partij. Eerste leg ging prima qua score. Ik kon beginnen uitwerpen toen mijn tegenstander nog op + 200 stond. Maar dan... 15 pijlen op een dubbel gemist! :shock: en deksel op mijn neus gekregen.
Niet goed voor het kopje en uiteindelijk 5 - 0 op mijn doos!

Positieve van de zaak: ik heb wel van de wedstrijdsfeer genoten en zie echt al uit naar de volgende. ;)
180's: '15: 1 '16: 27 '17: 23
HF: '16: 170 '17: 130
Best leg: 14
Gebruikers-avatar
erikje
Lid
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2016, 11:17

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door erikje »

PieBus schreefCOLON
PieBus schreefCOLON...Zaterdag heb ik m'n allereerste competitiematch wat absoluut 100% plezier zou moeten zijn. Maar ik weet nu al dat het niet evident zal worden....
Zaterdag dus mijn vuurdoop gehad. Onmiddellijk de eerste partij. Eerste leg ging prima qua score. Ik kon beginnen uitwerpen toen mijn tegenstander nog op + 200 stond. Maar dan... 15 pijlen op een dubbel gemist! :shock: en deksel op mijn neus gekregen.
Niet goed voor het kopje en uiteindelijk 5 - 0 op mijn doos!

Positieve van de zaak: ik heb wel van de wedstrijdsfeer genoten en zie echt al uit naar de volgende. ;)
Prachtig, de juiste mentaliteit :) en de plankenkoorts verdwijnt vanzelf...
Niet denken, maar gooien...
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Hoe groot was de kans dat je van te voren verwachte dat het wel goed zou aflopen?

Eerlijk..!

Als jij ruzie verwacht bij een discussie, dan vallen alle signalen richting ruzie op. Dit is ook zo wanneer je positieve dingen verwacht.

Heet het RAS systeem in je hersenen.
darterMessi
Lid
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2016, 15:51

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door darterMessi »

Hey Cookie.

Zou jij misschien puntgewijs een aantal dingen kunnen noemen om je mindset te verbeteren op het gebied van overtuiging.
Ik gooi nu meer in de hoop van "Als de pijl maar strak en goed naar het bord gaat". In plaats van dat ik met volle overtuiging op de T20
zit te gooien.

Zoals je al heb gelezen schrijf ik al wel elke dag alle dingen op die goed gaan, en pep ik mezelf op bij elke pijl die ik naar het bord gooi en complimenteer ik mezelf. Ik probeer uit elke pijl iets positiefs te halen.

Alvast bedankt. Ik heb trouwens nog even een filmpje bekeken over het RAS op youtube. Vrij interresant inderdaad over waar je je focus legt.
En hoe je hersenen dat uitfilteren en verwerken

Groetjes
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

darterMessi schreefCOLONHey Cookie.

Zou jij misschien puntgewijs een aantal dingen kunnen noemen om je mindset te verbeteren op het gebied van overtuiging.
Ik gooi nu meer in de hoop van "Als de pijl maar strak en goed naar het bord gaat". In plaats van dat ik met volle overtuiging op de T20
zit te gooien.

Zoals je al heb gelezen schrijf ik al wel elke dag alle dingen op die goed gaan, en pep ik mezelf op bij elke pijl die ik naar het bord gooi en complimenteer ik mezelf. Ik probeer uit elke pijl iets positiefs te halen.

Alvast bedankt. Ik heb trouwens nog even een filmpje bekeken over het RAS op youtube. Vrij interresant inderdaad over waar je je focus legt.
En hoe je hersenen dat uitfilteren en verwerken

Groetjes
Dat wil ik zeker! Mooi dat je er zo mee bezig bent.
Ik kan een maand training geven over mindset, maar toch heb ik 1 principle die ik met je wil delen..
Dit is het principe over taal. De woordkeuze die wij gebruiken beïnvloedt onze gemoedstoestand.

Bijv wanneer je een dubbel mist, dan kan je 2 dingen zeggen:
1. jeetje wat rot
2. He jammer

Bij welke zin voel je meer emotie opkomen?

Kan ook positief gezien, bijv wanneer je een trippel raakt met 1 van je 3 pijlen:
1. Yes, te gek!!
2. Hmm, wel aardig

Bij welke voel je meer emotie?

