Beginnen met darten

Overige topics die met darts te maken hebben
BUTTON_POST_REPLY
DannyVDL
Lid
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2017, 19:51

Beginnen met darten.

Bericht door DannyVDL »

Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik het darten weer oppakken.
Aangezien ik vroeger nooit toernooien en/of competitie heb gegooid, heb ik hier een aantal vragen over omdat ik dat nu wel van plan ben nadat ik wat ingekomen ben.
Nu zijn mijn vragen:
*Welke bond moet ik me voor inschrijven.
*Wat zijn de regelementen m.b.t. schoeisel.
*Wat voor een gemiddelde raden jullie aan om met toernooien/competitie te beginnen.
*Hebben jullie nog tips met betrekking tot het vinden van toernooien en of competities.

Met vriendelijke groet,

Danny
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Beginnen met darten

Bericht door Fred Raket »

Kijken in je regio waar je woont bij een cafe en vraag daar om lid te worden. als je daar schik hebt kun je je bij de bond inschrijven. er zijn regionaal verschillende bonden/verenigingen die 9 van de 10 keer gerelateerd zijn aan de NDB
Jacco
Lid
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2016, 17:08

Re: Beginnen met darten

Bericht door Jacco »

Ik zou beginnen met competitie in je regio. Hier is een overzicht van bij de NDB aangesloten bonden om het zoeken wat gemakkelijker te maken, hoewel er ook enkele bonden zijn die niet bij de NDB aangesloten zijn maar waarbij je wel gewoon competitie kan gooien: http://www.ndbdarts.nl/over-ndb/lidorganisaties" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;.

Wat betreft het zoeken van een team kan je inderdaad het best informeren bij een café of gebruik maken van social media/daar posten dat je een team zoekt. Toernooien kan heel erg per toernooi verschillen; zo zijn er genoeg lokale/regionale toernooien waar zowel vrij goede als wat mindere darters rondlopen. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan toernooien met poulefase en eventueel daarna nog een verliezersronde, zodat je zeker wat dat je een paar wedstrijden kan gooien.

Wat betreft schoeisel/kleding zijn er alleen voorschriften bij de grotere toernooien (NDB/internationaal). Met betrekking tot vinden van toernooien bieden social media en lokale cafés/flyers vaak genoeg mogelijkheden.
Dartfreak(z.nl)
Rowanyt1309
Lid
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2017, 15:39

Re: Beginnen met darten

Bericht door Rowanyt1309 »

Goedemiddag,

Ik zou mezelf eerst even voorstellen: Ik ben Rowan en ben 19 jaar. Kom uit Heerde (Gelderland) en volg de opleiding Filiaalmanager niveau 4.

Ik ben een jaar terug begonnen met darten. Dit kwam omdat ik veel darten aan het kijken was op tv en omdat ik was uitgenodigd voor een darttoernooi van de buurt. Daardoor ben ik gaan oefenen en ben ik uiteindelijk 2e geworden van de 14. Dit tot grote verbazing. Na dat ik dat toernooi eigenlijk voor een beginner aardig goed gegooid hebt had ik weinig tijd voor darten. Ik moest op stage en zit daarnaast ook nog op voetbal. Weinig tijd dus. Ik werd weer gevraagd voor het toernooi daarna en werd toen 1e door weinig geoefend te hebben. Dit kwam niet omdat de rest zo slecht was, want mijn gemiddeldes waren rond de 50 dat toernooi. (Nou is dat toernooi van de buurt niet van een heel hoog niveau) maar vond toch dat ik het aardig deed.

Nu zijn mijn vrienden ook steeds meer aan het darten en inmiddels is mijn stage afgelopen dus heb ik veel meer tijd. Hebben jullie wat tips voor mij waar ik op moet gaan oefenen? Ik gooi gemiddeld zo'n 40/50 en speel vaak vanaf 301. Ben de laatste tijd begonnen met het oefenen van het uitgooien en dat gaat steeds beter.

