Blessures

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
Calabrian
Lid
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 10:10

Re: Blessures

Bericht door Calabrian »

Ik merk de laatste tijd juist dat ik om blessures te voorkomen de warming up echt serieus moet nemen.
Ik begin daarom eerst met losjes gewoon de pijlen weg te gooien zonder mikken. Ik stretch mijn polsen, mijn vingers.
Pas als ik het gevoel heb dat ze los zijn en mijn spieren warm zijn dan pas ga ik mikken.

Dan houd ik het veel langer vol en heb daarna ook geen last van pijn.
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Blessures

Bericht door Lookout »

Calabrian schreefCOLONIk merk de laatste tijd juist dat ik om blessures te voorkomen de warming up echt serieus moet nemen.
Ik begin daarom eerst met losjes gewoon de pijlen weg te gooien zonder mikken. Ik stretch mijn polsen, mijn vingers.
Pas als ik het gevoel heb dat ze los zijn en mijn spieren warm zijn dan pas ga ik mikken.

Dan houd ik het veel langer vol en heb daarna ook geen last van pijn.
Warming-up is altijd belangrijk.
10 push-ups zijn voldoende ;)
180's '16 79x
Gebruikers-avatar
Tim
Lid
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 02:15

Re: Blessures

Bericht door Tim »

Nadat ik 4 jaar geleden 2x aan hernia's onderin mn rug ben geopereerd, heb ik chronische rugpijn. Dit is het laatste jaar flink verergerd en moet weer geopereerd worden. De wervels onderin de rug zitten helemaal niet goed waardoor ze die nu moeten vastzetten... :(

Tot die tijd behoorlijk aan oa de morfine. Het verzacht de pijn maar helpt niet 100%. Lang staan kan ik niet dus een lange tijd darten wordt helemaal lastig. Normaal dart ik iets voorovergebogen en met mn bovenlichaam zo'n 45 graden naar rechts gedraaid. Dit probeer ik te veranderen zodat de rug zo recht mogelijk blijft. Echter valt het behoorlijk tegen om die 'natuurlijke dart-houding' aan te passen!

Nu nog maar even genieten van het darten want binnenkort zal ik het waarschijnlijk een x aantal maanden helemaal niet kunnen... :cry:
Unicorn Barneveld W.C. Golden 23 gr. 8-)
(Op dit moment althans... :D )
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Blessures

Bericht door Fred Raket »

Tim schreefCOLONNadat ik 4 jaar geleden 2x aan hernia's onderin mn rug ben geopereerd, heb ik chronische rugpijn. Dit is het laatste jaar flink verergerd en moet weer geopereerd worden. De wervels onderin de rug zitten helemaal niet goed waardoor ze die nu moeten vastzetten... :(

Tot die tijd behoorlijk aan oa de morfine. Het verzacht de pijn maar helpt niet 100%. Lang staan kan ik niet dus een lange tijd darten wordt helemaal lastig. Normaal dart ik iets voorovergebogen en met mn bovenlichaam zo'n 45 graden naar rechts gedraaid. Dit probeer ik te veranderen zodat de rug zo recht mogelijk blijft. Echter valt het behoorlijk tegen om die 'natuurlijke dart-houding' aan te passen!

Nu nog maar even genieten van het darten want binnenkort zal ik het waarschijnlijk een x aantal maanden helemaal niet kunnen... :cry:

Beterschap man, dat is niet niks.
eikie
Lid
BerichtenCOLON 490
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2014, 22:05

Re: Blessures

Bericht door eikie »

Ik had vanmorgen een afspraak met de orthopedisch chirurg en wat ik had verwacht komt inderdaad uit.
23 december mag ik onder het mes. Er zijn leukere datums, maar daar zie ik ook weer de positieve dingen van. Ik kan nu lekker op bank met been omhoog het PDC wk bekijken :D

Ik kan me het nog niet voorstellen, in 2015 pijnvrij kunnen darten.
Kos
Lid
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 10:41

Re: Blessures

Bericht door Kos »

Te snel te veel gedart blijkt weer bij mij... had een lichte irritatie aan me elleboog met het gooien. Nu een peesonsteking. Gelukkig geen hele erge maar wordt de pijlen toch een weekje laten liggen en de elleboog rust geven.
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Blessures

