"Het mentale aspect rondom het darten"

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
Tosti
Lid
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2014, 18:06

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door Tosti »

cookie schreefCOLON

Dat is wel serieus hoog niveau..Ergens tussen 95 en 83gemiddeld dan? Daar moet je zeker 90% weer mee kunnen winnen. Al is het in jouw geval idd beter om je 180ers te tellen als resultaat van lekker gooien dan je winstpartijen. Met winstpartijen ben je afhankelijk van je tegenstander..

Naar mijn idee is het ook beter om tijdens competities alle gemiddeldes bij te houden. Hierdoor komt er veel meer niveau boven dan alleen single percentages.

Ik zelf heb in mijn beste tijd altijd rond de 18-21 darts gezeten.. Meer tussen de 65-80 gemiddeld in. Dit was wel afhankelijk van mijn tegenstander.

Vanmorgen heb ik op Pro-darter staan gooien tegen een goede en daarmee weer 74gem gehaald. In januari zat ik nog te struglen om boven de 50 gemiddeld uit te komen.. Dat is nu al snel weer 60 gemiddeld geworden in februari en maart.
Nu in de afgelopen 3 weken zijn er weer uitschieters tegen de 75 aan, maar dan wel tegen tegenstanders die ook dit niveau gooien. Hierdoor zijn er weinig pijlen op dubbels, wat het gemiddelde wel beetje beïnvloedt.

Het rare is echt dat het in een mindset ook heeft gezeten, naast regelmatig gooien. Ik moet er echt in geloven dat ik weer elke beurt een triple gooi. Dan zijn er wel weer mooie dingen mogelijk :)
Ik zie het eigenlijk nooit als afhankelijk zijn van mijn tegenstander. Dat deed ik niet met het keepen en met het darten ook niet. Ik ben in die zin soms ook wat te streng voor mijzelf als ik verlies.
Ik heb overigs hetzelfde als jouw, tegen betere tegenstanders gooi ik ook beter.
De overtuiging moet er ook bij mij inzitten en ik moet echt volledig in het spel aanwezig zijn. Te lang de afgelopen jaren zat ik met mn hoofd niet helemaal erbij.

Als ik in de wedstrijd zit voel ik ook aan of ik wat moet versnellen ofjuist moet vertragen, of dat ik een x anders moet terug laten. Sommige zaken zijn ook onverklaarbaar.

Ik heb vanuit elke sport meegenomen dat het analyseren van jezelf, je materiaal en je tegenstander belangrijk is om juist ook mentaal sterk te kunnen zijn.
Flights goed? ja? ok, dan is dat iig in orde. Dus rust
Enzovoort.

Overigs is het mentale soms een ongelooflijk klote gebied met darten, maar ik vind het ook heerlijk om t erover te hebben, ernaar te kijken.
Tosti
Lid
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2014, 18:06

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door Tosti »

cookie schreefCOLON
Nadyse schreefCOLONMentaal is echt 50% van je niveau.
Ik presteer daarom met drank op veel beter. :lol:
In de wintercompetitie drink ik altijd eerst 3 biertjes, daarna over op de fris omdat ik altijd moet rijden.
In de zomer waar ik competitie dart op de camping vloeit de drank behoorlijk en ga dan ook behoorlijk vol naar huis. Maar hoe meer bier erin gaat hoe beter ik gooi, dat lijkt niet zo, nee ik gooi echt stukken beter.
Heeft met remming en angst voor het falen te maken.
50% ik durf zelf te beweren dat het eerder 80% is.

Ik blijf er van versteld staan dat er darters zijn die 15 jaar elke week darten en dat hun niveau snel gehaald wordt door spelers die nog geen 5 maanden darten.

