Eigen gemaakt materiaal?

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
BUTTON_POST_REPLY
Wouter Wensveen
Lid
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2015, 16:04

Eigen gemaakt materiaal?

Bericht door Wouter Wensveen »

Beste dartliefhebbers,

Mijn naam is Wouter Wensveen en ik ben sinds kort op zoek naar informatie over het zelf draaien van barrels en evt 3d printen van shafts en flights.

Ik heb zelf geen ervaring met draaibanken, maar heb kennissen die wel over deze beschikken. Als ik weet hoe je begint wil ik gaan proberen een persoonlijk uniek setje te draaien, speciaal naar mijn eigen voorkeuren.
Mijn vraag is dus of er iemand al ervaring heeft met het draaien en evt graveren van barrels en tips en trucs voor me heeft.

Ook kan ik beschikken over een 3d printer. Het leek me mooi om een shaft en flight in één te printen en deze te gebruiken. Echter is het probleempunt denk ik het schroefdraad aangezien de 3d printer niet super nauwkeurig is.
Of is het makkelijker om, van een setup die bevalt een mal te maken en die later weer te vullen met vloeibaar plastic wat je laat uitharden.
Er is evt zelf ook een mogelijkheid om aan carbon te komen maar hiermee heb ik echt 0,0 ervaring.
Heeft er iemand hier ook al mee ge-experimenteerd en, tips en trucs om een mooie set te maken.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Groet, Wouter.
Gebruikers-avatar
Nadyse
Lid
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2015, 09:40

Re: Eigen gemaakt materiaal?

Bericht door Nadyse »

Ooit een costum-pijl van vliegtuigaluminium gehad, Gooit voor geen meter, hij vloog zo door naar Bangkok :lol:
Zonder gekheid, dat gooide voor geen meter, balans is ver te zoeken, gewicht was er niet.
Voordat je zoiets gaat maken moet je er echt voor zorgen dat je balans in orde is.
Hoppa
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Eigen gemaakt materiaal?

Bericht door Fred Raket »

Nadyse schreefCOLONOoit een costum-pijl van vliegtuigaluminium gehad, Gooit voor geen meter, hij vloog zo door naar Bangkok :lol:
Zonder gekheid, dat gooide voor geen meter, balans is ver te zoeken, gewicht was er niet.
Voordat je zoiets gaat maken moet je er echt voor zorgen dat je balans in orde is.
Hij wil geen barrels maken maar een shaft en flight ;)
Gebruikers-avatar
Nadyse
Lid
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2015, 09:40

Re: Eigen gemaakt materiaal?

Bericht door Nadyse »

Fred Raket schreefCOLON
Nadyse schreefCOLONOoit een costum-pijl van vliegtuigaluminium gehad, Gooit voor geen meter, hij vloog zo door naar Bangkok :lol:
Zonder gekheid, dat gooide voor geen meter, balans is ver te zoeken, gewicht was er niet.
Voordat je zoiets gaat maken moet je er echt voor zorgen dat je balans in orde is.
Hij wil geen barrels maken maar een shaft en flight ;)
Wouter Wensveen schreefCOLON Mijn naam is Wouter Wensveen en ik ben sinds kort op zoek naar informatie over het zelf draaien van barrels en evt 3d printen van shafts en flights.
:lol:
Hoppa
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Eigen gemaakt materiaal?

Bericht door Fred Raket »

Volgens mij word ik oud :lol:
Gebruikers-avatar
Nadyse
Lid
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2015, 09:40

Re: Eigen gemaakt materiaal?

Bericht door Nadyse »

Fred Raket schreefCOLONVolgens mij word ik oud :lol:
hahaha
Hoppa
Gebruikers-avatar
Nadyse
Lid
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2015, 09:40

Re: Eigen gemaakt materiaal?

Bericht door Nadyse »

Maar aan de originele poster...
Je hebt me weer op een idee gebracht.
Zojuist mn contactpersoon weer een sms verstuurd, Volgende word van titanium.
Hoppa
Gebruikers-avatar
cancellara27
Lid
BerichtenCOLON 512
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:01

Re: Eigen gemaakt materiaal?

