Barrels schoonmaken

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Barrels schoonmaken

Bericht door Fred Raket »

Glorix doekje of washandje met afwasmiddel werk ook, bij pijlen die niet zo smerig zijn. Poste ik ook nog op Darts.nu.
Pas wel op met pijlen die coating in de grip hebben !
Gebruikers-avatar
TheSorrow
Lid
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2015, 23:39

Re: Barrels schoonmaken

Bericht door TheSorrow »

Het werkt echt als een tierelier, zelfs met een droge borstel al! En anders gewoon even nat maken, (vochtig, niet zeikwaternat) ik ga het de volgende keer eens met een druppeltje allesreiniger ofzo proberen, eens kijken of ze gaan glimmen :P
-•-Room–=–Winmau B5:DC@LaserOche
-•-Shed–=–Winmau B4:DC
-•-Darts–=–Winmau Stratos‘$tealth’@Tweenie['25']
Gebruikers-avatar
bullieboy
Lid
BerichtenCOLON 978
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 07:37

Re: Barrels schoonmaken

Bericht door bullieboy »

TheSorrow schreefCOLONHet werkt echt als een tierelier, zelfs met een droge borstel al! En anders gewoon even nat maken, (vochtig, niet zeikwaternat) ik ga het de volgende keer eens met een druppeltje allesreiniger ofzo proberen, eens kijken of ze gaan glimmen :P
Ik heb het geprobeerd met elektrische tandenborstel en een beetje afwasmiddel gaat geweldig en darts ziet er als nieuw uit.
Let's Play Darts!
Wesley1992
Lid
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2015, 11:27

Re: Barrels schoonmaken

Bericht door Wesley1992 »

Barrels schoonmaken doe ik 1x per week
Met dreft en een elecktrische tandenborstel.

Werkt echt uitstekend,
Ze zien er weer uit als nieuw!
Gebruikers-avatar
Parappo
Lid
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2015, 11:36

Re: Barrels schoonmaken

Bericht door Parappo »

Dremel met polijst set.
Unicorn Gary Anderson phase 4 23 gram, gripper 4 short Unicorn big wing 125m slotlock
Gebruikers-avatar
Parappo
Lid
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2015, 11:36

Re: Barrels schoonmaken

Bericht door Parappo »

Afbeelding

Werkt perfecto!
Unicorn Gary Anderson phase 4 23 gram, gripper 4 short Unicorn big wing 125m slotlock
masterdarter
Lid
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:03

Re: Barrels schoonmaken

Bericht door masterdarter »

Parappo schreefCOLONDremel met polijst set.
Zo doe ik t ook altijd, alleen voor t polijsten schuur ik ze nog wat op
cdvtje
Lid
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2015, 18:57

Dartpijlen schoonmaken

Bericht door cdvtje »

Wie heb er een techniek om dartpijlen schoon te maken. Wat voor spullen gebruiken jullie ? Alvast bedankt.
Gebruikers-avatar
Tim
Lid
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 02:15

Re: Dartpijlen schoonmaken

Bericht door Tim »

Ik gebruik gewoon warm water met afwasmiddel en een oude tandenborstel:

- warm sopje maken
- barrels even laten weken
- flink boenen
- en goed afdrogen

Als je nylon shafts in de barrels laat, voorkom je dat er water in de pijlen komt. Ook is het makkelijker met poetsen. Succes!
Unicorn Barneveld W.C. Golden 23 gr. 8-)
(Op dit moment althans... :D )
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Barrels schoonmaken

Bericht door Fred Raket »

Wat Tim zegt. Wel oppassen als je barrel verf/coating ringen heeft
Schiavoni
Lid
BerichtenCOLON 655
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 14:29

Re: Barrels schoonmaken

Bericht door Schiavoni »

Ik maak ze schoon met multi ontvetter (merk Dubro). Ik leg de pijlen op een (hand)doek, ontvetter er overheen en wikkel ze vervolgens in de handdoek. Ik laat ze er een kwartier inzitten. Daarna even met water de barrel schoonmaken en afdrogen. Werkt super!
Gebruikers-avatar
Arkasius
Lid
BerichtenCOLON 196
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2014, 11:33

Re: Barrels schoonmaken

Bericht door Arkasius »

Die Dubro ontvetter is ontzettend goed spul.
En het ligt gewoon bij de Action in de schappen dus kost ook niet zo veel.
Winmau Danny Noppert 23 gram. Medium black nylon shafts. Zwart/wit Pentathlon flights standard.