Graag hoor ik van jullie!
avitus
Lid
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2017, 18:27

Re: Beginnen met darten

Bericht door avitus »

Wat ik eerder veel deed van 1 naar 20 gooien eerst single en dan dubbel oefenen om zo beter te gaan raken.
Jacco
Lid
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2016, 17:08

Re: Beginnen met darten

Bericht door Jacco »

avitus schreefCOLONWat ik eerder veel deed van 1 naar 20 gooien eerst single en dan dubbel oefenen om zo beter te gaan raken.
Denk dat (lokaal) toernooien en competitie gooien enorm kan helpen. Daarnaast zijn er verschillende spellen die je kan doen/afwisselen:
- tac-tics
- rondje dubbels (dus beginnen bij dubbel 1, als je die raakt naar dubbel 2 enz.)
- Bob's 27 (drie pijlen op een dubbel, je begint op 27 punten en op dubbel 1, als je een dubbel met drie pijlen mist gaat de waarde van de dubbel er af (in het geval van dubbel 1 dus 2, bij dubbel 2 4 enz.), bij iedere dubbel die je raakt komt de waarde van de dubbel er af, indien je in een beurt meer dan een dubbel raakt komt het er meermaals bij, bijvoorbeeld tweemaal dubbel 1 levert 4 (2 x 2) punten op).
- 501/301/701 (eventueel dubbel in, dubbel uit)
- Finishes trainen (bijvoorbeeld op 41/60/80 beginnen, proberen dat in 1 beurt uit te gooien en als het lukt een omhoog en als je mist terug naar 60)
Dartfreak(z.nl)
Rowanyt1309
Lid
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2017, 15:39

Re: Beginnen met darten

Bericht door Rowanyt1309 »

Jacco schreefCOLON
avitus schreefCOLONWat ik eerder veel deed van 1 naar 20 gooien eerst single en dan dubbel oefenen om zo beter te gaan raken.
Denk dat (lokaal) toernooien en competitie gooien enorm kan helpen. Daarnaast zijn er verschillende spellen die je kan doen/afwisselen:
- tac-tics
- rondje dubbels (dus beginnen bij dubbel 1, als je die raakt naar dubbel 2 enz.)
- Bob's 27 (drie pijlen op een dubbel, je begint op 27 punten en op dubbel 1, als je een dubbel met drie pijlen mist gaat de waarde van de dubbel er af (in het geval van dubbel 1 dus 2, bij dubbel 2 4 enz.), bij iedere dubbel die je raakt komt de waarde van de dubbel er af, indien je in een beurt meer dan een dubbel raakt komt het er meermaals bij, bijvoorbeeld tweemaal dubbel 1 levert 4 (2 x 2) punten op).
- 501/301/701 (eventueel dubbel in, dubbel uit)
- Finishes trainen (bijvoorbeeld op 41/60/80 beginnen, proberen dat in 1 beurt uit te gooien en als het lukt een omhoog en als je mist terug naar 60)
Dankjewel. Heb zojuist een account aangemaakt op dartcounter om trainingen te volgen.
DannyVDL
Lid
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2017, 19:51

Re: Beginnen met darten

Bericht door DannyVDL »

Dank jullie wel voor jullie reacties! Ik zal binnekort eens gaan informeren!
Jacco
Lid
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2016, 17:08

Re: Beginnen met darten

Bericht door Jacco »

DannyVDL schreefCOLONDank jullie wel voor jullie reacties! Ik zal binnekort eens gaan informeren!
Btw mocht je toevallig in de regio Den Bosch wonen, ik zoek nog versterking voor mijn team volgend seizoen ;).
Dartfreak(z.nl)
DannyVDL
Lid
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2017, 19:51

Re: Beginnen met darten

Bericht door DannyVDL »

Jacco schreefCOLON
DannyVDL schreefCOLONDank jullie wel voor jullie reacties! Ik zal binnekort eens gaan informeren!
Btw mocht je toevallig in de regio Den Bosch wonen, ik zoek nog versterking voor mijn team volgend seizoen ;).
Nee ik woon in Sliedrecht, weet niet welke regio dat hoort qua darten volgens mij Rotterdam of Tilburg.
Toch bedankt voor het aanbod!
Gebruikers-avatar
The Runner
Lid
BerichtenCOLON 1285
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2015, 20:42

Re: Beginnen met darten

Bericht door The Runner »

