Het grote gooiproblemen topic

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Satyr
Lid
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2015, 13:53

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Satyr »

M'n pijlen vallen met te grote regelmaat uit het bord/heb vaak bouncers. Ik gooi echt niet te zacht, maar op één of andere manier komen ze te verticaal in het bord en soms dus tegen het bord. Nou werd me geadviseerd om een klein gewichtje aan het einde van de barrel te zetten, zodat zich dat compenseert, maar dat zie ik nergens.
Bart
Lid
BerichtenCOLON 228
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2014, 14:30

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Bart »

Satyr schreefCOLONM'n pijlen vallen met te grote regelmaat uit het bord/heb vaak bouncers. Ik gooi echt niet te zacht, maar op één of andere manier komen ze te verticaal in het bord en soms dus tegen het bord. Nou werd me geadviseerd om een klein gewichtje aan het einde van de barrel te zetten, zodat zich dat compenseert, maar dat zie ik nergens.
Heb je al langere shafts en kleinere flights geprobeerd? Want ik ga er vanuit dat je bedoelt dat de pijlen te veel rechtop staan
Gebruikers-avatar
Satyr
Lid
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2015, 13:53

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Satyr »

Ja, maar ik kan ivm mijn worp geen lange shafts pakken. Dan krijg ik littekens op m'n voorhoofd :D
Gebruikers-avatar
PPostma
Lid
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2015, 06:53

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door PPostma »

Satyr schreefCOLONJa, maar ik kan ivm mijn worp geen lange shafts pakken. Dan krijg ik littekens op m'n voorhoofd :D
Dat kan met langere shafts... haha, maar met kleinere flights krijg je pijl ook rechter in het bord (als ze nu teveel omhoog staan). Bijvoorbeeld kite shape
180 in 2016: 10
HF: 144
John Berendsen
Lid
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2015, 09:48

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door John Berendsen »

PPostma schreefCOLON
Satyr schreefCOLONJa, maar ik kan ivm mijn worp geen lange shafts pakken. Dan krijg ik littekens op m'n voorhoofd :D
Dat kan met langere shafts... haha, maar met kleinere flights krijg je pijl ook rechter in het bord (als ze nu teveel omhoog staan). Bijvoorbeeld kite shape
Je zou langere shafts kunnen proberen, maar je kunt ook andere materialen van shafts kunnen gebruiken met dezelfde lengte die je nu gebruikt.
Andere flights gebruiken, dus andere vormen maar je zou ook kunnen denken aan verschillende diktes van flights.

Zelf wil ik de pijlen kaarsrecht in het bord hebben, hiervoor gebruikte ik eerst normale nylon shafts met 100 micron slim flights,
nadat ik andere pijlen had werkte die opzet niet meer.
Uit eindelijk ben ik uitgekomen op target shafts van titanium en 0,75 micron slim flights en normaal gebruikte ik nooit flight protectors maar nu heb ik er aluminium protectors erop gezet en alles staat kaarsrecht in het bord.

In feite is het experimenteren met de mogelijkheden die te verkrijgen zijn met shafts, flights enz totdat de pijl naar je wens in het bord staat.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Vermoed dat de rare bouncers komen door je korte worp. De beweging van je arm is heel kort, dus waarschijnlijk gebruik je ook veel kracht vanuit je vingers, waardoor deze pijlen raar in het bord komen.
Bart
Lid
BerichtenCOLON 228
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2014, 14:30

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Bart »

cookie schreefCOLONVermoed dat de rare bouncers komen door je korte worp. De beweging van je arm is heel kort, dus waarschijnlijk gebruik je ook veel kracht vanuit je vingers, waardoor deze pijlen raar in het bord komen.
Heb je zijn worp gezien en of baseer je dat op het feit dat een langere shaft tegen zijn voorhoofd komt?
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Niet gezien idd, baseer het idd op de flight die tegen zijn voorhoofd komt. Het is een groot verschil of je pijl tegen je voorhoofd komt of tegen je schouder. Je worp is sowieso 15-20% korter als je je pijl tegen je voorhoofd laat komen. Dit moet je toch compenseren.. Meestal doen ze dit door een pols beweging of de vingers samen te knijpen of de pijl in de vingers te draaien..
Bart
Lid
BerichtenCOLON 228
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2014, 14:30

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Bart »

