"Het mentale aspect rondom het darten"

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door cookie »

Topper hoor Tosti!

Het voorbereiden op successen of tegenslagen door visualiseren zorgt idd ervoor dat je verrast wordt tijdens de wedstrijd en dus ook minder snel bent afgeleid of neigt op te geven.
Eigenlijk leer je jezelf een tactiek hierdoor aan waar je op kan terugvallen wanneer de gebeurtenis gebeurd.

Super tip ook om te focussen op datgene waarvan je overtuigd bent dat je er goed in bent (het positieve). Dit werkt zelfs met dingen als bijgeloof, wat ook populair is onder sporters om vertrouwen uit te putten.

Mijn bijgeloof is bijv: ik gooi altijd met 3 verschillende kleuren flights.. Deze staan symbool voor mij dat ik mijn eigen spel kan spelen ondanks afleiding of onregelmatigheden die ik thuis op het trainingsbord niet heb. Wanneer ik een vlieg voorbij het bord zie komen dan zeg ik tegen mezelf: "ik kan goed gooien met 3 verschillende flights, dus dan lukt het mij ook met 3 flights en een vlieg". Hierdoor hou ik mijn focus op mijn spel en niet op de vlieg.

De belangrijkste tip die ik heb gekregen die mij van mij darteritus heeft geholpen is door beter te leren te focussen op de juiste dingen. Het is namelijk zo dat je altijd eindigt waar je op focust. Probeer maar eens zonder handen rechtdoor te fietsen wanneer je focust op een lantaarnpaal. Ondanks dat je rechtdoor wilt fietsen, ga je altijd de kant uit waar je op focust. Wanneer je dus denkt tijdens het mikken op de 20: "ik ga geen vijf gooien.." Dan staat je lantaarnpaal dus in de 5 en niet in je eigenlijke doel: de 20! Dus met fietsen en darten eindig je altijd waar je op focust. Het klinkt te simpel voor woorden, maar het is gebaseerd op werking van de hersenen.
Deze werking zie je ook wanneer je iets nieuws hebt gekocht.. Bijv een auto. Je koopt een Suzuki en opeens lijkt de halve wereld Suzuki te rijden. Waarschijnlijk zie je ook nog wel het merk van je vorige auto, omdat je daar nog emotioneel mee bent verbonden. Het zal je alleen niet opvallen hoeveel auto's er rijden van andere merken.

Het lastige is dat dit ook het verschil is bij positieve mensen en bij negatieve mensen. Waar focus je op?
Positieve mensen focussen op goede dingen en redenen waarom dingen wel lukken en geven zichzelf positieve aanmoedigingen en zoeken naar kansen om te verbeteren.
Negatieve mensen focussen juist weer op dingen waarom het niet lukt.. Bijv. door zichzelf, een gebeurtenis, de omstandigheden en het materiaal te blamen.

Hoe komt het dat iedereen eerder is geneigd om negatief te zijn? Dat komt omdat een tegenslag meer pijn doet dan het genot wat een positieve ervaring geeft. Een t20 raken staat voor je gevoel niet gelijk aan de pijn van een t5. (Bij beginners is dit wel zo, waardoor die een goede eerste groeispurt hebben met hun niveau. Dit houdt op wanneer ze meer gewend zijn om t20 te raken).
Iedereen zal onbewust eerder pijn willen voorkomen ipv genot opzoeken. Het zijn de winnaars die zich hebben leren te focussen op wat ze wél willen.. Dit is bij hun soms onbewust gegaan. Maar dit is goed te trainen.

Ga maar eens opletten hoe Michael v Gerwen, Raymond v Barneveld en Vincent vd Voort op zichzelf reageren bij hun missers. Want geloof mij.. Iedereen is positief wanneer het wel lukt!

Michael v Gerwen is pro-actief en gaat er 100% voor, want hij is verslaafd aan 180 gooien. Dit genot zoekt hij continue op en daar stopt hij al zijn energie in.

Raymond v Barneveld haat de pijn van missen en probeert dit te voorkomen. Hij is net zo hard gaan trainen totdat hij de beste was om dit te voorkomen. Tijdens de laatste wedstrijd van Taylor kreeg hij door de 144 finish weer even dat shotje van geluk en genot (dit schijnt in hersenen echt te gebeuren door hormonen die ook bij verliefdheid loskomen) dat darten kan geven. Hierdoor werd z'n focus verschoven van "pijn voorkomen" naar "genot zoeken". Na deze finish zag je dat hij gretiger werd en actiever en energieker werd.

Vincent vd Voort is minder getalenteerd dan de twee hierboven. Hij heeft dus meer missers dan MvG en RvB. Ondanks dit heeft hij zichzelf aangeleerd te knokken en bewust te focussen op positieve gedachten en aanmoedigingen ondanks tegenslagen in wedstrijden. Je hoort hem vaak zeggen.. "Het viel allemaal net niet lekker, maar dan moet het maar op de minder mooie manier".