DannyVDL schreefCOLON
Jacco schreefCOLON
DannyVDL schreefCOLONDank jullie wel voor jullie reacties! Ik zal binnekort eens gaan informeren!
Btw mocht je toevallig in de regio Den Bosch wonen, ik zoek nog versterking voor mijn team volgend seizoen ;).
Nee ik woon in Sliedrecht, weet niet welke regio dat hoort qua darten volgens mij Rotterdam of Tilburg.
Toch bedankt voor het aanbod!
Kijk eens op de site van de BDK, misschien zit daar een team voor je bij
Google op BDK darts
22 gram Target Rising Sun
Extra Short Deflectagrip Shafts Wit
Target Vision Flames White
DannyVDL
Lid
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2017, 19:51

Re: Beginnen met darten

Bericht door DannyVDL »

ik zit eraan te denken om eerst even te oefenen, me dan bij een bond in te schrijven en wat toernooitjes te gooien om me een tijdje te kunnen meten met hoever ik dan ben. en dan uiteindelijk competitie gaan gooien.
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Beginnen met darten

Bericht door Fred Raket »

DannyVDL schreefCOLONik zit eraan te denken om eerst even te oefenen, me dan bij een bond in te schrijven en wat toernooitjes te gooien om me een tijdje te kunnen meten met hoever ik dan ben. en dan uiteindelijk competitie gaan gooien.
Je kunt toch pas in september meedoen in competitie, dus nog ff tijd ;)
Gebruikers-avatar
dunaart
Lid
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2015, 21:18

Re: Beginnen met darten

Bericht door dunaart »

DannyVDL schreefCOLONik zit eraan te denken om eerst even te oefenen, me dan bij een bond in te schrijven en wat toernooitjes te gooien om me een tijdje te kunnen meten met hoever ik dan ben. en dan uiteindelijk competitie gaan gooien.
Door middel competitie te gaan gooien bij een federatie die aangesloten is bij de NDB ben je automatisch ingeschreven bij de bond. En de meeste toernooitjes kan je wel meedoen zonder ingeschreven (bij de ndb/federatie) hoeven te staan. Als je het een beetje in de gaten houdt zul je zien dat bijna elke week wel ergens een toernooi of ranking wordt gehouden. Kwestie van inschrijven met je naam en je kunt meedoen. Juist door mee te doen met competitie krijg je de ervaring en zul je leren omgaan met druk en ritme.
Setup: RVB 95 + L-style shafts carbon + L- playerflights "Berry van Peer"


"The greatest education in the world is watching the masters at work"

Michael Jackson
DannyVDL
Lid
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2017, 19:51

Re: Beginnen met darten

Bericht door DannyVDL »

dunaart schreefCOLON
DannyVDL schreefCOLONik zit eraan te denken om eerst even te oefenen, me dan bij een bond in te schrijven en wat toernooitjes te gooien om me een tijdje te kunnen meten met hoever ik dan ben. en dan uiteindelijk competitie gaan gooien.
Door middel competitie te gaan gooien bij een federatie die aangesloten is bij de NDB ben je automatisch ingeschreven bij de bond. En de meeste toernooitjes kan je wel meedoen zonder ingeschreven (bij de ndb/federatie) hoeven te staan. Als je het een beetje in de gaten houdt zul je zien dat bijna elke week wel ergens een toernooi of ranking wordt gehouden. Kwestie van inschrijven met je naam en je kunt meedoen. Juist door mee te doen met competitie krijg je de ervaring en zul je leren omgaan met druk en ritme.
Klopt helemaal, alleen als je competitie ga gooien gaat het vaak ook wat meer geld kosten en het is iedere week volgens mij. Ik heb zelf een gezinnetje en zou dus niet iedere week kunnen. Ook vind ik het nog niet nodig om iedere maand gelijk 60 euro te investeren in de kroeg omdat de meeste teams rondjes doen wat ik heb begrepen.
Gebruikers-avatar
dunaart
Lid
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2015, 21:18

Re: Beginnen met darten

Bericht door dunaart »