Bericht door Lookout »

Kos schreefCOLONTe snel te veel gedart blijkt weer bij mij... had een lichte irritatie aan me elleboog met het gooien. Nu een peesonsteking. Gelukkig geen hele erge maar wordt de pijlen toch een weekje laten liggen en de elleboog rust geven.
Switch je veel met gewichten?
180's '16 79x
Kos
Lid
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 10:41

Re: Blessures

Bericht door Kos »

Lookout schreefCOLON
Kos schreefCOLONTe snel te veel gedart blijkt weer bij mij... had een lichte irritatie aan me elleboog met het gooien. Nu een peesonsteking. Gelukkig geen hele erge maar wordt de pijlen toch een weekje laten liggen en de elleboog rust geven.
Switch je veel met gewichten?
Gooide eerst altijd met 22 gr. Toen heb ik een half jaar met 23 gr gegooid en sinds 2 maanden 24 gr. Maar ik gooide niet elke week en elke dag. Maar gewoon met van die periodes dat je er veel zin in hebt. En sinds 2/3 weken gooi ik elke dag een uur. Dus dat is flink meer dan eerst. Dus wat ik ga doen is even weekje rust en dan de spieren trainen rond mijn elleboog zodat zij meer kunnen opvangen en dan zal het wel goed komen. En natuurlijk ook langzaam opbouwen in speeltijd.
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Blessures

Bericht door Lookout »

Kos schreefCOLON
Lookout schreefCOLON
Kos schreefCOLONTe snel te veel gedart blijkt weer bij mij... had een lichte irritatie aan me elleboog met het gooien. Nu een peesonsteking. Gelukkig geen hele erge maar wordt de pijlen toch een weekje laten liggen en de elleboog rust geven.
Switch je veel met gewichten?
Gooide eerst altijd met 22 gr. Toen heb ik een half jaar met 23 gr gegooid en sinds 2 maanden 24 gr. Maar ik gooide niet elke week en elke dag. Maar gewoon met van die periodes dat je er veel zin in hebt. En sinds 2/3 weken gooi ik elke dag een uur. Dus dat is flink meer dan eerst. Dus wat ik ga doen is even weekje rust en dan de spieren trainen rond mijn elleboog zodat zij meer kunnen opvangen en dan zal het wel goed komen. En natuurlijk ook langzaam opbouwen in speeltijd.
Dit is eigenlijk al precies wat ik dacht,ik heb dit eerder ook ondervonden.Misschien is 24 gram toch te zwaar voor je.
Test het een paar dagen,blijft de pijn aanhouden dan is het verstandig om lichter te gaan gooien.
180's '16 79x
Kos
Lid
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 10:41

Re: Blessures

Bericht door Kos »

Ja best raar want het scheelt eigenlijk maar 1 gram haha. Maar merkte idd dat bij 24 gram meer kracht en moeite moest gaan doen. Dacht eerst dat het even wennen was omdat pijlen iets zwaarder zijn maar zelfs nu heb ik het nog en dat al na een half uurtje gooien
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Blessures

Bericht door Lookout »

Kos schreefCOLONJa best raar want het scheelt eigenlijk maar 1 gram haha. Maar merkte idd dat bij 24 gram meer kracht en moeite moest gaan doen. Dacht eerst dat het even wennen was omdat pijlen iets zwaarder zijn maar zelfs nu heb ik het nog en dat al na een half uurtje gooien
Me vrouwtje kreeg ook last van de armen ze gooide altijd met 22 gram maar moest nood gedwongen met 24 gram gooien want ik had alleen dit gewicht nog thuis liggen,en ze begon klachten te krijgen als zware armen en lichte irritatie in het gewricht.
Nu gooit ze met 17 gram en heeft ze nergens meer last van.
Lichter gooien heeft uiteindelijk wel geholpen.
180's '16 79x
Kos
Lid
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 10:41

Re: Blessures

Bericht door Kos »

Lookout schreefCOLON
Kos schreefCOLONJa best raar want het scheelt eigenlijk maar 1 gram haha. Maar merkte idd dat bij 24 gram meer kracht en moeite moest gaan doen. Dacht eerst dat het even wennen was omdat pijlen iets zwaarder zijn maar zelfs nu heb ik het nog en dat al na een half uurtje gooien
Me vrouwtje kreeg ook last van de armen ze gooide altijd met 22 gram maar moest nood gedwongen met 24 gram gooien want ik had alleen dit gewicht nog thuis liggen,en ze begon klachten te krijgen als zware armen en lichte irritatie in het gewricht.
Nu gooit ze met 17 gram en heeft ze nergens meer last van.
Lichter gooien heeft uiteindelijk wel geholpen.

