Voorbereiding voor een toernooi of competitie

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Voorbereiding voor een toernooi of competitie

Bericht door Fred Raket »

Bespreek hier hoe jij je voorbereid op een komend toernooi of je
wekelijkse competitieavond
Laatst gewijzigd door 1 op Fred Raket, in totaal 21 keer gewijzigd.
Speedy180
Lid
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 01:17

Re: Voorbereiding voor een toernooi

Bericht door Speedy180 »

Mijn standaard-trainingen, bestaan voor 95% uit het spelen van 501-partijen...
Dit vind ik het leukste en in mijn ogen betekent plezier in iets hebben, dat je dus gemotiveerder bent om het langer vol te gaan houden.

Voor de kleine 'kroegtoernooitjes' pas ik mijn trainingen niet aan en zie dit soort toernooitjes ook vaker als een 'gewoon' gezellig avondje uit.

Voor de grotere 'Opens' pas ik mijn trainingen WEL aan. Dit, omdat ik van mening ben, dat het nivo op zulk soort toernooien vele malen hoger ligt en de weg naar de finale langer is.
Een week of 3 van te voren, speel ik, naast de gebruikelijke 501-spelletjes, zeer regelmatig wat specifiekere spelletjes...
Hierbij kun je denken aan: rondje dubbels, 121-en, 21-en...
In mijn ogen, heb ik met deze spelletjes, incusief dus de 501-games, alle aspecten, die je nodig bent, om je nivo op te krikken EN die van pas zullen komen, betrokken in je trainingen en bereid je je in mijn ogen dus het meest volledig voor, als je het aanpakt, zoals hierboven omschreven...

Ben erg benieuwd naar de trainingsmethodes van mijn mede forummers...
Aantal 180-ers: 15

2010: 5
2013: 2
2014: 4
2015: 3
2016: 1

Hoogste finish: 158
Gebruikers-avatar
cancellara27
Lid
BerichtenCOLON 512
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:01

Re: Voorbereiding voor een toernooi

Bericht door cancellara27 »

Ik heb eigenlijk pas 1 toernooi gespeeld, en dit was een koppeltoernooi.
Voor dit hebben we samen een avondje gegooid, 501 en goed overlegd welke dubbels we over willen hebben en dit soort dingen.
Verder zou ik wel veel oefenen op dubbels, aangezien hier natuurlijk de wedstrijden worden gewonnen. In juni speel ik weer op een toernooi, dus ik heb nog even om in topvorm te komen.
Unicorn Terry Jenkins 21g met deflecta nylon short shafts en poly standard flights
180'ers in 2015: 11
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Voorbereiding voor een toernooi

Bericht door Fred Raket »

Ik probeer zvm partijtjes te gooien en train alleen op triples, lage uitgooien met 2 pijlen en de dubbels die op dat moment de aandacht verdienen.
Gebruikers-avatar
Nadyse
Lid
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2015, 09:40

Re: Voorbereiding voor een toernooi

Bericht door Nadyse »

Voor een 501 toernooi doe ik alleen maar Tac Tics.
1 pijl op de tripple, is deze mis dan mag hij alleen maar in de dubbel om het getal te sluiten.
Gooide ik een trippel, dan telt hij als tripple.
Alleen maar om mn pijlen over het bord te gooien, die T20 weet ik wel waar die zit, en na een paar beurten in de wedstrijd zit dat wel goed.
Het gaat mij dus meer om het wegzetten in een partij, en daar helpt TT mij mee.
Hoppa
Gebruikers-avatar
Parappo
Lid
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2015, 11:36

Re: Voorbereiding voor een toernooi

Bericht door Parappo »

1: Gooien op de 20, 19, 18, 17, 16, 15 en Bull. De beurten optellen. Dus 100 op de 20 is een score van 5x. Minimaal 25 halen
2: Alle dubbels vanaf 1 eindigen op DB. Gegooid is het volgende nummer. Maximaal aantal beurten 15
3: van 500 punten terug naar 0 met alleen scores in de 20. Ieder ander nummer is opnieuw beginnen
4: Paar legs 501. Maximaal aantal pijlen 20