In mijn optiek houd je altijd je pijl en je doel in t zicht om goed te kunnen mikken. De bouncers kunnen idd wel liggen aan de manier van loslaten, ik zou het echter niet toeschrijven aan een te korte worp.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Bart schreefCOLONIn mijn optiek houd je altijd je pijl en je doel in t zicht om goed te kunnen mikken. De bouncers kunnen idd wel liggen aan de manier van loslaten, ik zou het echter niet toeschrijven aan een te korte worp.
Met een kortere worp, wordt je gedwongen om anders te gooien (lees: loslaten). Je moet de pijl toch snelheid meegeven en dit kan of met een langere slinger of een kortere zwiep..
Gebruikers-avatar
The Runner
Lid
BerichtenCOLON 1285
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2015, 20:42

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door The Runner »

Bart schreefCOLONIn mijn optiek houd je altijd je pijl en je doel in t zicht om goed te kunnen mikken. De bouncers kunnen idd wel liggen aan de manier van loslaten, ik zou het echter niet toeschrijven aan een te korte worp.
Ik denk dat er twee type darters zijn, de "mikkers", waar jij op doelt, spelers zoals Taylor en Anderson en "gevoelgooiers", zoals Van Gerwen en Lewis. Zelf behoor ik tot de laatste categorie, terwijl ik voorheen wel mikte.
22 gram Target Rising Sun
Extra Short Deflectagrip Shafts Wit
Target Vision Flames White
Gebruikers-avatar
erikje
Lid
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2016, 11:17

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door erikje »

John Berendsen schreefCOLON
PPostma schreefCOLON
Satyr schreefCOLONJa, maar ik kan ivm mijn worp geen lange shafts pakken. Dan krijg ik littekens op m'n voorhoofd :D
Dat kan met langere shafts... haha, maar met kleinere flights krijg je pijl ook rechter in het bord (als ze nu teveel omhoog staan). Bijvoorbeeld kite shape
Je zou langere shafts kunnen proberen, maar je kunt ook andere materialen van shafts kunnen gebruiken met dezelfde lengte die je nu gebruikt.
Andere flights gebruiken, dus andere vormen maar je zou ook kunnen denken aan verschillende diktes van flights.

Zelf wil ik de pijlen kaarsrecht in het bord hebben, hiervoor gebruikte ik eerst normale nylon shafts met 100 micron slim flights,
nadat ik andere pijlen had werkte die opzet niet meer.
Uit eindelijk ben ik uitgekomen op target shafts van titanium en 0,75 micron slim flights en normaal gebruikte ik nooit flight protectors maar nu heb ik er aluminium protectors erop gezet en alles staat kaarsrecht in het bord.

In feite is het experimenteren met de mogelijkheden die te verkrijgen zijn met shafts, flights enz totdat de pijl naar je wens in het bord staat.
Ik sluit me volledig bij John aan. Je moet niet zozeer je worp veranderen, beter om eerst de dart te tunen...


Zelf gooi ik nu al een tijdje met de Barney P5, wat ik een heerlijke pijl vind, maar ik moest ze eerst "verbouwen" voordat ze goed bij m'n worp paste en lekker in het bord stonden...
Niet denken, maar gooien...
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Als je goed gooit, zou ik ook zeker niet direct je worp veranderen. Kan alleen het wel zien als een grote oorzaak voor platte pijlen tegen het bord.
darterMessi
Lid
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2016, 15:51

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door darterMessi »

Momenteel gaat het niet lekker.

Worp voelt al een aantal weken niet meer smooth,
zit weer te kloten waar de pijl naar toe te brengen, hoe moet ik staan.

Terwijl dit tog een tijdje van zelfspreken was. Maar vooral het niet smooth gooien is het ergste.

Ik zit te denken aan een break van een paar weken. Wat denken jullie?

Zou dit kunnen helpen, of heeft iemand dit al eens geholpen?
Gebruikers-avatar
De Beste
Lid
BerichtenCOLON 466
GeregistreerdCOLON 03 Jul 2016, 12:44

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door De Beste »

Een (korte) pauze kan altijd goed doen. Een tijdje terug stond ik voor mn gevoel ook niet heel lekker te gooien. Toen kwam de vakantie, en omdat ik daar geen bord had heb ik een dartpauze van 11 dagen gehad. Toen ik terug kwam stond ik weer te speren als de oude.
Swedish Chef
Lid
BerichtenCOLON 528
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2014, 17:23

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Swedish Chef »

De Beste schreefCOLONEen (korte) pauze kan altijd goed doen. Een tijdje terug stond ik voor mn gevoel ook niet heel lekker te gooien. Toen kwam de vakantie, en omdat ik daar geen bord had heb ik een dartpauze van 11 dagen gehad. Toen ik terug kwam stond ik weer te speren als de oude.
Ik had geen gooiproblemen, maar was de lol in het spelletje zat. Dus ik heb ook een break genomen...alleen duurt die nu al 8 maanden en ik vind het wel prima zo. Heel af en toe wat pijlen gooien, maar niks serieus meer ;)
I'm no longer a slave to fear, I am a child of God
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Anders naar je spel leren kijken is de truc. Benoemen wat wel goed gaat brengt je weer op gang in gevallen dat even alles niet lijkt te lukken. Wat vaak goed werkt is om met een groot elastiek of elastische armband te gooien. Wanneer je in zo'n "vibe" zit, waarbij je focus op alles wat fout gaat en je niet helpt, moet je jezelf even een >SNAP< geven.