Zelfs deze spelers zie je toch weer een hoger niveau gooien, wanneer ze een paar weken met betere spelers gooien. Puur omdat ze zien dat het normaal is om 60 te gooien en dat het niet iets is wat je overkomt..
Eens met 80 procent. Ik denk dat bijvoorbeeld daar het grote verschil ligt tussen Barney en Taylor.
Gebruikers-avatar
Nadyse
Lid
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2015, 09:40

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door Nadyse »

ok, dan ga ik mee met 80% :lol:
Ik weet mijn 1e wedstrijd nog wel in competitieverband.
Had al jaren in de kroeg gegooid, maar nog nooit "the real deal" :D
Ik was behoorlijk zenuwachtig en ging kijken wat de ander gooide...en als ik zijn score niet evenaarde voelde dat rot.
Deze wedstrijd toch gewonnen met 2-1

Mentaal probeer ik bij een achterstand ( bijv. 0-1 ) een finish te halen die pijn doet, 100 = B-B-DB of DB-DB.
Ik sta toch al achter, en kan hem alleen maar winnen door in de op van mn tegenstander te komen.
Maak ik 1-1 met mijn B-B-DB dan naar het bord lopen van zie je wel dit is normaal voor mij :lol:
3e leg heb je dan mentaal al gewonnen.
Al meerdere potjes mee gewonnen.
Hoppa
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door cookie »

Nadyse schreefCOLONok, dan ga ik mee met 80% :lol:
Ik weet mijn 1e wedstrijd nog wel in competitieverband.
Had al jaren in de kroeg gegooid, maar nog nooit "the real deal" :D
Ik was behoorlijk zenuwachtig en ging kijken wat de ander gooide...en als ik zijn score niet evenaarde voelde dat rot.
Deze wedstrijd toch gewonnen met 2-1

Mentaal probeer ik bij een achterstand ( bijv. 0-1 ) een finish te halen die pijn doet, 100 = B-B-DB of DB-DB.
Ik sta toch al achter, en kan hem alleen maar winnen door in de op van mn tegenstander te komen.
Maak ik 1-1 met mijn B-B-DB dan naar het bord lopen van zie je wel dit is normaal voor mij :lol:
3e leg heb je dan mentaal al gewonnen.
Al meerdere potjes mee gewonnen.
Haha het zijn wel uiterste noodgrepen dan. Gewoon 100 finishen draai je vaak ook al een wedstrijd mee om.. en bij missers sta je zeker op tops ;)

Wat ik mooi vind om spelers mee van de leg te brengen zijn:
68 finishen met t12 d16
67 finishen met t9 d20
61 finishen met t7 d20.

Naast dat je anderen er mee verrast en ze gaan meerekenen.. heb je ook nog meer kans dat je met missers op tops uit kan komen.
Tosti
Lid
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2014, 18:06

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door Tosti »

cookie schreefCOLON
Nadyse schreefCOLONok, dan ga ik mee met 80% :lol:
Ik weet mijn 1e wedstrijd nog wel in competitieverband.
Had al jaren in de kroeg gegooid, maar nog nooit "the real deal" :D
Ik was behoorlijk zenuwachtig en ging kijken wat de ander gooide...en als ik zijn score niet evenaarde voelde dat rot.
Deze wedstrijd toch gewonnen met 2-1

Mentaal probeer ik bij een achterstand ( bijv. 0-1 ) een finish te halen die pijn doet, 100 = B-B-DB of DB-DB.
Ik sta toch al achter, en kan hem alleen maar winnen door in de op van mn tegenstander te komen.
Maak ik 1-1 met mijn B-B-DB dan naar het bord lopen van zie je wel dit is normaal voor mij :lol:
3e leg heb je dan mentaal al gewonnen.
Al meerdere potjes mee gewonnen.
Haha het zijn wel uiterste noodgrepen dan. Gewoon 100 finishen draai je vaak ook al een wedstrijd mee om.. en bij missers sta je zeker op tops ;)

Wat ik mooi vind om spelers mee van de leg te brengen zijn:
68 finishen met t12 d16
67 finishen met t9 d20
61 finishen met t7 d20.

