Leren darten op latere leeftijd

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
BUTTON_POST_REPLY
Buffaloke77
Lid
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2017, 23:03

Leren darten op latere leeftijd

Bericht door Buffaloke77 »

Vroeger in men jongere jaren al eens wat geproeft van deze mooie hobby en nu op 40 jarige leeftijd me terug ingespannen.
Zou het graag serieus aanpakken om toch wat tornooien deftig te kunnen deelnemen hier in Belgie, is dit mogelijk wetende dat ik er nu op latere leeftijd mee begin of is dit een sport die je van jongsaf moet beginnen om een goed niveau te behalen?
Iemand goede tips qua trainingen of degelijke dartsclubs in Belgie om de basis goed onder de knie te krijgen?
Gebruikers-avatar
Dartmat
Lid
BerichtenCOLON 2916
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2014, 18:15

Re: Leren darten op latere leeftijd

Bericht door Dartmat »

Hoeft niet. Mijn opa is twee jaar geleden begonnen op 73 jarige leeftijd en gooit dit seizoen regelmatig competitie met ons mee. Hij is echt wel beter geworden in twee jaar tijd. Dus het kan zeker. Alleen tellen kan hij niet. Dat nog leren is geen optie meer.
Jacco
Lid
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2016, 17:08

Re: Leren darten op latere leeftijd

Bericht door Jacco »

In mijn ogen is leren darten op iedere leeftijd mogelijk, hoewel je natuurlijk meer kans hebt om je te ontwikkelen naarmate je vroeger begint. Maar darten is ook een kwestie van trainen en vertrouwen en je kan jezelf dus op iedere leeftijd verbeteren/ontwikkelen. Hiermee probeer ik vooral te zeggen dat het lastig wordt om je volledige potentie te benutten als je later begint en dus niet op het niveau kan komen dan als je eerder was begonnen, maar je kan jezelf zeker verbeteren ongeacht welke leeftijd.

Ik kom zelf uit Nederland dus heb niet echt concrete tips, maar lokaal competitie/toernooien gooien is zeker een goede manier om je verder te ontwikkelen.
Dartfreak(z.nl)
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Leren darten op latere leeftijd

Bericht door cookie »

Natuurlijk kan je op elk moment leren darten!
Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd hoe ik mensen leer in 20uur (40min per dag voor 30 dagen) te darten. Met slim en gefocust trainen kan je heel ver komen, hier hoef je geen 20 voor te zijn.
Weet niet of je de energie en drive hebt om rond de 70 gemiddeld uit te komen, maar in een maand naar 55+ gemiddeld is zeker te doen :D

De truc is om volgende dingen niet te doen:
- Veel gooien op de T20 en alleen die worp willen aanleren. Darten is dynamisch met oog-hand coördinatie, waardoor je dus dat over het gehele bord moet leren en hierdoor veel nauwkeuriger op de 20 gaat leren gooien wanneer je wel in een wedstrijd komt. Iedereen die probeert om een vaste worp aan te leren eindigt uiteindelijk onderaan de ladder
- Veel potjes tegen de computer
- Finishes leren tijdens het gooien. (Gewoon met een a4 en een bak koffie) edit: finishes is niet hetzelfde als dubbels of switchen
- Trainingssessies langer dan 60 minuten en zonder doelen
- Alleen focussen op 501 gooien
- Trainingsoefeningen gooien waarbij je "gestraft" wordt. Bijv. dat je opnieuw moet beginnen bij een misser of strafpunten krijgt bij een misser
- Niet bijhouden van scores in een schrift of sheet (je gaat namelijk zeker stappen maken en het is belangrijk dat je dit kan terug zien).

