Bespreek hier je grip

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door Lookout »

Ik heb mijn grip van nu eens vergeleken met de eerdere foto's die ik een tijdje geleden hier geplaatst had(pagina 1) en eens gekeken naar de verandering.Het is voor mezelf wel duidelijk geworden dat ik de pijlen eerst te krachtig vast hield en dat ze nu wat losser tussen de vingers liggen.

Manier van vastpakken voor het gooien...
Afbeelding

Manier van vasthouden tijdens het gooien(middelvinger gaat omhoog,punt gaat omhoog)
Afbeelding

uiteindelijke worp vanaf een andere hoek.
Afbeelding
180's '16 79x
Marciiano
Lid
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2015, 14:59

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door Marciiano »

Ik heb de pijlen op dit moment zo vast:

Afbeelding
Afbeelding
180's 2016: 53
Hoogste Finish 2016: 152
DarterNick
Lid
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2015, 15:42

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door DarterNick »

Hallo mededarters,

Ik ben nu ongeveer 1,5 jaar aan het gooien en ben achteraf ontzettend dom bezig geweest.
telkens als het even niet wou ging ik van worp veranderen waardoor mijn grip (hoe ik de pijl vast houdt) heel slecht is.
En vaak uitschieters heb omdat de pijl dan vreselijk slecht in mijn handen ligt
Ondanks daardoor gooide ik nog wel 45-50 gemiddeld. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit met deze grip (die ik totaal niet fijn vind) het maximale is.
Ik sta namelijk ook al een half jaar te klooien zo..

Nu wil ik weer helemaal opnieuw beginnen. Ik heb gewoon gekeken hoe ik een pen vast pak.
dat werkt bij mij ook perfect bij een dartpijl en heb hierdoor altijd lekker de pijl in de hand.
Het voelt heel natuurlijk aan. Ik hoef ook niet na te denken als ik de pijl vast pak. Het gaat gewoon automatisch.
Echter is mijn niveau uiteraard een stuk lager omdat ik gister avond pas ben begonnen met deze grip.
Hoelang zou het duren tot ik weer op 45-50 gemiddeld zit ? Zodra ik op deze gemiddelde weer zit ben ik ervan overtuigd dat ik door kan groeien naar
55-60. Dat had ik met mn oude grip absoluut niet. Omdat ik af en toe niet eens wist meer hoe ik de pijl vast had en eigenlijk maar wat deed.

Hoelang zou het duren tot ik weer op mijn oude gemiddelde zit? Ik zelf denk vrij snel. het lijkt mij gewoon een kwestie van even snel wennen aan deze grip en dat zou moeten lukken omdat dit mijn natuurlijke grip is. Ik hoop wat van jullie te horen. Alvast bedankt!!

Groetjes, DarterNick
Gebruikers-avatar
RonG
Lid
BerichtenCOLON 120
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 07:20

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door RonG »

Hoe je je pijl blindelings, zonder na te denken vastpakt is meestal het beste.

Je kan jezelf een andere grip aanleren maar dit houd in dat je daar bewust mee bezig moet zijn totdat dit je natuurlijke grip is.

Type pijl is ook afhankelijk hoe je de pijl vast pakt. Een slanke pijl is anders vastpakken als bv een bommetje.
Ik heb mezelf aangeleerd om net achter balanspunt van de pijl vast te pakken.
Leg de pijl dwars op je vinger en kijk wanneer de punt naar beneden gaat, dat is je balanspunt, daar pak je de pijl vast.
Verder is het veel geduld hebben en veel oefenen.
Game on....
Target RVB95 25gr.
Target Daytona Fire DF-03 24gr
Reserve sets:
Target Phil Taylor Power 9FIVE GEN 3 24gr
Target Phil Taylor 8Zero Titanium Black 24gr
Unicorn Contender Black-Devon Petersen 22gram
Hi-Tec Winners, 22 gram
Graflite
Lid
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2015, 12:11

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door Graflite »

Op dit moment ben ik nog aan het oefenen met mijn grip, het is nog een beetje geforceerd omdat ik sinds enkele weken met de nieuwe darts van MvG van XQdarts gooi, 23 grams. Wanneer ik dezelfde grip gebruik als MvG gaat de pijl 9/10 keer heen waar ik hem wil hebben. Daarom ben ik er dus nog mee aan het oefenen, evenals het moment van loslaten en snelheid. Korte shafts en ook dezelfde houding als MvG, niet omdat hij daarmee 'alles' raakt maar omdat ik het zelf ook verdomd fijn vindt. Krijg d'r nog geen dikke kop van. ;)

