"Het mentale aspect rondom het darten"

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
Speedy180
Lid
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 01:17

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Speedy180 »

Bij een dartclub heb ik gezeten (is in 2010 opgeheven), maar dit ging niet verder dan partijtjes spelen. Echt coachen werd er dus niet gedaan. Een dartclub hebben we hier in de regio dan ook niet echt meer... Ja, ik ken nog wel een dartclub, maar ook dat gaat niet verder dan het spelen van partijtjes...

Die coaching is iets wat ik, in mijn ogen, wel nodig ben, om een eerste stap naar een hoger level te kunnen maken, maar aan deze coaching ontbreekt het dus helaas... Ik wil zo graag... Misschien wel TE graag, maar ik kan jullie niet duidelijk genoeg vertellen WAT de dartsport voor mij persoonlijk betekent...

Ik zou zo graag eens iemand vinden, die EN verstand heeft van de sport, in ALLE aspecten EN die het leuk vind om samen met mij m'n nivo op te krikken.
Zo iemand heb ik helaas nog niet kunnen vinden, aangezien de mensen met wie ik train zelf teveel van het spelletje houden en dus niet bereid zijn hun pijltjes een keer aan de kant te leggen om puur te kijken naar mijn techniek en alles wat er nog meer bij komt kijken...
Aantal 180-ers: 15

2010: 5
2013: 2
2014: 4
2015: 3
2016: 1

Hoogste finish: 158
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Lookout »

Speedy180 schreefCOLONBij een dartclub heb ik gezeten (is in 2010 opgeheven), maar dit ging niet verder dan partijtjes spelen. Echt coachen werd er dus niet gedaan. Een dartclub hebben we hier in de regio dan ook niet echt meer... Ja, ik ken nog wel een dartclub, maar ook dat gaat niet verder dan het spelen van partijtjes...

Die coaching is iets wat ik, in mijn ogen, wel nodig ben, om een eerste stap naar een hoger level te kunnen maken, maar aan deze coaching ontbreekt het dus helaas... Ik wil zo graag... Misschien wel TE graag, maar ik kan jullie niet duidelijk genoeg vertellen WAT de dartsport voor mij persoonlijk betekent...

Ik zou zo graag eens iemand vinden, die EN verstand heeft van de sport, in ALLE aspecten EN die het leuk vind om samen met mij m'n nivo op te krikken.
Zo iemand heb ik helaas nog niet kunnen vinden, aangezien de mensen met wie ik train zelf teveel van het spelletje houden en dus niet bereid zijn hun pijltjes een keer aan de kant te leggen om puur te kijken naar mijn techniek en alles wat er nog meer bij komt kijken...
Probeer eens een langere tijd met een setje pijlen te spelen waar je de 50 gemiddeld mee kunt behalen.
Niet meer gaan veranderen van pijlen en materiaal.
En probeer dit eens een half jaar vol te houden.
Je zult verbetering zien dat kan niet anders :D
180's '16 79x
Speedy180
Lid
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 01:17

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Speedy180 »

Ook het stoppen met de materiaalswitches heb ik geprobeerd, maar na bijna 9 maand met eenzelfde setje, ZONDER enige vorm van verbetering, toch maar weer overgestapt op een ander setje, waar ik inmiddels een week of 3 mee gooi... Ook met dit setje ben ik van plan het toch echt langere tijd (lees: zo lang mogelijk) vol te gaan houden, omdat ik mijzelf dondersgoed besef dat al die switches niet te goede komen van je vorm...
Aantal 180-ers: 15

2010: 5
2013: 2
2014: 4
2015: 3
2016: 1

Hoogste finish: 158
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Lookout »

Ik heb zo'n 3 jaar lang met dunne barrels gegooid en dat bracht mij niet verder dan 55/60 gemiddeld,maar sinds ik de overstap heb gemaakt naar dikkere barrels ben ik structureel partijen gaan winnen ruim boven de 60 met up en downs dat dan weer wel. :lol:
Misschien is dat ook een optie voor jou?
180's '16 79x
Speedy180
Lid
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 01:17

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Speedy180 »

Ook geprobeerd...
Ik heb, qua barrels, alles wel zo'n beetje gehad...