Fun en ervaren van vooruitgang is waar het allemaal om draait. Daarnaast heb je vertrouwen nodig en dit krijg je het snelste door niet alleen te gooien en te weten dat je het "juiste" doet.
Laatst gewijzigd door 1 op cookie, in totaal 17 keer gewijzigd.
Jacco
Lid
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2016, 17:08

Re: Leren darten op latere leeftijd

Bericht door Jacco »

cookie schreefCOLONNatuurlijk kan je op elk moment leren darten!
Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd hoe ik mensen leer in 20uur (40min per dag voor 30 dagen) te darten. Met slim en gefocust trainen kan je heel ver komen, hier hoef je geen 20 voor te zijn.
Weet niet of je de energie en drive hebt om rond de 70 gemiddeld uit te komen, maar in een maand naar 55+ gemiddeld is zeker te doen :D

De truc is om volgende dingen niet te doen:
- Veel gooien op de T20 en alleen die worp willen aanleren. Darten is dynamisch met oog-hand coördinatie, waardoor je dus dat over het gehele bord moet leren en hierdoor veel nauwkeuriger op de 20 gaat leren gooien wanneer je wel in een wedstrijd komt. Iedereen die probeert om een vaste worp aan te leren eindigt uiteindelijk onderaan de ladder
- Veel potjes tegen de computer
- Finishes leren tijdens het gooien. (Gewoon met een a4 en een bak koffie)
- Trainingssessies langer dan 60 minuten en zonder doelen
- Alleen focussen op 501 gooien
- Trainingsoefeningen gooien waarbij je "gestraft" wordt. Bijv. dat je opnieuw moet beginnen bij een misser of strafpunten krijgt bij een misser
- Niet bijhouden van scores in een schrift of sheet (je gaat namelijk zeker stappen maken en het is belangrijk dat je dit kan terug zien).

Fun en ervaren van vooruitgang is waar het allemaal om draait. Daarnaast heb je vertrouwen nodig en dit krijg je het snelste door niet alleen te gooien en te weten dat je het "juiste" doet.
Leuk om te lezen. Al begin ik nu wel te twijfelen of ik het trainen niet heel anders aan moet pakken, want wist al dat ik niet de meest effectieve training had. Maar gooi vooral om lol in het spelletje te hebben. Ik gooi juist veelal 501 en beetje wisselend van hoe het gaat tegen de computer. Al gebruik ik dat ook deels om te kijken of ik vooruit gang boek/betere prestaties behaal en een wedstrijdelement in mijn training te krijgen. Hoewel de resultaten nog weleens tegenvallen wat resulteert in lager zelfvertrouwen en dat komt het spel zeker niet ten goede. Dus heb dit lange tijd niet gedaan en nu pak ik het langzaamaan weer een beetje op, hoewel ik hierbij wel probeer rekening te houden dat het niet negatief moet gaan werken.
Dartfreak(z.nl)
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Leren darten op latere leeftijd

Bericht door cookie »

Zal je een PB sturen met het schema dat ik heb ontwikkeld. Je kan je altijd laten inspireren!

Precies wat jij zegt.. het wedstrijdelement moet er wel in. Daarnaast moeten we ook vooruitgang ervaren,anders is frustratie snel geboren.
Kram
Lid
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2016, 16:39

Re: Leren darten op latere leeftijd

Bericht door Kram »

Ik ben ook erg benieuwd naar het schema. Zou je mij dit ook kunnen sturen? Ik ben eigenlijk meer bezig met de tripel 20 te raken voor die 180 dan met iets anders.
Robinjuuh
Lid
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2016, 18:35

Re: Leren darten op latere leeftijd

Bericht door Robinjuuh »

Kram schreefCOLONIk ben ook erg benieuwd naar het schema. Zou je mij dit ook kunnen sturen? Ik ben eigenlijk meer bezig met de tripel 20 te raken voor die 180 dan met iets anders.
retweet
Gebruikers-avatar
Der Kaiser
Lid
BerichtenCOLON 352
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2015, 11:44

Re: Leren darten op latere leeftijd

Bericht door Der Kaiser »

Hier ook graag Cookie :D
180's 2015: 29
180's 2016: 74
180's 2017: 71
Twitter: @Marceldekeyzer
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Leren darten op latere leeftijd

Bericht door cookie »

Vandaag zal ik even wat kleine toelichtingen schrijven bij mijn oefeningen, anders lijkt het net op een "alledaagse" trainings oefening. Het gaat meer om de visie achter het oefenen, waardoor je het vertrouwen krijgt om snel resultaten te behalen.

Jullie kunnen vanavond allemaal een berichtje verwachten!
Jacco
Lid
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2016, 17:08

Re: Leren darten op latere leeftijd

Bericht door Jacco »

cookie schreefCOLONVandaag zal ik even wat kleine toelichtingen schrijven bij mijn oefeningen, anders lijkt het net op een "alledaagse" trainings oefening. Het gaat meer om de visie achter het oefenen, waardoor je het vertrouwen krijgt om snel resultaten te behalen.

