Puntentelling bij toernooien

Overige topics die met darts te maken hebben
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Penguin
Lid
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2014, 23:46

Puntentelling bij toernooien

Bericht door Penguin »

Beste forummers,

Samen met twee anderen organiseer ik een dartstoernooi, bestaande uit een aantal reguliere speelavonden en een finaleavond.
Elke avond spelen we in poules (meestal poules van 5), waarna ca. de helft doorgaat naar de winnaarsronde en de andere helft naar de verliezersronde.
Daarin worden twee sheets uitgespeeld op basis van knock-out (stel 32 deelnemers, dan twee sheets van 16).
De puntenverdeling is als volgt:
- nr. 5 in de poule krijgt 0 punten, nr. 4 krijgt 1 punt, nr. 3 krijgt 2 punten, nr. 2 krijgt 3 punten en de nr. 1 krijgt 4 punten
- in de winnaarsronde krijgt elke speler 3 punten per gewonnen wedstrijd
- in de verliezersronde krijgt elke speler 1 punt per gewonnen wedstrijd

Nu mijn probleem:
Meestal hebben we niet een ideaal aantal deelnemers van 32, maar bijvoorbeeld 29 of 35.
We krijgen dan sowieso een winnaars- of verliezersronde met meer of minder dan 16 spelers.
Zijn het er minder, dan hebben we één of enkele vrijloting(en)/bye(s). Een vrijgelote speler krijgt pas de punten van zijn vrijgelote partij wanneer hij zijn volgende partij wint. Wint hij, in de winnaarsronde, zijn volgende partij na zijn vrijloting, dan krijgt hij dus 6 punten t/m die partij. Verliest hij die, dan heeft hij in de winnaarsronde 0 punten verdiend.
Maar nu de situatie dat het meer dan 16 spelers zijn. Om dan op 16 uit te komen moeten er voorrondes gespeeld worden (althans, wij doen dat zo). Maar hoeveel punten ken je dan toe aan de winnaar van die voorronde? Geef je daar überhaupt punten voor, dan is dat oneerlijk omdat hij dan altijd meer punten krijgt dan iemand die geen voorronde hoeft te spelen. Geef je er geen punten voor, dan is dat oneerlijk omdat de voorrondespeler een extra partij heeft moeten gooien maar daar geen punten voor krijgt.

Tegen dit probleem lopen wij telkens aan. Wij hebben onze hersenen hierop gepijnigd, maar kunnen geen oplossing bedenken.
Heeft iemand hier ervaring mee vanuit het zelf organiseren of deelnemen aan toernooien?
Bij voorbaat heel erg bedankt voor jullie reacties en voor het meedenken.

Groeten,
Penguin (philthepower op darts.nu)
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Puntentelling bij toernooien

Bericht door cookie »

Mooie kwestie! Mijn voorkeur zou uitgaan om altijd met 16 man de winnaarsronde in te gaan. Bij 24 deelnemers, maar ook bij 38.
Waarbij alle verliezers in de eerste ronde van de winnaarsronde sowieso 1 punt krijgen voor de winnaarsronde. De winnaars gewoon 3 voor hun winst.

Grootste uitdaging is dat je een puntensysteem hebt dat elke week redelijk gelijk is. Zijn de 5 punten in de poule belangrijker, of de 3 punten per winst in winnaarsronde.

Vaak is in een ranking alleen de top16 belangrijk qua punten. Daaronder zijn ze toch minder gemotiveerd..

Dus gewoon altijd top 16 de winnaars ronde in, bestaande uit nrs 1,2 en aangevuld met beste nrs 3. Bij meerdere nrs 3 laat je ze tegelijk 1 leg gooien, waarbij minst aantal pijlen doorgaat (dus niet eerste uit!).

Je beloont op deze manier altijd de winnaars en dat is de basismentaliteit van een avondje darten. Zeker met avonden tussen 32 en 40 man is het zwaarder om winnaarsronde in te komen. Het voordeel is dat je in de verliezersronde maar 1 extra ronde hebt, wat maar 1 punt op de ranking kan opleveren. Je hoeft zo ook nooit moeilijk te doen met 6 en 2 punten en gaten in het schema.
De winnaar van verliezersronde heeft bij winst met 16 spelers 4 punten voor de ranking en bij meer dan 16 spelers in de verliezersronde maar 5. Hierdoor haalt hij nooit meer punten dan de halve finalisten in de winnaarsronde.