Het is bijzonder dat wij door onze taal meer/minder emotie kunnen ervaren bij dezelfde gebeurtenis. Dit komt door de manier hoe onze hersenen van nature gewired zijn.
Als we een brainscan doen zien we dat onze taal uit hetzelfde gedeelte van onze hersenen komt als waar we worden aangestuurd om te vechten, vluchten of dood te spelen.
Daarom heeft taal zo'n grote invloed op onze emoties. Ben benieuwd nzR je acties!
darterMessi
Lid
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2016, 15:51

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door darterMessi »

cookie schreefCOLON
darterMessi schreefCOLONHey Cookie.

Zou jij misschien puntgewijs een aantal dingen kunnen noemen om je mindset te verbeteren op het gebied van overtuiging.
Ik gooi nu meer in de hoop van "Als de pijl maar strak en goed naar het bord gaat". In plaats van dat ik met volle overtuiging op de T20
zit te gooien.

Zoals je al heb gelezen schrijf ik al wel elke dag alle dingen op die goed gaan, en pep ik mezelf op bij elke pijl die ik naar het bord gooi en complimenteer ik mezelf. Ik probeer uit elke pijl iets positiefs te halen.

Alvast bedankt. Ik heb trouwens nog even een filmpje bekeken over het RAS op youtube. Vrij interresant inderdaad over waar je je focus legt.
En hoe je hersenen dat uitfilteren en verwerken

Groetjes
Dat wil ik zeker! Mooi dat je er zo mee bezig bent.
Ik kan een maand training geven over mindset, maar toch heb ik 1 principle die ik met je wil delen..
Dit is het principe over taal. De woordkeuze die wij gebruiken beïnvloedt onze gemoedstoestand.

Bijv wanneer je een dubbel mist, dan kan je 2 dingen zeggen:
1. jeetje wat rot
2. He jammer

Bij welke zin voel je meer emotie opkomen?

Kan ook positief gezien, bijv wanneer je een trippel raakt met 1 van je 3 pijlen:
1. Yes, te gek!!
2. Hmm, wel aardig

Bij welke voel je meer emotie?

Het is bijzonder dat wij door onze taal meer/minder emotie kunnen ervaren bij dezelfde gebeurtenis. Dit komt door de manier hoe onze hersenen van nature gewired zijn.
Als we een brainscan doen zien we dat onze taal uit hetzelfde gedeelte van onze hersenen komt als waar we worden aangestuurd om te vechten, vluchten of dood te spelen.
Daarom heeft taal zo'n grote invloed op onze emoties. Ben benieuwd nzR je acties!
Bedankt voor je reactie =)
Alleen had ik echt een dagelijks programma verwacht.

Zoals, begin de dag met 3 positieve gedachten. opschrijven waar je darten leuk vind, etc etc

Het gaat bij mij al stukke beter, ik heb een tijdje echt amper een pijl fatsoenlijk naar het bord kunnen krijgen.
Nu met vlagen gaat het echt beter, maar wanneer ik echt ga concentreren en ik probeer mij arm te vergeten. Dan zweven er
toch nog een aantal gedachten in mijn rond van: Je arm weet niet wat hij moet doen en dan gaat het mis. Dan krijg ik een pijl ergens onderin het bord.

Wat ik volledig terug wil is ontspannen, zonder na te denken kunnen gooien.

En wat ik zo las heb jij dit ook gehad.. En volledig hersteld :)

Maar ik het zoveel gelezen hier. Alleen is het nog niet echt overzichtelijk. Het zou fijn zijn dat ik precies weet wat ik er dagelijks
aan zou kunnen doen.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Duidelijk!

Doe ik bewust niet.. Dit is namelijk tegenstrijdig met hoe je hersenen werken. Het duurt namelijk 21 dagen voordat er nieuw hersenactiviteit wordt waargenomen wanneer we iets nieuws leren en 66dagen voordat er een nieuw hersenpad ontstaat waardoor je nieuwe gewoonte automatisch gaat.

Je moet dus elke tip die ik geef minimaal 2 maanden doen voordat je dus een gewoonte doet zonder na te denken.

Als ik jou 5 tips geef, dan ga je nu heel hard aan de slag, alleen wanneer je 1 van de 5 niet doet, ben je geneigd om ze alle 5 niet meer te doen. Daarom moet je altijd bij aanleren van nieuwe kennis, gewoonten, gedrag etc beginnen met 1 gewoonte (focussen op positieve punten in jou geval) rustig opstapelen met een tweede en een derde.
Jouw tweede is dus andere taal tegen jezelf gebruiken. Niet meer de woorden rot, klote, slecht maar woorden als dipje, iets minder etc.