Als het echt niet gaat, is hier daarom de beste tip: Focus op redenen waarom je darten leuk vindt en waar je trots op bent en wat je meer doet of anders doet dan andere darters van jouw niveau. Hoe klein dit positieve dingetje ook is.. het helpt!
- bijv je hebt meer tijd gestoken in het vinden van juiste pijl
- je hebt uniekere pijlen
- mooiere stijl van gooien
- beter rekenwerk
- constanter gooien
- gevisualiseerd vooraf hoe je de wedstrijd ondanks tegenslagen toch gaat winnen
- je verdiept in hoe je beter om kan gaan met tegenslagen
- deze post gelezen en dat je nu meer weet over omgaan met tegenslagen dan je tegenstander (en het tijd is om hem pijn te doen met mooie scores en finishes).

Geef nooit op en ga altijd door.. Plant die lantaarnpijl in de 20!
Laatst gewijzigd door 1 op cookie, in totaal 24 keer gewijzigd.
Henk
Lid
BerichtenCOLON 653
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:43

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Henk »

Mooie posts tosti en cookie! Waarvoor dank.
100% mee eens dat "Het mentale aspect rondom het darten" een prima eigen topic zou zijn.

:!: /// Hulde mod voor het verplaatsen!! /// :D
180's for Show, HF's for Dough - Groet, Henk
Gebruikers-avatar
Dartmat
Lid
BerichtenCOLON 2916
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2014, 18:15

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Dartmat »

Mooie stukken cookie en Tosti! Erg interessant om te lezen. Ik merk bij mij ook dat het mentale aspect erg zwaar weegt. Het is geen darteritus ofzo, maar wel de manier hoe je wedstrijden ingaat en vooral hoe je er mee omgaat als het niet loopt.

Edit: ik zie dat ik al te laat ben. Deze mag ook naar het betreffende topic! :D
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door Fred Raket »

Zo, de boel maar even verplaatst.Hier kun je dus het mentale deel bespreken en dus ook Darteritus.
Daadwerkelijke trainingstips mbt gooien kunnen in het grote gooi problemen topic.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door cookie »

fijn dat jullie het een goed verhaal vinden!

Top dat het ook een eigen topic heeft gekregen :)

Er zijn veel spelers die niet weten waar ze nou op moeten focussen tijdens het gooien, moet je nu wel of niet tegen je zelf praten..
Belangrijkste is om alleen voor het aanleggen tegen jezelf te praten. Als je staat ga je het gewoon doen met de manier die je beet hebt en hoe je staat. No matter hoe! Dan gooi je maar wanneer je niet goed beet en negeer je dat feit.
Uiteindelijk ga je op gevoel goed doen wat je goed moet doen. Durf juist te gooien zonder de perfectie worp en alle vastigheden.

Topschutters in het leger doen allemaal hetzelfde om op het juiste te focussen zonder afgeleid te worden door eigen gedachten: pak een detail in je doel wat je voor ogen hebt en kijk daar net zo lang naar totdat deze groter wordt en op je af komt. Je spel zal verbeteren en je zet je focus op het juiste.. Probeer maar eens het topje van een tandenstoker in je bord te prikken in de 20 of t20 en gebruik het als doel. Later ga je zelfde doen met een klein oneffenheid in het bord. Belangrijk is dat je net zo lang focust totdat het groter wordt. Dit garandeert niet dat de pijl raak gaat, maar wel zo goed mogelijk is!
Laatst gewijzigd door 1 op cookie, in totaal 24 keer gewijzigd.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door cookie »

Dartmat schreefCOLONMooie stukken cookie en Tosti! Erg interessant om te lezen. Ik merk bij mij ook dat het mentale aspect erg zwaar weegt. Het is geen darteritus ofzo, maar wel de manier hoe je wedstrijden ingaat en vooral hoe je er mee omgaat als het niet loopt.

Edit: ik zie dat ik al te laat ben. Deze mag ook naar het betreffende topic! :D
Nou Dartmat.. Wat zijn dingen waar jij tegenaan loopt tijdens wedstrijden? Ga jij wel eens wedstrijden in wanneer je je niet zeker van je zaak voelt? Welke dingen loop je dan tegen aan?
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door Fred Raket »

Darteritus is een vervelende mentale (ziekte). het begint vaak met oncontroleerbare (afzwaaiers) nog in de buurt waar je op richt. In een verder stadium gebeurt het dat je compleet je doel mist waar je op richt en zelfs het bord niet eens raakt. in een verder stadium krijg je af en toe moeite je pijl los te laten, tot het uitloopt dat je gewoon je 1e pijl niet meer los kan laten.

Tips:
Stop op tijd even met darten en zorg dat je mentaal weer aansterkt.
Richt je even op andere leuke dingen en vergeet even het darten.
Indien gestrest, breng je ademhaling naar je buik en adem niet in je borst.

Als je weer klaar bent om te gaan darten....
Zet een papierkorf ergens in de woonkamer en gooi met je werparm propjes in de korf.
Pak een flexibel balletje ter grote van een pingpong bal en gooi gewoon op de T20, zolang dat niet lukt beperk je je tot het propjes gooien.
zo bouw je stapsgewijs uit en gooi je af en toe je pijl ipv het balletje. krijg je het gevoel weer terug pak dan vaker je pijlen.