Ben benieuwd wat je hiervan vindt.. jouw systeem ben ik geen fan van omdat het bij avonden tot 32 deelnemers teveel gaten open laat in het schema.
Jacco
Lid
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2016, 17:08

Re: Puntentelling bij toernooien

Bericht door Jacco »

Ik heb hier weinig ervaring mee, maar het voorstel om maximaal 16 spelers in de winnaarsronde te laten spelen lijkt me een goede oplossing en de rest in de verliezersronde te plaatsen. Wellicht kan je ook besluiten maximaal 32 spelers mee te laten doen, maar dat brengt natuurlijk ook weer nadelen met zich mee.
Dartfreak(z.nl)
Schiavoni
Lid
BerichtenCOLON 655
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 14:29

Re: Puntentelling bij toernooien

Bericht door Schiavoni »

Ik heb wel ervaring met het organiseren van toernooien. Onze puntentelling is als volgt:

- 5 punten voor deelname
- 2 punten per gewonnen wedstrijd in de knock-out
- De verliezer in de eerste ronde van de winnaarsronde krijgt 1 punt meer dan de winnaar van de verliezersronde

Dus voorbeeld:
- Winnaar verliezersronde wint 4x = 8 punten.

- Zit je in de winnaarsronde, dan heb je minimaal al 8+1 = 9 punten
- Vervolgens gaat de telling van 2 punten per gewonnen wedstrijd weer gewoon op dezelfde manier verder
- Voor vrijlotingen geven we gewoon die 2 punten. Dan heb je een wedstrijdje geluk
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Puntentelling bij toernooien

Bericht door cookie »

Schiavoni schreefCOLONIk heb wel ervaring met het organiseren van toernooien. Onze puntentelling is als volgt:

- 5 punten voor deelname
- 2 punten per gewonnen wedstrijd in de knock-out
- De verliezer in de eerste ronde van de winnaarsronde krijgt 1 punt meer dan de winnaar van de verliezersronde

Dus voorbeeld:
- Winnaar verliezersronde wint 4x = 8 punten.

- Zit je in de winnaarsronde, dan heb je minimaal al 8+1 = 9 punten
- Vervolgens gaat de telling van 2 punten per gewonnen wedstrijd weer gewoon op dezelfde manier verder
- Voor vrijlotingen geven we gewoon die 2 punten. Dan heb je een wedstrijdje geluk
Mooi, die ga ik overnemen voor de eerstvolgende ranking. Ik zat met een soortgelijke telling als Penguin. Hierdoor een mooie bonus voor mensen die komen opdagen, vergeleken met mensen die niet kwamen opdagen. Dat is toch de grootste uitdaging met rankings.. Heb je die spelers die 3x komen en daarna 9x voor gezien houden om de finale weer op te dagen en geld te vangen.
Schiavoni
Lid
BerichtenCOLON 655
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 14:29

Re: Puntentelling bij toernooien

Bericht door Schiavoni »

cookie schreefCOLON
Schiavoni schreefCOLONIk heb wel ervaring met het organiseren van toernooien. Onze puntentelling is als volgt:

- 5 punten voor deelname
- 2 punten per gewonnen wedstrijd in de knock-out
- De verliezer in de eerste ronde van de winnaarsronde krijgt 1 punt meer dan de winnaar van de verliezersronde

Dus voorbeeld:
- Winnaar verliezersronde wint 4x = 8 punten.

- Zit je in de winnaarsronde, dan heb je minimaal al 8+1 = 9 punten
- Vervolgens gaat de telling van 2 punten per gewonnen wedstrijd weer gewoon op dezelfde manier verder
- Voor vrijlotingen geven we gewoon die 2 punten. Dan heb je een wedstrijdje geluk
Mooi, die ga ik overnemen voor de eerstvolgende ranking. Ik zat met een soortgelijke telling als Penguin. Hierdoor een mooie bonus voor mensen die komen opdagen, vergeleken met mensen die niet kwamen opdagen. Dat is toch de grootste uitdaging met rankings.. Heb je die spelers die 3x komen en daarna 9x voor gezien houden om de finale weer op te dagen en geld te vangen.
Inderdaad. Wij werken ook met een bonus. Ben je alle rankingstoernooien geweest, dan ontvang je 20 bonuspunten. Daarnaast moet je minimaal een aantal toernooien hebben meegedaan, om met de finaledag mee te mogen doen.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Puntentelling bij toernooien

Bericht door cookie »

Haha dat je mijn vorige bericht begreep. Het leest als een bericht van een bootvluchteling.

Goed geregeld hoor :)
Henk
Lid
BerichtenCOLON 653
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:43

Re: Puntentelling bij toernooien

Bericht door Henk »

Wij hanteren de volgende regel bij een ranking toernooi:

Poules van 4/5:
* Spelformaat: 501 - alle 3 legs spelen.
* In een poule van 5 - 0,75 punten / gewonnen leg. In een poule van 4 - 1 punt.
* Eerste 2 door naar de winnaarsronde, overige naar de herkansingsronde.
* Beste 4 in beide ronden krijgen extra punten: 4/3/2/1 respectievelijk 2/1,5/1/0,5
180's for Show, HF's for Dough - Groet, Henk
Gebruikers-avatar
Penguin
Lid
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2014, 23:46

Re: Puntentelling bij toernooien

Bericht door Penguin »

Enorm bedankt voor jullie reacties!
Ik ga dit voorleggen aan mijn mede-organisatoren.
BUTTON_POST_REPLY