Je brein komt door de pijnprikkel weer in "standaard" modus. Super tegen zenuwen, angst, onzekerheid etc.
Jeremy1566
Lid
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2016, 20:25

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Jeremy1566 »

Hallo,

ik dart op dit moment denk ik 2 - 3 jaar, en het gaat met vlagen goed en dan weer slecht. Als ik nadenk over mijn worp, en kijk hoe ik gooi ben ik niet tevreden. Hij gaat er niet vloeiend in, en weet eigenlijk nog steeds niet goed hoe ik hem moet vasthouden en weggooien. Ik heb mccoy pijlen van 20 gram. Pas geleden met mvg pijlen gegooit van 23 gram volgensmij en dat ging beter, maar nog steeds flabberent erin. Soms mik ik op de 20 en gaat hij in de 12 of 18, ook gooi ik heeeeel vaak gewoon boven het bord.

Heeft iemand tips voor me?
jackpot
Lid
BerichtenCOLON 461
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2016, 23:40

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door jackpot »

Jeremy1566 schreefCOLONHallo,

ik dart op dit moment denk ik 2 - 3 jaar, en het gaat met vlagen goed en dan weer slecht. Als ik nadenk over mijn worp, en kijk hoe ik gooi ben ik niet tevreden. Hij gaat er niet vloeiend in, en weet eigenlijk nog steeds niet goed hoe ik hem moet vasthouden en weggooien. Ik heb mccoy pijlen van 20 gram. Pas geleden met mvg pijlen gegooit van 23 gram volgensmij en dat ging beter, maar nog steeds flabberent erin. Soms mik ik op de 20 en gaat hij in de 12 of 18, ook gooi ik heeeeel vaak gewoon boven het bord.

Heeft iemand tips voor me?
Als je op 20 mikt en je gooit 18 dan moet je misschien een ander setje pijlen kopen of je stijl veranderen. Probeer de pijl met je hele hand vast te pakken zoals ik misschien werkt dat of gebruik andere flights/shafts probeer wat uit. Ik zelf heb de brendan dolan darts van winmau 25 gram heerlijke pijlen ik gooi nu 2 jaar en ik gooi heerlijk. Misschien is 20 gram te licht voor je probeer rond de 24 en 25 gram misschien gooi je dan wel veel beter en zorg dat je je lichaam als je gooit goed stil houd en maar je worp af.
Hoogste finish 2017 : 164
mijn pijlen waar ik op dit moment mee gooi : unicorn Jenkins 21 gram.
Shafts : unicorn gripper 2 medium white.
Flights : the bull Jenkins .
180 2016 : 20
180 2017 : 11
Love the darts.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Veel spelers hebben dat. Af en toe een afwijking van 8-10cm met 1 pijl.

Beste is om heel veel tactics te spelen. Hier gaat je gevoel en oog-hand coördinatie super snel van vooruit.

Besef dat je volgende level heel veel 25,26,41,45 scores gaat opleveren. Minder afwijking maar ook minder punten...
Jeremy1566
Lid
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2016, 20:25

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Jeremy1566 »

jackpot schreefCOLON
Jeremy1566 schreefCOLONHallo,

ik dart op dit moment denk ik 2 - 3 jaar, en het gaat met vlagen goed en dan weer slecht. Als ik nadenk over mijn worp, en kijk hoe ik gooi ben ik niet tevreden. Hij gaat er niet vloeiend in, en weet eigenlijk nog steeds niet goed hoe ik hem moet vasthouden en weggooien. Ik heb mccoy pijlen van 20 gram. Pas geleden met mvg pijlen gegooit van 23 gram volgensmij en dat ging beter, maar nog steeds flabberent erin. Soms mik ik op de 20 en gaat hij in de 12 of 18, ook gooi ik heeeeel vaak gewoon boven het bord.