Zo ben ik verlost van Darteritus.
Gebruikers-avatar
Dartmat
Lid
BerichtenCOLON 2916
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2014, 18:15

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door Dartmat »

Het is vooral het meest vervelende als het gewoon niet lukt/loopt: Je weet dat je (veel) beter kunt gooien dan je op dat moment laat zien. Daardoor raak ik wat zelfvertrouwen kwijt. Daar bovenop komt dan nog het gevoel dat je je team in de steek laat als je onnodig verliest. Kijk, als ik verlies van iemand die beter is, dan is dat helemaal niet erg, kan gebeuren. Maar als je tegen een mindere of gelijkwaardige speler verliest omdat het niet loopt, dan is dat frustrerend en gooi ik nog minder goed bij de tactics en teamwedstrijd daarna. Ik ga dan ook vaak 'Thorntonnen' oftewel tijdens de beurt al nee lopen schudden en op mezelf mopperen. Schiet je geen zak mee op, je gaat er niet beter van spelen.
Eigenlijk zou dat gewoon een kwestie van verstand op nul zetten en opnieuw beginnen moeten zijn. Maar zo werkt het niet. Wat ik wel merk is dat dat gelukkig nooit weken duurt en het helpt om dan tussendoor gewoon ergens aan een toernooitje mee te doen en daar zonder druk te gooien. Meestal gaat het daarna weer even wat beter.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door cookie »

Ben je weer op je oude niveau Fred?

Door mijn neiging naar perfectie begon ik niks meer goed te doen en zo het vertrouwen in mijn worp kwijt te raken, met als gevolg dat ik zelfs niet meer wist wat mijn worp was. Bij mij was het dat al mijn spieren van mijn werparm(vingers, onderarm en bovenarm) schouder en rechter gedeelte mn rug verkrampten bij het starten van mijn worp. Hierdoor raakte ik uit balans en viel ik om.

Het rare was dat ik dit niet had wanneer ik mijn ogen dicht had of niet naar het bord keek.

Ook ik heb propjes geprobeerd en daar kon ik goed mee gooien. In het begin ging dat ook moeilijk maar dat kreeg ik wel los. Wanneer ik weer de pijlen pakte raakte ik in de stress en begon het weer. Soms de eerste 2 legs nog redelijk okay, maar als de twijfel begon dan was het weer feest.

Het heeft mijn mentale ding nooit verholpen..


Voor mensen die hier niks van kunnen voorstellen: vergelijk het met dat je beter gooit wanneer je je goed voelt en dat het slecht gaat wanneer je je slecht voelt.
Opeens hield dit zo lang vol en werden de resultaten steeds slechter met steeds strengere regels om te gooien en wat een goede worp was. De stap daarna is dat je niet meer kan ontspannen en genieten.

Inmiddels ga ik weer darten wanneer ik pissed off ben, zodat ik ontspan..
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door Fred Raket »

cookie schreefCOLONBen je weer op je oude niveau Fred?
Dit speelde jaar of 15 geleden Cookie, maar nooit het vertrouwde gevoel teruggekregen. Ook van barrel gewisseld, maar dat had ik beter niet kunnen doen. Ondertussen is mijn gezondheid ook slechter geworden (sarcoïdose en reuma).
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door cookie »

Fred Raket schreefCOLON
cookie schreefCOLONBen je weer op je oude niveau Fred?
Dit speelde jaar of 15 geleden Cookie, maar nooit het vertrouwde gevoel teruggekregen. Ook van barrel gewisseld, maar dat had ik beter niet kunnen doen. Ondertussen is mijn gezondheid ook slechter geworden (sarcoïdose en reuma).
Balen is dat! Nog een stapje te zetten om gevoel te krijgen en ook weer iets erbij gekregen waar mee gedeald moet worden.. Zal veel vragen om je weer opnieuw je standaard te bepalen door je gezondheid en zo weer maximaal je gevoel te gooien.
Dartmat schreefCOLONHet is vooral het meest vervelende als het gewoon niet lukt/loopt: Je weet dat je (veel) beter kunt gooien dan je op dat moment laat zien. Daardoor raak ik wat zelfvertrouwen kwijt. Daar bovenop komt dan nog het gevoel dat je je team in de steek laat als je onnodig verliest. Kijk, als ik verlies van iemand die beter is, dan is dat helemaal niet erg, kan gebeuren. Maar als je tegen een mindere of gelijkwaardige speler verliest omdat het niet loopt, dan is dat frustrerend en gooi ik nog minder goed bij de tactics en teamwedstrijd daarna. Ik ga dan ook vaak 'Thorntonnen' oftewel tijdens de beurt al nee lopen schudden en op mezelf mopperen. Schiet je geen zak mee op, je gaat er niet beter van spelen.
Eigenlijk zou dat gewoon een kwestie van verstand op nul zetten en opnieuw beginnen moeten zijn. Maar zo werkt het niet. Wat ik wel merk is dat dat gelukkig nooit weken duurt en het helpt om dan tussendoor gewoon ergens aan een toernooitje mee te doen en daar zonder druk te gooien. Meestal gaat het daarna weer even wat beter.
Herkenbaar! Eerst haal je je niveau niet, dan zie je jezelf van een mindere verliezen en tot slot voel je je schuldig dat je je team laat zitten. Het is letterlijk de spiraal die naar beneden gaat en idd begint met het "thorntonnen" (haha mooie uitdrukking). Je bent eigenlijk al snel met de mogelijk negatieve gevolgen bezig..
Je geeft ook de oplossing al aan. Streep eronder, bezig zijn met je eerstvolgende pijl, gedachten stopzetten en weer aan de bak!