Bericht door cancellara27 »

aluminium is natuurlijk licht, waardoor je moeilijk een pijl krijgt van een gram of twintig.
Het lastigste hieraan lijkt me toch echt het krijgen van drie identieke darts. Wanneer je echt gripringen wilt maken lijkt me dat je echt een computer nodig hebt die dit voor je doet...
Een soort Jenkins pijl zou nog wel moeten lukken, gegeven dat je het schroefdraad voor de shaft en het gat voor de punt perfect in het midden krijgt
succes ermee
Unicorn Terry Jenkins 21g met deflecta nylon short shafts en poly standard flights
180'ers in 2015: 11
Gebruikers-avatar
dreski
Lid
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 11:59

Re: Eigen gemaakt materiaal?

Bericht door dreski »

Nadyse schreefCOLONMaar aan de originele poster...
Je hebt me weer op een idee gebracht.
Zojuist mn contactpersoon weer een sms verstuurd, Volgende word van titanium.
Ook niet echt zwaar en daarom niet echt geschikt voor een dart. Dat kan je niet op een gewoon draaibankje doen.
Gebruikers-avatar
Nadyse
Lid
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2015, 09:40

Re: Eigen gemaakt materiaal?

Bericht door Nadyse »

Cnc bank :roll:
100% identieke stukken.
Hoppa
Arclaud
Lid
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2016, 20:37

DIY Dartboard Kabinet

Bericht door Arclaud »

-
Laatst gewijzigd door 1 op Arclaud, in totaal 12 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Dartmat
Lid
BerichtenCOLON 2916
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2014, 18:15

Re: Eigen gemaakt materiaal?

Bericht door Dartmat »

Ziet er nu al erg strak uit! Benieuwd naar het definitieve resultaat. Ik heb zelf ook een baggerkabinetje, maar speel ook met het idee om er zelf eentje in elkaar te zetten. Er zit wel veel werk in dus dat zal een langetermijn projectje worden.
Arclaud
Lid
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2016, 20:37

Re: Eigen gemaakt materiaal?

Bericht door Arclaud »

Dank! Van ver ziet het er wel ok uit, maar van kortbij is de zwarte lak wel niet erg strak. Ondanks zorgvuldig en proper werken is er bij het drogen toch wat stof op gekomen. Hopelijk kan ik dot wat corrigeren bij de tweede laag.

Het zagen, frezen, monteren en schuren van het kastje was een dagje werk. Toch als onervaren DHZ-er. Het lakwerk vraagt enkele dagen tijd. Wat is jouw idee precies?
100enjammer
Lid
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2016, 13:52

Surround zelf maken?

Bericht door 100enjammer »

Wie heeft er van welk materiaal ooit zelf een surround gemaakt?
:roll:
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Surround zelf maken?

Bericht door Fred Raket »

100enjammer schreefCOLONWie heeft er van welk materiaal ooit zelf een surround gemaakt?
:roll:
Ik gebruik zelf sinds een paar jaar een surround, sinds mijn zoontje is gaan darten. Heb er wel eens 1 gemaakt van tempex. die kun je schilderen of bekleden met stof en achter met nieten vastzetten.
Aroe
Lid
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2016, 12:10

"Self made" surround bord met led.

Bericht door Aroe »

Ik mag zelf graag knutselen en wat aan klooien om wat te fabriceren en ben op het volgende idee gekomen om een surround led bord te maken. Ik vind die schuimen surround ringen te duur voor wat je er voor krijgt en dan hebben we het maar niet over led versie. Dus ik ben zelf maar aan het knutselen gegaan en ik zal foto's plaatsen en een korte tekst en uitleg er bij geven.

Informatie:
De afmetingen van de bak zijn
Hoogte x Breedte x Diepte
68 x 68 x 5 cm

Matriaal
Dikte van de plaat is 1.5cm mdf.
Zeikanten zijn 5cm hoog en 1.5cm dik mdf
Front latten 0.5 cm mdf.
boormachine met boor en schroefkop voorkeur (torx 15 die schroeven makkelijker) mdf kan je het beste met een kleiner boortje voor boren anders zet de plaat uit.
Verzink kop om de schroefjes straks mooi weg te kunnen werken.
Houtlijm en plamuur
spuitbus en lak
Schroeven
Led strip
Kosten ongeveer 55 euro ruim aan gehouden.

TIP: Laat je platen op maat zagen bij de bouw markt dan zijn ze mooi recht en strak.

