Darts Jamie Caven 20's scoring routine

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
BUTTON_POST_REPLY
Dartsmachine
Lid
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2014, 17:19

Darts Jamie Caven 20's scoring routine

Bericht door Dartsmachine »

Geachte darters,

Het lijk me leuk net zoals de forums vanuit Engeland om hier ook wat challenge game's te gaan doen met een ranking etc. Het is ieder geval het proberen waard om het hier ook op het forum te krijgen.

20's scoring routine= Probeer 1000 punten te halen zonder de tripel de 20 te missen. bouncer of een pijl in de 1 en de 5 of wat dan ook dan begin je weer bij 0. dus 10 x 100 moet genoeg zijn. Makkelijker gezegd dan gedaan.

Mijn topscore is nu 600 : 180 140 100 100 60 en single 20 en daarna raakte ik een tripel 1.

als mensen dit leuk vinden kunnen we weer challenge's op dit forum zetten. Ik denk dat fred raket er ook mee bekend is aangezien ik hem ook op dartsnutz voorbij heb zien komen.

succes allemaal
Gebruikers-avatar
Ranph
Lid
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 07:29

Re: Darts Jamie Caven 20's scoring routine

Bericht door Ranph »

100 gooien zonder de T20 te missen. Knap hoor. :D
Dartsmachine
Lid
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2014, 17:19

Re: Darts Jamie Caven 20's scoring routine

Bericht door Dartsmachine »

haha ja he haha.

nee zonder de 20 te missen bedoel ik natuurlijk haha
Gebruikers-avatar
dreski
Lid
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 11:59

Re: Darts Jamie Caven 20's scoring routine

Bericht door dreski »

En natuurlijk net zo lang gooien tot je begint met een 180. :lol:
Dartsmachine
Lid
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2014, 17:19

Re: Darts Jamie Caven 20's scoring routine

Bericht door Dartsmachine »

nee hoor. Toevallig was me beste score met een 180 erin. Het spel begint gewoon als je 3 in het vlak van de 20 krijg dus met 60 is het spel ook begonnen.

niet zo betweterig doen :lol:
Gebruikers-avatar
Rayb
Lid
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 03 Dec 2014, 23:59

Re: Darts Jamie Caven 20's scoring routine

Bericht door Rayb »

Pittige challenge.

Maar even voor de achtergrond informatie, wat heeft dit dan met Jamie Caven van doen?
Dartsjournalist
Lid
BerichtenCOLON 1513
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2014, 18:03

Re: Darts Jamie Caven 20's scoring routine

Bericht door Dartsjournalist »

Hij heeft deze methode bedacht.
Twitter: @PVDarts180
Kos
Lid
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 10:41

Re: Darts Jamie Caven 20's scoring routine

Bericht door Kos »

Haha zou al blij zijn als ik 3 beurten geen 5 of 1 gooi.
Henk
Lid
BerichtenCOLON 653
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:43

Bericht door Henk »

Beste poging vanmiddag 280. Beste wat ik mij kan herinneren is een leg in de competitie vorig jaar; 4*100 op rij en een grote 20 in de volgende beurt. Dus 420.

Nog ver verwijderd van het record van 2900 van Jabba.
Gebruikers-avatar
erikje
Lid
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2016, 11:17

Re: Darts Jamie Caven 20's scoring routine

Bericht door erikje »

Dartsmachine schreefCOLONGeachte darters,

Het lijk me leuk net zoals de forums vanuit Engeland om hier ook wat challenge game's te gaan doen met een ranking etc. Het is ieder geval het proberen waard om het hier ook op het forum te krijgen.

20's scoring routine= Probeer 1000 punten te halen zonder de tripel de 20 te missen. bouncer of een pijl in de 1 en de 5 of wat dan ook dan begin je weer bij 0. dus 10 x 100 moet genoeg zijn. Makkelijker gezegd dan gedaan.

Mijn topscore is nu 600 : 180 140 100 100 60 en single 20 en daarna raakte ik een tripel 1.

als mensen dit leuk vinden kunnen we weer challenge's op dit forum zetten. Ik denk dat fred raket er ook mee bekend is aangezien ik hem ook op dartsnutz voorbij heb zien komen.

succes allemaal
Ik ben nu een tijdje met deze manier van trainen bezig, en kan zeggen dat het goed werkt.
ik had nog wel eens last van een pijltje in de 5 of 1, sinds ik deze training erbij pak is het weer wat minder met de afzwaaiers...
Niet denken, maar gooien...
Gebruikers-avatar
Arkasius
Lid
BerichtenCOLON 196
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2014, 11:33

Re: Darts Jamie Caven 20's scoring routine

Bericht door Arkasius »

Elke beurt een 100 gooien als training is voor mij wat te hoog gegrepen.
Winmau Danny Noppert 23 gram. Medium black nylon shafts. Zwart/wit Pentathlon flights standard.