Dan ga ik maar alvast zoeken naar 23 gr pijlen met argressieve grip zoals de p2. Zag bij red dragon wel de double elite 23 gr. Met zelfde soort grip en de pijlen waren 25 pond. Dus misschien wel de moeite waard.
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Blessures

Bericht door Lookout »

Kos schreefCOLON
Lookout schreefCOLON
Kos schreefCOLONJa best raar want het scheelt eigenlijk maar 1 gram haha. Maar merkte idd dat bij 24 gram meer kracht en moeite moest gaan doen. Dacht eerst dat het even wennen was omdat pijlen iets zwaarder zijn maar zelfs nu heb ik het nog en dat al na een half uurtje gooien
Me vrouwtje kreeg ook last van de armen ze gooide altijd met 22 gram maar moest nood gedwongen met 24 gram gooien want ik had alleen dit gewicht nog thuis liggen,en ze begon klachten te krijgen als zware armen en lichte irritatie in het gewricht.
Nu gooit ze met 17 gram en heeft ze nergens meer last van.
Lichter gooien heeft uiteindelijk wel geholpen.

Dan ga ik maar alvast zoeken naar 23 gr pijlen met argressieve grip zoals de p2. Zag bij red dragon wel de double elite 23 gr. Met zelfde soort grip en de pijlen waren 25 pond. Dus misschien wel de moeite waard.
Ik ben zelf begonnen met 27,26,25,24,23 gram toen een hele lange tijd weer gespeeld met 24 gram wat uiteindelijk ook te licht aanvoelde en nu zit ik weer op 25 gram.
Die overgang van 24 naar 25 gram heeft ook bij mij een impact gehad want ook ik kreeg zware en vermoeide armen(soort zeurende pijn) waardoor ik veel afzwaaiers en inspiratieloos stond te gooien.
Maar na een tijdje toen het gewicht begon te wennen trok de pijn weg.
Het kan dus ook even wennen zijn voor je spieren,dat zul je zelf even moeten uitzoeken.
180's '16 79x
Henk
Lid
BerichtenCOLON 653
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:43

Re: Blessures

Bericht door Henk »

Wisselingen van gewicht kan ik ook goed merken. Ooit begonnen met 21 gram, toen ik serieuzer begon te darten Chizzy 24 gram. Vervolgens 22 gram van de Chizzy's geprobeerd. Nu gooi ik met Unicorn T90 - 23 gram.

Zwaardere pijlen gaan makkelijkere rechtdoor, lichtere zijn makkelijker te controleren. Ik merk dat ik met zwaardere pijlen meer last krijg van mijn schouder bij langer achter elkaar door gooien.

Tip bij alleen trainen: probeer in een wedstrijdritme te gooien. Dus niet gooien, pijlen pakken gooien. Maar gooien, pijlen pakken, iets doen, gooien etc. Beter voor je spieren, beter om te trainen in op het juiste moment focussen / concentratie verspreiden.
180's for Show, HF's for Dough - Groet, Henk
eikie
Lid
BerichtenCOLON 490
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2014, 22:05

Re: Blessures

Bericht door eikie »

Ik had ook weer een lekkere aktie vandaag. 6:00 uur uit bed, douchen en daarna nuchter naar het ziekenhuis voor mijn knie operatie. Lig op een gegeven moment klaar om de ok in te gaan, komt die anesthesist met de melding dat ik weer naar huis kan ivm zware verkoudheid. Kon wel met ruggenprik, maar dat wilde ik zelf niet. Ik ga liever onder zeil :) Nieuwe poging in januari :mrgreen:
nig4nag
Lid
BerichtenCOLON 198
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2014, 14:49

