Concentratie en flow

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
Gebruikers-avatar
thedartist
Lid
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2014, 20:27

Concentratie en flow

Bericht door thedartist »

Ik heb nog wel eens moeite om mij te concentreren voor een wedstrijd.
Dan heb ik vaak allerlei gedachtes die in mijn hoofd rond dwalen.
Hoe zorgen jullie dat jullie klaar zijn voor jullie wedstrijd en op welke manier concentreren jullie tijdens de wedstrijd?
En komen jullie daarmee ook in de ''flow'' ?
Taylor 9five gen.4 darts 26 Gram
Aluminium shafts Target medium
MVG prism Flights standard
Schiavoni
Lid
BerichtenCOLON 655
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 14:29

Re: Concentratie en flow

Bericht door Schiavoni »

Als ik tegen een mindere speler speel en ik weet op voorhand al dat dit een gemakkelijke overwinning wordt, dan gooi ik vrij vaak toch met minder concentratie. Ik heb dan niet echt een doel, waardoor de focus minder wordt. Wanneer ik speel tegen een gelijkwaardig of sterkere tegenstander, dan ga ik toch wel een stuk anders de wedstrijd in. Dan ga ik van tevoren gewoon even staan ingooien en mentaal voorbereiden. Ik focus mij dan liever op mijn komende wedstrijd, dan dat ik uitgebreid naar andere wedstrijden ga lopen kijken.

Daarnaast weet ik bij mezelf dat ik niet teveel met anderen moet praten tijdens het gooien, want dat gaat ten koste van mijn concentratie. Ook wordt er wel eens geprobeerd om mij door praten uit het spel te halen, maar dan zeg ik tegen mezelf: "niet praten. Gefocust blijven." Ook de persoon die dan tegen je aan aan het praten is, niet aankijken. Enkel en alleen op de wedstrijd focussen.
Gebruikers-avatar
thedartist
Lid
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2014, 20:27

Re: Concentratie en flow

Bericht door thedartist »

Ik denk dat jij daar een punt hebt door meer vooraf al met je wedstrijd bezig te zijn.
Ik moet vaak als 4de gooien en zit eigenlijk tegen die 3 eerdere singles aan te hikken.

Nu weet ik wel dat je niet overall een 2de bord hebt hangen ( ook onze kroeg :( helaas ) maar misschien is bij mij wel de voorbereidingstijd te kort om uberhaupt de focus te krijgen met slechts 3 ingooi beurten.
En als je eenmaal slecht begint zonder focus lukt het mij niet om dat weer op te pakken.

Ik heb het daarintegen eerder bij een sterkere tegenstander dan een minder sterke tegenstander.
Als ik weet dat ik een kans heb dan kan ik mij soms daarin vastbijten maar als ik bij voorbaat al weet dat ik een sterkere tegenstander krijg lijkt het wel of mijn concentratie als sneeuw voor de zon verdwijnt .
Taylor 9five gen.4 darts 26 Gram
Aluminium shafts Target medium
MVG prism Flights standard
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Concentratie en flow

Bericht door cookie »

Zelf ga ik altijd eerst naar de wc voor ingooien.. Dit is waar ik mijzelf in de juiste "state" breng voor ingooien van een potje. Elke wedstrijd doe ik dit..

Met koppels doe ik dit om mijn teammaat 2 extra beurten te geven voor ingooien.
Gebruikers-avatar
thedartist
Lid
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2014, 20:27

Re: Concentratie en flow

Bericht door thedartist »

Dat is ook een manier coockie , even de rust opzoeken en je op scherp zetten voor de pot.
Vaak is het in de kroeg toch druk of met harde muziek en kun je gauw afgeleid voelen
Taylor 9five gen.4 darts 26 Gram
Aluminium shafts Target medium
MVG prism Flights standard
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Concentratie en flow

Bericht door cookie »

thedartist schreefCOLONDat is ook een manier coockie , even de rust opzoeken en je op scherp zetten voor de pot.
Vaak is het in de kroeg toch druk of met harde muziek en kun je gauw afgeleid voelen
ja idd.. Ik ben wel benieuwd hoe iedereen in zijn flow komt hier idd! Zelfs al is het bier met links drinken, 35min voor de wedstrijd aanwezig zijn etc.