12 gram darts tot 26 gram darts en veel gewichten (niet allemaal natuurlijk) daar tussenin;
Bommetjes;
Rechte barrels;
Sigma-model barrel, waaronder ik ook voor het gemak de Grandslam JK darts reken (heb sigma gehad EN de JK darts);

Daarnaast, qua setup ook al vanalles geprobeerd:

Medium nylon shafts, short nylon shafts, extra short nylon shafts, sliksticks, alu-shaft in verschillende maten en qua flights alle meest gangbare modellen (standaard, pear, kite) ook al in m'n bezit gehad...

Inmiddels dus een week of 3 met de 22 gram Winmau Paul Nicholson, met medium nylon shaft en standaard flight erop.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik tot gistermiddag de short shaft gebruikte, maar gisteravond even aan het experimenteren geweest en de medium shafts vallen beter...

Het hele zwikkie gooit erg soepel weg nu, dus ik geef deze setup ff een paar maanden de kans...
Aantal 180-ers: 15

2010: 5
2013: 2
2014: 4
2015: 3
2016: 1

Hoogste finish: 158
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Lookout »

Als je alles al geprobeerd hebt dan kan het natuurlijk ook zo zijn dat je er geen aanleg voor hebt.
Maar vergis je niet 45 gemiddeld is al een aardig niveau
Ik dart zelf regelmatig met mensen die minder gooien.
180's '16 79x
Speedy180
Lid
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 01:17

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Speedy180 »

Lookout schreefCOLONAls je alles al geprobeerd hebt dan kan het natuurlijk ook zo zijn dat je er geen aanleg voor hebt.
Maar vergis je niet 45 gemiddeld is al een aardig niveau
Ik dart zelf regelmatig met mensen die minder gooien.
Dat ik er geen aanleg voor heb, wil ik niet zeggen...
Ik heb echt wel periodes gehad, waarin ik ALLES raakte... Ik hoefde er maar naar te kijken en het vloog erin. Echter was dit dan maar een paar weken en dan gebeurde er iets, waardoor het weer helemaal weg was en ik weer opnieuw kon gaan beginnen met opbouwen.

Ik ben geen natuurtalent, dat geef ik direct toe, maar een klein stukje aanleg zal ik er toch wel voor hebben??

Ik denk persoonlijk eerder, dat het met mijn mentale gesteldheid te maken heeft...
Ik ben namelijk erg makkelijk uit een wedstrijd te halen, of ik haal mezelf soms erg makkelijk uit een wedstrijd.
Ook heb ik behoorlijke concentratieproblemen.
Vaak duurt het eventjes voor ik in die 'tunnel' terechtkom... En zit ik daarin, en word ik er, door wat voor reden dan ook uitgehaald, kost het me weer enorm veel moeite om die focus weer te vinden...

Het ZOU kunnen dat het een andere oorzaak heeft, dat het momenteel gewoon niet wil lukken, maar ik weet BIJNA wel zeker, dat een groot gedeelte van mijn problematiek met het mentale aspect te maken heeft...
Aantal 180-ers: 15

2010: 5
2013: 2
2014: 4
2015: 3
2016: 1

Hoogste finish: 158
Gebruikers-avatar
Titanium
Lid
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2015, 04:32

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Titanium »

Speedy180 schreefCOLON
Lookout schreefCOLONAls je alles al geprobeerd hebt dan kan het natuurlijk ook zo zijn dat je er geen aanleg voor hebt.
Maar vergis je niet 45 gemiddeld is al een aardig niveau
Ik dart zelf regelmatig met mensen die minder gooien.
Dat ik er geen aanleg voor heb, wil ik niet zeggen...
Ik heb echt wel periodes gehad, waarin ik ALLES raakte... Ik hoefde er maar naar te kijken en het vloog erin. Echter was dit dan maar een paar weken en dan gebeurde er iets, waardoor het weer helemaal weg was en ik weer opnieuw kon gaan beginnen met opbouwen.

Ik ben geen natuurtalent, dat geef ik direct toe, maar een klein stukje aanleg zal ik er toch wel voor hebben??