That's it folks, dagelijkse kost.
Unicorn Gary Anderson phase 4 23 gram, gripper 4 short Unicorn big wing 125m slotlock
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Voorbereiding voor een toernooi

Bericht door cookie »

Parappo schreefCOLON1: Gooien op de 20, 19, 18, 17, 16, 15 en Bull. De beurten optellen. Dus 100 op de 20 is een score van 5x. Minimaal 25 halen
2: Alle dubbels vanaf 1 eindigen op DB. Gegooid is het volgende nummer. Maximaal aantal beurten 15
3: van 500 punten terug naar 0 met alleen scores in de 20. Ieder ander nummer is opnieuw beginnen
4: Paar legs 501. Maximaal aantal pijlen 20

That's it folks, dagelijkse kost.
Mooie tips!

Ik ga nu vooral trainen om meerdere keren per dag "koud" een pot tactics of 501 te gooien. De intervals tijdens een toernooi heb ik meestal de meeste last van.

Meestal heb ik dat ik idd alle belangrijke dubbels en trippels minimaal 3 keer geraakt wil hebben.

In tegenstelling tot Speedy ben ik juist geen groot voorstander van trainen op 501. Mijn voorkeur gaat uit om veel spelletjes te doen waarbij ik meerdere onderdelen van darten train.. Groeperen, finishen, scoren, pijlen herstellen naar links/rechts/boven/onder, ritme etc.
Tussendoor gebruik ik dan de 501 om m'n niveau te testen
Gebruikers-avatar
The Runner
Lid
BerichtenCOLON 1285
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2015, 20:42

Re: Voorbereiding voor een toernooi

Bericht door The Runner »

Dubbels trainen in deze volgorde:

20, 10, 5
19
18, 9
17
16, 8, 4, 2, 1
15
14, 7
13
12, 6, 3
11
Bull.

Omdat dit vaak een logisch gevolg is van wanneer je de pijl aan de binnenkant gooit
22 gram Target Rising Sun
Extra Short Deflectagrip Shafts Wit
Target Vision Flames White
Kos
Lid
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 10:41

Re: Voorbereiding voor een toernooi

Bericht door Kos »

Eigenlijk zoals elke normale training. Echter 1 dag van te voren me shafts en flights vernieuwen en daarmee trainen.

501 partij best of 7 legs
Tactics om de triples op het bord te raken
dubbels trainen d16 x3, door naar d8 x3, door naar d4 x3. D20 x3, d10 x3. En d12 x3.

Daarna 121en of potje 501 best of 7 of tactic net waar ik zin in heb.




Tegenwoordig vind me vriendin darten ook leuk maar lukt het nog niet echt. Dus soms potje tegen haar darten. Zij gewoon 301 omlaag en zonder dubbel uit en ik beginnen met 501 dubbel in en dubbel uit. Best lastig af en toe om nog te winnen haha
Speedy180
Lid
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 01:17

Re: Voorbereiding voor een toernooi

Bericht door Speedy180 »

Ook het voorbereiden van je materiaal, valt natuurlijk onder toernooivoorbereiding, was ik even vergeten...
Naast mijn bovengenoemde voorbereiding, vervang ik, net als Kos, mijn flights... Zijn de huidige flights nog niet rijp voor de prullenbak, komen die in de la en gebruik ik die wanneer ik een flight stuk-gooi tijdens een training...

Shafts vervang ik bijna nooit. Alleen wanneer er een 'pootje' is afgebroken, of de 'inham' waar je de flight in steekt, echt te ruim wordt... Ik doe dus, met gemak een maand of 2 tot misschien wel 3 met een setje shafts...
Echter, ik gooi momenteel met Polyplain flights (75 micron), die ik destijds heb aangeschaft uit kostenbesparing (flights koop ik altijd per 100 sets, als bulkverpakking bij ABC-darts) en wat me toch 20 euro scheelde in vergelijking met 100 sets R4X... Ik ben bijna door mijn flights heen, dus ga nu wel weer voor de R4X (100 micron), en waarschijnlijk zijn de shafts die te ruim geworden zijn voor de Polyplain, nog wel 'strak' genoeg voor de R4X... Dat moet ik dan ff proberen en dan kunnen de 'afgekeurde' (dus niet kapotte) shafts nog een ronde mee...
Aantal 180-ers: 15