Eigenlijk moet je jezelf gaan trainen om jezelf een nieuwe positieve tactiek te geven wanneer het "thorntonnen" begint. Neem tijdens zo'n situatie even een korte break tijdens of na een leg. Bedenk waarom darten leuk is en noem aantal situaties of redenen waarom jij wel gaat winnen. Vaak zal daardoor je eigen lichaamshouding al actiever worden.. Anders is het goed om te doen alsof. Het is bewezen dat wanneer je jezelf een autoritaire houding geeft, je deze hormonen aanmaakt en daardoor zekerder van je zaak wordt. Probeer maar om de houding en energie van een profdarter te kopiëren die autoritair en "in control" overkomt! Deze truc heeft mij er een aantal keer een houdini act gegeven. Al is het alleen al om de tegenstander te laten zien dat je gelooft in winst. Veel spelers raken daardoor geïmponeerd ;)
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Lookout »

Meerkoet schreefCOLONHeb je daar zelf last van?
Is geen aanval of iets maar om de zoveel tijd staat er dat je met een ander setje pijlen gooit. En je gooit vaak zat 180ers zie ik langskomen dus het zit er echt wel in en dan doe je jezelf echt te kort door steeds te switchen

Om even terug te komen op het darteritus verhaal,als je het op Google even opzoekt zul je hetzelfde antwoord vinden wat ik hier eerder aanhaalde.
Of ik hier zelf last van heb ''nee'' gelukkig niet,of het slim van me is om veel te switchen dat ook weer niet :lol:
180's '16 79x
Tosti
Lid
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2014, 18:06

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door Tosti »

Fijn dat er zo positief is gereageerd op mijn verhaal.

Wat er ook gezegd is klopt, bij mij nam de moeilijkheid mbt het loslaten van de pijlen toe op het moment dat ik mezelf nog meer op de kop ging zitten.
Ik geen een andere sport die ik beoefen of beoefend heb, en toch alles op goed tot redelijk niveau, had ik zon last van mijn mentale gesteldheid als tijdens het darten.

Het probleem bij mij zit hem er mede in dat ik het gevoel van verliezen meer haat als dat ik geniet/houd van het gevoel van winnen.
Dus de nadruk bij mij ligt nooit op het winnen maar vooral op het niet mogen verliezen. En als alles loopt en lekker gaat voel je je dan snel een winnaar.

Dit heb ik uiteindelijk weten om te draaien, enigzins, door consequent de oefening te doen door me te concentreren op waar ik goed in ben en waar mijn sterke punten liggen.

M.b.t het materiaal, als het verschil echt heel duidelijk is ben ik van mening dat dit een uiting is van je gemis aan zelfvertrouwen.

R
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door cookie »

Tosti schreefCOLONFijn dat er zo positief is gereageerd op mijn verhaal.

Wat er ook gezegd is klopt, bij mij nam de moeilijkheid mbt het loslaten van de pijlen toe op het moment dat ik mezelf nog meer op de kop ging zitten.
Ik geen een andere sport die ik beoefen of beoefend heb, en toch alles op goed tot redelijk niveau, had ik zon last van mijn mentale gesteldheid als tijdens het darten.

Het probleem bij mij zit hem er mede in dat ik het gevoel van verliezen meer haat als dat ik geniet/houd van het gevoel van winnen.
Dus de nadruk bij mij ligt nooit op het winnen maar vooral op het niet mogen verliezen. En als alles loopt en lekker gaat voel je je dan snel een winnaar.

Dit heb ik uiteindelijk weten om te draaien, enigzins, door consequent de oefening te doen door me te concentreren op waar ik goed in ben en waar mijn sterke punten liggen.

M.b.t het materiaal, als het verschil echt heel duidelijk is ben ik van mening dat dit een uiting is van je gemis aan zelfvertrouwen.

R
Vergelijkbare verhalen hoor je idd alleen bij concentratiesporten als schieten, handboog, golf etc.

Het is de truc om te genieten van de zenuwen en adrenaline die door je lichaam giert.

Gooi je nu wel potjes om te winnen?

Ik ben even benieuwd..

Wie probeert tijdens de warming up naast het warmgooien van je arm, ook je mind-set op te warmen en de killer mentaliteit te activeren?
Tosti
Lid
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2014, 18:06

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door Tosti »

R[/quote]

Vergelijkbare verhalen hoor je idd alleen bij concentratiesporten als schieten, handboog, golf etc.

Het is de truc om te genieten van de zenuwen en adrenaline die door je lichaam giert.

Gooi je nu wel potjes om te winnen?

Ik ben even benieuwd..

Wie probeert tijdens de warming up naast het warmgooien van je arm, ook je mind-set op te warmen en de killer mentaliteit te activeren?[/quote]

Cookie,

Ik ben eigenlijk nooit echt gestopt met potjes gooien om te winnen. Ook toen ik volledig blokkeerde qua scorende pijlen bleef ik als een malloot doorgooien. Ik heb altijd geloofd, ook toen, dat ik een dubbel kan uitgooien. Superleague kon ik niet meer gooien maar in de reguliere competitie kon ik nog net mee. Ik won alleen ipv 90 procent nog maar 40 procent.
De blokkade in mijn arm is wel al een tijdje minder/weg, maar echt het vrijuit gooien ben ik denk ik 3 a 4 jaar kwijt geweest. Pas sinds 2 maanden gaat t weer echt dat ik denk, what is het fokking heerlijk als die pijlen zo vliegen!

