Concentratie en flow

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
Dartsjournalist
Lid
BerichtenCOLON 1513
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2014, 18:03

Re: Concentratie en flow

Bericht door Dartsjournalist »

thedartist schreefCOLONDus concentratie moet je eerst hebben als je in de flow wilt komen begrijp ik.

Begreep van een team maatje dat Jelle Klaasen tegenwordig een middle gebruikt dat zijn concentratie versterkt.
Al weet ik niet zeker of dat dan ook geen doping is ;)

Dus als er nog iemand is die goede concentratie tips heft .... kom maar op
Cheqio toch? Ik geloof er eigenlijk niet in. Het is meer een middel als houvast. Het is eigenlijk vergelijkbaar met het ''geloof''. Als iemand het ''uitprobeert'' en het blijkt te werken, waarom dan veranderen. Of als iemand er steun aan heeft, waarom dat dan ontzeggen? Heb er vrij weinig mee, denk dat je uiteindelijk toch zelf de meeste invloed op je spel hebt.
Twitter: @PVDarts180
Gebruikers-avatar
thedartist
Lid
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2014, 20:27

Re: Concentratie en flow

Bericht door thedartist »

erikje schreefCOLON
thedartist schreefCOLONDus concentratie moet je eerst hebben als je in de flow wilt komen begrijp ik.

Begreep van een team maatje dat Jelle Klaasen tegenwordig een middle gebruikt dat zijn concentratie versterkt.
Al weet ik niet zeker of dat dan ook geen doping is ;)

Dus als er nog iemand is die goede concentratie tips heft .... kom maar op
Mijn manier van in de flow komen is tijdens het ingooien dezelfde routine aanhouden als bij het ingooien met trainen.
Ik ga gewoon eerst het bord rond en dan focus ik mezelf op een vast punt op het bord (meestal is dat bij mij de T19 vreemd genoeg) en blijf ik net zolang gooien tot ik er 3 in heb zitten, waarna ik een nog een tijdje op de T20 gooi en wat dubbels meepak.

Als dit een beetje wil lukken weet ik dat het met de concentratie wel goed zit, verder probeer ik ook altijd zoveel mogelijk de dagelijkse beslommeringen te laten wegvloeien uit m'n gedachte.
zie darten als een ontspannende bezigheid en stoor je niet als het een keertje wat minder gaat. Als je relaxed bent komt de flow makkelijker...

In mijn optiek is darten heel Zen... De kunst van het loslaten ;)
Mmm de kunst van het loslaten dat is wel een heel toepasselijke voor het darten.

Klinkt wel aneemelijk dat als je alles los kan laten en je alleen met darten bezig bent dat je vanzelf in die flow komt omdat er dan niets je mentaal in de weg zit
Taylor 9five gen.4 darts 26 Gram
Aluminium shafts Target medium
MVG prism Flights standard
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Concentratie en flow

Bericht door cookie »

Dartsjournalist schreefCOLON
thedartist schreefCOLONDus concentratie moet je eerst hebben als je in de flow wilt komen begrijp ik.

Begreep van een team maatje dat Jelle Klaasen tegenwordig een middle gebruikt dat zijn concentratie versterkt.
Al weet ik niet zeker of dat dan ook geen doping is ;)

Dus als er nog iemand is die goede concentratie tips heft .... kom maar op
Cheqio toch? Ik geloof er eigenlijk niet in. Het is meer een middel als houvast. Het is eigenlijk vergelijkbaar met het ''geloof''. Als iemand het ''uitprobeert'' en het blijkt te werken, waarom dan veranderen. Of als iemand er steun aan heeft, waarom dat dan ontzeggen? Heb er vrij weinig mee, denk dat je uiteindelijk toch zelf de meeste invloed op je spel hebt.
Placebo is het sterkste middel voor prestaties. Wanneer iemand onder hypnose is en je zegt dat hij door iets gloeiends heets wordt aangeraakt, terwijl dit een ijsblokje is, dan onstaat er een brandblaar. Zo sterk zijn onze gedachten.. Het gaat zelfs verder. Wanneer je een drug als xtc geeft en je zegt dat het een slaapmiddel is, dan worden mensen slaperig. Wanneer je het tegenovergestelde doet dan worden mensen juist hyper van slaapmiddel.

