Kwaliteit Dartborden - Welk bord zal ik kopen ?

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
BUTTON_POST_REPLY
arjen438
Lid
BerichtenCOLON 70
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2014, 23:14

Re: Dartbord droogt heel snel uit

Bericht door arjen438 »

dit probleem heb ik ook gehad.
nu een bulls advantage III bord gekocht wil nooit een ander weer.
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Kwaliteit dartborden

Bericht door Fred Raket »

Robskuh schreefCOLONHoi mede forum leden.

Ik zit met een probleem met dartborden die heel snel uitdrogen bij mij thuis.
Ik heb op het moment al veel verschillende dartborden gehad en bij allemaal hetzelfde probleem.
Wanneer het bord er 2-4 weken hangt is het al helemaal uitgedroogd en versleten.

Weet iemand misschien een oplossing voor dit probleem?
Zat er zelf aan te denken om een zak over het bord te hangen wanneer ik het niet gebruik.

Alvast bedankt
Gooi je met grippunten ?

Om dit zvm uit te sluiten, kun je het volgende doen.
- gebruik geen grip punten
- draai je bord regelmatig
- onderhoud je dartpunten
mocht je ongewone slijtage opmerken, neem direct contact met de winkel waar gekocht of contact de fabrikant.
Gebruikers-avatar
The Runner
Lid
BerichtenCOLON 1285
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2015, 20:42

Re: Kwaliteit dartborden

Bericht door The Runner »

Het lijkt er op dat ze vochtig zijn geworden op de plek waar ze nu hangen
22 gram Target Rising Sun
Extra Short Deflectagrip Shafts Wit
Target Vision Flames White
Gebruikers-avatar
lente264
Lid
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 13 Apr 2015, 09:14

Re: Kwaliteit dartborden

Bericht door lente264 »

Het lijkt mij inderdaad meer een 'omgevings-probleem' , dan een probleem van het dartbord.

Het kan natuurlijk altijd, maar heb dit zelf nog nooit meegemaakt.
Gebruikers-avatar
Tim
Lid
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 02:15

Re: Kwaliteit dartborden

Bericht door Tim »

Dat is voor een 2-3 maanden oud bord idd extreem versleten! Zeker gezien het geen 'budget' bord is. Ik weet niet of het een vochtigheidsprobleem is.

Om uit te sluiten of het hiermee te maken heeft kun je de relatieve vochtigheid meten met een Hygrometer. Waar hangt het bord? Niet in de garage oid?

In een normaal goed geventileerd huis zou het vochtigheidspercentage rond de 65% gemiddeld moeten liggen. Afhankelijk van het weer. Met warm klam weer kan het stijgen tot wel 80%, bij koud droog weer dalen richting de 40%. Mocht het continue ver van die 65% afwijken moet je er echt wat aan doen. Het kan ook gezondheidsschade aanrichten, schade aan meubels, vloeren of elektronica.

Aangezien je dit dus al met meerdere borden hebt gehad zullen het ook geen toevallige 'maandagochtend-producten' zijn geweest. Maar zoals Fred al vroeg, gebruik je grippunten? Hoe haal je je pijlen uit het bord? Gooi je met zware pijlen? Want het ijzer is ook wel heel erg krom... :roll:
Unicorn Barneveld W.C. Golden 23 gr. 8-)
(Op dit moment althans... :D )
Robskuh
Lid
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2015, 22:08

Re: Kwaliteit dartborden

Bericht door Robskuh »

Ik maak geen gebruik van grip punten.
De pijlen die ik gebruik zijn whitlocks 24 gram.
Het dartbord hangt gewoon in de huiskamer dus geen bijzondere omgeving.
Het bord wordt regelmatig rondgedraaid.
De dartpijl punten worden regelmatig afgebraamd als er te groten bramen opzitten.

Zou het iets te maken kunnen met vloerverwarming waardoor het heel droog is?
Het bord lijkt altijd een soort van heel snel uit te drogen waardoor na een maand het bord zo hard wordt dat de pijlen er niet meer in blijven zitten
DeDeen
Lid
BerichtenCOLON 1000
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 11:17

Re: Kwaliteit dartborden

Bericht door DeDeen »

Robskuh schreefCOLONIk maak geen gebruik van grip punten.
De pijlen die ik gebruik zijn whitlocks 24 gram.
Het dartbord hangt gewoon in de huiskamer dus geen bijzondere omgeving.
Het bord wordt regelmatig rondgedraaid.
De dartpijl punten worden regelmatig afgebraamd als er te groten bramen opzitten.