Re: Blessures

Bericht door nig4nag »

ik krijg veel last van mijn rechter pols ik kan de pijl bijna niet weg gooien steken in mijn pols heel lang geen last van gehad.
ik weet waar het van komt maar ik kan er niks aan doen .
ik heb 10jaar geleden een bedrijf ongeval gehad en heb daar door mijn pos door gesneden en mijn pink hing er half af .
daar door heb ik geen gevoel meer in mijn pink en soms ook niet in mijn pols .
Gebruikers-avatar
Arkasius
Lid
BerichtenCOLON 196
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2014, 11:33

Re: Blessures

Bericht door Arkasius »

Momenteel weer elleboog pijntjes.
Heb ook wat te veel gegooid de laatste tijd vooral vorige week zaterdag.
Had in de middag al behoorlijk wat potjes staan gooien en dan 's avonds rustig door gaan bij een vriend thuis.
Winmau Danny Noppert 23 gram. Medium black nylon shafts. Zwart/wit Pentathlon flights standard.

2018: Aantal 180's: 7 | HF: 86
nig4nag
Lid
BerichtenCOLON 198
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2014, 14:49

Re: Blessures

Bericht door nig4nag »

ik heb nu sins kort 23gram pijlen ik had eerst 25-26 gram pijlen
maar nu heb ik ongeveer 2 weken met 23gram aan het gooien maar nu heb ik best wel veel last van mijn schouder kan dat aan het gewicht lichen
IvanTheDarts180
Lid
BerichtenCOLON 386
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 17:09

Re: Blessures

Bericht door IvanTheDarts180 »

bij lang darten last van de kuitspier van mijn achterste been. en later ook een beetje van mijn standbeen. Wel erg irritant.
misschien een keer andere schoenen met wat hogere hak ofzo proberen voor minder spanning hierop? iemand tips stond best wel ver voorover probeer dit al te veranderen.
Darts.nu O.o.M afgesloten als 87e.
Darts-talk O.o.M. 39e
Unicorn barney phase 5 23g
Unicorn Sigma titanium slikstik
unicorn sigma flights .125micron.

2014 180:1
2015 180:tot nog toe 1
Kos
Lid
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 10:41

Re: Blessures

Bericht door Kos »

Je kan ook je kuitspieren trainen. Hoef je niets speciaals voor te doen.

Bij tandenpoetsen op 1 been staan en nergens aan vasthouden, behalve je tandenborstel, en dan je 10x omhoog duwen dat je op je tenen staat. Doe dit gecontroleerd zodat je wel in balans blijft en langzaam omlaag zakken, dan voel je je kuitspieren vanzelf trillen/aanspannen.

Na 10x wissel je van been en elke been doe je 3x.

Een ander oefening is door te gaan zitten op de grond en je benen naast elkaar vooruit. Trek dan je tenen naar je toe en houd dit 10 sec vast. Ook hier voel je je spieren aanspannen. Doe dit 8 x10 sec.

Als je dit gaat doen dan train je toch heel simpel je kuitspieren en zal je er geen last meer van hebben.


In me jeugd veel en hoog gevoetbald en dacht ook wat voor onzin is dit, train me benen toch al 4x per week op het veld. Maar toch moest ik dit erbij doen.
Gebruikers-avatar
Tim
Lid
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 02:15

Re: Blessures

Bericht door Tim »

Al zo'n 12 jaar heb ik last van vrij heftige rugklachten. Vijf jaar geleden ben ik al eens geopereerd aan twee grote hernia's. Vanaf toen zouden de klachten over moeten zijn maar dat is helaas niet het geval...

Volgende week vrijdag word ik voor de derde keer aan mn rug geopereerd. Na de twee vorige operaties is de rug niet goed hersteld waardoor de wervels op dat niveau (L5/S1) bloot op elkaar liggen en iets verschoven zijn. Tevens zit er nog een kleine hernia. De enige optie is om die wervels vast te laten zetten. Dat gaat dus volgende week gebeuren. :(

Mijn pijnklachten hebben (ondanks alle morfine ed) nu al behoorlijk invloed op het darten. Als het goed is ben ik daar na de operatie grotendeels vanaf. Echter wordt mijn beweeglijkheid onder in de rug een stuk minder. Dit door het vastzetten van twee wervels. Aangezien ik met mijn lichaam/heupen zo'n 45 graden gedraaid sta ten opzichte van het bord, ben ik bang dat ik na het vastzetten van de wervels moeite ga krijgen met mn darthouding.