Naast dat je anderen er mee verrast en ze gaan meerekenen.. heb je ook nog meer kans dat je met missers op tops uit kan komen.
68 is natuurlijk overduidelijk beginnen op 16. :D
Gebruikers-avatar
Nadyse
Lid
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2015, 09:40

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door Nadyse »

cookie schreefCOLON
Nadyse schreefCOLONok, dan ga ik mee met 80% :lol:
Ik weet mijn 1e wedstrijd nog wel in competitieverband.
Had al jaren in de kroeg gegooid, maar nog nooit "the real deal" :D
Ik was behoorlijk zenuwachtig en ging kijken wat de ander gooide...en als ik zijn score niet evenaarde voelde dat rot.
Deze wedstrijd toch gewonnen met 2-1

Mentaal probeer ik bij een achterstand ( bijv. 0-1 ) een finish te halen die pijn doet, 100 = B-B-DB of DB-DB.
Ik sta toch al achter, en kan hem alleen maar winnen door in de op van mn tegenstander te komen.
Maak ik 1-1 met mijn B-B-DB dan naar het bord lopen van zie je wel dit is normaal voor mij :lol:
3e leg heb je dan mentaal al gewonnen.
Al meerdere potjes mee gewonnen.
Haha het zijn wel uiterste noodgrepen dan. Gewoon 100 finishen draai je vaak ook al een wedstrijd mee om.. en bij missers sta je zeker op tops ;)

Wat ik mooi vind om spelers mee van de leg te brengen zijn:
68 finishen met t12 d16
67 finishen met t9 d20
61 finishen met t7 d20.

Naast dat je anderen er mee verrast en ze gaan meerekenen.. heb je ook nog meer kans dat je met missers op tops uit kan komen.
Ja dat soort finishes zijn ook leuk.
Inderdaad alleen maar om je tegenstander te laten denken :lol:

Als je naar de grote jongens kijkt is Phil daar een ster in.
Maar dat pakt ook wel eens verkeerd uit, zoals tegen Barney vorige week :lol:
Maar 9 van de 10 keer laat Phil een bull finish lopen als zijn tegenstander in de hoge 100 zit, met als insteek...jij gooit het toch niet uit en dan kan ik hem mooi op tops wegzetten
Hoppa
Swedish Chef
Lid
BerichtenCOLON 528
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2014, 17:23

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door Swedish Chef »

Gister in training ook wel een mooie finish die voor een mentale boost/dreun kan zorgen:

117: DB, T17, D8

:):)
I'm no longer a slave to fear, I am a child of God
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door cookie »

Swedish Chef schreefCOLONGister in training ook wel een mooie finish die voor een mentale boost/dreun kan zorgen:

117: DB, T17, D8

:):)
Haha en toch.. gewoon 117 tegen krijgen is al pijnlijk zat :)

Een mooie tip die ik altijd vind is dat je je eigen houding moet aanpassen.. als je uitstraalt dat je gaat winnen geeft een ander eerder op.
Kos
Lid
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 10:41

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door Kos »

Kreeg laatste keer commentaar van me tegenstander. Hij vind dat ik sneller naar het bord moet lopen xd. Hij zo: je gooit wel normaal/snel maar loopt ontzettend langzaam naar het bord en doet alles heel langzaam totdat je klaar staat om te gooien.


Vond dat nergens op slaan xd het is niet zo dat ik ubertraag loop maar ik ga ook zeker niet rennen naar het bord. Blijkbaar speelde dat wel bij hem in het kopje. Dua volgende keer nog langzamer lopen haha :twisted:
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door Lookout »

Ik speel zelfs regelmatig tegen mensen die continue vloeken,praten met anderen of tegen zichzelf,en heel lang nadenken waar ze de derde pijl naar toe gaan werpen.
Traag de scores invoeren,of zelfs met de pijlen in de hand achter mij de pijlen tegen elkaar aan het opwrijven puur om me uit me concentratie te halen.
Telefoon beantwoorden of even snel tussendoor een whatsapp sturen,heb het allemaal wel meegemaakt.
Zelfs me vrouw moet regelmatig naar de wc tijdens het spelen :lol:

Heb me er kapot aan geërgerd,maar het went op een gegeven moment,want ik blijf nu ondanks al deze trucs goed presteren.
180's '16 79x
Tosti
Lid
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2014, 18:06

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door Tosti »

Lookout schreefCOLONIk speel zelfs regelmatig tegen mensen die continue vloeken,praten met anderen of tegen zichzelf,en heel lang nadenken waar ze de derde pijl naar toe gaan werpen.
Traag de scores invoeren,of zelfs met de pijlen in de hand achter mij de pijlen tegen elkaar aan het opwrijven puur om me uit me concentratie te halen.
Telefoon beantwoorden of even snel tussendoor een whatsapp sturen,heb het allemaal wel meegemaakt.
Zelfs me vrouw moet regelmatig naar de wc tijdens het spelen :lol:

Heb me er kapot aan geërgerd,maar het went op een gegeven moment,want ik blijf nu ondanks al deze trucs goed presteren.
Ik vind het ongelooflijk mooi om binnen de toelaatbare grenzen te spelen. Ik zal niet gaan schelden of iets dergelijks. Maar contact zoeken met je tegenstander is natuurlijk erg leuk en grappig.

Afgelopen vrijdag speelde ik mijn single. Bij het ingooien had ik een bouncer waarbij mijn punt volledig afbrak. Dit is natuurlijk rot maar aangezien ik 3 setjes, tjah, bij heb vond ik het niet zon heel drama. Tijdens de daadwerkelijke single stond mijn tegenstander op 82 en toen hij op de bull gooide had hij een bouncer. Vervolgens miste hij t14 en zette hem weg. Ik gooide 97 uit met d12. Terwijl ik terug liep vroeg ik: En, zitten je punten er nog aan. Hij grinnekte wat. Ik begon met 100 hij gooide vervolgens drie beurten ongelooflijk rot waardoor leg 2 een eitje was..

Kijk zoiets lijkt grappig en onschuldig maar zijn concentratie was even weg.
Ik vind dat zoiets kan en ook moet kunnen in een sport waarbij je anders bijzonder weinig contact hebt.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door cookie »

Tosti schreefCOLON
Ik vind het ongelooflijk mooi om binnen de toelaatbare grenzen te spelen. Ik zal niet gaan schelden of iets dergelijks. Maar contact zoeken met je tegenstander is natuurlijk erg leuk en grappig.

Afgelopen vrijdag speelde ik mijn single. Bij het ingooien had ik een bouncer waarbij mijn punt volledig afbrak. Dit is natuurlijk rot maar aangezien ik 3 setjes, tjah, bij heb vond ik het niet zon heel drama. Tijdens de daadwerkelijke single stond mijn tegenstander op 82 en toen hij op de bull gooide had hij een bouncer. Vervolgens miste hij t14 en zette hem weg. Ik gooide 97 uit met d12. Terwijl ik terug liep vroeg ik: En, zitten je punten er nog aan. Hij grinnekte wat. Ik begon met 100 hij gooide vervolgens drie beurten ongelooflijk rot waardoor leg 2 een eitje was..

Kijk zoiets lijkt grappig en onschuldig maar zijn concentratie was even weg.
Ik vind dat zoiets kan en ook moet kunnen in een sport waarbij je anders bijzonder weinig contact hebt.
Ben ik helemaal mee eens! Dat vind ik ook van het ritme in potjes aanpassen.. Of even een geintje tussendoor..

Al zijn er genoeg die briesend weg stormen na een verlies partij. Al is het niet zo dat het altijd werkt. Uiteindelijk moet je ze zelf ook raken natuurlijk :)
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door cookie »

Zojuist even dat programma over die jongeren met dwangneuroses zitten kijken op rtl5.

Het meisje dat erin zit en niet aan de kleur geel mag denken, heeft een beetje gelijke gedachtes als darteritus-klanten.

"Niet verkrampen, niet verkrampen, ontspannen, rustig aan, komt goed, gewoon loslaten" en terwijl je dat doet steeds gefrustreerder en panischer worden.

Interessant :roll:
BUTTON_POST_REPLY