2018: Aantal 180's: 7 | HF: 86
Jurgen
Lid
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2014, 13:17

Re: Darts Jamie Caven 20's scoring routine

Bericht door Jurgen »

Ik ga het ook maar eens proberen, maar ik denk dat de frustratie het gauw gaat winnen :lol:
Gebruikers-avatar
Satyr
Lid
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2015, 13:53

Re: Darts Jamie Caven 20's scoring routine

Bericht door Satyr »

60-60-60-60-60-100-60-40 (3e pijl boven de 20 gegooid)=500 in de eerste poging, zonder warming-up oid.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Darts Jamie Caven 20's scoring routine

Bericht door cookie »

Hier ook frustratie gister! 5 beurten in de 20 blijven is haalbaar, wel een keer 7 beurten gehaald met 580 punten.

Het werd een stuk leuker door er levens aan toe te voegen. Starten met 3 levens.

Er vanuit gaande dat meeste rond 70 gem per beurt gooien, heb je 15 beurten nodig.

Het lullige is dat mindere darters het onevenredig lastig hebben met dit spel: Naast dat je vaker de 20 mist heb je ook nog eens minder punten per beurt.

Het is wel goed om te oefenen op 20 te gooien, al is het idd geen motiverende methode. Je raakt eerder gefrustreerd dan gemotiveerd en beter. Zelfs als pro is het geen goede methode, want je focust op missers ipv rake pijlen.

Ben meer een voorstander dat je 12 beurten op de 20 gooit en zoveel mogelijk punten haalt waarbij alleen 20 telt.

Je kan er wel een gaaf beloningssysteem aan toevoegen. Bijv dat wanneer je een reeks van 9 pijlen op een rij de 20 raakt elke pijl daarna in de 20 dubbel telt, totdat je de 20 mist.

Lagere niveaus kunnen deze bonus actief laten worden na 6 pijlen op een rij.

Dus stel je gooit:
60, 100, 60, 45 (20*, 20*, 5) Dan heb je dus 300 punten ipv 260, want de pijlen met * tellen dubbel.

Zo beloon jezelf om in de 20 te blijven, waardoor je je mind positief traint. Werkt beter om te trainen. Zeker met darten moet je elke trainingsvorm met heftige straf vermijden. Dus opnieuw beginnen na het missen van een reeks werkt niet. Van 123 naar 122 met 121en werkt wel. Je kan wel meer oefeningen met een straf doen wanneer je als koppel gooit. Hierdoor help je elkaar over de negatieve "pijnprikkel" na een straf. Alleen zeker niet doen.. je wordt er namelijk niet beter van.

Met 12 beurten en bonus kan je zomaar topscores boven de 1000 halen.
Gebruikers-avatar
Tim
Lid
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 02:15

Re: Darts Jamie Caven 20's scoring routine

Bericht door Tim »

Ik kende deze training wel maar heb het nooit intensief gedaan. Het was altijd erg frustrerend als er een pijl net enkele millimeters in de 1 of 5 beland en je puntenaantal weer op 0 komt te staan.

Wat ik wel regelmatig doe is 99 of 100 darts op de 20 gooien:

Mis: 0 punten
S20: 1 punt
D20: 2 punten
T20: 3 punten

Dan wordt je niet meteen afgestraft bij een afzwaaier/afketser, je gooit gewoon door en je behoud de punten. Dit vind ik een leukere methode om te oefenen op de 20...
Unicorn Barneveld W.C. Golden 23 gr. 8-)
(Op dit moment althans... :D )
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Darts Jamie Caven 20's scoring routine

Bericht door cookie »

Tim schreefCOLONIk kende deze training wel maar heb het nooit intensief gedaan. Het was altijd erg frustrerend als er een pijl net enkele millimeters in de 1 of 5 beland en je puntenaantal weer op 0 komt te staan.

Wat ik wel regelmatig doe is 99 of 100 darts op de 20 gooien:

Mis: 0 punten
S20: 1 punt
D20: 2 punten
T20: 3 punten

Dan wordt je niet meteen afgestraft bij een afzwaaier/afketser, je gooit gewoon door en je behoud de punten. Dit vind ik een leukere methode om te oefenen op de 20...
Zeker waar! Ik speelde dat ook regelmatig.. Enige wat ik vaak met dit spel had is dat ik niet gedwongen werd om qua niveau te "stretchen". 4x de 20 missen kon later nog hersteld worden.. en dan blijkt.. "ohnee te laat".. helaas mijn niveau niet gehaald.