2010: 5
2013: 2
2014: 4
2015: 3
2016: 1

Hoogste finish: 158
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Voorbereiding voor een toernooi

Bericht door cookie »

The Runner schreefCOLONDubbels trainen in deze volgorde:

20, 10, 5
19
18, 9
17
16, 8, 4, 2, 1
15
14, 7
13
12, 6, 3
11
Bull.

Omdat dit vaak een logisch gevolg is van wanneer je de pijl aan de binnenkant gooit
Gooi je dan 3 pijlen op elke dubbel of 1 pijl op elke dubbel?
Gebruikers-avatar
The Runner
Lid
BerichtenCOLON 1285
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2015, 20:42

Re: Voorbereiding voor een toernooi

Bericht door The Runner »

cookie schreefCOLON
The Runner schreefCOLONDubbels trainen in deze volgorde:

20, 10, 5
19
18, 9
17
16, 8, 4, 2, 1
15
14, 7
13
12, 6, 3
11
Bull.

Omdat dit vaak een logisch gevolg is van wanneer je de pijl aan de binnenkant gooit
Gooi je dan 3 pijlen op elke dubbel of 1 pijl op elke dubbel?
net zolang tot je hem gooit en dan meteen door naar de volgende dubbel
22 gram Target Rising Sun
Extra Short Deflectagrip Shafts Wit
Target Vision Flames White
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Voorbereiding voor een toernooi

Bericht door cookie »

The Runner schreefCOLON
cookie schreefCOLON
The Runner schreefCOLONDubbels trainen in deze volgorde:

20, 10, 5
19
18, 9
17
16, 8, 4, 2, 1
15
14, 7
13
12, 6, 3
11
Bull.

Omdat dit vaak een logisch gevolg is van wanneer je de pijl aan de binnenkant gooit
Gooi je dan 3 pijlen op elke dubbel of 1 pijl op elke dubbel?
net zolang tot je hem gooit en dan meteen door naar de volgende dubbel
Deze ga ik lekker van je overnemen :)
Gebruikers-avatar
The Runner
Lid
BerichtenCOLON 1285
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2015, 20:42

Re: Voorbereiding voor een toernooi

Bericht door The Runner »

cookie schreefCOLON
The Runner schreefCOLON
cookie schreefCOLON
The Runner schreefCOLONDubbels trainen in deze volgorde:

20, 10, 5
19
18, 9
17
16, 8, 4, 2, 1
15
14, 7
13
12, 6, 3
11
Bull.

Omdat dit vaak een logisch gevolg is van wanneer je de pijl aan de binnenkant gooit
Gooi je dan 3 pijlen op elke dubbel of 1 pijl op elke dubbel?
net zolang tot je hem gooit en dan meteen door naar de volgende dubbel
Deze ga ik lekker van je overnemen :)
prima! Ik hoop dat je er wat aan hebt!
22 gram Target Rising Sun
Extra Short Deflectagrip Shafts Wit
Target Vision Flames White
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Voorbereiding voor een toernooi

Bericht door cookie »

Toch even benieuwd... Wat vinden jullie het lastigst aan toernooien? Goed warm gooien, niet geïmponeerd raken(en waardoor dan?), je eigen ding doen, je niveau halen, omdat..?
Kos
Lid
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 10:41

Re: Voorbereiding voor een toernooi

Bericht door Kos »

Ingooien dat lukt wel voordat het toernooi start. Maar als de poule fase bezig is en je moet na een wedstrijd gooien en er is geen ingooibord. Vaak kan je wel 3 of 4 beurten even gooien maar dan ben ik nog niet goed ingegooid en begin ik dus koud aan de match. Maar daar heeft de tegenstander ook last van
Gebruikers-avatar
The Runner
Lid
BerichtenCOLON 1285
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2015, 20:42

Re: Voorbereiding voor een toernooi

Bericht door The Runner »

Het lastigst is het wachten tijdens de knock out ronde. Laatst had ik een bye en zat ik onderin het schema, terwijl ik als eerste in de poule klaar was. Heb ruim 2,5 uur gewacht...
22 gram Target Rising Sun
Extra Short Deflectagrip Shafts Wit
Target Vision Flames White
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Voorbereiding voor een toernooi

Bericht door cookie »

Ja beiden zijn herkenbaar en hatelijk!