Zie hier een basis wat ik gebruik.. Ga maar eens staan en 10x zonder twijfel "yes" roepen. Je voelt de energie en je "state" veranderen. Hierdoor sta je open, ben je actief en pro-actie. Je zal niet zo snel je laten beïnvloeden door omstandigheden.
DanMan
Lid
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2015, 09:07

Re: Concentratie en flow

Bericht door DanMan »

Ik ga ook altijd eerst naar de wc en wel om twee redenen:
1. zoals cookie zei voor concentratie;
2. als ik voor de wedstrijd niet ga, krijg ik door dat lekkere gele spul tijdens de wedstrijd zeker het gevoel, dat ik moet plassen en dan is mijn concentratie sowieso weg.
Dus ik móet wel gaan :mrgreen:

Eerlijk gezegd concentreer ik me voor de wedstrijd niet bewust, omdat mijn verwachtingen daarvoor veel te laag liggen. Ruim voor de wedstrijd lekker met het team ingooien en dan voor je eigen wedstrijd drie beurten en dan zie ik het wel.
Zo veel wedstrijden gooi ik tegenwoordig niet meer. Ik zit in een soort vicieuze cirkel met darten momenteel.
Ik ben ervan overtuigd, dat het wel weer goed komt, maar het heeft zijn tijd nodig.

Er zijn wedstrijden, dat ik best lekker gooi, maar daar heb ik nog geen verband in kunnen ontdekken.
Ik moet me gewoon relaxed en ontspannen voelen en dan gooi ik meestal het best.
Ben ik gespannen, dan kan ik proberen wat ik wil, maar dan lukt het toch niet.

@cookie: bedankt voor je psychische tips. Daar heb ik nog het meest aan.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Concentratie en flow

Bericht door cookie »

DanMan schreefCOLONIk ga ook altijd eerst naar de wc en wel om twee redenen:
1. zoals cookie zei voor concentratie;
2. als ik voor de wedstrijd niet ga, krijg ik door dat lekkere gele spul tijdens de wedstrijd zeker het gevoel, dat ik moet plassen en dan is mijn concentratie sowieso weg.
Dus ik móet wel gaan :mrgreen:

Eerlijk gezegd concentreer ik me voor de wedstrijd niet bewust, omdat mijn verwachtingen daarvoor veel te laag liggen. Ruim voor de wedstrijd lekker met het team ingooien en dan voor je eigen wedstrijd drie beurten en dan zie ik het wel.
Zo veel wedstrijden gooi ik tegenwoordig niet meer. Ik zit in een soort vicieuze cirkel met darten momenteel.
Ik ben ervan overtuigd, dat het wel weer goed komt, maar het heeft zijn tijd nodig.

Er zijn wedstrijden, dat ik best lekker gooi, maar daar heb ik nog geen verband in kunnen ontdekken.
Ik moet me gewoon relaxed en ontspannen voelen en dan gooi ik meestal het best.
Ben ik gespannen, dan kan ik proberen wat ik wil, maar dan lukt het toch niet.

@cookie: bedankt voor je psychische tips. Daar heb ik nog het meest aan.
Welcome! Goed om te horen. Probeer meer mensen te ondersteunen met de ervaringen die ik zelf heb opgedaan. Als ik van darteritus naar 24 darts in 2 weken kan, dan kunnen anderen dat ook.
Mocht er een punt zijn dat je er echt klaar mee bent dan en gemotiveerd bent om het om te zetten, dan is het ook te doen in korte tijd. Dat is het voordeel van mentale dingen.. dat gaat sneller dan fysieke klachten.

Darten is een psychische sport.. je kan jezelf trainen en aanleren hoe je focust en met welke mindset je gooit. Je moet er alleen wel voor kiezen om 100% gebruik te maken van je potentieel. Het is aan ons zelf of we met minder genoegen nemen of niet..
Gebruikers-avatar
PieBus
Lid
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2016, 10:53

Re: Concentratie en flow

Bericht door PieBus »

cookie schreefCOLON.... Als ik van darteritus naar 24 darts in 2 weken kan, dan kunnen ....
... naar 24 darts ... Bedoel je dan een leg uit in 24?
180's: '15: 1 '16: 27 '17: 23
HF: '16: 170 '17: 130
Best leg: 14
Bart
Lid
BerichtenCOLON 228
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2014, 14:30

Re: Concentratie en flow

Bericht door Bart »

thedartist schreefCOLONDat is ook een manier coockie , even de rust opzoeken en je op scherp zetten voor de pot.
Vaak is het in de kroeg toch druk of met harde muziek en kun je gauw afgeleid voelen
Scherp zetten op de pot bedoel je :P
Jacco
Lid
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2016, 17:08