Uitwerken en fantaseren.
Ik ben er van uit gegaan dat het dartbord 45 cm op het breedste punt is heb ik 68 cm gekozen onderplaat gekozen omdat er ook nog aan alle zeiden 1.5cm afvalt van de dikte van het mdf hou je een mooie 10cm aan alle zeiden over. De front latten zijn minder dik en heb ik van afval mdf gemaakt ik schat 0.5cm dik 5cm breed.

Uitvoeren + Foto's
Afbeelding
Afbeelding
In elkaar schroeven en verlijmen van de kist.

Afbeelding
Na het de eerste lak aan gebracht te hebben de led strips plakken.
Tip: MDF kan je het beste insmeren met verdunt hout lijm. Heel simpel gooi een hoeveelheid in een bakje en verdun dit met water tot het licht stroperig word smeer de mdf plaat in met kwast of roller. Dit moet anders is mdf net een spons en blijf je spuiten met verf en lak.

Afbeelding
Front latten er op geschroeft, Schroef gaatjes dicht plamuren en geschuurd de doeken er in gelegd om de led's te beschermen tegen de spuit lak.

Afbeelding
De rest van de bak moet je ook in smeren met houtlijm en dan de primer er op.

Afbeelding
De laatste lak laag er op en afgelakt, een test kijken of alles nog naar behoren werkt en heb een stuk vloerbedekking op de achterplaat gemaakt zodat de gaatjes minder op vallen ALS er naast gegooid wordt.

Afbeelding
Detail foto door de flits lijkt het spuitwerk minder mooi dan het eigenlijk is. Het gaat om de stroom aansluiting 6V lekker zuinig in verbruik.

Afbeelding
Nog een detail foto maar dan van de binnenkant wanneer de leds branden.

Afbeelding
Afbeelding
Het totaal plaatje ik ben tevreden en de belichting is perfect geen schaduw en het licht niet wit en niet geel de foto wijkt iets af.
Gebruikers-avatar
rproele
Lid
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:57

Re: Eigen gemaakt materiaal?

Bericht door rproele »

Heb je highpower of lowpower ledstrips toegepast?
Laat ik het zo zeggen, hoe zit het met de koeling van je ledstrips?
Hout geleid geen warmte mdf dus ook niet.
Gebruikers-avatar
rproele
Lid
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:57

Re: Eigen gemaakt materiaal?

Bericht door rproele »

6v maar vervolgens 50W is nog steeds niet energiezuinig.
Die vlieger gaat dus niet op.
Aroe
Lid
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2016, 12:10

Re: Eigen gemaakt materiaal?

Bericht door Aroe »

Dit zijn gewone ledstrips geen high power dus de warmte kan die zat kwijt en we praten over echt niet over 50 watt want het zijn 4 led strips van de action die werken op 3 batterijen die heb ik door gesoldeerd en op een 6v adapter laten werken.
Gebruikers-avatar
rproele
Lid
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:57

Re: Eigen gemaakt materiaal?

Bericht door rproele »

Aroe schreefCOLONDit zijn gewone ledstrips geen high power dus de warmte kan die zat kwijt en we praten over echt niet over 50 watt want het zijn 4 led strips van de action die werken op 3 batterijen die heb ik door gesoldeerd en op een 6v adapter laten werken.
Was verder ook geen aanval, kastje ziet er netjes uit.
Had alleen zonde geweest als de leds zichzelf opbranden.
Aroe
Lid
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2016, 12:10

Re: Eigen gemaakt materiaal?

Bericht door Aroe »

rproele schreefCOLON
Aroe schreefCOLONDit zijn gewone ledstrips geen high power dus de warmte kan die zat kwijt en we praten over echt niet over 50 watt want het zijn 4 led strips van de action die werken op 3 batterijen die heb ik door gesoldeerd en op een 6v adapter laten werken.
Was verder ook geen aanval, kastje ziet er netjes uit.
Had alleen zonde geweest als de leds zichzelf opbranden.
Ik snap je dat zou zonde zijn en bedankt voor de feedback
Gebruikers-avatar
rproele
Lid
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:57

Re: Eigen gemaakt materiaal?

Bericht door rproele »

Hoe is trouwens de schaduw werking met darts?
Valt deze mee of is dit wel terug te zien?
Aroe
Lid
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2016, 12:10

Re: Eigen gemaakt materiaal?

Bericht door Aroe »

Er zit nagenoeg geen schaduw op het bord alleen de Bull is wat donkerder
BUTTON_POST_REPLY