2018: Aantal 180's: 7 | HF: 86
Schiavoni
Lid
BerichtenCOLON 655
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 14:29

Re: Barrels schoonmaken

Bericht door Schiavoni »

Arkasius schreefCOLONDie Dubro ontvetter is ontzettend goed spul.
En het ligt gewoon bij de Action in de schappen dus kost ook niet zo veel.
Inderdaad. De pijlen zien er daarna weer als 'nieuw' uit.
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Barrels schoonmaken

Bericht door Fred Raket »

Pas wel op met zulke middelen, het vreet in het tungsten namelijk. ovenreiniger of ontvetter zou ik je pijlen niet langer als 3-5 minuten in laten weken.
En nadien goed afspoelen met water en tandenborstel. Heb een s een set Magnums overgenomen en die roken naar schoonmaakmiddel. ik gevraagd en had ie ze schoongemaakt met ovenreiniger en of het daar mee te maken had weet ik niet. maar dat is de enige barrel ooit die doormidden gebroken is.
Gebruikers-avatar
Diesel
Lid
BerichtenCOLON 310
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2016, 17:39

Re: Materiaal en techniek Chat

Bericht door Diesel »

Hoe houden jullie de pijlen schoon? Ik heb een oud setje gevonden wat sinds ongeveer 2002 niet meer is aangeraakt. Het setje oogt niet helemaal fris meer, ik wil ze weer in glimmende nieuwstaat hebben.

Ik heb ze net 2 uurtjes in een bakje met HG reiniger gehad, daar zijn ze al van opgeknapt maar het kan nog een stuk beter.
Target Adrian Lewis Gen.3 90% 23 gram
Target Dave 'Chizzy' Chisnall 90% 24 gram


Favoriete speler: Adrian Lewis

2016: 180 - 34x
Gebruikers-avatar
Tim
Lid
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 02:15

Re: Barrels schoonmaken

Bericht door Tim »

Lees dit topic even door. Daar staat alles in. Kort samengevat hoe ik het doe:

- Barrels even laten weken in heet water met afwasmiddel.
- Barrels schoon schrobben met een oude tandenborstel.
- Afspoelen met water.
- En de barrels goed(!) afdrogen met een theedoek.

(Laat een setje nylon shafts in de barrels tijdens het schoonmaken. Zo voorkom je dat er water achter in de pijlen komen.)

De pijlen zijn weer helemaal schoon en blinken weer als nieuw... ;)

Succes!
Unicorn Barneveld W.C. Golden 23 gr. 8-)
(Op dit moment althans... :D )
Gebruikers-avatar
Diesel
Lid
BerichtenCOLON 310
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2016, 17:39

Re: Materiaal en techniek Chat

Bericht door Diesel »

Fred Raket schreefCOLONPas wel op met zulke middelen, het vreet in het tungsten namelijk. ovenreiniger of ontvetter zou ik je pijlen niet langer als 3-5 minuten in laten weken.
En nadien goed afspoelen met water en tandenborstel. Heb een s een set Magnums overgenomen en die roken naar schoonmaakmiddel. ik gevraagd en had ie ze schoongemaakt met ovenreiniger en of het daar mee te maken had weet ik niet. maar dat is de enige barrel ooit die doormidden gebroken is.
Diesel schreefCOLON Ik heb ze net 2 uurtjes in een bakje met HG reiniger gehad, daar zijn ze al van opgeknapt maar het kan nog een stuk beter.
Oh jee......
Target Adrian Lewis Gen.3 90% 23 gram
Target Dave 'Chizzy' Chisnall 90% 24 gram


Favoriete speler: Adrian Lewis

2016: 180 - 34x
Gebruikers-avatar
Arkasius
Lid
BerichtenCOLON 196
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2014, 11:33

Re: Barrels schoonmaken

Bericht door Arkasius »

Fred Raket schreefCOLONPas wel op met zulke middelen, het vreet in het tungsten namelijk. ovenreiniger of ontvetter zou ik je pijlen niet langer als 3-5 minuten in laten weken.
En nadien goed afspoelen met water en tandenborstel. Heb een s een set Magnums overgenomen en die roken naar schoonmaakmiddel. ik gevraagd en had ie ze schoongemaakt met ovenreiniger en of het daar mee te maken had weet ik niet. maar dat is de enige barrel ooit die doormidden gebroken is.
Die Dubro ontvetter is op basis van Marseille zeep. Ik kan me voorstellen dat je van Vanish weg wil blijven aangezien dit op basis van bleekmiddel wordt gemaakt.
Winmau Danny Noppert 23 gram. Medium black nylon shafts. Zwart/wit Pentathlon flights standard.