Zou het iets te maken kunnen met vloerverwarming waardoor het heel droog is?
Het bord lijkt altijd een soort van heel snel uit te drogen waardoor na een maand het bord zo hard wordt dat de pijlen er niet meer in blijven zitten
Gooi je 20 uur per dag?
Gebruikers-avatar
Tim
Lid
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 02:15

Re: Kwaliteit dartborden

Bericht door Tim »

Heel erg vreemd allemaal dan..!

Je hebt je bord en punten dus goed onderhouden, je gooit met een gemiddeld grewicht en het bord hangt in een normale omgeving. Aangezien je vloerverwarming hebt zal het ook wel een (modern) prima geventileerd huis zijn. Dus ik twijfel aan een vochtprobleem...

Ik ben niet bekend met Target borden maar volgens mij zitten die een beetje in het middensegment wbt kwaliteit. Welke borden heb je/zijn er nog meer zo versleten? Je zou dan idd gaan denken dat je 24 uur per dag aan het gooien bent.... :D

En wat voor een bord hangt er nu? Heb je daar ook weer dezelfde slijtage? Met bijvoorbeeld een Bulls Advantage of een Winmau Blade 4 zou dit echt niet mogen gebeuren in zo'n korte periode met goed onderhoud. Uitdroging zou in deze warmere maanden ook niet mogen. Of heb je misschien Airconditioning in huis?!

Ik kan iig geen logische oorzaak of oplossing bedenken voor je probleem. Zeker niet nadat een boel oorzaken al uitgesloten zijn... :roll:
Unicorn Barneveld W.C. Golden 23 gr. 8-)
(Op dit moment althans... :D )
Gebruikers-avatar
Tim
Lid
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 02:15

Re: Kwaliteit dartborden

Bericht door Tim »

Het leek me wel leuk om een fotootje te plaatsen van mn 9 maanden oude Shot! Bandit Plus bord...:

Afbeelding

Ik ben er nog steeds erg tevreden over. In die 9 maanden is er gemiddeld ongeveer een uur per dag op gegooid en het bord ziet er nog prima uit. Het bord is geregeld gedraaid en ik gebruik geen grippunten. De eerste 4 maanden hing ie in de huiskamer, de laatste 5 maanden op zolder in een ruim 100 jaar oud huis waar het niet al te best geïsoleerd is.

De enige noemenswaardige slijtage is de her en der ontbrekende witte verf op het ijzer. Dit zal ik binnenkort eens bijlakken zodat het geheel weer wat nieuwer oogt.

Ik heb geregeld gelezen dat de kwaliteit van deze borden tegen valt maar daar ben ik het niet mee eens. Je kunt ze goed vergelijken met bijvoorbeeld een Bulls Advantage dartbord... ;)
Unicorn Barneveld W.C. Golden 23 gr. 8-)
(Op dit moment althans... :D )
eikie
Lid
BerichtenCOLON 490
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2014, 22:05

Re: Kwaliteit dartborden

Bericht door eikie »

Iemand nog een goed advies voor een goed en goedkoop dartbord :?: ;)

Ik zat aan een Nodor Supamatch 2 te denken
Gebruikers-avatar
Tim
Lid
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 02:15

Re: Kwaliteit dartborden

Bericht door Tim »

eikie schreefCOLONIemand nog een goed advies voor een goed en goedkoop dartbord :?: ;)

Ik zat aan een Nodor Supamatch 2 te denken
Dat is inderdaad een prima bord. De 'gewone' Winmau Blade 4 is vergelijkbaar/hetzelfde en inmiddels ook redelijk goedkoop te krijgen.
Unicorn Barneveld W.C. Golden 23 gr. 8-)
(Op dit moment althans... :D )
SketchUp
Lid
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2014, 22:40

Re: Kwaliteit dartborden

Bericht door SketchUp »

Na een tijdje mijn dartbord niet te hebben gebruikt (een aantal maanden) merk ik dat het sisal behoorlijk opgedroogd is. De pijlen vallen vaak uit het bord (al zijn het dan ook niet de scherpste punten meer) en het sisal voelt veel anders dan bij andere borden. Is er iets te doen om de kwaliteit van het dartbord weer te verbeteren of is het beter om gewoon een nieuw bord aan te schaffen? Ik heb een Bull's Advantage III op dit moment
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Kwaliteit dartborden

Bericht door Fred Raket »

SketchUp schreefCOLONNa een tijdje mijn dartbord niet te hebben gebruikt (een aantal maanden) merk ik dat het sisal behoorlijk opgedroogd is. De pijlen vallen vaak uit het bord (al zijn het dan ook niet de scherpste punten meer) en het sisal voelt veel anders dan bij andere borden. Is er iets te doen om de kwaliteit van het dartbord weer te verbeteren of is het beter om gewoon een nieuw bord aan te schaffen? Ik heb een Bull's Advantage III op dit moment
Lekker blijven gooien, af en toe je bord draaien en je punten opschuren ;)
SketchUp
Lid
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2014, 22:40