Jullie kunnen vanavond allemaal een berichtje verwachten!
Topper! :D
Dartfreak(z.nl)
darterMessi
Lid
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2016, 15:51

Re: Leren darten op latere leeftijd

Bericht door darterMessi »

MIj dan ook graag =)
Gebruikers-avatar
CyberCow
Lid
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2016, 14:18

Re: Leren darten op latere leeftijd

Bericht door CyberCow »

Als veel mensen vragen om zo'n schema dan kan het misschien beter hier op het forum neergezet worden. Neem aan dat een trainingsschema niet geheim is :).
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Leren darten op latere leeftijd

Bericht door cookie »

CyberCow schreefCOLONAls veel mensen vragen om zo'n schema dan kan het misschien beter hier op het forum neergezet worden. Neem aan dat een trainingsschema niet geheim is :).
Haha klopt.. Sommige mensen waren nogal sceptisch dus wil hun er ook niet mee lastig vallen ;) Had alleen niet verwacht dat er zoveel animo voor zou komen haha. Veel dingen zijn al wel op dit forum behandeld door de jaren heen, alleen nu is het wel even lekker eenvoudig in een paar a4'tjes op een rij gezet.
Gebruikers-avatar
Chr1st2aan
Lid
BerichtenCOLON 127
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 22:15

Re: Leren darten op latere leeftijd

Bericht door Chr1st2aan »

cookie schreefCOLON
CyberCow schreefCOLONAls veel mensen vragen om zo'n schema dan kan het misschien beter hier op het forum neergezet worden. Neem aan dat een trainingsschema niet geheim is :).
Haha klopt.. Sommige mensen waren nogal sceptisch dus wil hun er ook niet mee lastig vallen ;) Had alleen niet verwacht dat er zoveel animo voor zou komen haha. Veel dingen zijn al wel op dit forum behandeld door de jaren heen, alleen nu is het wel even lekker eenvoudig in een paar a4'tjes op een rij gezet.
Ja zet het aub gewoon hier neer, ben ook benieuwd!
8-) 180 - 2014 - 21

180 - 2015 - 14

180 - 2016 - 5

180 - 2017 - 11
Robinjuuh
Lid
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2016, 18:35

Re: Leren darten op latere leeftijd

Bericht door Robinjuuh »

Ben heel benieuwd
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Leren darten op latere leeftijd

Bericht door cookie »

Zal ik doen. Mijn tijd loopt iets sneller dan ik had verwacht. Beloof dat er aantal mooie insights inzitten!
Gebruikers-avatar
PieBus
Lid
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2016, 10:53

Re: Leren darten op latere leeftijd

Bericht door PieBus »

cookie schreefCOLONZal ik doen. Mijn tijd loopt iets sneller dan ik had verwacht. Beloof dat er aantal mooie insights inzitten!
Hoe gaat het Cookie? Razend benieuwd naar het resultaat! En benieuwd wat een andere trainingsvorm met m'n niveau zal doen... Wie niet waagt, ...
180's: '15: 1 '16: 27 '17: 23
HF: '16: 170 '17: 130
Best leg: 14
Gebruikers-avatar
Chr1st2aan
Lid
BerichtenCOLON 127
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 22:15

Re: Leren darten op latere leeftijd

Bericht door Chr1st2aan »

PieBus schreefCOLON
cookie schreefCOLONZal ik doen. Mijn tijd loopt iets sneller dan ik had verwacht. Beloof dat er aantal mooie insights inzitten!
Hoe gaat het Cookie? Razend benieuwd naar het resultaat! En benieuwd wat een andere trainingsvorm met m'n niveau zal doen... Wie niet waagt, ...

Ik oefen nu veel met around the board maar dan willekeurige volgorde.

3 pijlen op 1 getal
Elke pijl die erin zit 1 punt (dubbel is 2 , tripple is 3)

En dan zo hoog mogelijk uiteraard. Heb net 59 punten gehaald, had geluk dat ik een 180 gooide (dus 3 x 3 punten).
8-) 180 - 2014 - 21

180 - 2015 - 14

180 - 2016 - 5

180 - 2017 - 11
BUTTON_POST_REPLY