Re: Concentratie en flow

Bericht door Jacco »

Zelf heb ik niet echt een manier waarop ik me concentreer/in een flow kom. Ik vind het wel altijd fijn om een colaatje beschikbaar te hebben, zodat ik ff rust kan nemen/gedachten verzetten als het niet loopt en op belangrijke momenten. Verder merk ik dat ik geregeld in een 'flow' raak als het een paar beurten goed gaat. Anderzijds kan ik hier ook vrij gemakkelijk uitraken na een paar mindere beurten. Wat voor mij nog weleens wilt werken is mezelf oppeppen, hoewel als het niet loopt dit ook negatief kan werken omdat ik dan te 'agressief'/geirriteerd wordt.

Daarnaast merk ik ook dat ik momenteel liever speel tegen betere tegenstanders, omdat ik dan gooi met een instelling dat ik alleen maar kan winnen en verliezen niet erg is dus ik zie wel hoe het gaat. Terwijl ik tegen mindere tegenstanders nog weleens wil hebben dat ik mezelf teveel druk op leg en vind dat ik moet winnen. Hierbij is het wel handig om te vermelden dat ik momenteel een gebrek aan vertrouwen heb.
Dartfreak(z.nl)
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Concentratie en flow

Bericht door cookie »

PieBus schreefCOLON
cookie schreefCOLON.... Als ik van darteritus naar 24 darts in 2 weken kan, dan kunnen ....
... naar 24 darts ... Bedoel je dan een leg uit in 24?
Ja klopt.. Ik ben door darteritus van 21-24 darts gemiddeld naar 48-56 darts gegaan. Daarna wel met stappen en moeite rond de 36 pijlen, maar dat hield ik nooit langer dan 4 legs vol. Ik stond de tango te dansen bij elke pijl.

Door mindset te trainen zat ik in paar weken weer op mijn oude niveau van 24 pijlen per leg. Daarna en nog steeds (nu 13 maanden verder) kan het wel eens terug komen en kan ik er direct overheen stappen door mijn focus aan te passen.
Swedish Chef
Lid
BerichtenCOLON 528
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2014, 17:23

Re: Concentratie en flow

Bericht door Swedish Chef »

cookie schreefCOLONZelf ga ik altijd eerst naar de wc voor ingooien.. Dit is waar ik mijzelf in de juiste "state" breng voor ingooien van een potje. Elke wedstrijd doe ik dit..

Met koppels doe ik dit om mijn teammaat 2 extra beurten te geven voor ingooien.
Wat doe je op de wc? Ken er namelijk ook eentje die dat deed, maar die ging niet om even een kleine of grote boodschap te doen ;) ;)
I'm no longer a slave to fear, I am a child of God
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Concentratie en flow

Bericht door cookie »

Swedish Chef schreefCOLON
cookie schreefCOLONZelf ga ik altijd eerst naar de wc voor ingooien.. Dit is waar ik mijzelf in de juiste "state" breng voor ingooien van een potje. Elke wedstrijd doe ik dit..

Met koppels doe ik dit om mijn teammaat 2 extra beurten te geven voor ingooien.
Wat doe je op de wc? Ken er namelijk ook eentje die dat deed, maar die ging niet om even een kleine of grote boodschap te doen ;) ;)
Haha moet je deze vraag nog eens lezen ;) Je vraagt gewoon open wat ik op de wc doe.. Schept toch een vertrouwensband zo'n forum :lol:

Er is 1 oefening die ik altijd doe voor een wedstrijd. Maar ook in de ochtend voordat ik ga werken..
  • Pak een lijn op de grond van bijv tegels. Die lijn is de scheiding tussen passieve (verliezers) en actieve mensen (winnaars).
  • Ik stel me voor hoe een winnaar is aan de andere kant van de lijn. Hoe hij zich voelt (denk hier zelf vaak aan Russel Crow in rollen als Robin Hood en Gladiator, maar je kan ook zelf winnaars van voetbal (Gerrard/Messi/Ronaldo/Pirlo), darts (Taylor/MvG), business (Trump) kiezen), hoe energiek hij is, met welke houding hij rond loopt, waar hij op focust, hoe hij zich laat beïnvloeden, hoeveel vertrouwen hij heeft, hoe weinig twijfel hij heeft, hoe hij de leiding neemt en initiatief neemt, hoe die 100% van zijn skills inzet. Door dit te denken voel je zelf al wel je vibe veranderen..
  • Daarna vraag ik mezelf aan welke kant van de lijn ik hoor
  • Kies de kant waar ik hoor
  • Doe m'n ogen dicht en denk me in hoe die winnaar zich voelt en staat en laat dat op me inwerken totdat ik het voel.
  • Focus op dit gevoel en voel hoe het beweegt. Stroomt het, draait het, gaat het heen-en-weer of op-en-neer?
  • Laat het sneller bewegen/draaien etc. Hierdoor wordt het gevoel groter..
  • Dan knijp ik meerdere keren heel hard in mijn rechtervuist terwijl ik het sneller laat bewegen. (hiermee veranker je het gevoel in je lijf). Elke keer dat je daarna een goede beurt gooit en dit viert met je vuist hou je dit gevoel in je lijf.
Die lijn is een trucje waar je hersenen heel goed op werken om het makkelijker te maken van "mood" te switchen. De truc is ook echt om winnaars te gaan bestuderen en terwijl ze gooien te bedenken hoe ze zich voelen. Doe dit maar eens met dit filmpje. Kijk het staand en probeer te bedenken wat voor dingen hij voelt.. welke spieren zijn gespannen/ontspannen.. is hij in controle..


Mocht je twijfelen of dit bullshit is, sta dan op en doe dit:
  • Maak je lichaam los.. beetje zwaaien en schoppen.. je kent het wel.
  • Roep nu met al je power "yes"
  • Nog een keer en harder..! yes!
  • Nog een keer en sterker..! YES
  • OVERTUIGENDER!! YESS!! YESS!! YESS!!
  • 100% VOLUIT YESS!! YESS!! YESS!!
Doe deze oefening en laat hier een post achter wat het verschil was tussen jouw eerste keer "yes" en je laatste keer YES!!. Dit is ook het verschil hoe "bange" mindere darters zich voelen en een winnaar als MvG zich voelt op het podium wanneer hij een pijl gooit.

Ps. Mocht je bang zijn dat je buren of huisgenoten het horen, zet dan lekker hard even muziek aan. En bedenk dat iedereen zo druk is met z'n eigen shit dat ze geen tijd hebben om op jou te letten.

Deze laatste oefening doe ik ook vaak, alleen dan zonder geluid maar wel met alle energie en lucht.
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Concentratie en flow

Bericht door Fred Raket »

Swedish Chef schreefCOLON
cookie schreefCOLONZelf ga ik altijd eerst naar de wc voor ingooien.. Dit is waar ik mijzelf in de juiste "state" breng voor ingooien van een potje. Elke wedstrijd doe ik dit..

Met koppels doe ik dit om mijn teammaat 2 extra beurten te geven voor ingooien.
Wat doe je op de wc? Ken er namelijk ook eentje die dat deed, maar die ging niet om even een kleine of grote boodschap te doen ;) ;)
Effe shake om de spanning er af te halen. wel met de andere hand als waar je mee gooit en je tegenstander een hand geeft
Swedish Chef
Lid
BerichtenCOLON 528
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2014, 17:23

Re: Concentratie en flow

Bericht door Swedish Chef »

Fred Raket schreefCOLON
Swedish Chef schreefCOLON
cookie schreefCOLONZelf ga ik altijd eerst naar de wc voor ingooien.. Dit is waar ik mijzelf in de juiste "state" breng voor ingooien van een potje. Elke wedstrijd doe ik dit..

Met koppels doe ik dit om mijn teammaat 2 extra beurten te geven voor ingooien.
Wat doe je op de wc? Ken er namelijk ook eentje die dat deed, maar die ging niet om even een kleine of grote boodschap te doen ;) ;)
Effe shake om de spanning er af te halen. wel met de andere hand als waar je mee gooit en je tegenstander een hand geeft
Of een sneeuwneus halen; die bedoelde ik ;)
I'm no longer a slave to fear, I am a child of God
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Concentratie en flow

Bericht door Fred Raket »

Swedish Chef schreefCOLON
Fred Raket schreefCOLON
Swedish Chef schreefCOLON
cookie schreefCOLONZelf ga ik altijd eerst naar de wc voor ingooien.. Dit is waar ik mijzelf in de juiste "state" breng voor ingooien van een potje. Elke wedstrijd doe ik dit..