Ik denk persoonlijk eerder, dat het met mijn mentale gesteldheid te maken heeft...
Ik ben namelijk erg makkelijk uit een wedstrijd te halen, of ik haal mezelf soms erg makkelijk uit een wedstrijd.
Ook heb ik behoorlijke concentratieproblemen.
Vaak duurt het eventjes voor ik in die 'tunnel' terechtkom... En zit ik daarin, en word ik er, door wat voor reden dan ook uitgehaald, kost het me weer enorm veel moeite om die focus weer te vinden...

Het ZOU kunnen dat het een andere oorzaak heeft, dat het momenteel gewoon niet wil lukken, maar ik weet BIJNA wel zeker, dat een groot gedeelte van mijn problematiek met het mentale aspect te maken heeft...
Dan is dat je antwoord. Mentaal zit er iets wat jij sterker moet maken en dat is zeer moeilijk. Maar ook dat zal ritme en veel partijen spelen en kijken wat het is wat jou ineens daaruit haalt. Misschien ook op moment dat je eruit wordt gehaald proberen te denken 'gewoon darten' en zorgen dat je weer rustig wordt. Vooral niet in paniek raken want dat is wat er gebeurt met je en dan kom je er niet snel uit. Dus zorgen dat je weer rustig wordt en dus denken 'gewoon darten'
I ain't afraid of life...Life is afraid of me!
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Lookout »

Je kunt tegen de concentratie problemen pilletjes gaan innemen van herbal life,maakt je een stuk relaxter.
Duurt alleen even een tijd voordat je er iets van merkt.

Ik denk ook dat je teveel bezig bent met het moeten presteren,dat je jezelf een bepaalde druk aan het opleggen bent.
Probeer eens een tijd niet te denken aan gemiddeldes of scores van anderen en probeer de focus bij jezelf te houden.
180's '16 79x
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door cookie »

Lookout schreefCOLONJe kunt tegen de concentratie problemen pilletjes gaan innemen van herbal life,maakt je een stuk relaxter.
Duurt alleen even een tijd voordat je er iets van merkt.

Ik denk ook dat je teveel bezig bent met het moeten presteren,dat je jezelf een bepaalde druk aan het opleggen bent.
Probeer eens een tijd niet te denken aan gemiddeldes of scores van anderen en probeer de focus bij jezelf te houden.
Ik zal je even een bericht sturen.. Ben wel benieuwd of we iets kunnen doen.

Het mooiste vind ik dat je zelf al de spijker op de kop slaat. Je geeft aan dat je focus moeilijk is en het lastig is om een flow te krijgen. Zelf herken ik dit wel uit de tijd dat ik naar 38-40gem was afgezakt na jarenlang 65-75gem gegooid te hebben. Dit gemiddelde kwam allemaal voort uit Darteritis.

Ik ben ervan overtuigd dat jij over al die jaren met experimenteren zelf weet wat jouw beste set is geweest, en wanneer je daarmee je beste spel hebt laten zien. Dat zou ik als basisnemen en dan met gerichte trainingsoefeningen en wat "denk-oefeningen" kijken of we iets kunnen doen. Het lullige van darten is dat je altijd wel iets kan aanpassen of verbeteren, behalve wanneer je in je flow zit. Iedereen is dus bezig met ideale worp en ideale pijl, maar eigenlijk nooit echt diepgaand op hoe je hersenen werken en je jezelf met focus in een flow kan helpen.
Het is niet een kwestie van even "bewust" positief denken en dan gaat het wel weer. Het gaat erom dat je jezelf traint om weer zo met darten bezig te zijn dat alles in je lichaam weer begint te bruisen en je echt lol gaat hebben.

Ondanks mijn darteritis was ik zo verslaafd aan het spel.. Ik kon wel een paar maanden die pijlen wegleggen, maar als ik ze eenmaal weer vasthad dan was ik er weer dagelijks mee bezig.