Afbeelding
-------
Afbeelding
-------
Afbeelding




MvG:
Afbeelding

Foto's gemaakt met MacBook frontcamera dus niet al te best, dit is niet 100% mijn worp maar het was nogal lastig positioneren haha. Het enige waar ik nu nog soms tegen aan hinkel is dat de pijl onderuit in het bord hangt, mij is altijd verteld dat een pijl met de punt omhoog hoort weg te vliegen omdat dit het meest natuurlijke is en daar zoek ik nog een beetje de balans in. Oftewel, ik ben nog in trainingsfase. Wel een aantal 140'ers gegooid maar nog geen 180'ers met deze setup, haha.
Current Darts:
Harm Wesselink 'Generation 1' 23 grams

Collection Darts:
Adrian Lewis 'Target' Genaration 3 - 21 grams
Adrian Lewis 'Target' Genaration 2 - 21 grams
XQ-Max Darts Darts Michael van Gerwen - 23 grams
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door Lookout »

Het is een fijne grip,ik gebruik de grip zelf ook als ik met zijn pijlen gooi.
Voordeel is dat je de barrel continue op dezelfde plek vastpakt met deze grip.
180's '16 79x
Graflite
Lid
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2015, 12:11

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door Graflite »

Lookout schreefCOLONHet is een fijne grip,ik gebruik de grip zelf ook als ik met zijn pijlen gooi.
Voordeel is dat je de barrel continue op dezelfde plek vastpakt met deze grip.
Heb je daar toevallig foto's van? Ik ben wel benieuwd hoe deze grip er van andere kanten eruit ziet. Want ik krijg hem nog niet helemaal 'natuurlijk'. Ik merk toch dat ik hem niet iets anders vastpak waardoor sommige pijlen totaal anders wegvliegen.
Current Darts:
Harm Wesselink 'Generation 1' 23 grams

Collection Darts:
Adrian Lewis 'Target' Genaration 3 - 21 grams
Adrian Lewis 'Target' Genaration 2 - 21 grams
XQ-Max Darts Darts Michael van Gerwen - 23 grams
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door Lookout »

Me eigen grip werkt ook perfect voor deze barrel.
Afbeelding

Zo pak ik de barrel op bij de Mvg grip.
Afbeelding
180's '16 79x
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door cookie »

Lookout schreefCOLONMe eigen grip werkt ook perfect voor deze barrel.
Afbeelding

Zo pak ik de barrel op bij de Mvg grip.
Afbeelding
Dat zijn wel even paar vingertjes erbij!

Zijn er veel die pijl op duim leggen, of meer tussen duim en wijsvinger klemmen?
Graflite
Lid
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2015, 12:11

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door Graflite »

Inmiddels train ik alweer een paar weken met mijn oude vertrouwde natuurlijke grip, pullback en release!

Afbeelding
Current Darts:
Harm Wesselink 'Generation 1' 23 grams

Collection Darts:
Adrian Lewis 'Target' Genaration 3 - 21 grams
Adrian Lewis 'Target' Genaration 2 - 21 grams
XQ-Max Darts Darts Michael van Gerwen - 23 grams
ejvl
Lid
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 21 Dec 2015, 09:39

Manier van vasthouden icm barrel

Bericht door ejvl »

Goedemorgen,
Al enige jaren op amateur niveau gooi ik darts.
Ik krijg nogal eens te horen dat ik de pijlen vreemd vasthoud, namelijk 3 vingers op de barrel aan de ene kant, de duim aan de andere kant. De pink doet in dit geval niets.
Afbeelding
De enige bekende speler die in de buurt komt van deze manier is Steve Beaton, verder heb ik nog nooit iemand gezien of ontmoet die de pijlen op deze manier vasthoudt.
Op dit moment gooi ik met deze pijlen, al bijna 2 jaar.
Afbeelding

Ik heb nogal wat afzwaaiers hiermee en de ruimte is vrij beperkt voor 3 vingers aan een kant. En daar ik gooi met 28 grams, is het ook vrij lastig andere pijlen te krijgen, deze zijn er niet denderend veel. Ik heb een aantal keren met 23, 24 en 25 grams proberen te gooien, maar als je eenmaal 28 grams gewend bent :D

Zijn er hier ook mensen die de pijlen op deze manier vasthouden? En advies kunnen geven welk soort grip voor deze manier van vasthouden het beste is?
Ik ben voorzichtig aan het kijken naar nieuwe pijlen maar vind het lastig welk soort grip te nemen bij deze manier van vasthouden.

Alvast dank!
Laatst gewijzigd door 1 op ejvl, in totaal 21 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door Fred Raket »

Beste, Lees even de topics door er staat al veel informatie op dit forum.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door cookie »

Als ik jouw grip zie, vermoed ik dat je ook weinig je pols gebruikt. Lijkt op de grip van een dwarsfluit speler.