2018: Aantal 180's: 7 | HF: 86
Aroe
Lid
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2016, 12:10

Re: Barrels schoonmaken

Bericht door Aroe »

Je kan ze ook gewoon in de ultra soon cleaner gooien heb zelf z'n ding ooit aangeschaft voor me airbrush die heb ik verkocht maar heb de ultrasoon cleaner bewaard om sieraden en horloges mee schoon te maken. Ik gooi er dan gewoon een drup dreft zeep door en 90 seconden of langer bij groffere vervuilingen en ze komen er als nieuw uit. Je kan ook nog gewoon lauw water gebruiken want door de ultrasoon trillingen trilt de rommel los. Het is gewoon een cleaner van de lidl 25 euro maar doet zn werk prima voor dit soort dingen ik maakte er spuiten mee schoon van de airbrush zoals ik al zei
Laatst gewijzigd door 1 op Aroe, in totaal 7 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Diesel
Lid
BerichtenCOLON 310
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2016, 17:39

Re: Barrels schoonmaken

Bericht door Diesel »

Aroe schreefCOLONJe kan ze ook gewoon in de ultra soon cleaner gooien heb zelf z'n ding ooit aangeschaft voor me airbrush die heb ik verkocht maar heb de ultrasoon cleaner bewaard om sieraden en horloges mee schoon te maken. Ik gooi er dan gewoon een drup dreft zeep door en 90 seconden of langer bij groffere vervuilingen en ze komen er als nieuw uit. Je kan ook nog gewoon lauw water gebruiken want door de ultrasoon trillingen trilt de rommel los. Het is gewoon een cleaner van de lidl 25 euro maar doet zn werk prima voor dit soort dingen ik maakte er spuiten mee schoon van de airbrush zoals ik al zei en dat heeft.
Was wel een goede optie geweest. We hebben nota bene zo'n apparaat staan hier.
Target Adrian Lewis Gen.3 90% 23 gram
Target Dave 'Chizzy' Chisnall 90% 24 gram


Favoriete speler: Adrian Lewis

2016: 180 - 34x
Speedy180
Lid
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 01:17

Re: Barrels schoonmaken

Bericht door Speedy180 »

Mijn pijlen zijn nog vrij nieuw, een week of 4 oud nu, en ze zijn dus in principe niet vies van huidsmeer of wat dan ook...
Echter, vanmiddag ben ik aan het trainen geweest en mijn darts plakten wel...
Ik weet niet hoe het zit qua roesten met tungsten/wolfraam (zoals het geloof ik in het Nederlands heet, maar ik was van plan om op safe te spelen en een schoon doekje met uitsluitend water te gebruiken... Nogmaals, het is uitsluitend om de plak van mijn pijlen te verwijderen, niet om ze grondig schoon te maken e.d. alleen weet ik niet of het werkt als je alleen water gebruikt.
En moet ik dan koud, lauw of warm water gebruiken hiervoor...?

Aangezien ik nogal een pietje precies ben qua grip en toch wel wat grip nodig ben, durf ik, na het lezen van bovenstaande ervaringen niet meteen met afwasmiddel o.i.d. aan de gang, omdat ik bang ben de grip te verliezen, waarna dit setje voor mij dus nutteloos geworden is...
Aantal 180-ers: 15

2010: 5
2013: 2
2014: 4
2015: 3
2016: 1

Hoogste finish: 158
Gebruikers-avatar
Ronn
Lid
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:27

Re: Barrels schoonmaken

Bericht door Ronn »

Speedy180 schreefCOLONMijn pijlen zijn nog vrij nieuw, een week of 4 oud nu, en ze zijn dus in principe niet vies van huidsmeer of wat dan ook...
Echter, vanmiddag ben ik aan het trainen geweest en mijn darts plakten wel...
Ik weet niet hoe het zit qua roesten met tungsten/wolfraam (zoals het geloof ik in het Nederlands heet, maar ik was van plan om op safe te spelen en een schoon doekje met uitsluitend water te gebruiken... Nogmaals, het is uitsluitend om de plak van mijn pijlen te verwijderen, niet om ze grondig schoon te maken e.d. alleen weet ik niet of het werkt als je alleen water gebruikt.
En moet ik dan koud, lauw of warm water gebruiken hiervoor...?

Aangezien ik nogal een pietje precies ben qua grip en toch wel wat grip nodig ben, durf ik, na het lezen van bovenstaande ervaringen niet meteen met afwasmiddel o.i.d. aan de gang, omdat ik bang ben de grip te verliezen, waarna dit setje voor mij dus nutteloos geworden is...
Gewoon met een vochtig doekje afnemen en hierna afdrogen. Meer is niet nodig.
Darts: Datadart Jocky Wilson original
Shafts: Deflectagrip inbetween
Flights: verschillend
Speedy180
Lid
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 01:17

Re: Barrels schoonmaken

Bericht door Speedy180 »

Gisteren heb ik de gok genomen en inderdaad op deze manier gedaan en ik heb bereikt wat ik wilde bereiken...
Mijn barrels plakken niet meer en mijn darts gaan weer een stuk beter naar het bord, doordat ik ze nu tenminste weer kan loslaten wanneer IK dat wil en ze dus niet meer blijven plakken aan mn vingers...
Aantal 180-ers: 15

2010: 5
2013: 2
2014: 4
2015: 3
2016: 1

Hoogste finish: 158
BUTTON_POST_REPLY