Waar woon je? Misschien leuk om een keer gewoon zo te gooien als wat je zei.. Dat je lekker gooit met voor mij part meerdere setups en dan kijken wat jouw stijl is waar je vertrouwen uit put en mee aan de slag kan.
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Lookout »

@ Speedy180

Speel je vaak tegen echte tegenstanders of alleen tegen de pc?
Als ik mag spreken uit eigen ervaring,dan werd ik niet echt beter van al die partijtjes tegen de pc.
Mijn niveau steeg op het moment dat ik wedstrijden begon te spelen tegen echte tegenstanders.
Het rare is ook(misschien is het niet raar) dat ik tegen de pc minder presteer dan tegen echte tegenstanders.
Lijkt wel alsof ik me meer kan motiveren tegen echte tegenstanders dan tegen een pc :lol:
180's '16 79x
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door cookie »

Lookout schreefCOLON@ Speedy180

Speel je vaak tegen echte tegenstanders of alleen tegen de pc?
Als ik mag spreken uit eigen ervaring,dan werd ik niet echt beter van al die partijtjes tegen de pc.
Mijn niveau steeg op het moment dat ik wedstrijden begon te spelen tegen echte tegenstanders.
Het rare is ook(misschien is het niet raar) dat ik tegen de pc minder presteer dan tegen echte tegenstanders.
Lijkt wel alsof ik me meer kan motiveren tegen echte tegenstanders dan tegen een pc :lol:
Zeker een goede tip voor beginners. Het is idd makkelijker te motiveren tegen een tegenstander dan tegen PC. Ergens ook logisch.. de PC zal je nooit confronteren met een eerdere nederlaag of winst. Het blijft lekker om later weer een tegenstander tegen te komen, ook als het je vaste dartmaat is, waarvan je eerder hebt gewonnen.
Doordat je minder graag verliest ben je meer met je eigen best bezig..
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Lookout »

cookie schreefCOLON
Lookout schreefCOLON@ Speedy180

Speel je vaak tegen echte tegenstanders of alleen tegen de pc?
Als ik mag spreken uit eigen ervaring,dan werd ik niet echt beter van al die partijtjes tegen de pc.
Mijn niveau steeg op het moment dat ik wedstrijden begon te spelen tegen echte tegenstanders.
Het rare is ook(misschien is het niet raar) dat ik tegen de pc minder presteer dan tegen echte tegenstanders.
Lijkt wel alsof ik me meer kan motiveren tegen echte tegenstanders dan tegen een pc :lol:
Zeker een goede tip voor beginners. Het is idd makkelijker te motiveren tegen een tegenstander dan tegen PC. Ergens ook logisch.. de PC zal je nooit confronteren met een eerdere nederlaag of winst. Het blijft lekker om later weer een tegenstander tegen te komen, ook als het je vaste dartmaat is, waarvan je eerder hebt gewonnen.
Doordat je minder graag verliest ben je meer met je eigen best bezig..
Ik speel veel partijen tegen familie/vrienden en van de 500+ partijen heb ik er pas 11 verloren.
Ze zijn ook allemaal tot op het bot gemotiveerd om het mij zo lastig mogelijk te maken :lol:
We zijn zelfs een Premier League gestart onderling super leuk.
180's '16 79x
Speedy180
Lid
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 01:17

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Speedy180 »

Lookout schreefCOLON@ Speedy180

Speel je vaak tegen echte tegenstanders of alleen tegen de pc?
Als ik mag spreken uit eigen ervaring,dan werd ik niet echt beter van al die partijtjes tegen de pc.
Mijn niveau steeg op het moment dat ik wedstrijden begon te spelen tegen echte tegenstanders.
Het rare is ook(misschien is het niet raar) dat ik tegen de pc minder presteer dan tegen echte tegenstanders.
Lijkt wel alsof ik me meer kan motiveren tegen echte tegenstanders dan tegen een pc :lol:
Ik speel regelmatig tegen de pc...
Ook heb ik regelmatig echte tegenstanders tegenover me.
Gewoon voor een trainingspotje bij mij thuis, of op toernooien, waar ik op jaarbasis een hele hoop van speel.
Ik denk echter, dat de verhouding van tegen de pc darten of tegen fysieke tegenstanders ligt op 70/30 (en dan geld de 70 voor de partijen tegen de pc.
Misschien moet ik dit verschil in percentage iets kleiner zien te maken...

@ Cookie...