De truc is om een methode te vinden met belonen (en tot zekere hoogte met straffen) waardoor je juist even buiten je comfortzone gaat trainen. Veel darters darten uren en vragen zich af waarom ze na al die uren nog 60 gemiddeld gooien en geen 80. Je moet wel ergens iets van "druk" toevoegen.
Zelf doe ik dit vaak door met 2 spelers te spelen, waarbij 1 zoveel mogelijk 20's gooit en de ander 10x een dubbel. Daarna wissel je van rol en kijk je wie het meeste heeft.
Gebruikers-avatar
erikje
Lid
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2016, 11:17

Re: Darts Jamie Caven 20's scoring routine

Bericht door erikje »

Mooi om te lezen dat er actief wordt nagedacht over deze methode en daar weer andere manieren van trainen door naar voren komen...
zelf kwam ik het tegen op het forum en vond het wel weer eens iets anders qua trainen op de T20 en concentratie uiteraard
Ik had het alleen niet als een frustrerende manier ervaren, maar meer als b.v. Bob Andersons 27
Niet denken, maar gooien...
Gebruikers-avatar
PieBus
Lid
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2016, 10:53

Re: Darts Jamie Caven 20's scoring routine

Bericht door PieBus »

Na een half uur gooien het belachelijk resultaat gehaald van .... 160!
Ik slaag er maar niet in om meer dan 6 pijlen na elkaar in die 20 te krijgen. En hoe meer ik denk dat ik niet mag missen, hoe meer ik mis. Grrr....

Het vreemde van de zaak is dat wanneer ik naar dubbels gooi, ik steeds drie pijlen weet te groeperen en altijd in de zone zit die ik bedoel (bij bv. Bob's 27).
In wedstrijden gooi ik dan in tegenstelling heel vaak 26, 28, 45, 66, 76, enz... met af en toe eens een uitschieter.
Hoe meer ik besef dat ik me niet mag frustreren, hoe meer ik me frustreer. Wat een mind game zeg!

Hoe krijg ik dit in godsnaam goed?

Hoe ik momenteel train:
  • - 20,19,18,17,16,15,14,13 - 2 van de 3 pijlen in de single = score - 5 scores is getal sluiten
    - lijst van belangrijke triples en doubles aflopen met steeds max. 3 pijlen - 5 scores is getal sluiten
    - Bob's 27
    - 170'en
    - wedstrijden tegen dartbot met hoger gem. van 5 à 10
Wat kan ik nog gaan toevoegen?
180's: '15: 1 '16: 27 '17: 23
HF: '16: 170 '17: 130
Best leg: 14
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Darts Jamie Caven 20's scoring routine

Bericht door cookie »

PieBus schreefCOLONNa een half uur gooien het belachelijk resultaat gehaald van .... 160!
Ik slaag er maar niet in om meer dan 6 pijlen na elkaar in die 20 te krijgen. En hoe meer ik denk dat ik niet mag missen, hoe meer ik mis. Grrr....

Het vreemde van de zaak is dat wanneer ik naar dubbels gooi, ik steeds drie pijlen weet te groeperen en altijd in de zone zit die ik bedoel (bij bv. Bob's 27).
In wedstrijden gooi ik dan in tegenstelling heel vaak 26, 28, 45, 66, 76, enz... met af en toe eens een uitschieter.
Hoe meer ik besef dat ik me niet mag frustreren, hoe meer ik me frustreer. Wat een mind game zeg!

Hoe krijg ik dit in godsnaam goed?

Hoe ik momenteel train:
  • - 20,19,18,17,16,15,14,13 - 2 van de 3 pijlen in de single = score - 5 scores is getal sluiten
    - lijst van belangrijke triples en doubles aflopen met steeds max. 3 pijlen - 5 scores is getal sluiten
    - Bob's 27
    - 170'en
    - wedstrijden tegen dartbot met hoger gem. van 5 à 10
Wat kan ik nog gaan toevoegen?
Focus training! Spring op je fiets en kijk naar een lantaarnpaal in de verte. Blijf kijken en fietsen.. Je zal merken dat je niet de weg volgt, maar dat je recht op die paal af rijdt. Dit is precies het zelfde met darten.. Wanneer jij focust op "niet 5 gooien" dan ben je met de 5 bezig in plaats van de 20. Zelfde als dat je zegt: Niet missen.. Je bent met missen bezig en je hersenen die pikken dat op dat je de 20 niet wil raken.

Train erop dat je bewust bent waar je op focust.. Rechtdoor gooien, zwart vakje raken, rood vakje raken, 20 raken dat werkt wel.

Ga maar eens bij elke training op zoek naar 1 filmpje waarmee je je focus of concentratie verbeterd. Je spel gaat vooruit vliegen..

Verder nog het spel "premier league doubles" spelen. Je gooit een bo12 40 tegen jezelf. Je moet dus 40 in 3 pijlen uitgooien, lukt dit dan win je de leg. Lukt dit niet, dan krijgt je tegenstander een punt. Zorg zo dat je eerder 7 legs wint dan je tegenstander. 6-6 gelijkspel kan ook net als bij PL darts.