Heeft iemand tips voor me?
Als je op 20 mikt en je gooit 18 dan moet je misschien een ander setje pijlen kopen of je stijl veranderen. Probeer de pijl met je hele hand vast te pakken zoals ik misschien werkt dat of gebruik andere flights/shafts probeer wat uit. Ik zelf heb de brendan dolan darts van winmau 25 gram heerlijke pijlen ik gooi nu 2 jaar en ik gooi heerlijk. Misschien is 20 gram te licht voor je probeer rond de 24 en 25 gram misschien gooi je dan wel veel beter en zorg dat je je lichaam als je gooit goed stil houd en maar je worp af.
Dankjewel voor je reactie!

Ik kan me vinden in je reactie, wellicht dat ik inderdaad wat zwaarder moet. Ik heb zelf ook een dunne pijl, wellicht dat een dikkere barrel ook wat fijner is.

Ik wil eigenlijk wat uitproberen, voordat ik nieuwe pijlen ga kopen. Is dat misschien een optie? Dan kan ik ook wat proberen. Maar waar kan dat? Kan ik dat gewoon in een dartzaak doen, of is fat raar dat ze dan allemaal setjes moeten openmaken?
jackpot
Lid
BerichtenCOLON 461
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2016, 23:40

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door jackpot »

Jeremy1566 schreefCOLON
jackpot schreefCOLON
Jeremy1566 schreefCOLONHallo,

ik dart op dit moment denk ik 2 - 3 jaar, en het gaat met vlagen goed en dan weer slecht. Als ik nadenk over mijn worp, en kijk hoe ik gooi ben ik niet tevreden. Hij gaat er niet vloeiend in, en weet eigenlijk nog steeds niet goed hoe ik hem moet vasthouden en weggooien. Ik heb mccoy pijlen van 20 gram. Pas geleden met mvg pijlen gegooit van 23 gram volgensmij en dat ging beter, maar nog steeds flabberent erin. Soms mik ik op de 20 en gaat hij in de 12 of 18, ook gooi ik heeeeel vaak gewoon boven het bord.

Heeft iemand tips voor me?
Als je op 20 mikt en je gooit 18 dan moet je misschien een ander setje pijlen kopen of je stijl veranderen. Probeer de pijl met je hele hand vast te pakken zoals ik misschien werkt dat of gebruik andere flights/shafts probeer wat uit. Ik zelf heb de brendan dolan darts van winmau 25 gram heerlijke pijlen ik gooi nu 2 jaar en ik gooi heerlijk. Misschien is 20 gram te licht voor je probeer rond de 24 en 25 gram misschien gooi je dan wel veel beter en zorg dat je je lichaam als je gooit goed stil houd en maar je worp af.
Dankjewel voor je reactie!

Ik kan me vinden in je reactie, wellicht dat ik inderdaad wat zwaarder moet. Ik heb zelf ook een dunne pijl, wellicht dat een dikkere barrel ook wat fijner is.

Ik wil eigenlijk wat uitproberen, voordat ik nieuwe pijlen ga kopen. Is dat misschien een optie? Dan kan ik ook wat proberen. Maar waar kan dat? Kan ik dat gewoon in een dartzaak doen, of is fat raar dat ze dan allemaal setjes moeten openmaken?
Je kan gewoon naar een dartshop gaan en setjes testen dat geeft niks daar is het voor. Als ik jou was zou ik gewoon setjes tussen de 24 en 26 gram proberen succes. ;)
Hoogste finish 2017 : 164
mijn pijlen waar ik op dit moment mee gooi : unicorn Jenkins 21 gram.
Shafts : unicorn gripper 2 medium white.
Flights : the bull Jenkins .
180 2016 : 20
180 2017 : 11
Love the darts.
Jeremy1566
Lid
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2016, 20:25

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Jeremy1566 »

Oke super ga ik dat proberen. Dankjewel!
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Jeremy1566 schreefCOLONOke super ga ik dat proberen. Dankjewel!
Een paar gram zwaarder maakt het wel iets makkelijker.. Neemt niet weg dat denk elke darter zich erin herkent dat je een fase hebt waar je veel pijlen boven het bord gooit en in de t18 en t12.
Jeremy1566
Lid
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2016, 20:25

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Jeremy1566 »

cookie schreefCOLON
Jeremy1566 schreefCOLONOke super ga ik dat proberen. Dankjewel!
Een paar gram zwaarder maakt het wel iets makkelijker.. Neemt niet weg dat denk elke darter zich erin herkent dat je een fase hebt waar je veel pijlen boven het bord gooit en in de t18 en t12.
Ik ga morgen eens de winkel binnen lopen en wat zwaardere proberen. Daarnaast geef je aan dat het een fase is, hoe doorbreek je zo'n fase? Heb namelijk op dit moment het gevoel dat ik totaal niet kan mikken.
BUTTON_POST_REPLY