Een beginner ben ik zeker niet meer, al doet mijn nivo dit misschien wel vermoeden...
In '98 voor het eerst in aanraking gekomen met de sport, na de 1e wereldtitel van RvB, en sinds 2009 noem ik mijzelf pas 'officieel' darter, aangezien ik vanaf dat moment ECHT ben begonnen met deze prachtige sport. Voor die tijd was het meer impulsief... 'Oh, er is darten op tv, dan ga ik zelf ook ff een pijltje gooien' en voordat het toernooi was afgelopen lagen mijn pijltjes alweer in de kast.

Zoals ik benoemde, ben ik dus, in mijn ogen, geen beginner meer... Ik heb dan ook misschien het verkeerde topic uitgekozen, om deze 'discussie' te starten... Is deze 'discussie' beter op zijn plaats in 'het grote gooiproblemen topic' dan mag dit uiteraard verplaatst worden...
Aantal 180-ers: 15

2010: 5
2013: 2
2014: 4
2015: 3
2016: 1

Hoogste finish: 158
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Fred Raket »

Lookout schreefCOLONIk heb zo'n 3 jaar lang met dunne barrels gegooid en dat bracht mij niet verder dan 55/60 gemiddeld,maar sinds ik de overstap heb gemaakt naar dikkere barrels ben ik structureel partijen gaan winnen ruim boven de 60 met up en downs dat dan weer wel. :lol:
Misschien is dat ook een optie voor jou?

Daarom gooi je nu weer met rechte dunne barrels :lol:

;)
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Lookout »

Fred Raket schreefCOLON
Lookout schreefCOLONIk heb zo'n 3 jaar lang met dunne barrels gegooid en dat bracht mij niet verder dan 55/60 gemiddeld,maar sinds ik de overstap heb gemaakt naar dikkere barrels ben ik structureel partijen gaan winnen ruim boven de 60 met up en downs dat dan weer wel. :lol:
Misschien is dat ook een optie voor jou?

Daarom gooi je nu weer met rechte dunne barrels :lol:

;)
Unicorn Phase 5 is ook me vaste set,omdat ik er constant mee gooi.
Masterdarts Van Gerwen ben ik minder constant mee,gebruik de set af en toe voor de afwisseling.
180's '16 79x
Tosti
Lid
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2014, 18:06

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Tosti »

Speedy,

Het feit dat je een aantal weken lang goed gooide wilt wel zeggen dat dat in je zit.

Ik heb enorm gemerkt dat, hoe gek het misschien mag klinken, mijn prive omstandigheden enorm van invloed zijn op hoe ik gooi. Ik heb een hele tijd, dus een aantal jaren, lekker gegooid vervolgens ging t wat minder en dat stond in directe verbinding met hoe t prive matig ging. Het werd uiteindelijk bijna een soort van darteritus daar waar ik normaal de stijl en snelheid heb van Lewis.

Ik heb in de afgelopen jaren verschillende set ups geprobeerd maar uiteindelijk ben ik weer terug gegaan naar waar ik ooit zo lekker mee gooide. Nu het op prive gebied voor het eerst sinds een lange tijd écht weer goed gaat gaat het in de competitie ook weer lekker en smijt ik heerlijke wedstrijden af. Wedstrijden dat ik me de gehele wedstrijd lekker voel en nooit echt hoef te werken om de pijlen daar te krijgen waar ik wil.

Ik kan natuurlijk niet kijken hoe het precies met jouw zit, maar het mentale vlak is zo ontzettend belangrijk en ik heb echt veel oefeningen daarin gedaan om het zo goed mogelijk te krijgen. Oefeningen die me daarin erg hielpen.

R
Meerkoet
Lid
BerichtenCOLON 79
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2014, 23:17

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Meerkoet »

Ik herken mezelf enorm in je verhaal tosti.
Als je niet lekker in je vel zit kan je nooit zo goed gooien als wanneer je dat wel zit, beste manier om daar mee om te gaan is het gewoon accepteren en betere tijden komen vanzelf weer
Fan van Dave Chisnall en Adrian Lewis
Henk
Lid
BerichtenCOLON 653
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:43

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Henk »

Tosti schreefCOLON Ik kan natuurlijk niet kijken hoe het precies met jouw zit, maar het mentale vlak is zo ontzettend belangrijk en ik heb echt veel oefeningen daarin gedaan om het zo goed mogelijk te krijgen. Oefeningen die me daarin erg hielpen.

