Materiaal backboard steeltip darts

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
BUTTON_POST_REPLY
Dernio
Lid
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2017, 14:33

Materiaal backboard steeltip darts

Bericht door Dernio »

Hoi iedereen,

Ik ben, een week terug, begonnen met de aanschaf van dartmateriaal. Nu ik alles binnen heb, wil ik mijn baan gaan installeren.
Wat me vooral bezig houdt is de materiaalkeuze voor een eigen backboard, om de missers te gaan opvangen.
Ik weet dat er surroundringen in rubber bestaan van zowat alle merken, maar ik wil toch ook nog een eigen backboard achter dit alles gaan plaatsen.
Ik kan mij echt niet permitteren om afzwaaiers in mijn muur te zien terecht komen.
En tenslotte ben ik een beginner, dus ik neem liever het zekere voor het onzekere.
Op verscheidene sites lees ik dat softboard of zachtbord plaatmateriaal hier het best geschikt voor is. Alleen kan ik dit materiaal bij mij in de winkels maar niet vinden. Telkens verwijst de verkoper mij door naar MDF plaatmateriaal.

Kan er mij iemand raad geven omtrent het te gebruiken materiaal als vervanging van softboard om een eigen backboard mee te maken.
Welk plaatmateriaal is er wel geschikt, welk niet? Is MDF een geschikte vervanger?
Ik veronderstel dat het hout toch zacht genoeg moet zijn zodat de pijl erin gaat bij een eventuele misser. Hout die de pijl "tegen houdt" maar gewoon op de grond doet landen lijkt mij ook niet echt gezond te zijn voor de levensduur van de pijlpunt.

Ik hoor het graag.
Alvast dank.
HITMAN
Lid
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2016, 02:04

Re: Materiaal backboard steeltip darts

Bericht door HITMAN »

ik raad aan om gewoon voor de goedkoopste surround bij een dartshop te gaan
Gebruikers-avatar
Dartmat
Lid
BerichtenCOLON 2916
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2014, 18:15

Re: Materiaal backboard steeltip darts

Bericht door Dartmat »

Ik zou inderdaad ook gewoon voor een surroundringetje gaan. Zelfs als beginner gooi je daar niet buiten. Maar als je toch per se iets anders erachter wil hebben kun je ook gewoon een houten plaat met daarop wat dikker vloerbedekking/tapijt erop maken. Is ook zacht en vangt missers prima op.
Dernio
Lid
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2017, 14:33

Re: Materiaal backboard steeltip darts

Bericht door Dernio »

Bedankt voor de reacties jongens ;). Een surround heb ik dus al besteld. Maar die is nog op komst. Ik kan dus de omvang van die ring niet inschatten voorlopig. Nu ben ik aan het twijfelen of ik echt wel nog een backboard nodig heb om missers op te vangen. Misschien dan enkel een backboard voor het gemak om de rest (board, laser oche op vast te schroeven). Dan heb ik inderdaad wel een iets steviger plaat nodig dan softboard, maar dan maakt het verder niet uit. MDF zal de klus dan wel klaren. Ik was al aan het denken aan een plaat van 122 x 122 cm maar ik denk toch kleiner te kunnen blijven dan. Ik ga wachten tot de surround er is en dan maak ik de plaat ietsje breder en hoger dan de surround. Ik wacht nog even met de montage :roll:
Webstarr
Lid
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2016, 16:12

Re: Materiaal backboard steeltip darts

Bericht door Webstarr »

Ik heb thuis een mdf plaat rond gefreesd en vervolgens bij de tapijt boer een coupetje gekocht welke ik er op heb gelijmd, en dat werkt echt super,
Een beetje kwalitatief tapijtje heeft nl een soort rubberen ondergrond waar de pijl prima in blijft hangen.


Kan evt wel een mooie ronde plaat voor je maken...
Draad in de barrel kapot?
PB!
Dernio
Lid
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2017, 14:33

Re: Materiaal backboard steeltip darts

Bericht door Dernio »

Ik denk inderdaad dat ik het zo ga doen. MDF met daarbovenop een stuk tapijt gekleefd.
Ben er nog niet uit of ik de onderboard rond dan wel vierkant ga houden.
Sowieso gaat het wel lukken Webstarr, k heb hier nog een handige pa rondlopen mocht het niet alleen lukken ;)
Alvast bedankt voor het aanbod 8-)
BUTTON_POST_REPLY