Shaftringetjes monteren...

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
BUTTON_POST_REPLY
Speedy180
Lid
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 01:17

Shaftringetjes monteren...

Bericht door Speedy180 »

Weet iemand van jullie toevallig of er ook een apparaatje bestaat waarmee je shaftringetjes op je shaft kunt drukken?
En dan gaat het mij vooral om 'het laatste zetje' zodat het ringetje zit op de plek tot waar de inkepingen komen.

Ik bestel meestal grotere partijen shafts, zodat ik er weer voor langere tijd vanaf ben, maar jammer genoeg krijg je er altijd een los zakje met ringetjes bij...
De eerste paar ringetjes krijg ik zonder problemen op de shaft, maar aangezien je voor 'het laatste zetje' best wel wat kracht moet zetten, scheur ik soms stukjes vel van mijn vingers... Op een gegeven moment gaat dit zeer doen.

Ik vroeg me daarom dus af of daarvoor misschien een apparaatje bestaat, of dat er misschien en trucje is, waardoor je je vingers niet open haalt, maar je ringetje wel ver genoeg op je shaft zit...

Ik ga weer verder met het mollesteren van mijn vingers en ik kijk af en toe wel eventjes of één van jullie de gouden tip inmiddels in een reactie vermeld heeft.

Alvast hartelijk bedankt! Ook namens mijn zere vingertjes! :O
Aantal 180-ers: 15

2010: 5
2013: 2
2014: 4
2015: 3
2016: 1

Hoogste finish: 158
Gebruikers-avatar
Erwin26
Lid
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2017, 08:53

Re: Shaftringetjes monteren...

Bericht door Erwin26 »

Speedy180 schreefCOLONWeet iemand van jullie toevallig of er ook een apparaatje bestaat waarmee je shaftringetjes op je shaft kunt drukken?
En dan gaat het mij vooral om 'het laatste zetje' zodat het ringetje zit op de plek tot waar de inkepingen komen.

Ik bestel meestal grotere partijen shafts, zodat ik er weer voor langere tijd vanaf ben, maar jammer genoeg krijg je er altijd een los zakje met ringetjes bij...
De eerste paar ringetjes krijg ik zonder problemen op de shaft, maar aangezien je voor 'het laatste zetje' best wel wat kracht moet zetten, scheur ik soms stukjes vel van mijn vingers... Op een gegeven moment gaat dit zeer doen.

Met een buisje bijvoorbeeld van een pen oid waar de shaft in past maar het ringetje niet, zal vast wel wat te vinden zijn van die maat. Succes
Ik vroeg me daarom dus af of daarvoor misschien een apparaatje bestaat, of dat er misschien en trucje is, waardoor je je vingers niet open haalt, maar je ringetje wel ver genoeg op je shaft zit...

Ik ga weer verder met het mollesteren van mijn vingers en ik kijk af en toe wel eventjes of één van jullie de gouden tip inmiddels in een reactie vermeld heeft.

Alvast hartelijk bedankt! Ook namens mijn zere vingertjes! :O


Een buisje waar de shaft in past maar het ringetje niet, bijvoorbeeld van een pen oid. Er is vast wel wat te vinden. Succes
Wie de laatste dubbel gooit wint!

Hf 144 , 170
180 "17" 16x
15 darter , 18 darter
Darts taylor gen 3 24gram
Bart
Lid
BerichtenCOLON 228
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2014, 14:30

Re: Shaftringetjes monteren...

Bericht door Bart »

Doe ik altijd met duimnagel, gaat prima maar zijn misschien niet dezelfde ringetjes
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Shaftringetjes monteren...

Bericht door Fred Raket »

Je drukt met je flight de springveer naar beneden. Anders heeft het geen werking. Target ringen heb je niks aan die met de pro shaft komen. De anderen zijn voor in de flight als slot lock
Speedy180
Lid
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 01:17

Re: Shaftringetjes monteren...

Bericht door Speedy180 »

Dankjewel voor de tip, Fred!
Het is me gelukt op de wijze zoals jij die benoemt...
Al die tijd heb ik, na levering, bij elke shaft, stuk voor stuk, met mijn vingers die ringetjes op de shaft gedrukt, met als gevolg dat de vellen van mn vingers gingen doordat ik met redelijk wat kracht het (ietwat scherpe) metalen ringetje aandrukte
.
Ik bestel meestal 50 setjes, en ik bewaar de shafts in een boterhamzakje... Daarom wil ik er wel zeker van zijn dat ze goed zitten, anders kan ik later al die ringetjes opnieuw erop drukken. De methode die jij beschrijft werkt prima...
Ik heb gewoon een oude flight gepakt en het ringetje bij elke shaft er met de hand losjes opgedrukt... Vervolgens de flight gemonteerd en aangedrukt zoals dit hoort, waardoor het ringetje naar de juiste positie gedrukt werd... Dit heb ik gedaan bij alle shafts en binnen een mum van tijd was ik klaar...

Even off-topic, maar misschien heeft één van jullie daarop ook een antwoord voor me... Want om óók daar weer een nieuw topic voor op te zetten ging me wat ver, vandaar dat ik het hier even vraag...