R
Beste,

Is het mogelijk en ben je bereid een deel van deze oefeningen met mij / via het forum te delen?

Groet, Henk
180's for Show, HF's for Dough - Groet, Henk
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Lookout »

Te vaak wisselen van materiaal en te overdreven negatief denken na mindere dagen/scores veroorzaakt darteritus.
Zorg dat je dit vermijd.
180's '16 79x
Meerkoet
Lid
BerichtenCOLON 79
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2014, 23:17

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Meerkoet »

Heb je daar zelf last van?
Is geen aanval of iets maar om de zoveel tijd staat er dat je met een ander setje pijlen gooit. En je gooit vaak zat 180ers zie ik langskomen dus het zit er echt wel in en dan doe je jezelf echt te kort door steeds te switchen
Fan van Dave Chisnall en Adrian Lewis
Tosti
Lid
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2014, 18:06

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Tosti »

Henk schreefCOLON
Tosti schreefCOLON Ik kan natuurlijk niet kijken hoe het precies met jouw zit, maar het mentale vlak is zo ontzettend belangrijk en ik heb echt veel oefeningen daarin gedaan om het zo goed mogelijk te krijgen. Oefeningen die me daarin erg hielpen.

R
Beste,

Is het mogelijk en ben je bereid een deel van deze oefeningen met mij / via het forum te delen?

Groet, Henk
Beste Henk,
Ik wil daar best voor gaan zitten.
Indien daar animo voor is.

Anders krijg je t per PM. Ok?
Henk
Lid
BerichtenCOLON 653
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:43

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Henk »

Heel graag!
180's for Show, HF's for Dough - Groet, Henk
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door cookie »

Tosti schreefCOLON
Henk schreefCOLON
Tosti schreefCOLON Ik kan natuurlijk niet kijken hoe het precies met jouw zit, maar het mentale vlak is zo ontzettend belangrijk en ik heb echt veel oefeningen daarin gedaan om het zo goed mogelijk te krijgen. Oefeningen die me daarin erg hielpen.

R
Beste,

Is het mogelijk en ben je bereid een deel van deze oefeningen met mij / via het forum te delen?

Groet, Henk
Beste Henk,
Ik wil daar best voor gaan zitten.
Indien daar animo voor is.

Anders krijg je t per PM. Ok?
Zelf ben ik oa met Speedy180 daar ook mee aan de slag.. Ik stel voor om dit in een los topic te spreken voor de negatieve gevallen..

De mensen die zeggen dat veel switchen niet helpt hebben gelijk. Je bent onzeker over je setup en dat is een reden waarom het niet lukt zoals je zelf wilt. Spelers die veel switchen zijn onzeker en zoeken het in alles wat maar even "niet perfect" is.

Het heeft ook echt een goede kant! Je weet namelijk door je ruime ervaring met verschillende setups wat wel en niet werkt of fijn is. Dat is een kennis waar je op moet vertrouwen en dat je als basis moet gebruiken voor vastigheid.
Spelers die nooit wisselen zijn vaak minder gedreven om hun spel te verbeteren. Ze maken zich niet druk, maar halen ook niet alles eruit.. Dit is voor hun veiliger..
Tosti
Lid
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2014, 18:06

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Tosti »

Aangezien het hier dus mag, ga ik een poging wagen.
Dit heeft voor mij goed gewerkt op de momenten dat t darten niet vanzelf ging en ik hoop dus dat jullie er iets aan hebben.
Het zou een lang stukje kunnen worden, maar geef het een kans!

Ik heb zelf een periode gesport en kwam daarmee onder grote druk te staan vanaf een redelijke vroege leeftijd. Ik keepte en als keeper ben je toch de laatste linie en elke fout resulteert in een goal tegen. Vooral in mijn sport, waar er meer schoten komen als bijvoorbeeld voetbal, is het dus belangrijk om snel weer door te gaan.