Ik vroeg me af of er hier darters zijn die ook eenzelfde soort ingreep hebben ondergaan, hun ervaring en wat daar de gevolgen van zijn met betrekking tot het darten... BVD! ;)
Unicorn Barneveld W.C. Golden 23 gr. 8-)
(Op dit moment althans... :D )
Kos
Lid
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 10:41

Re: Blessures

Bericht door Kos »

Tim schreefCOLONAl zo'n 12 jaar heb ik last van vrij heftige rugklachten. Vijf jaar geleden ben ik al eens geopereerd aan twee grote hernia's. Vanaf toen zouden de klachten over moeten zijn maar dat is helaas niet het geval...

Volgende week vrijdag word ik voor de derde keer aan mn rug geopereerd. Na de twee vorige operaties is de rug niet goed hersteld waardoor de wervels op dat niveau (L5/S1) bloot op elkaar liggen en iets verschoven zijn. Tevens zit er nog een kleine hernia. De enige optie is om die wervels vast te laten zetten. Dat gaat dus volgende week gebeuren. :(

Mijn pijnklachten hebben (ondanks alle morfine ed) nu al behoorlijk invloed op het darten. Als het goed is ben ik daar na de operatie grotendeels vanaf. Echter wordt mijn beweeglijkheid onder in de rug een stuk minder. Dit door het vastzetten van twee wervels. Aangezien ik met mijn lichaam/heupen zo'n 45 graden gedraaid sta ten opzichte van het bord, ben ik bang dat ik na het vastzetten van de wervels moeite ga krijgen met mn darthouding.

Ik vroeg me af of er hier darters zijn die ook eenzelfde soort ingreep hebben ondergaan, hun ervaring en wat daar de gevolgen van zijn met betrekking tot het darten... BVD! ;)
Oei, beterschap alvast. Maar als je daarna weer pijnvrij kan darten moet het wel mogelijk zijn om een manier van staan te vinden om weer lekker te kunnen gooien. In begin misschien wel heel erg wennen. In ieder geval eerst beterschap en een goede herstel toegewenst.
Gebruikers-avatar
Tim
Lid
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 02:15

Re: Blessures

Bericht door Tim »

Kos schreefCOLON Oei, beterschap alvast. Maar als je daarna weer pijnvrij kan darten moet het wel mogelijk zijn om een manier van staan te vinden om weer lekker te kunnen gooien. In begin misschien wel heel erg wennen. In ieder geval eerst beterschap en een goede herstel toegewenst.
Thanx...! ;)
Weer pijnvrij door het leven gaan (en darten) is ook het uiteindelijke doel. Het zal ook wel een tijdje duren voordat ik sommige bewegingen, waaronder darten, weer normaal en soepel kan doen. Zal met veel fysio ook best wel lukken, ga ik maar vanuit...

Onder andere darten zal na de operatie voorlopig niet lukken. Moet het dan gewoon weer opbouwen door veel oefenen. Het vinden van een (nieuwe) 'natuurlijke' houding zal hierbij wel een onderdeel worden denk ik...
Unicorn Barneveld W.C. Golden 23 gr. 8-)
(Op dit moment althans... :D )
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Blessures

Bericht door cookie »

Idd! Nieuw lijf darten ook nieu, dus ook nieuw niveau!
Brent
Lid
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 25 Jan 2015, 16:35

Re: Blessures

Bericht door Brent »

Ben deze week geswitcht van 21 naar 23 gram, krijg opeens een irritatie aan de tricep die bij aanspanning terugkomt.
Nou heb ik hierboven gelezen dat het tegen mijn verwachting in aan het gewicht kan liggen, zou ik een paar dagen moeten rusten of er gewoon door heen gooien?
Ging het bij jullie vanzelf weg?
BVD.
180'ers 2017: 46
BUTTON_POST_REPLY