Mijn teamgenoten hebben mij overigs altijd gesteund en altijd hebben ze gezegd: blijf nu komen, blijf gooien!

Met de warming up heb ik het meeste aan een turbo zodat ik het snelst in mijn winnaars tunnel kan komen.

R
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door cookie »

Tosti schreefCOLON Cookie,

Ik ben eigenlijk nooit echt gestopt met potjes gooien om te winnen. Ook toen ik volledig blokkeerde qua scorende pijlen bleef ik als een malloot doorgooien. Ik heb altijd geloofd, ook toen, dat ik een dubbel kan uitgooien. Superleague kon ik niet meer gooien maar in de reguliere competitie kon ik nog net mee. Ik won alleen ipv 90 procent nog maar 40 procent.
De blokkade in mijn arm is wel al een tijdje minder/weg, maar echt het vrijuit gooien ben ik denk ik 3 a 4 jaar kwijt geweest. Pas sinds 2 maanden gaat t weer echt dat ik denk, what is het fokking heerlijk als die pijlen zo vliegen!

Mijn teamgenoten hebben mij overigs altijd gesteund en altijd hebben ze gezegd: blijf nu komen, blijf gooien!

Met de warming up heb ik het meeste aan een turbo zodat ik het snelst in mijn winnaars tunnel kan komen.

R
Okay dan.. Wel knap dat je het zo lang blijft volhouden.

Bij was het hetzelfde.. Je raakt ergens je geloof kwijt in een bepaald niveau en je wordt gewoon gemiddeld ook al gooi je onder niveau. Je past je uiteindelijk teveel aan en gaat denken, uitdagen, en gooien als spelers van een lager niveau.

Wat is nu je doel? Je oude niveau weer halen?
Tosti
Lid
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2014, 18:06

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door Tosti »

R[/quote]

Okay dan.. Wel knap dat je het zo lang blijft volhouden.

Bij was het hetzelfde.. Je raakt ergens je geloof kwijt in een bepaald niveau en je wordt gewoon gemiddeld ook al gooi je onder niveau. Je past je uiteindelijk teveel aan en gaat denken, uitdagen, en gooien als spelers van een lager niveau.

Wat is nu je doel? Je oude niveau weer halen?[/quote]

Mijn oude niveau is met vlagen wel weer zichtbaar, ik trainde toen ook 2 a 3 dagen in de week. Nu gooi ik op de vrijdag competitie en laten we zeggen dat ik elke week een trainingspot probeer te spelen. Ik gooi echter wel elke dag weer, als is het maar 15 min, en zelfs dat vind ik soms heerlijk. Ik kan nu mijn pijlen pakken, staan en ze vliegen gevoelsmatig weer lekker weg. Dat is een geweldig lekker gevoel.
Ik gooi niet meer zo als in de superleague, maar ik train simpelweg ook niet zoveel als toen.
Ik zit nu echter wel weer in een vorm die ik als lekker ervaar :D

jij?

Overigs, al bedank ik je voor het compliment, heb ik heel lang geen plezier aan het gooien zelf ervaren echter het is nu gelukkig bij ons zo dat we ook echt vrienden zijn en niet alleen dart team genoten. En ik was ook gewoonweg te koppig om toe te geven dat t eruit was.....
Kos
Lid
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 10:41

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door Kos »

Voor zover ik nu toernooien en wedstrijden heb gespeeld, doe ik eigenlijk steeds hetzelfde.

1. In gedachte houden dat zij al veel langer darten en dus beter tegen druk om kunnen gaan, dus verliezen is niet erg, eerder een ontwikkeling voor jezelf.

2. Vertrouwen in me dubbels die ik 'meestal' binnen 3 pijlen gooi.

3. Bier drinken ter ontspanning, niet je helemaal zat drinken maar gewoon rustig en genieten van de middag./avond en het spelletje.

4. En steeds het geloof hebben dat je steeds mee kan lopen qua score. ( op een rankingtoernooi moest ik tegen diegene die al 4 jaar steeds wint, gooit eredivisie, kortom die kan goed gooien. Maar in zn 1e beurt gooide hij 85. Ik erachteraan met 100. Daarna gooide hij 125 ik een 95. Toen gooide hij een 3 score. Op dat moment kwam bij mij extra energie/adrenaline van 'Ja en nu moet ik het pakken, hier kan ik de leg naar binnen halen' en gooide 85. (Niet hoger dan de eerdere 2 worpen , maar toch een lekkerder gevoel). Uiteindelijk die leg toch gewonnen.

Nu denk ik ook steeds, als ik bijv met 26 start en me tegenstander 80 of meer, mijn kans komt nog. Hij laat ergens nog een gaatje vallen. Terwijl ik eerst na 2 slechte beurten de leg al liet lopen "omdat er toch al meer dan 100 punten verschil in zit en niet in kan halen".