Kijk maar eens hoe vaak jij echt krachttaal gebruikt of denkt. Het weer is rot.. Nee het weer is nat. Grappige is dat je hersenen anders gaan reageren en je daardoor veel minder last hebt van nat of slecht weer.

Ik zal een cursus maken met verschillende oefeningen zodat je deze kan volgen. Denk dat ik iedereen in 3 maanden met een online cursus flink moet kunnen helpen.
Gebruikers-avatar
De Beste
Lid
BerichtenCOLON 466
GeregistreerdCOLON 03 Jul 2016, 12:44

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door De Beste »

Ik vraag me af in hoeverre je daadwerkelijk iets hebt aan dat psychologische gedoe.
Ik vind het allemaal ballast waar je volgens mij 0% beter van gaat gooien.

In feite is het allemaal heel simpel:
- Vind voor jezelf uit welke lichaamshouding prettig gooit
- Ga opzoek naar een dart en setup waar je prettig mee gooit
- Ga gewoon gooien, gooien, gooien, gooien, gooien en nog eens gooien.

De kunst van het beter worden zit hem herhaling.
De kunst van het niet gefrustreerd raken zitten hem in het accepteren van je eigen mogelijkheden en in het accepteren dat (veel) beter worden nou eenmaal veel tijd kost.

We hebben nou eenmaal niet allemaal het talent van Phil Taylor of Michael van Gerwen.
Ook niet iedere voetballer schopt het tot de Premier League......heb daar vrede mee.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Zo stond ik er ook in, totdat ik na 8jaar darteritus kreeg.

Nu zie ik in hoe je met mental support elke darter 75gem kan laten gooien.

Er zijn denkpatronen die ervoor zorgen dat we een bepaald niveau wel/niet halen.

Zoals je zegt... Gooien Gooien Gooien.

Of accepteer dat je altijd 50gem gooit, of luister naar je verlangen en zoek naast de strategie "gooien, gooien, gooien" een strategie die je wel van die 50gem af helpt.

Longterm willen we allemaal beter worden, want dat is hoe de natuur werkt. Wat niet groeit gaat dood.
Daarom voelen mensen die weinig vooruitgang boeken zich vaak niet happy. Ze ervaren niet dat ze groeien.

Daarom gaan relaties kapot, of nemen mensen ontslag. Ze zijn negatief omdat ze geen kansen zien om te groeien.
De snelste manier om happy te worden is dromen/doelen te zetten en daar naar toe te werken.
Bedenk maar eens hoe vrolijk je bent wanneer je een vakantie hebt geboekt. Elke dag een dag minder naar je vakantie toe, is vooruitgang. Daarom ben je happy op dat moment.
Veel mensen hebben na hun vakantie (of zelfs tijdens) een dip.. puur omdat ze niet iets hebben om naar toe te leven.

Wat is jouw huidige niveau en jouw doel waar je naar toe wilt groeien? Ook eerlijk zijn als je geen doel hebt.
darterMessi
Lid
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2016, 15:51

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door darterMessi »

Precies, Ik heb jaren ontspannen kunnen gooien, kdacht er niet eens aan dat een worp niet goed zou kunnen gaan.
Heel langzamer hand sloop het erin omdat ik mezelf steeds verder en verder de grond in trapte.

Tot ik voor het eerst echt ging haperen en sindsdien ben ik er nooit vanaf gekomen.
Tot ik hier belande en de verhalen van cookie las. Het is nog niet helemaal over.. maar het wordt wel weer soepeler allemaal.

Als het bij mij hapert op het moment, heeft het geen zin om verder te gooien, het maakt alleen maar meer kapot.
Gelukkig is het een mentaal iets.. en is dat op te lossen. Ik hoop/verwacht over 1,5 maand ook gwn weer mijn eigen niveau te
kunnen halen en volledig het plezier in darten terug heb.

Ik denk dat ik zeer vee lgeluk gehad heb dat Cookie hier is.

@cookie

Ik zou graag zo'n cursus zien =). Kzou jou even vertellen wat ik nu een tijdje volg (ongeveer 3 weken).
Ik heb trouwens niet alles vanuit deze topic, maar door jou ben ik verder gaan zoeken en ook andere dingen tegen gekomen.