DannyVDL schreefCOLON
dunaart schreefCOLON
DannyVDL schreefCOLONik zit eraan te denken om eerst even te oefenen, me dan bij een bond in te schrijven en wat toernooitjes te gooien om me een tijdje te kunnen meten met hoever ik dan ben. en dan uiteindelijk competitie gaan gooien.
Door middel competitie te gaan gooien bij een federatie die aangesloten is bij de NDB ben je automatisch ingeschreven bij de bond. En de meeste toernooitjes kan je wel meedoen zonder ingeschreven (bij de ndb/federatie) hoeven te staan. Als je het een beetje in de gaten houdt zul je zien dat bijna elke week wel ergens een toernooi of ranking wordt gehouden. Kwestie van inschrijven met je naam en je kunt meedoen. Juist door mee te doen met competitie krijg je de ervaring en zul je leren omgaan met druk en ritme.
Klopt helemaal, alleen als je competitie ga gooien gaat het vaak ook wat meer geld kosten en het is iedere week volgens mij. Ik heb zelf een gezinnetje en zou dus niet iedere week kunnen. Ook vind ik het nog niet nodig om iedere maand gelijk 60 euro te investeren in de kroeg omdat de meeste teams rondjes doen wat ik heb begrepen.
Het is maar wat je er aan uit wil geven. Ik betaal 35 euro voor een jaar lang rdf en bij een kleinere competitie 10 euro per seizoen. Verder zijn de rondjes niet verplicht. Je zult de bierronde wel bedoelen en dit wordt dan gedeeld door je teamgenoten? Komt er alleen nog maar wat je aan kwijt bent aan materiaal om te kunnen darten.
Ook betekent competitie niet dat je elke week dient te gooien mits er meer dan 4 mensen in een team zitten.

Aan toernooitjes ben je ook geld kwijt aan drinken en inschrijfgeld.
Setup: RVB 95 + L-style shafts carbon + L- playerflights "Berry van Peer"


"The greatest education in the world is watching the masters at work"

Michael Jackson
Jacco
Lid
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2016, 17:08

Re: Beginnen met darten

Bericht door Jacco »

dunaart schreefCOLON
DannyVDL schreefCOLON
dunaart schreefCOLON
DannyVDL schreefCOLONik zit eraan te denken om eerst even te oefenen, me dan bij een bond in te schrijven en wat toernooitjes te gooien om me een tijdje te kunnen meten met hoever ik dan ben. en dan uiteindelijk competitie gaan gooien.
Door middel competitie te gaan gooien bij een federatie die aangesloten is bij de NDB ben je automatisch ingeschreven bij de bond. En de meeste toernooitjes kan je wel meedoen zonder ingeschreven (bij de ndb/federatie) hoeven te staan. Als je het een beetje in de gaten houdt zul je zien dat bijna elke week wel ergens een toernooi of ranking wordt gehouden. Kwestie van inschrijven met je naam en je kunt meedoen. Juist door mee te doen met competitie krijg je de ervaring en zul je leren omgaan met druk en ritme.
Klopt helemaal, alleen als je competitie ga gooien gaat het vaak ook wat meer geld kosten en het is iedere week volgens mij. Ik heb zelf een gezinnetje en zou dus niet iedere week kunnen. Ook vind ik het nog niet nodig om iedere maand gelijk 60 euro te investeren in de kroeg omdat de meeste teams rondjes doen wat ik heb begrepen.
Het is maar wat je er aan uit wil geven. Ik betaal 35 euro voor een jaar lang rdf en bij een kleinere competitie 10 euro per seizoen. Verder zijn de rondjes niet verplicht. Je zult de bierronde wel bedoelen en dit wordt dan gedeeld door je teamgenoten? Komt er alleen nog maar wat je aan kwijt bent aan materiaal om te kunnen darten.
Ook betekent competitie niet dat je elke week dient te gooien mits er meer dan 4 mensen in een team zitten.

Aan toernooitjes ben je ook geld kwijt aan drinken en inschrijfgeld.
Nou ja, ik denk dat hij bedoelt dat de meeste teams de rekening delen door het aantal spelers en als Danny voldoende heeft aan twee drankjes en de rest drinkt er tien (om een voorbeeld te noemen) betaalt hij dus in feite voor drinken dat hij niet drinkt. Maar denk dat als dat een bezwaar zou zijn je daar met je team wel uit kan komen. En idd competitie hoeft niet iedere week te zijn, afhankelijk van de grootte van je team.
Dartfreak(z.nl)
Gebruikers-avatar
dunaart
Lid
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2015, 21:18

Re: Beginnen met darten

Bericht door dunaart »

Dat is een kwestie van afspreken met je teamgenoten. Ik doe altijd zelf een aparte rekening.
Setup: RVB 95 + L-style shafts carbon + L- playerflights "Berry van Peer"


"The greatest education in the world is watching the masters at work"

Michael Jackson
Rat
Lid
BerichtenCOLON 1628
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 11:33

Re: Beginnen met darten

Bericht door Rat »

Hmmm.....