Overigens won die gast die dag het toernooi ook. Kreeg de leg daarna 180er en 160 finish rond me oren haha
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door cookie »

Tosti schreefCOLON
Mijn oude niveau is met vlagen wel weer zichtbaar, ik trainde toen ook 2 a 3 dagen in de week. Nu gooi ik op de vrijdag competitie en laten we zeggen dat ik elke week een trainingspot probeer te spelen. Ik gooi echter wel elke dag weer, als is het maar 15 min, en zelfs dat vind ik soms heerlijk. Ik kan nu mijn pijlen pakken, staan en ze vliegen gevoelsmatig weer lekker weg. Dat is een geweldig lekker gevoel.
Ik gooi niet meer zo als in de superleague, maar ik train simpelweg ook niet zoveel als toen.
Ik zit nu echter wel weer in een vorm die ik als lekker ervaar :D

jij?

Overigs, al bedank ik je voor het compliment, heb ik heel lang geen plezier aan het gooien zelf ervaren echter het is nu gelukkig bij ons zo dat we ook echt vrienden zijn en niet alleen dart team genoten. En ik was ook gewoonweg te koppig om toe te geven dat t eruit was.....
Dat heb je goed gedaan hoor, en dat blijf je goed doen. Ik heb 2 slechte periodes gehad en de frustratie, boosheid en teleurstelling dat ik meer bezig was met pijlen loslaten dan vakjes raken hebben me 2x laten stoppen voor 4-6 maanden.
Toen het echt weer begon te kriebelen ben ik met een plan gekomen en dat heeft me nu 2x er goed doorheen geholpen. Nu deze 2e keer is het wel anders, want ik heb mentaal ook een flinke shift gemaakt. Iedereen kent de eerste dip na een stijgende lijn.

Je hebt nog niet een concreet doel waar je naar toe werkt? Lekker gooien in hoeveel pijlen uit?

Heb je nu doelen waarvan je zeker weet dat je gaat halen, of zijn ze meer uitdagend? Of niet te bereiken? Al klinkt het dat je niet meer je superleague niveau denkt te gaan halen..

Wat was dat in gem?
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door cookie »

Kos schreefCOLONVoor zover ik nu toernooien en wedstrijden heb gespeeld, doe ik eigenlijk steeds hetzelfde.

1. In gedachte houden dat zij al veel langer darten en dus beter tegen druk om kunnen gaan, dus verliezen is niet erg, eerder een ontwikkeling voor jezelf.

2. Vertrouwen in me dubbels die ik 'meestal' binnen 3 pijlen gooi.

3. Bier drinken ter ontspanning, niet je helemaal zat drinken maar gewoon rustig en genieten van de middag./avond en het spelletje.

4. En steeds het geloof hebben dat je steeds mee kan lopen qua score. ( op een rankingtoernooi moest ik tegen diegene die al 4 jaar steeds wint, gooit eredivisie, kortom die kan goed gooien. Maar in zn 1e beurt gooide hij 85. Ik erachteraan met 100. Daarna gooide hij 125 ik een 95. Toen gooide hij een 3 score. Op dat moment kwam bij mij extra energie/adrenaline van 'Ja en nu moet ik het pakken, hier kan ik de leg naar binnen halen' en gooide 85. (Niet hoger dan de eerdere 2 worpen , maar toch een lekkerder gevoel). Uiteindelijk die leg toch gewonnen.

Nu denk ik ook steeds, als ik bijv met 26 start en me tegenstander 80 of meer, mijn kans komt nog. Hij laat ergens nog een gaatje vallen. Terwijl ik eerst na 2 slechte beurten de leg al liet lopen "omdat er toch al meer dan 100 punten verschil in zit en niet in kan halen".

Overigens won die gast die dag het toernooi ook. Kreeg de leg daarna 180er en 160 finish rond me oren haha
Goed hoor dat je het zo duidelijk hebt.

De eerste gedachte zou ik in jouw geval denk anders doen. Er zijn namelijk zat ervaren spelers die juist door ervaring gaan sjaken.. Het is nu alsof je jezelf minder acht dan menig tegenstander. Zij hebben door ervaring meer te bewijzen..

Jij mag onbevangener zijn! En idd.. Je zal foutjes maken onder druk, maar dat zijn mooie lessen. Daarentegen zal je ook makkelijker mooie dingen doen onder druk..

En idd.. Soms is een speler beter.. Het is toch de truc om bij jezelf tot de max alles eruit te halen. Daar moet de focus zijn. Als ze winnen wanneer ze beter zijn ga je na afloop een plan bedenken om net zo goed te worden.

Veel mensen focussen continue op winnen en verliezen.. Iedereen vraagt ook vaak welke ronde je bent gekomen. De beste spelers zijn alleen bezig met hun niveau te halen en die te verbeteren.. Ondanks slechte omstandigheden of goede tegenstanders.
Tosti
Lid
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2014, 18:06

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door Tosti »

Kos schreefCOLONVoor zover ik nu toernooien en wedstrijden heb gespeeld, doe ik eigenlijk steeds hetzelfde.

1. In gedachte houden dat zij al veel langer darten en dus beter tegen druk om kunnen gaan, dus verliezen is niet erg, eerder een ontwikkeling voor jezelf.

2. Vertrouwen in me dubbels die ik 'meestal' binnen 3 pijlen gooi.

3. Bier drinken ter ontspanning, niet je helemaal zat drinken maar gewoon rustig en genieten van de middag./avond en het spelletje.