Hier door ziet het er raar uit. Je kan proberen met groter oppervlak van je duim je pijl beet te pakken. Dit kan meer stabiliteit geven en ook minder afzwaaiers.
Syren
Lid
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2014, 16:55

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door Syren »

Ik heb mijn pijlen op bijna de exact zelfde manier vast. Heb mij ook wel eens afgevraagd of dit wel goed is, omdat ik wel eens problemen heb met de release. Door het grote aantal vingers wil ik de pijlen wel eens verkeerd los laten, waardoor de pijlen dan erg veel naar een zijkant hangen. Ook ik heb problemen met constant te zijn, maar dat kan natuurlijk ook aan mijn niveau liggen. :lol:

Ik gooi overigens met Anderson phase 3 pijlen 25g. Een lange barrel met goede grip. Bevalt me prima eigenlijk. Ik heb wel eens geprobeerd met 2 vingers en een duim te gooien, maar dit gooit voor mijn gevoel zo onnatuurlijk, waardoor ik toch maar ben terug gestapt op mijn grip met 3 vingers en een duim.
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door Fred Raket »

Leg je pijl op tafel pak het op tussen duim en wijs en ringvinger dus hoe je een pen op pakt. leg je middelvinger voor op de barrel waar je de barrel mee kan sturen.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door cookie »

Fred Raket schreefCOLONLeg je pijl op tafel pak het op tussen duim en wijs en ringvinger dus hoe je een pen op pakt. leg je middelvinger voor op de barrel waar je de barrel mee kan sturen.
Mooie tip!

Veel spelers gebruiken alleen vingertoppen.. dan heb je idd veel vingers nodig en wankelt de pijl nog wel eens van de duim af.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door cookie »

Zou het eigenlijk toegestaan zijn om bijv dingen op vingers aan te brengen waardoor je je pijl altijd op zelfde plek op je duim hebt?
Soort van korrel of rijstkorrel?

Geen idee van welk materiaal.. of hoe aan te brengen..
Gebruikers-avatar
The Runner
Lid
BerichtenCOLON 1285
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2015, 20:42

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door The Runner »

cookie schreefCOLONZou het eigenlijk toegestaan zijn om bijv dingen op vingers aan te brengen waardoor je je pijl altijd op zelfde plek op je duim hebt?
Soort van korrel of rijstkorrel?

Geen idee van welk materiaal.. of hoe aan te brengen..
Ik denk het wel, ik vraag me alleen af of het zal werken
22 gram Target Rising Sun
Extra Short Deflectagrip Shafts Wit
Target Vision Flames White
IvanTheDarts180
Lid
BerichtenCOLON 386
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 17:09

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door IvanTheDarts180 »

The Runner schreefCOLON
cookie schreefCOLONZou het eigenlijk toegestaan zijn om bijv dingen op vingers aan te brengen waardoor je je pijl altijd op zelfde plek op je duim hebt?
Soort van korrel of rijstkorrel?

Geen idee van welk materiaal.. of hoe aan te brengen..
Ik denk het wel, ik vraag me alleen af of het zal werken
Krijg je naar mijn idee rare vlucht omdat je pijl in je hand een hindernis heeft en dus de achterkant omhoog schiet lijkt mij.
Mijn idee werkt dit niet. Zou wel mogen want gripmiddel mag ook
Darts.nu O.o.M afgesloten als 87e.
Darts-talk O.o.M. 39e
Unicorn barney phase 5 23g
Unicorn Sigma titanium slikstik
unicorn sigma flights .125micron.

2014 180:1
2015 180:tot nog toe 1
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door cookie »

IvanTheDarts180 schreefCOLON
The Runner schreefCOLON
cookie schreefCOLONZou het eigenlijk toegestaan zijn om bijv dingen op vingers aan te brengen waardoor je je pijl altijd op zelfde plek op je duim hebt?
Soort van korrel of rijstkorrel?

Geen idee van welk materiaal.. of hoe aan te brengen..
Ik denk het wel, ik vraag me alleen af of het zal werken
Krijg je naar mijn idee rare vlucht omdat je pijl in je hand een hindernis heeft en dus de achterkant omhoog schiet lijkt mij.
Mijn idee werkt dit niet. Zou wel mogen want gripmiddel mag ook
Zelf ben ik nog wel eens aan het zoeken met mijn duim.. dus zou kunnen bedenken dat dit mij kan helpen. Al is het maar een lijn ter dikte van een haar die je op je vinger plakt, waar je je pijl tegenaan legt.

Het zou idd de vlucht kunnen beïnvloeden. Ben zelf van mening dat alles wat een negatieve werking heeft, ook positief ingezet kan worden.
Syren
Lid
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2014, 16:55

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door Syren »

Het blijft toch een raar spelletje. Na jaren lang met een duim en drie vingers mijn pijlen te hebben vastgehouden ben ik het vanmiddag eens op de manier van Fred gaan proberen. Voelde eerst compleet verkeerd aan, de pijlen gingen ook totaal niet in de richting, maar het begon langzamerhand toch een beetje te wennen. Vanavond ook nog even zo staan gooien met als resultaat 2x een 180 binnen tien minuten... Dat lukt me anders nooit. :?