- Herken negatieve gedachte en probeer deze direct om te zetten in positieve gedachte
- Vermijd herrinneringen die je als negatief hebt ervaren
- Elke ochtend beginnen met 3 positieve gedachte (zoals vandaag ga ik dit en dat doen)
- Elke dag minimaal 5 keer even tegen jezelf zeggen dat je het kan (wat je zou willen)
- Schrijf op wat je als postief hebt ervaren
- Schrijf elke dag op waarom je bent gaan darten en waarom darten zo leuk is
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

darterMessi schreefCOLON @cookie

Ik zou graag zo'n cursus zien =). Kzou jou even vertellen wat ik nu een tijdje volg (ongeveer 3 weken).
Ik heb trouwens niet alles vanuit deze topic, maar door jou ben ik verder gaan zoeken en ook andere dingen tegen gekomen.

- Herken negatieve gedachte en probeer deze direct om te zetten in positieve gedachte
- Vermijd herrinneringen die je als negatief hebt ervaren
- Elke ochtend beginnen met 3 positieve gedachte (zoals vandaag ga ik dit en dat doen)
- Elke dag minimaal 5 keer even tegen jezelf zeggen dat je het kan (wat je zou willen)
- Schrijf op wat je als postief hebt ervaren
- Schrijf elke dag op waarom je bent gaan darten en waarom darten zo leuk is
Super man! De cursus ga ik voor zorgen. Ik ga ook een tweetal hypnotherapeuten opleiden, zodat mensen in max 3 maanden van darteritus afkomen.

+ "Herken negatieve gedachten" is echt een goede. Na een paar maanden zou ik dit omzetten naar "herken positieve gedachten". Hierdoor focus je op datgene waar je ook meer van wilt zien.

+ "Vermijd negatieve herinneringen" is een mooie. Om heel eerlijk te zijn denk ik juist dat we negatieve herinneringen moeten aangaan.. Het enige is dat we onszelf en de mensen in die herinnering moeten leren vergeven. We slaan negatieve energie in ons lijf op en door te vergeven laat ons lichaam dat weer vrij. Zie deze link om er meer over te leren: http://play.omvana.com/meditations-begi ... ing-method
Er zijn testen gedaan dat wanneer wij nu zouden meten hoe hoog we springen.. en we doen dit nadat we iemand hebben vergeven.. dat we na het vergeven hoger springen. Komt door negatieve "energie blocks". (Voor mensen die dit voor het eerst lezen misschien wat vaag of zweverig).
Dr. Emoto heeft een keer waterkristallen van bevroren water onderzocht nadat er een bepaalde gedachte naartoe was gestuurd. Bijv. Ik haat je of ik vind je lief. Dit is wat hij zag onder een microscoop:
Afbeelding

+ Top om die 3 gedachten te doen. Dit zorgt dat je focust op het juiste :)

+ Super actie.. Ik heb nog een andere tip die veel krachtiger is. Wanneer wij dingen doen vlak voor het slapen gaan, dan wordt dat 's nachts goed verwerkt. Als je vaster wilt slapen en ook je "self-esteem" wil boosten, dan kan je het beste elke avond wanneer je het licht uit doet en gaat slapen, deze video aanzetten: https://www.youtube.com/watch?v=k4c7MF3reUc. Niet naar kijken, maar naar luisteren. Zelfs als je in slaap valt pikken je hersenen dit op. Doe dit 7 dagen en je bent een ander persoon met meer zelfvertrouwen. Doe dit 66 dagen en je zal nooit meer zomaar onzeker zijn. Je hersenen zijn dan zo geconditioneerd, dat ze dit standaard denken. 80% van wat wij denken is gelijk aan wat wij gisteren dachten.

+ Positieve ervaringen is zeker key! Ik noem dit ook wel successen. Zou ook meer focussen op successen en alle positieve dingen een success noemen. Vaak zijn mensen veel te kritisch.. Het mooie is ook, dat wanneer je alle positieve dingen successen noemt, je veel meer successen gaat tegen komen en je jezelf ook een succes vindt. Dit heeft een mega uitwerking op je self-esteem en daardoor ook op de overtuiging waarmee je aan de haal gaat.