4. En steeds het geloof hebben dat je steeds mee kan lopen qua score. ( op een rankingtoernooi moest ik tegen diegene die al 4 jaar steeds wint, gooit eredivisie, kortom die kan goed gooien. Maar in zn 1e beurt gooide hij 85. Ik erachteraan met 100. Daarna gooide hij 125 ik een 95. Toen gooide hij een 3 score. Op dat moment kwam bij mij extra energie/adrenaline van 'Ja en nu moet ik het pakken, hier kan ik de leg naar binnen halen' en gooide 85. (Niet hoger dan de eerdere 2 worpen , maar toch een lekkerder gevoel). Uiteindelijk die leg toch gewonnen.

Nu denk ik ook steeds, als ik bijv met 26 start en me tegenstander 80 of meer, mijn kans komt nog. Hij laat ergens nog een gaatje vallen. Terwijl ik eerst na 2 slechte beurten de leg al liet lopen "omdat er toch al meer dan 100 punten verschil in zit en niet in kan halen".

Overigens won die gast die dag het toernooi ook. Kreeg de leg daarna 180er en 160 finish rond me oren haha
Ik begrijp dat je er nu zo tegen aan kijkt maar uiteindelijk moet je vooral met jezelf bezig zijn. Ik heb wel is gehad dat ik zo in mijn leg zat dat de tegenstander m uitgooide, ik kwam aan de oche, tweede leg, en ik gooide met mijn eerste pijl tops niet wetende dat mijn tegenstander m al had uit gegooid. Nu was t gelukkig mijn eerste pijl :D (overigs, ik won de wedstrijd :P )

Ik zou me simpelweg concentreren op je eigen spel. Gooi je lekker dan doet t er eigenlijk niet zozeer toe wat die ander doet.

Gr
R
Tosti
Lid
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2014, 18:06

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door Tosti »

cookie schreefCOLON
Dat heb je goed gedaan hoor, en dat blijf je goed doen. Ik heb 2 slechte periodes gehad en de frustratie, boosheid en teleurstelling dat ik meer bezig was met pijlen loslaten dan vakjes raken hebben me 2x laten stoppen voor 4-6 maanden.
Toen het echt weer begon te kriebelen ben ik met een plan gekomen en dat heeft me nu 2x er goed doorheen geholpen. Nu deze 2e keer is het wel anders, want ik heb mentaal ook een flinke shift gemaakt. Iedereen kent de eerste dip na een stijgende lijn.

Je hebt nog niet een concreet doel waar je naar toe werkt? Lekker gooien in hoeveel pijlen uit?

Heb je nu doelen waarvan je zeker weet dat je gaat halen, of zijn ze meer uitdagend? Of niet te bereiken? Al klinkt het dat je niet meer je superleague niveau denkt te gaan halen..

Wat was dat in gem?
Mijn doel is nu vooral om "pijnloos" te gooien. En daarmee bedoel ik dat net als een sporter die terug komt van een blessure en op zoek is naar het vrijuit spelen, zo is mijn doel nu vooral om lekker te kunnen gooien. Dan weet ik dat ik ook nu lekkere legs kan gooien.
Op dit moment in de competitie werk ik avonden af dat ik mijn single, b.o. 5 afwerk in 3 legs van 15 darts maar ook dat ik ze afwerk in legs van 27 darts. Dat begint nu overigs minder te worden omdat ik de laatste maanden simpelweg makkelijker gooi. Als ik lekker gooi kan ik gem mijn legs in 21 pijlen afronselen, op dit moment.

Mijn doel is vooral voor de zomercompetitie en volgend seizoen, dan wil ik stelselmatig gaan trainen zodat ik weer enigzins op t niveau zit van mijn SL tijd. Daarmee moet ik in mijn competitie 90 procent kunnen winnen.

Mijn superleague niveau was eigenlijk altijd uit in 18.
In die tijd kon ik korte formats ook mee, en zo nu en dan winnen, van een aantal gasten die nu op t wk staan.
Overigs, en dat moet ik eerlijk zeggen, ben ik bijzonder gecharmeerd van de wedstrijd binnen de wedstrijd... ;)

Bij mij is een goede indicator hoeveel 180'ers ik gooi. Ik weet dat je daarmee een wedstrijden wint maar als je weet dat ik gooi zoals lewis, echt bijna 1 op 1 t zelfde, zegt t veel over mijn vorm. Vorig seizoen gooide ik 4x 180 in de gehele! competitie. De 2 jaar daarvoor 13 en 16. Maar bijvoorbeeld 3 jaar terug 22. Op dit moment, met nog 6 wedstrijden te gaan, zit op 9. Met die notitie dat ik de laatste drie maanden er 5 heb gegooid terwijl carnaval er tussen zat. Al met al met ik blij, knock on wood, dat het langzaam terug begint te komen. En ik weet dat het super frustrerend kan zijn als t allemaal niet loopt maar blijf erin geloven en blijf knokken. Dat is wat ik vooral kan meegeven!

Wat gooi jij?

