Officiele regels mbt verlichting - dartbaan - etc

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
BUTTON_POST_REPLY
Barter
Lid
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2015, 15:52

Officiele maten dartverlichting

Bericht door Barter »

Wie weet waar ik de officiële maten kan vinden voor dartbaanverlichting zodat deze ook goedgekeurd word door de dartbond? Ik vind wel her en der info, maar daar zijn toch tegenstrijdigheden in. Ook bij dbmn.nl vind ik niets :-(
Stuff
Lid
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 10:17

Re: Officiele maten dartverlichting

Bericht door Stuff »

Barter
Lid
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2015, 15:52

Re: Officiele maten dartverlichting

Bericht door Barter »

Oké dankjewel. Dus al deze maten die op onderstaande link vermeld staan hoef ik me niet aan te houden als de punten van de ndbdarts maar kloppen?
http://www.rwdc.nl/richtlijnen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Jacco
Lid
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2016, 17:08

Re: Officiele maten dartverlichting

Bericht door Jacco »

Barter schreefCOLONOké dankjewel. Dus al deze maten die op onderstaande link vermeld staan hoef ik me niet aan te houden als de punten van de ndbdarts maar kloppen?
http://www.rwdc.nl/richtlijnen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zou me houden aan de punten van de NDB (Nederlandse Darts Bond) mede aangezien de DBMN daarbij aangesloten is en dus dezelfde regels zal hanteren. De RWDC is een zogenaamde 'wilde' bond (niet-aangesloten bij de NDB) en heeft, volgens mij, dan ook meer vrijheid als het op regels aankomt.
Dartfreak(z.nl)
Gebruikers-avatar
rproele
Lid
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:57

Re: Officiele maten dartverlichting

Bericht door rproele »

De RDWC richtlijnen zijn ook nog eens erg achterhaald.
Als je er vanuit gaat dat officieel alle producenten geen 230V halogeen meer mogen maken voor algemene toepassingen.
Waar wil je dan je 75W PAR spot vandaan halen, of 100W?

Ik mis helaas wel een minimale eis bij de NDB van lux-waarde op het bord.
Dit is eigenlijk heel eenvoudig voor ze te bepalen, alleen heb je daar ook weer problemen met de "kleur" van het bord.
EN het is zelfs met de moderne mobieltjes na te meten met 1 van de 101 lux-waarde appjes.
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Officiele regels mbt verlichting - dartbaan - etc

Bericht door Fred Raket »

rproele schreefCOLONDe RDWC richtlijnen zijn ook nog eens erg achterhaald.
Als je er vanuit gaat dat officieel alle producenten geen 230V halogeen meer mogen maken voor algemene toepassingen.
Waar wil je dan je 75W PAR spot vandaan halen, of 100W?

Ik mis helaas wel een minimale eis bij de NDB van lux-waarde op het bord.
Dit is eigenlijk heel eenvoudig voor ze te bepalen, alleen heb je daar ook weer problemen met de "kleur" van het bord.
EN het is zelfs met de moderne mobieltjes na te meten met 1 van de 101 lux-waarde appjes.
Inderdaad, misschien Tip voor nieuwe ALV
Gebruikers-avatar
CyberCow
Lid
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2016, 14:18

Re: Officiele regels mbt verlichting - dartbaan - etc

Bericht door CyberCow »

Je ziet bij veel meer winkels van die surroundringen met LEDjes erin. Is dit ook toegestaan bij wedstrijden?
Gebruikers-avatar
rproele
Lid
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:57

Re: Officiele regels mbt verlichting - dartbaan - etc

Bericht door rproele »

CyberCow schreefCOLONJe ziet bij veel meer winkels van die surroundringen met LEDjes erin. Is dit ook toegestaan bij wedstrijden?
Het voornaamste is de lichtopbrengst die gelijkmatig over het bord verdeeld moet zijn.
Probleem is dat ze 600lumen schrijven wat niet kan, dan zou je dartbord namelijk zelf licht uitstralen.
In deze zullen ze waarschijnlijk lux bedoelen, dit zou je dan moeten meten op deze punten.
Met een gemiddeld ledstripje wat ze gebruiken ben ik echter bang dat je dit ruimschoots niet gaat halen.
Helaas heb ik geen ervaring welke strips ze toepassen, dus met zekerheid kan ik dit niet zeggen.

Overigens valt me in deze surrounds wel op dat er heldere leds toegepast worden en dus niet de voorgeschreven 2700-3000K.
En dan is dus weer de vraag, mocht je al de vereiste lux-waarde halen, hoe zit het met de lichtkleur.
Gebruikers-avatar
CyberCow
Lid
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2016, 14:18

Re: Officiele regels mbt verlichting - dartbaan - etc

Bericht door CyberCow »

rproele schreefCOLON
CyberCow schreefCOLONJe ziet bij veel meer winkels van die surroundringen met LEDjes erin. Is dit ook toegestaan bij wedstrijden?
Het voornaamste is de lichtopbrengst die gelijkmatig over het bord verdeeld moet zijn.
Probleem is dat ze 600lumen schrijven wat niet kan, dan zou je dartbord namelijk zelf licht uitstralen.
In deze zullen ze waarschijnlijk lux bedoelen, dit zou je dan moeten meten op deze punten.
Met een gemiddeld ledstripje wat ze gebruiken ben ik echter bang dat je dit ruimschoots niet gaat halen.
Helaas heb ik geen ervaring welke strips ze toepassen, dus met zekerheid kan ik dit niet zeggen.

Overigens valt me in deze surrounds wel op dat er heldere leds toegepast worden en dus niet de voorgeschreven 2700-3000K.
En dan is dus weer de vraag, mocht je al de vereiste lux-waarde halen, hoe zit het met de lichtkleur.
Dus als ik het goed begrijp maakt het niet uit waar het licht vandaan komt als het maar voldoet aan de sterkte en kleur.
Gebruikers-avatar
rproele
Lid
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:57

Re: Officiele regels mbt verlichting - dartbaan - etc

Bericht door rproele »

In grote lijnen wel ja. Met die verstande dat het ook wel gelijkmatig moet zijn en zonder schaduwvorming.
BUTTON_POST_REPLY