Re: Kwaliteit dartborden

Bericht door SketchUp »

Fred Raket schreefCOLON
SketchUp schreefCOLONNa een tijdje mijn dartbord niet te hebben gebruikt (een aantal maanden) merk ik dat het sisal behoorlijk opgedroogd is. De pijlen vallen vaak uit het bord (al zijn het dan ook niet de scherpste punten meer) en het sisal voelt veel anders dan bij andere borden. Is er iets te doen om de kwaliteit van het dartbord weer te verbeteren of is het beter om gewoon een nieuw bord aan te schaffen? Ik heb een Bull's Advantage III op dit moment
Lekker blijven gooien, af en toe je bord draaien en je punten opschuren ;)
Bedankt voor het advies. De kwaliteit van de 20, 19 en 18 is dan ook een stuk slechter dan bv de 13 en de 11. Pijlen was ik sowieso van plan nieuwe te kopen dus dat komt wel goed :P
Robskuh
Lid
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2015, 22:08

Re: Op welk dartbord gooi jij ?

Bericht door Robskuh »

Wat is ongeveer de levensduur van een dart bord?
Ik gooi ongeveer een 45min tot een uur per dag.

Heb 2-3 maanden geleden een Winmau blade 4 gehaald.
Dit bord is nu al helemaal versleten. Het bord is helemaal uitgedroogd en hard geworden.

Pijlen blijven niet meer zitten en butsen gewoon terug van het bord terwijl ik niet op de draad gooi.
Pijlen zitten dan ook heel losjes in de triple en in het bord en ik gooi ook nog eens vrij hard.

Zijn er misschien trucjes om het bord weer zacht te krijgen?
Alvast bedankt
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Kwaliteit dartborden

Bericht door Fred Raket »

Robskuh schreefCOLONWat is ongeveer de levensduur van een dart bord?
Ik gooi ongeveer een 45min tot een uur per dag.

Heb 2-3 maanden geleden een Winmau blade 4 gehaald.
Dit bord is nu al helemaal versleten. Het bord is helemaal uitgedroogd en hard geworden.

Pijlen blijven niet meer zitten en butsen gewoon terug van het bord terwijl ik niet op de draad gooi.
Pijlen zitten dan ook heel losjes in de triple en in het bord en ik gooi ook nog eens vrij hard.

Alvast bedankt
Veel heeft te maken met je punten van je pijlen. Grip punten beschadigen veel je bord en onderhoud van je punten. En je bord af en toe draaien voor gelijkmatige slijtage
Gebruikers-avatar
Tim
Lid
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 02:15

Re: Op welk dartbord gooi jij ?

Bericht door Tim »

Robskuh schreefCOLONWat is ongeveer de levensduur van een dart bord?
Ik gooi ongeveer een 45min tot een uur per dag.

Heb 2-3 maanden geleden een Winmau blade 4 gehaald.
Dit bord is nu al helemaal versleten. Het bord is helemaal uitgedroogd en hard geworden.

Pijlen blijven niet meer zitten en butsen gewoon terug van het bord terwijl ik niet op de draad gooi.
Pijlen zitten dan ook heel losjes in de triple en in het bord en ik gooi ook nog eens vrij hard.

Zijn er misschien trucjes om het bord weer zacht te krijgen?
Alvast bedankt
Bij goed onderhoud van je punten en het geregeld draaien, moet het bord toch wel enkele jaren meegaan hoor.

Gebruik je grippunten in je darts? Hangt het bord gewoon in huis? Kun je een foto plaatsen van je dartbord?
Unicorn Barneveld W.C. Golden 23 gr. 8-)
(Op dit moment althans... :D )
Robskuh
Lid
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2015, 22:08

Re: Kwaliteit dartborden

Bericht door Robskuh »

Fred Raket schreefCOLON
Robskuh schreefCOLONWat is ongeveer de levensduur van een dart bord?
Ik gooi ongeveer een 45min tot een uur per dag.

Heb 2-3 maanden geleden een Winmau blade 4 gehaald.
Dit bord is nu al helemaal versleten. Het bord is helemaal uitgedroogd en hard geworden.

Pijlen blijven niet meer zitten en butsen gewoon terug van het bord terwijl ik niet op de draad gooi.
Pijlen zitten dan ook heel losjes in de triple en in het bord en ik gooi ook nog eens vrij hard.

Alvast bedankt
Veel heeft te maken met je punten van je pijlen. Grip punten beschadigen veel je bord en onderhoud van je punten. En je bord af en toe draaien voor gelijkmatige slijtage
Braam me punten regelmatig af met een slijpsteentje of schuurpapiertje. Bord draai ik ongeveer 1 a 2 x per week.