Zelf heb ik ook nog wel dat ik tijdens ingooien voor het toernooi flink veel beurten gooi en dan later door een tijd stil te staan echt stijf kan zijn. Soms is dit zwaarder dan koud gooien zonder überhaupt ingegooid te hebben.
Kos
Lid
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 10:41

Re: Voorbereiding voor een toernooi

Bericht door Kos »

Daarom zit ik ook de bar met flesje bier om toch die arm in beweging te houden :D
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Voorbereiding voor een toernooi

Bericht door cookie »

Kos schreefCOLONDaarom zit ik ook de bar met flesje bier om toch die arm in beweging te houden :D
Haha en dan nog! Smeer al extra vaak de mosterd over m'n broodje kroket :lol:
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Voorbereiding voor een toernooi

Bericht door cookie »

Toch mensen.. Ik heb even de vraag over het gooien op toernooien gesteld aan meerdere darters op een toernooi. En ook hoe ze zich voorbereiden.

Veel spelers gaven aan dat ze 1. stijfheid, 2. koud gooien en 3. 'niet klaar zijn voor de wedstrijd' als grootste probleem ervaren. Nog erger dan zenuwen en te weinig zelfvertrouwen.

Zelf heb ik toch een bevestiging gekregen op een vermoeden die ik had..

Waarom trainen veel darters lange sessies gericht op het verbeteren van hun niveau van dubbels en trippels en niet op snel warm zijn of juist koud gooien?

Het is een onderdeel waar op te trainen is en waar je ook echt een voorsprong mee kan pakken op je tegenstander.
Laatst gewijzigd door 1 op cookie, in totaal 2 keer gewijzigd.
Henk
Lid
BerichtenCOLON 653
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:43

Bericht door Henk »

Dat deed ik ook inderdaad. Gooien terwijl ik met bijvoorbeeld het huishouden bezig ben. Verspreid over de dag een aantal pijlen.

Juist om er altijd klaar voor te zijn.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re:

Bericht door cookie »

Henk schreefCOLONDat deed ik ook inderdaad. Gooien terwijl ik met bijvoorbeeld het huishouden bezig ben. Verspreid over de dag een aantal pijlen.

Juist om er altijd klaar voor te zijn.
Mentaal en fysiek :)

Ik ben benieuwd of deze aanpak me komend weekend gaat helpen..

Het ziet er wel veelbelovend uit door deze switch. Inmiddels sta ik koud niet boven de 24 pijlen te gooien. Zeker de eerste leg is het minder aftasten.. Dus minder op zoek naar bevestiging dat ik m'n niveau ga halen dat genoeg is om te winnen.
Kos
Lid
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 10:41

Re: Voorbereiding voor een toernooi

Bericht door Kos »

Zometeen rankingtoernooi maar wat heb ik een spierpijn van de wedstrijd van gisteren. Dus qua voorbereiding niet ideaal. Ach bier zorgt er wel voor dat de spieren gaan ontspannen :mrgreen:
Gebruikers-avatar
dunaart
Lid
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2015, 21:18

voorbereiding competitie

Bericht door dunaart »

Voor velen onder ons start binnenkort de competitie weer. Nu ben ik benieuwd hoe jullie voorbereiding eruit ziet. ( als je die dan al doet ).

Ikzelf heb in de zomer gewoon door gedart in een zomercompetitie en heb meegedaan aan rankings om een beetje in ritme te blijven.
Setup: RVB 95 + L-style shafts carbon + L- playerflights "Berry van Peer"


"The greatest education in the world is watching the masters at work"

Michael Jackson
BUTTON_POST_REPLY