Ik zou toch echt iets anders adviseren aan iemand die begint met darten. Zeker als het niet om de gezelligheid gaat, maar om het darts.

Dan zou ik zelf niet bij een pub/cafe team gaan. Ik zou naar een echte dartvereniging gaan. In Breda heb je bv DV Breda (zo heet dat geloof ik), en in de Ganzerik, sportcentrum, zit ook nog een club.

Daar wordt niet gek opgekeken als je daar veel komt, geen alcohol drinkt en alleen maar speert.


Moet wel eerlijk zeggen dat ik geen idee heb of dat die dartsverenigingen door heel Nederland zitten hoor. Dus als je alleen cafe teams in de buurt hebt, dan kan dat niet.

Maar wil je darten, als in je sport, je hobby, dan ga je naar een darts vereniging. Wil je een gezellig avondje, met je maten, lekker pijltjes gooien met een pilske, dan probeer je in een kroegteam te komen. Maar...... dat is hoe ik het zie. Tienduizenden anderen hebben grote leut in het cafe hoor, :) .

Voordeel van een vereniging is ook dat het een echte club is. Waar je samen traint, leuke avondjes hebt, toernooitjes, eventueel vervoer daarvoor, inschrijvingen, begeleiding etc etc... dat heb je in een cafe allemaal niet.
DannyVDL
Lid
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2017, 19:51

Re: Beginnen met darten

Bericht door DannyVDL »

Rat schreefCOLONHmmm.....

Ik zou toch echt iets anders adviseren aan iemand die begint met darten. Zeker als het niet om de gezelligheid gaat, maar om het darts.

Dan zou ik zelf niet bij een pub/cafe team gaan. Ik zou naar een echte dartvereniging gaan. In Breda heb je bv DV Breda (zo heet dat geloof ik), en in de Ganzerik, sportcentrum, zit ook nog een club.

Daar wordt niet gek opgekeken als je daar veel komt, geen alcohol drinkt en alleen maar speert.


Moet wel eerlijk zeggen dat ik geen idee heb of dat die dartsverenigingen door heel Nederland zitten hoor. Dus als je alleen cafe teams in de buurt hebt, dan kan dat niet.

Maar wil je darten, als in je sport, je hobby, dan ga je naar een darts vereniging. Wil je een gezellig avondje, met je maten, lekker pijltjes gooien met een pilske, dan probeer je in een kroegteam te komen. Maar...... dat is hoe ik het zie. Tienduizenden anderen hebben grote leut in het cafe hoor, :) .

Voordeel van een vereniging is ook dat het een echte club is. Waar je samen traint, leuke avondjes hebt, toernooitjes, eventueel vervoer daarvoor, inschrijvingen, begeleiding etc etc... dat heb je in een cafe allemaal niet.

Denk dat ik dan beter voor een vereniging kan zoeken. Breda is opzich niet heel ver hier vandaan en is makkelijk aan te rijden mocht er niet dichterbij 1 zitten. Ik drink niet zo heel veel inderdaad. En drink ook geen alcohol.

Darten heb ik altijd leuk gevonden alleen door plaats gebrek maar heel even gedaan. Nu heb ik weer wat plaats en ga ik het weer op pakken (einde van deze maand spullen aanschaffen) zit alleen nog te twijfelen tussen een gewone surround ring en spotjes op te hangen of een surround ring halen met led verlichting.

Bedankt in ieder geval voor al jullie reacties en denk dat ik het beste gewoon even bij allebei kan kijken (vereniging en dart cafe) om te kijken wat het beste bevalt en toernooien gooien kan zoiezo vertelde iemand dus daar kan ik dan mooi mee gaan beginnen.
BUTTON_POST_REPLY