Heb toch het gevoel dat het met een omgevingsprobleem te maken heb. Terwijl het bord gewoon in de huiskamer hangt.
Heb verschillende borden geprobeerd altijd het zelfde probleem na 2-3 maanden is het bord gewoon helemaal op en krijg je er geen pijl meer ingegooid.
Dartbord:
Afbeelding
Pijlen:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Tim
Lid
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 02:15

Re: Kwaliteit dartborden

Bericht door Tim »

@Robskuh:

Het verhaal kwam me al bekend voor en zag dat je dit probleem een halfjaar geleden ook al aangaf hieronder in dit topic.

Ik weet niet of het een vochtprobleem is. Op de foto van je pijlen lijkt het wel of de punten nogal bot en ongelijk zijn afgeschuurd/gesleten. Maar misschien zie ik het niet goed.

Botte punten kunnen het bord en de spider wel beschadigen en uiteindelijk voor bouncers op het ijzer zorgen. Maar het droogt je bord natuurlijk niet uit... :roll:
Unicorn Barneveld W.C. Golden 23 gr. 8-)
(Op dit moment althans... :D )
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Kwaliteit dartborden

Bericht door Fred Raket »

Laat ten 1e eens nieuwe punten zetten en overdrijf het afbramen/slijpen niet. wat ik zo kan zien lijken van 2 punten de punt top afgebroken. in elk geval slopen ze je bord nu. zie op de originele foto dat je spider/draad gewoon beschadigd word door de punten en je drukt nu sisal naar binnen, de punt glijd nagenoeg niet tussen de sisal nu
Gebruikers-avatar
Tim
Lid
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 02:15

Re: Kwaliteit dartborden

Bericht door Tim »

Ik heb even naar de punten van twee setjes pijlen van mij gekeken. Maar dat ziet er behoorlijk anders uit dan jouw punten.

Links Unicorn punten en rechts Red Dragon/Winmau/Nodor punten:

Afbeelding

Mijn advies; nieuwe punten laten zetten om meer schade aan je bord te voorkomen.
Unicorn Barneveld W.C. Golden 23 gr. 8-)
(Op dit moment althans... :D )
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Kwaliteit dartborden

Bericht door Fred Raket »

Fred Raket schreefCOLONLaat ten 1e eens nieuwe punten zetten en overdrijf het afbramen/slijpen niet. wat ik zo kan zien lijken van 2 punten de punt top afgebroken. in elk geval slopen ze je bord nu. zie op de originele foto dat je spider/draad gewoon beschadigd word door de punten en je drukt nu sisal naar binnen, de punt glijd nagenoeg niet tussen de sisal nu
van de 3e punt is de top ook krom trouwens
Gebruikers-avatar
Tim
Lid
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 02:15

Re: Kwaliteit dartborden

Bericht door Tim »

Fred was me voor! Ik ben het geheel met hem eens... ;)
Unicorn Barneveld W.C. Golden 23 gr. 8-)
(Op dit moment althans... :D )
Robskuh
Lid
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2015, 22:08

Re: Kwaliteit dartborden

Bericht door Robskuh »

Heeft dit zoveel invloed dat het dartbord zo snel bij mij slijt?

Heb in de competitie eigenlijk nooit last van bouncers of dat mij pijlen er uit vallen. Zorg meestal dat de grote bramen er af zijn.
Punten zijn volgens mij ook weer snel gesleten doordat de pijlen er constant uitvallen uit dit bord :lol:

Volgens mij waren mijn punt toppen ook al vrij snel er af. Dit heeft mede te maken omdat ik redelijk hard gooi denk ik. Wanneer ik dan op het ijzer gooi dat mijn punten dan al vrij snel beschadigen.
Hoe lang doe je ongeveer met punten dan?

Bedankt voor jullie reacties
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Kwaliteit dartborden

Bericht door Fred Raket »

Robskuh schreefCOLONHeeft dit zoveel invloed dat het dartbord zo snel bij mij slijt?

Heb in de competitie eigenlijk nooit last van bouncers of dat mij pijlen er uit vallen. Zorg meestal dat de grote bramen er af zijn.
Punten zijn volgens mij ook weer snel gesleten doordat de pijlen er constant uitvallen uit dit bord :lol:

Volgens mij waren mijn punt toppen ook al vrij snel er af. Dit heeft mede te maken omdat ik redelijk hard gooi denk ik. Wanneer ik dan op het ijzer gooi dat mijn punten dan al vrij snel beschadigen.
Hoe lang doe je ongeveer met punten dan?

Bedankt voor jullie reacties
Ik heb Taylor phase5 waar de punten al jaar of 7 inzitten vanaf nieuw ;)
BUTTON_POST_REPLY