Wat ik altijd deed met keepen, en ook toen ik Superleague deed gooien, is voor elke single wedstrijd een moment voor mijzelf nemen en hierin eigenlijk al een wedstrijd te spelen. ik gooide in gedachten een hoge finish uit en ik gooide makkelijk 180. Echter wat ook belangrijk is in een denkperiode als wat ik zojuist omschrijf is dat je dus ook in gedachte in een fase komt dat het minder gaat. En je gaat in je gedachte dus al om met tegenvallers.

Ik begrijp dat dit enigzins zweverig klinkt, maar als je dit serieus doet en je daadwerkelijk er toe aanzet om datgene te voelen wat je ook voelt als je daadwerkelijk staat te gooien, of te keepen, dan ga je met meer zelfvertrouwen een wedstrijd tegemoet omdat je weet dat een tegenvaller niet zozeer als een verassing komt. Je zult merken dat als je dit stelselmatig doet een tegenvaller slechts iets is waar je dient mee om te gaan en dat het niet meer "ineens" komt maar dat het iets is wat je accepteert en je kijkt daarna enkel naar hoe je het gaat oplossen.

Het visualiseren van een te gooien wedstrijd en al de facetten die daarin van belang zijn heeft mij enorm geholpen.

Toen het gooien minder werd bij mij, in de normale competitie deed ik dit minder omdat het niveau daar simpelweg lager lag als bij een SL, ben ik ook in de normale competitie terug gevallen op deze techniek. Het gaf mij rust, omdat ik al de facetten van een wedstrijd vooraf al had doorgespeeld. En tuurlijk, soms lukt het dan alsnog niet maar het gaf mij iig de rust om door te gooien en door te knokken wat vaak resulteerde in toch een overwinning.

Wat is, naar mijn mening, belangrijk om te revue te laten passeren tijdens zo'n moment van rust:
-Trainingsarbeid: Op het moment dat je er uren insteekt en je ziet thuis progressie laat dit voorbij komen als je je concentratie vooraf zoekt. Je weet dat je het kan, je hebt de uren erin gestoken. Probeer terug te grijpen naar het gevoel wat je tijdens die trainingssessies hebt.

-Tegenslagen: In elke sport ken je tegenslagen. Dit is ook niet erg, je kan je onderscheiden in de manier waarop je er mee omgaat. Sommige mensen hebben het van nature, ik niet zo, dus ik moest me er op in gaan stellen zodat een tegenvaller niet als verassing kwam maar dat ik accepteerde dat het onderdeel was van de sport. Welke dan ook eigenlijk dus ook van darten. Ik wist dat het op een moment zou komen en dan en ik er klaar voor.

-Kies je moment: Toen ik geen pepernoot gooide en tegen darteritus aanzat kon ik vreemd genoeg altijd terug vallen op mijn dubbels. Misschien heb jij t met t scoren dat het nog meevalt. Probeer daar het positieve uit te halen. I.P.V. dat je denkt: o nee een dubbel. Kan je ook denken: Ik sta iig op een dubbel. Het zijn kleine verschillen.

Voor mij heeft deze oefening altijd enorm geholpen om mijn zelf vertrouwen een boost te geven. Ik kende mijzelf en mijn spel en daarmee stapte ik de goal in of op de oche. Doordat ik vooraf de tijd nam om mijzelf toe te laten in het meest positieve van mijn spel/sport was ik geconcentreerd en voelde ik me altijd zo dat ik kon winnen. Zelfs toen ik geen pepernoot gooide of toen ik niet lekker in mijn vel zat. Sporten moet uiteindelijk leuk blijven en dat is belangrijk.
Vervolgens is het volhouden, uiteindelijk heb ik mijn mojo weer terug gevonden.

M.b.t. materiaal. Bij mij is materiaal altijd iets speciaals geweest omdat ik geloof dat er altijd een betere pijl zou zijn. Een pijl die NOG beter bij mij past. Die zoektocht gaat altijd door en toen ik minder gooide zocht ik natuurlijk naar nog meer pijlen. Ik denk dat daar een gezonde balans in moet zijn. Ik ben nu niet meer op zoek naar het ultieme setje maar ik sluit ook niet uit dat het er wel ergens is :D. Vandaar dat ik toch maar weer een combo pijl aan het maken ben.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben! Laat me iig weten wat je er van vind!
BUTTON_POST_REPLY