R
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door cookie »

Tosti schreefCOLON Mijn doel is nu vooral om "pijnloos" te gooien. En daarmee bedoel ik dat net als een sporter die terug komt van een blessure en op zoek is naar het vrijuit spelen, zo is mijn doel nu vooral om lekker te kunnen gooien. Dan weet ik dat ik ook nu lekkere legs kan gooien.
Op dit moment in de competitie werk ik avonden af dat ik mijn single, b.o. 5 afwerk in 3 legs van 15 darts maar ook dat ik ze afwerk in legs van 27 darts. Dat begint nu overigs minder te worden omdat ik de laatste maanden simpelweg makkelijker gooi. Als ik lekker gooi kan ik gem mijn legs in 21 pijlen afronselen, op dit moment.

Mijn doel is vooral voor de zomercompetitie en volgend seizoen, dan wil ik stelselmatig gaan trainen zodat ik weer enigzins op t niveau zit van mijn SL tijd. Daarmee moet ik in mijn competitie 90 procent kunnen winnen.

Mijn superleague niveau was eigenlijk altijd uit in 18.
In die tijd kon ik korte formats ook mee, en zo nu en dan winnen, van een aantal gasten die nu op t wk staan.
Overigs, en dat moet ik eerlijk zeggen, ben ik bijzonder gecharmeerd van de wedstrijd binnen de wedstrijd... ;)

Bij mij is een goede indicator hoeveel 180'ers ik gooi. Ik weet dat je daarmee een wedstrijden wint maar als je weet dat ik gooi zoals lewis, echt bijna 1 op 1 t zelfde, zegt t veel over mijn vorm. Vorig seizoen gooide ik 4x 180 in de gehele! competitie. De 2 jaar daarvoor 13 en 16. Maar bijvoorbeeld 3 jaar terug 22. Op dit moment, met nog 6 wedstrijden te gaan, zit op 9. Met die notitie dat ik de laatste drie maanden er 5 heb gegooid terwijl carnaval er tussen zat. Al met al met ik blij, knock on wood, dat het langzaam terug begint te komen. En ik weet dat het super frustrerend kan zijn als t allemaal niet loopt maar blijf erin geloven en blijf knokken. Dat is wat ik vooral kan meegeven!

Wat gooi jij?

R
Dat is wel serieus hoog niveau..Ergens tussen 95 en 83gemiddeld dan? Daar moet je zeker 90% weer mee kunnen winnen. Al is het in jouw geval idd beter om je 180ers te tellen als resultaat van lekker gooien dan je winstpartijen. Met winstpartijen ben je afhankelijk van je tegenstander..

Naar mijn idee is het ook beter om tijdens competities alle gemiddeldes bij te houden. Hierdoor komt er veel meer niveau boven dan alleen single percentages.

Ik zelf heb in mijn beste tijd altijd rond de 18-21 darts gezeten.. Meer tussen de 65-80 gemiddeld in. Dit was wel afhankelijk van mijn tegenstander.

Vanmorgen heb ik op Pro-darter staan gooien tegen een goede en daarmee weer 74gem gehaald. In januari zat ik nog te struglen om boven de 50 gemiddeld uit te komen.. Dat is nu al snel weer 60 gemiddeld geworden in februari en maart.
Nu in de afgelopen 3 weken zijn er weer uitschieters tegen de 75 aan, maar dan wel tegen tegenstanders die ook dit niveau gooien. Hierdoor zijn er weinig pijlen op dubbels, wat het gemiddelde wel beetje beïnvloedt.

Het rare is echt dat het in een mindset ook heeft gezeten, naast regelmatig gooien. Ik moet er echt in geloven dat ik weer elke beurt een triple gooi. Dan zijn er wel weer mooie dingen mogelijk :)
Gebruikers-avatar
Nadyse
Lid
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2015, 09:40

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door Nadyse »

Mentaal is echt 50% van je niveau.
Ik presteer daarom met drank op veel beter. :lol:
In de wintercompetitie drink ik altijd eerst 3 biertjes, daarna over op de fris omdat ik altijd moet rijden.
In de zomer waar ik competitie dart op de camping vloeit de drank behoorlijk en ga dan ook behoorlijk vol naar huis. Maar hoe meer bier erin gaat hoe beter ik gooi, dat lijkt niet zo, nee ik gooi echt stukken beter.
Heeft met remming en angst voor het falen te maken.
Hoppa
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: "Het mentale aspect rondom het darten"

Bericht door cookie »

Nadyse schreefCOLONMentaal is echt 50% van je niveau.
Ik presteer daarom met drank op veel beter. :lol:
In de wintercompetitie drink ik altijd eerst 3 biertjes, daarna over op de fris omdat ik altijd moet rijden.
In de zomer waar ik competitie dart op de camping vloeit de drank behoorlijk en ga dan ook behoorlijk vol naar huis. Maar hoe meer bier erin gaat hoe beter ik gooi, dat lijkt niet zo, nee ik gooi echt stukken beter.
Heeft met remming en angst voor het falen te maken.
50% ik durf zelf te beweren dat het eerder 80% is.

Ik blijf er van versteld staan dat er darters zijn die 15 jaar elke week darten en dat hun niveau snel gehaald wordt door spelers die nog geen 5 maanden darten.

Zelfs deze spelers zie je toch weer een hoger niveau gooien, wanneer ze een paar weken met betere spelers gooien. Puur omdat ze zien dat het normaal is om 60 te gooien en dat het niet iets is wat je overkomt..
BUTTON_POST_REPLY