Het viel me op dat er bij een aantal shafts geen 'versmalling' tussen de 'vorkjes' aanwezig is, waardoor de flight niet 'vastgebeten' wordt tussen die vorkjes... Dit is gewoon een productiefoutje en daar is niks aan te doen lijkt me? Of is er ook een oplossing waardoor ook DIE shafts nog te gebruiken zijn? Want doordat de flight in betreffende shaft niet goed 'gegrepen' wordt, loop ik het risico dat ik bij elke worp mijn flight van de grond kan rapen.
Waarschijnlijk gaat iemand komen met 'slotlock' als oplossing, alleen is dat voor mij persoonlijk, met kite-flights, tot op heden geen optie...
Ik heb geprobeerd om een slotlock-gaatje in een kite-flight te punchen, maar doordat een kite-shaped flight aan de onderkant smaller is dan een standaard flight (waarvoor het slotlock-apparaatje ook gemaakt is) weet ik voor mijn gevoel nooit wanneer ik het gaatje precies horizontaal in mijn kite flight krijg en verkloot ik op die manier een hoop flights, omdat bij het merendeel van de flights het gaatje gewoon scheef zit...
Aantal 180-ers: 15

2010: 5
2013: 2
2014: 4
2015: 3
2016: 1

Hoogste finish: 158
arjen438
Lid
BerichtenCOLON 70
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2014, 23:14

Re: Shaftringetjes monteren...

Bericht door arjen438 »

wat je ook kunt doen de gaatjes er laten inponsen dan heb je ze altijd recht!
en zo niet kun je er altijd weer mee terug gaan.
Sommige webshops bieden dat wel aan, en kost vaak niks meer.
Speedy180
Lid
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 01:17

Re: Shaftringetjes monteren...

Bericht door Speedy180 »

Ik ben het nog nooit eerder tegengekomen dat een shop dat voor je doet...
Als ik weer ga bestellen, dan zal ik er eens naar informeren, want dat zou wel ideaal zijn...
Aantal 180-ers: 15

2010: 5
2013: 2
2014: 4
2015: 3
2016: 1

Hoogste finish: 158
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Shaftringetjes monteren...

Bericht door Fred Raket »

Ook kite flights kun je punchen, je kunt ff een streepje in het midden zetten van je punch en die zet je gelijk met de vouw in je flight ;)
Gebruikers-avatar
Satyr
Lid
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2015, 13:53

Re: Shaftringetjes monteren...

Bericht door Satyr »

De ringetjes worden door de zwaartekracht op hun plek gedrukt. Ik zet ze er op, druk ze aan, zet de flight erop, ga een paar keer gooien en ze zitten muurvast.

Of inderdaad even de flights knippen, dat blijft nog beter zitten.
Bart
Lid
BerichtenCOLON 228
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2014, 14:30

Re: Shaftringetjes monteren...

Bericht door Bart »

Fred Raket schreefCOLONJe drukt met je flight de springveer naar beneden. Anders heeft het geen werking. Target ringen heb je niks aan die met de pro shaft komen. De anderen zijn voor in de flight als slot lock
Ik vind de ringetjes van de pro juist erg goed werken. Probeer maar eens een flight op de shaft te zetten als het ringetje helemaal naar beneden zit, dat gaat erg lastig. Dus ringetje beetje naar boven, flight stukje in de schaft, ringetje helemaal naar beneden, flight helemaal doordrukken. Ik verlies zelden flights.
Die springveertjes zijn volgens mij zo genoemd omdat ze altijd wegspringen.
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Shaftringetjes monteren...

Bericht door Fred Raket »

Ik gooi ze achter elkaar stuk ;)

edit: als je flight geplaatst is, kun je ook je pijl omkeren en een paar keer op een bierviltje tikken of kurken onderzetter.
Dan druk je de flight strakker
Laatst gewijzigd door 1 op Fred Raket, in totaal 26 keer gewijzigd.
Rat
Lid
BerichtenCOLON 1628
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 11:33

Re: Shaftringetjes monteren...

Bericht door Rat »

Je moet ze idd los om de shaft doen en dan met de flight aan drukken. Maar ik zou adviseren om er niet aan te beginnen. Je dart zo simpel mogelijk houden.
Bart
Lid
BerichtenCOLON 228
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2014, 14:30

Re: Shaftringetjes monteren...

Bericht door Bart »

Fred Raket schreefCOLONIk gooi ze achter elkaar stuk ;)
Ja ik ook hoor, toen ik nog met Carrera gooide was t helemaal erg. Bij toernooitjes gooi ik de titanium erom, die houden t wel een avondje meestal
Jurgen
Lid
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2014, 13:17

Re: Shaftringetjes monteren...

Bericht door Jurgen »

Ringetje erop, flight erin schuiven en op de kop voorzichtig op de tafel tikken. Je hoort vanzelf aan het geluid van het tikken wanneer die over is ;) ikzelf zweer bij Target slotlock met de dikke ringen van Target en de pro grip shafts. Die titanium ringetjes gaan direct het raam uit. Die slotringen gaan echt lang mee en rekken ook niet op zoals die veerringetjes.
Bart
Lid
BerichtenCOLON 228
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2014, 14:30

Re: Shaftringetjes monteren...

Bericht door Bart »

Jurgen schreefCOLONRingetje erop, flight erin schuiven en op de kop voorzichtig op de tafel tikken. Je hoort vanzelf aan het geluid van het tikken wanneer die over is ;) ikzelf zweer bij Target slotlock met de dikke ringen van Target en de pro grip shafts. Die titanium ringetjes gaan direct het raam uit. Die slotringen gaan echt lang mee en rekken ook niet op zoals die veerringetjes.
Die titanium ringetjes kan je alleen los bestellen, dus dat is dan wel zonde. :D
BUTTON_POST_REPLY