Doe dit met 40, 36, 32, 28, 24. Kijk van welke tegenstanders kan winnen en met zo goed mogelijk legsaldo.
Gebruikers-avatar
PieBus
Lid
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2016, 10:53

Re: Darts Jamie Caven 20's scoring routine

Bericht door PieBus »

cookie schreefCOLON
Ga maar eens bij elke training op zoek naar 1 filmpje waarmee je je focus of concentratie verbeterd. Je spel gaat vooruit vliegen..
Zoals? Kan je eens een vb. geven van zo'n filmpje of een activiteit die de focus aanscherpt?
180's: '15: 1 '16: 27 '17: 23
HF: '16: 170 '17: 130
Best leg: 14
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Darts Jamie Caven 20's scoring routine

Bericht door cookie »

Het belangrijkste is dat we leren hoe winnaars denken. Als je daar achterkomt en probeert na te doen kom je al een end. Zoek maar op YouTube met "sport en concentratie" en sport psychologie



Een oefening die ik zelf het best vind is om bierviltje te pakken en hier een paar stippen op te tekenen. Probeer met je focus als een laserstraal door de stip heen te gaan. Pas als je dit ervaart gooi dan je pijl..

Dit laatste doen topschutters onbewust.
Dartsmachine
Lid
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2014, 17:19

Re: Darts Jamie Caven 20's scoring routine

Bericht door Dartsmachine »

Goed om te zien dat jullie deze training doen !!

Zelf heb ik een minimaal aantal punten en dat is 500 dan stop ik pas. Werkt erg goed voor het gevoel en concentratie. Dit speel ik meestal maandje voordat de competitie begint om me basis weer op orde te krijgen. Daarna doe ik het regelmatig. Tips om hier beter in te worden zijn:

- Begin je training met 50 bulls. single bull telt voor 1 en dubbele voor 2. Waarom op de bull? Nou je leert om je pijlen rechtdoor te gooien en bij elkaar te gooien. Zelf doe ik dit vanaf begin augustus en zeker 2 a 3 keer per week. Geloof me over een lange tijd werkt dit echt me scorend vermogen is er beter door geworden/groeperen/ en de bullseye gaat ook beter . Geloof het of niet ik gooi nu zelf zeker 1 a 2 keer per week 3 x bullseye in die 5 minuten dat ik op de bull train. Het gaat er niet om hoeveel je het doet. Zolang je het maar regelmatig doet. Zeker een aanrader

- Nu ga je op de 20 gooien. Maar de fout die veel mensen maken en ik zelf ook in het verleden is steeds vol voor me trippel 20 te gaan. op ten duur als ik 140 - 100 gooiden ging ik daarna focussen op alleen maar 60 gewoon de 1e pijl hoog inzetten. Op deze manier kom je er ook. Het gaat ook niet echt om een eind doel wat je haalt qua punten het gaat puur om het gevoel. en dat je slimmer en netter gaat darten. soms loopt de 20 niet en gooi je 45 -41 etc. dan schakel je gewoon over tot hele tijd proberen 60 te gooien en op ten duur weer te zakken naar de trippel 20. Het is zo lastig omdat in ons systeem zit dat je de trippel wil aanvallen en dat is goed als je in vorm bent. Maar als het even niet loop moet je slim zijn en grote vlakken gooien. Net zoals de finishes zoals 77 etc. Gaat 9 van de 10 darters vol voor de t19. wat kan lijden dat je geen pijl op de dubbel krijgt. Als je nou op grote vlakken mikt dan krijg je sowieso een pijl op een dubbel. Ik doe dit ook sinds pas kort en het werkt echt.

Geniet ervan en laat het geen frustratie worden Dat is niet de bedoeling van darten.
Gebruikers-avatar
thedartist
Lid
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2014, 20:27

Re: Darts Jamie Caven 20's scoring routine

Bericht door thedartist »

Ik ben deze training ook gaan doen mede doordat ik veel 5 en 1 gooi in mijn trainingen en wedstrijd.
Is zeker in het begin echt moeilijk omdat je voor je gevoel veel meer 5 en 1 gooit dan je eerst van jezelf verwacht.
Maar er komt een verbetering in.
Langzaam komen er meer 60 scores en de 5 en 1 darts zitten veel vaker tegen het ijzer van de 20 aan.

Het heeft zeker met de vorm van de dag te maken welke scores je behaald maar ik ben wel verbeterd met deze en andere vormen van training die we hier op het forum met elkaar delen.
Taylor 9five gen.4 darts 26 Gram
Aluminium shafts Target medium
MVG prism Flights standard
BUTTON_POST_REPLY