+ Goede eigenschap om je positieve dingen met darten op te schrijven. Dit vraagt ook om een next level.. Schrijf het nu altijd met een glimlach. Indien dit niet gaat, stop dan een pen tussen je tanden.. En probeer tijdens het schrijven ook te voelen dat je het leuk vindt. Het gaat om de emotie die je aan darten linkt. Het is de "angst" die ons laat shaken met darteritus. Dit is alleen te verhelpen door juist meer "lol en vertrouwen" te voelen wanneer we aan darten denken :)

Waar woon je?
Gebruikers-avatar
De Beste
Lid
BerichtenCOLON 466
GeregistreerdCOLON 03 Jul 2016, 12:44

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door De Beste »

cookie schreefCOLON Wat is jouw huidige niveau en jouw doel waar je naar toe wilt groeien? Ook eerlijk zijn als je geen doel hebt.
Doel: beter worden
Ik leg mezelf daarbij geen druk op, ik heb geen "streefdatum" waarop ik een x-niveau MOET hebben. Ik probeer vooral mijn techniek te verbeteren en merk daar ook het positieve effect van. Ik heb niet de illusie dat ik ooit een pro zal worden, dat hoeft ook niet. Als ik ieder jaar een beetje sterker ben dan een jaar daarvoor dan is het mij wel prima.

Overigens respect voor een ieders manier van beter worden en hordes nemen. Vooral doen waar jezelf het beste gevoel bij hebt.
darterMessi
Lid
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2016, 15:51

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door darterMessi »

cookie schreefCOLON
darterMessi schreefCOLON @cookie

Ik zou graag zo'n cursus zien =). Kzou jou even vertellen wat ik nu een tijdje volg (ongeveer 3 weken).
Ik heb trouwens niet alles vanuit deze topic, maar door jou ben ik verder gaan zoeken en ook andere dingen tegen gekomen.

- Herken negatieve gedachte en probeer deze direct om te zetten in positieve gedachte
- Vermijd herrinneringen die je als negatief hebt ervaren
- Elke ochtend beginnen met 3 positieve gedachte (zoals vandaag ga ik dit en dat doen)
- Elke dag minimaal 5 keer even tegen jezelf zeggen dat je het kan (wat je zou willen)
- Schrijf op wat je als postief hebt ervaren
- Schrijf elke dag op waarom je bent gaan darten en waarom darten zo leuk is
Super man! De cursus ga ik voor zorgen. Ik ga ook een tweetal hypnotherapeuten opleiden, zodat mensen in max 3 maanden van darteritus afkomen.

+ "Herken negatieve gedachten" is echt een goede. Na een paar maanden zou ik dit omzetten naar "herken positieve gedachten". Hierdoor focus je op datgene waar je ook meer van wilt zien.

+ "Vermijd negatieve herinneringen" is een mooie. Om heel eerlijk te zijn denk ik juist dat we negatieve herinneringen moeten aangaan.. Het enige is dat we onszelf en de mensen in die herinnering moeten leren vergeven. We slaan negatieve energie in ons lijf op en door te vergeven laat ons lichaam dat weer vrij. Zie deze link om er meer over te leren: http://play.omvana.com/meditations-begi ... ing-method
Er zijn testen gedaan dat wanneer wij nu zouden meten hoe hoog we springen.. en we doen dit nadat we iemand hebben vergeven.. dat we na het vergeven hoger springen. Komt door negatieve "energie blocks". (Voor mensen die dit voor het eerst lezen misschien wat vaag of zweverig).
Dr. Emoto heeft een keer waterkristallen van bevroren water onderzocht nadat er een bepaalde gedachte naartoe was gestuurd. Bijv. Ik haat je of ik vind je lief. Dit is wat hij zag onder een microscoop:
Afbeelding

+ Top om die 3 gedachten te doen. Dit zorgt dat je focust op het juiste :)

+ Super actie.. Ik heb nog een andere tip die veel krachtiger is. Wanneer wij dingen doen vlak voor het slapen gaan, dan wordt dat 's nachts goed verwerkt. Als je vaster wilt slapen en ook je "self-esteem" wil boosten, dan kan je het beste elke avond wanneer je het licht uit doet en gaat slapen, deze video aanzetten: https://www.youtube.com/watch?v=k4c7MF3reUc. Niet naar kijken, maar naar luisteren. Zelfs als je in slaap valt pikken je hersenen dit op. Doe dit 7 dagen en je bent een ander persoon met meer zelfvertrouwen. Doe dit 66 dagen en je zal nooit meer zomaar onzeker zijn. Je hersenen zijn dan zo geconditioneerd, dat ze dit standaard denken. 80% van wat wij denken is gelijk aan wat wij gisteren dachten.