Kijk dus uit wat jij kiest om in te geloven. Als je jezelf een tikkende tijdbom vindt, dan gedraag jij je ook als een tikkende tijdbom. Mensen uit Friesland reageren nuchter, omdat ze door hun omgeving zijn aangeleerd dat een echte Fries (je identity) nooit driftig reageert. Zo simpel is de wereld echt.. Dit kan je heel eenvoudig in je voordeel gebruiken. Bedenk dus eens goed hoe je jezelf ziet tijdens een potje darten. Ga maar eens een potje gooien als een Fries. Zit nu te denken dat dit de reden kan zijn dat zoveel spelers uit Friesland ver komen bij de NDB.

Even wat tips voor concentratie:
- je hersenen is een spier, dus zorg dat hier genoeg zuurstof en bloed doorheen stroomt. Meer beweging is betere concentratie.
- wordt pro-actief ipv reactief. Ga jij gooien met een houding dat je het wel ziet.. dan ga je onbewust tijdens het gooien staan wachten totdat er iets gebeurd. Je staat open voor afleiding. Neem jezelf voor (maak de keuze) om gewoon je spel te gooien.. elke keer dat het gebeurd denk je gewoon "prima, nu weer verder".
- drink veel water: 2liter per dag. Uitdroging is grootste oorzaak van 20-40% concentratieverlies. Alcohol, koffie.. je raadt het al.. helpt niet mee.
- start guided meditation. Tijdens deze sessies stuur je je focus naar verschillende onderdelen. Hier train je je hersenen mee om deze ook te sturen waar jij op wilt focussen tijdens het darten. Onzin? Wanneer is het laatst dat je gemediteerd hebt?

Verder kan je veel blauwe bessen, spinazie, eieren, oat meal gebruiken. Je hersenen houden ervan.. Mocht je daar geen zin hebben, ga dan naar een Vitamin Store. Hier hebben ze genoeg bewezen stofjes die zuurstofflow naar je hersenen stimuleren.
Gebruikers-avatar
thedartist
Lid
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2014, 20:27

Re: Concentratie en flow

Bericht door thedartist »

Wat mij opviel tijdens de partij van MVG -Taylor is dat taylor bij 5-1 achterstand steeds meer voor zijn gooi een seconde of twee wachte en alleen maar naar het bord staarde.
Daar meende ik een concentratie vorm te zien die ik niet eerder kende.

Waar MVG naar mijn mening te gehaast ging gooien zag je taylor steeds meer in zijn cocoon komen en had alleen maar oog voor het bord.
Hoewel ik voor MVG ben moet ik Taylor toch ook credits geven want hij bleef rustig en kwam terug uit geslagen positive.
Zijn er meer spelers die die techniek toepassen?

Ik ga dit zeker een paar keer proberen om te kijken of dit werkt
Taylor 9five gen.4 darts 26 Gram
Aluminium shafts Target medium
MVG prism Flights standard
Jurgen
Lid
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2014, 13:17

Re: Concentratie en flow

Bericht door Jurgen »

Ik doe het wel eens als bijvoorbeeld de pijl die ik net gegooid heb echt bagger was (12 bijv :P ) Dan wacht ik even, adem uit en gooi vervolgens verder. Toeval of niet, maar vaak eindigt de pijl na die rustpauze eigenlijk altijd waar ik hem hebben wil.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Concentratie en flow

Bericht door cookie »

thedartist schreefCOLONWat mij opviel tijdens de partij van MVG -Taylor is dat taylor bij 5-1 achterstand steeds meer voor zijn gooi een seconde of twee wachte en alleen maar naar het bord staarde.
Daar meende ik een concentratie vorm te zien die ik niet eerder kende.

Waar MVG naar mijn mening te gehaast ging gooien zag je taylor steeds meer in zijn cocoon komen en had alleen maar oog voor het bord.
Hoewel ik voor MVG ben moet ik Taylor toch ook credits geven want hij bleef rustig en kwam terug uit geslagen positive.
Zijn er meer spelers die die techniek toepassen?

Ik ga dit zeker een paar keer proberen om te kijken of dit werkt
Het was een mooie pot om te zien hoe "flow" werkt. Taylor begon goed, miste aantal pijlen op de dubbel en was direct zijn complete scherpte en focus kwijt.
Wel nice gezien dat hij zijn ritme aanpaste halverwege! Hij heeft zo toch weer grip op de wedstrijd kunnen krijgen. Weet niet hoe het gemiddelde van MvG hierdoor echt naar beneden ging, maar het initiatief ging wel richting Taylor.
BUTTON_POST_REPLY