Het gaat nog lang niet goed, maar merk toch dat het wel makkelijker begint gooit. Het gaat allemaal net wat soepeler. Zit er wel aan te denken om zo te blijven gooien en niet op mijn oude manier. Denk dat er op deze manier meer potentie zit. Met mijn oude stijl blijf ik al een tijdje op dezelfde gemiddelden steken en is er niet echt vooruitgang te zien.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door cookie »

Syren schreefCOLONHet blijft toch een raar spelletje. Na jaren lang met een duim en drie vingers mijn pijlen te hebben vastgehouden ben ik het vanmiddag eens op de manier van Fred gaan proberen. Voelde eerst compleet verkeerd aan, de pijlen gingen ook totaal niet in de richting, maar het begon langzamerhand toch een beetje te wennen. Vanavond ook nog even zo staan gooien met als resultaat 2x een 180 binnen tien minuten... Dat lukt me anders nooit. :?

Het gaat nog lang niet goed, maar merk toch dat het wel makkelijker begint gooit. Het gaat allemaal net wat soepeler. Zit er wel aan te denken om zo te blijven gooien en niet op mijn oude manier. Denk dat er op deze manier meer potentie zit. Met mijn oude stijl blijf ik al een tijdje op dezelfde gemiddelden steken en is er niet echt vooruitgang te zien.
Dat is lekker voor het gevoel zeg! Zit er zeker wat meer ontspanning bij ;)
Swedish Chef
Lid
BerichtenCOLON 528
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2014, 17:23

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door Swedish Chef »

Fred Raket schreefCOLONLeg je pijl op tafel pak het op tussen duim en wijs en ringvinger dus hoe je een pen op pakt. leg je middelvinger voor op de barrel waar je de barrel mee kan sturen.
Ik pak op zo'n rare manier een pen vast, daar krijg ik geen pijl fatsoenlijk mee weg. Heb het al een paar keer geprobeerd, maar nee, voor mij wordt 'm dat niet ;)
Pak m'n pijl zo ver naar achter dat ik de shaft aanraak, en met een pen schrijft dat ook niet heel bijzonder :D
I'm no longer a slave to fear, I am a child of God
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door Fred Raket »

Swedish Chef schreefCOLON
Fred Raket schreefCOLONLeg je pijl op tafel pak het op tussen duim en wijs en ringvinger dus hoe je een pen op pakt. leg je middelvinger voor op de barrel waar je de barrel mee kan sturen.
Ik pak op zo'n rare manier een pen vast, daar krijg ik geen pijl fatsoenlijk mee weg. Heb het al een paar keer geprobeerd, maar nee, voor mij wordt 'm dat niet ;)
Pak m'n pijl zo ver naar achter dat ik de shaft aanraak, en met een pen schrijft dat ook niet heel bijzonder :D

Je kunt de barrel helemaal voor of helemaal achter vastpakken, maakt niks uit :D
Henk
Lid
BerichtenCOLON 653
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:43

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door Henk »

Syren schreefCOLONHet blijft toch een raar spelletje. Na jaren lang met een duim en drie vingers mijn pijlen te hebben vastgehouden ben ik het vanmiddag eens op de manier van Fred gaan proberen. Voelde eerst compleet verkeerd aan, de pijlen gingen ook totaal niet in de richting, maar het begon langzamerhand toch een beetje te wennen. Vanavond ook nog even zo staan gooien met als resultaat 2x een 180 binnen tien minuten... Dat lukt me anders nooit. :?

Het gaat nog lang niet goed, maar merk toch dat het wel makkelijker begint gooit. Het gaat allemaal net wat soepeler. Zit er wel aan te denken om zo te blijven gooien en niet op mijn oude manier. Denk dat er op deze manier meer potentie zit. Met mijn oude stijl blijf ik al een tijdje op dezelfde gemiddelden steken en is er niet echt vooruitgang te zien.
Dit topic even gemist, althans de recente berichten. Mijn grip is vergelijkbaar met jouw oude grip. Voelt comfortabel, maar inderdaad afzwaaiers welke niet bij de vorm / het gevoel passen, maar vermoedelijk te wijten zijn aan het aantal vingers op de barrel.

Het is enorm wennen, maar ik heb het idee dat ik dit moet doorzetten om constanter te worden. Ik vraag me wel af of ik met deze grip niet beter af ben met een andere barrel. Blijf met de chizzy's waar ik bij terug was nu zoeken naar het punt waar ik mijn duim plaats.
180's for Show, HF's for Dough - Groet, Henk
BUTTON_POST_REPLY