Met koppels doe ik dit om mijn teammaat 2 extra beurten te geven voor ingooien.
Wat doe je op de wc? Ken er namelijk ook eentje die dat deed, maar die ging niet om even een kleine of grote boodschap te doen ;) ;)
Effe shake om de spanning er af te halen. wel met de andere hand als waar je mee gooit en je tegenstander een hand geeft
Of een sneeuwneus halen; die bedoelde ik ;)
Snap hem, zei pas tegen iemand je hebt nog wat wit op je neus. Hij gelijk vegen :lol:
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Concentratie en flow

Bericht door cookie »

Haha die werkt nog sneller.. doel is hetzelfde (je fysieke state veranderen). :D

Lekker zo'n series antwoord
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Concentratie en flow

Bericht door Fred Raket »

cookie schreefCOLONHaha die werkt nog sneller.. doel is hetzelfde (je fysieke state veranderen). :D

Lekker zo'n series antwoord
Is gewoon reëel wat gebeurt Cookie
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Concentratie en flow

Bericht door cookie »

Fred Raket schreefCOLON
cookie schreefCOLONHaha die werkt nog sneller.. doel is hetzelfde (je fysieke state veranderen). :D

Lekker zo'n series antwoord
Is gewoon reëel wat gebeurt Cookie
Haha heb 10 jaar achter de bar gestaan in DH. Zo naïef ben ik niet ;)
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Concentratie en flow

Bericht door Fred Raket »

cookie schreefCOLON
Fred Raket schreefCOLON
cookie schreefCOLONHaha die werkt nog sneller.. doel is hetzelfde (je fysieke state veranderen). :D

Lekker zo'n series antwoord
Is gewoon reëel wat gebeurt Cookie
Haha heb 10 jaar achter de bar gestaan in DH. Zo naïef ben ik niet ;)
Paar verhalen van achter de Tap doet ook wonderen ;)
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Concentratie en flow

Bericht door cookie »

Haha heb een hoop wit poeder op de grond gestoten bij het binnekomen van de wc :mrgreen:
Gebruikers-avatar
thedartist
Lid
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2014, 20:27

Re: Concentratie en flow

Bericht door thedartist »

Dus concentratie moet je eerst hebben als je in de flow wilt komen begrijp ik.

Begreep van een team maatje dat Jelle Klaasen tegenwordig een middle gebruikt dat zijn concentratie versterkt.
Al weet ik niet zeker of dat dan ook geen doping is ;)

Dus als er nog iemand is die goede concentratie tips heft .... kom maar op
Taylor 9five gen.4 darts 26 Gram
Aluminium shafts Target medium
MVG prism Flights standard
Gebruikers-avatar
erikje
Lid
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2016, 11:17

Re: Concentratie en flow

Bericht door erikje »

thedartist schreefCOLONDus concentratie moet je eerst hebben als je in de flow wilt komen begrijp ik.

Begreep van een team maatje dat Jelle Klaasen tegenwordig een middle gebruikt dat zijn concentratie versterkt.
Al weet ik niet zeker of dat dan ook geen doping is ;)

Dus als er nog iemand is die goede concentratie tips heft .... kom maar op
Mijn manier van in de flow komen is tijdens het ingooien dezelfde routine aanhouden als bij het ingooien met trainen.
Ik ga gewoon eerst het bord rond en dan focus ik mezelf op een vast punt op het bord (meestal is dat bij mij de T19 vreemd genoeg) en blijf ik net zolang gooien tot ik er 3 in heb zitten, waarna ik een nog een tijdje op de T20 gooi en wat dubbels meepak.

Als dit een beetje wil lukken weet ik dat het met de concentratie wel goed zit, verder probeer ik ook altijd zoveel mogelijk de dagelijkse beslommeringen te laten wegvloeien uit m'n gedachte.
zie darten als een ontspannende bezigheid en stoor je niet als het een keertje wat minder gaat. Als je relaxed bent komt de flow makkelijker...

In mijn optiek is darten heel Zen... De kunst van het loslaten ;)
Niet denken, maar gooien...
Dartsjournalist
Lid
BerichtenCOLON 1513
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2014, 18:03

Re: Concentratie en flow

Bericht door Dartsjournalist »

Gek genoeg komt bij mij vaak eerst de ''flow'' en daarna pas concentratie. Als ik merk dat ik goed speel, ga ik (automatisch) mezelf beter concentreren om deze flow te behouden. Mijn dartsmentaliteit is zeker niet goed en als ik mijn flow kwijt raak of hem helemaal niet weet te vinden, dan valt mijn concentratie ook weg. Zie mezelf eigenlijk als een dartende tijdbom, het is wachten tot de frustratie de overhand neemt en dat komt mijn spel zeker niet ten goede.
Twitter: @PVDarts180
BUTTON_POST_REPLY