+ Positieve ervaringen is zeker key! Ik noem dit ook wel successen. Zou ook meer focussen op successen en alle positieve dingen een success noemen. Vaak zijn mensen veel te kritisch.. Het mooie is ook, dat wanneer je alle positieve dingen successen noemt, je veel meer successen gaat tegen komen en je jezelf ook een succes vindt. Dit heeft een mega uitwerking op je self-esteem en daardoor ook op de overtuiging waarmee je aan de haal gaat.

+ Goede eigenschap om je positieve dingen met darten op te schrijven. Dit vraagt ook om een next level.. Schrijf het nu altijd met een glimlach. Indien dit niet gaat, stop dan een pen tussen je tanden.. En probeer tijdens het schrijven ook te voelen dat je het leuk vindt. Het gaat om de emotie die je aan darten linkt. Het is de "angst" die ons laat shaken met darteritus. Dit is alleen te verhelpen door juist meer "lol en vertrouwen" te voelen wanneer we aan darten denken :)

Waar woon je?
Super bedankt voor je uitgebreide reactie, en geloof me, dat dit geen verspilde moeite was.
Hier kan ik echt wat mee en hier ga ik echt weer mee verder :)

Echt darteritus heb ik niet gehad. Althans, het is niet zo dat ik totaal de pijl niet meer los kon laten..
Ik zou je een voorbeeld noemen:
Ineens uit het niets begon ik pijlen die op T20 bedoeld waren in de 3 gooien. Of pijlen die op D3 bedoeld waren ver onder het bord..
Toen begon heel langzaam de twijfel erin te slaan. Ik dacht bij mezelf, zou wel een offday zijn, niet aan denken en gewoon verder gaan.
Toen begon competitie. Ik begon aan mijn singel, 20 ging prima, lekker ontspannen. Tot ik weer bij de D3 belande en ik even terug dacht
aan thuis toen ik die D3 er zo ver onder trok. En wat gebeurde er, ik trok de pijl weer ver onder het bord. Pijl 2, precies het zelfde. De derde heb ik maar op de bull gemikt dat ie tenminste in het bord belande. Maar vertrouw me, zo wil jij niet darten.
Zo begon de twijfel bij alle lage getallen in het bord toe te slaan.. Puur de angst om de pijl ver onder het bord te trekken.

Puur mentaal dus. Want tuurlijk heb ik ook genoeg lekkere pijlen onder het bord. Maar als even die negatieve gedachte door mn hoofdspoken. Dan gebeurd het. En door die paar rare pijlen, sla ik nu toernooien over.

Ik kom uit Winterswijk. In het oosten van het land =p
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Super man! Mooi dat je er mee aan de slag gaat.

Wat jij nu meemaakt onderaan het bord is precies de "pavlov reactie". Die honden krijgen te eten.. daarna een belletje tijdens het eten (is de trigger) en vervolgens beginnen ze te kwijlen bij het horen van een belletje.

Jouw trigger is de dubbel 3. In plaats van kwijlen schiet bij jou de angst door je hoofd en lijf. Daardoor verkramp je.

De manier om dit te door breken is heel simpel te doen zonder dartpijlen. Heb je ook momenten waar je naar terug kijkt waar de D3 juist wel goed ging? Of dat je een wedstrijd hebt gewonnen met D3? En dat je deze super strak gooide? Je hoeft maar 1 goede pijl onderin het bord te kunnen herinneren.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

De Beste schreefCOLON
cookie schreefCOLON Wat is jouw huidige niveau en jouw doel waar je naar toe wilt groeien? Ook eerlijk zijn als je geen doel hebt.
Doel: beter worden
Ik leg mezelf daarbij geen druk op, ik heb geen "streefdatum" waarop ik een x-niveau MOET hebben. Ik probeer vooral mijn techniek te verbeteren en merk daar ook het positieve effect van. Ik heb niet de illusie dat ik ooit een pro zal worden, dat hoeft ook niet. Als ik ieder jaar een beetje sterker ben dan een jaar daarvoor dan is het mij wel prima.

Overigens respect voor een ieders manier van beter worden en hordes nemen. Vooral doen waar jezelf het beste gevoel bij hebt.
Okay dan, dan snap ik ook je reactie :)
BUTTON_POST_REPLY