De column van....

Overige topics die met darts te maken hebben
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
rproele
Lid
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:57

De column van....

Bericht door rproele »

Het PDC World Championship 2015

We schrijven december 2014, en ja het WK staat weer voor de deur.
We zijn nog niet eens aan de aftrap of er is al weer van alles wat zich op de voor en achtergrond afspeelt.

Helaas is na lange tijd (11,5jaar circa) afscheid genomen van een vertrouwd forum darts.nu.
Gelukkig was dit niet lang treuren aangezien het nieuwe al op de deur bonkte onder de huidige naam darts.talk.nl.
Gelukkig was het overzetten al ruimschoots begonnen, voordat het WK zich echt aankondigde, de loting moest nog geschieden.
Alle tellers op 0? Iedereen weer een frisse start met een nieuwe OoM of gaan de 2 jaar gewoon mee.
Gelukkig is het voor ons voorspellers enkel een spel, voor de darters bij de PDC, bittere ernst.
Mag je meedoen en zo ja, op wie heb je allemaal kans uit de koker.

Echter voor de eerste dart uberhaupt uit het mapje gepakt was en warm gegooid, kondigde het eerste schandaal zich al aan.
Waar niemand eigenlijk een idee had, wie had het over Burnett met de PCF, speelde er op de achtergrond al een relletje.
Maar bij de loting bleek dus de naam van onze vrolijke vriend Richie Burnett uit de bal gehaald, wegens vermeend doping gebruik.
Of het nou wel of niet zo is, ook de geruchten over persoonlijke achtergrond, zijn dealer kwam niet opdagen, of wat dan ook, voor de eerste pijl gegooid was, hangt er alweer sensatie alom in de lucht.
Voor ons Nederlanders weer extra goed dat er een extra landgenoot is doorgeschoven in het rechtstreekse deelnemers veld.
Totaal komen wij als kleine kikkerlandje op 9 deelnames, wat toch op voorhand al een klein succesje te noemen is.

Ryan de Vreede heet de gelukkige die in de plaats van Burnett ten tonele verschijnd.
Dat hij meteen tegen GSoD finalist Chizzy mag zal hem verder een worst wezen, hij staat er toch maar wel.
Dat anderen op de achtergrond mopperen over het wel of niet eerlijk verlopen zijn van zijn verkiezen, zal hem ook verder niet deren.
De PDC heeft 436 regeltjes, daarmee is hij verkozen, dus staat hij zondag 21-12 gewoon op het podium in Ally Pally.

Alleen al dit alles haalt de aandacht weg van de grootste vraag die hoort bij een WK.
Wie zijn de grote kanshebbers, wie de outsiders en wie is op voorhand als kansloos, maar zou maar ineens toch voor een onbedoelde verrassing kunnen zorgen?
De grootste namen onder de "echte" kanshebbers zijn momenteel natuurlijk de nummers 1 en 2 van de OoM van Gerwen en Taylor.
Alleen waren beide niet op hun best het laatste toernooi de PCF, Taylor echter weer wel op de GSoD.
Van Gerwen is zo ie zo de laatste tijd al niet opperbest al deerde dit niet tijdens de WGP.

Onder de outsiders staat natuurlijk stijf bovenaan op dit moment Anderson.
Zoals hij met overmacht de titel pakte op de PCF,ondermeer door Taylor op een pakslaag te trakteren zet hij zich vast hoog bij de bookmakers.
Waar Lewis, met 2 titels op zak, altijd al een outsideris, klopt de laatste maanden een heropgeleefde Wade naarstig op de deur van de outsiders.
Met enkele goede overwinningen waaronder op taylor op tv en de winst van de Masters is ook hij niet uit te vlakken.
Alles zal voor deze echter afhankelijk zijn van de vorm van de dag, alsmede het verloop van het toernooi.
Daarbij zit natuurlijk altijd nog een van Barneveld, maar ja, welk materiaal neemt hij mee, welk vertrouwen schuilt er op dat moment in The Man?

Jenkins is de laatste tijden een grote plaaggeest voor van Gerwen en deze komen elkaar ook tegen in hun helft van het sheet.
Echter heeft van Gerwen 1 voordeel en dat is dat het WK en Jenkins geen goede vrienden zijn.
Op een later stadium zou hij pas Gary Anderson tegen kunnen komen, de rest mag je toch deels als eeen maatje te klein kunnen noemen, ook jongens als Chizzy en Wright zullen van Gerwen weinig deren.

Taylor heeft zo waar eens een lastiger sheet dan zijn grote rivaal.
Webster zal niet meer kunnen stunten tegen de meester, maar met mannen als Wade, Lewis en King wat mannen die hebben bewezen dat ze van hem kunnen winnen.
Daarbij ook nog eens rekening houden dat Micheal Smith en van Barneveld delzelfde helft delen zal Taylor toch niet er vanuitgaan dat een 17e titel en makkelijk prooi gaat worden.

Al met al, als we alle consternatie vooraf maar weer snel vergeten, kan ik niet wachten op 18 december.

Ik wens een ieder hier alvast een spetterend WK toe.
Gebruikers-avatar
bullieboy
Lid
BerichtenCOLON 978
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 07:37

Re: De column van....

Bericht door bullieboy »

Een hele mooie column.
Welke ik met veel plezier heb gelezen!
Let's Play Darts!
Gebruikers-avatar
Ranph
Lid
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 07:29

Re: De column van....

Bericht door Ranph »

Mooie column!
Met veel plezier gelezen!
Gebruikers-avatar
dartty
Admin
BerichtenCOLON 716
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2014, 11:37

Re: De column van....

Bericht door dartty »

Wat prachtig in elkaar gezet! Nieuw en oud forum, WK, actuele gebeurtenissen, alles komt ter sprake. Heel mooi geschreven en ook met heel veel plezier gelezen! :)
Gebruikers-avatar
PJ74
Lid
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 05:14

Re: De column van....

Bericht door PJ74 »

Met plezier gelezen, mooie column..
Current set-up:
Bull's Jerry Hendriks 22 gram/x-short nylon shaft/standard flight.
Henk
Lid
BerichtenCOLON 653
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:43

Re: De column van.... Nu aan de Oche | Vanaf www.darts.nu

Bericht door Henk »

zo, even iets uit het archief gehaald:

Column 1, geschreven door Danman op 23-11-13

Aan mij de eer om de allereerste editie van “Nu aan de Oche” te verzorgen.
Nu zou je op het eerste gezicht misschien zeggen, dat het gemakkelijk lijkt om de eerste te zijn.
Je hebt de grootste keuze waar het de onderwerpen betreft, maar daarin schuilde voor mij ook meteen het probleem: Er is zoveel om over te praten. Waar te beginnen? Als het eerste schaap over de dam is… Enfin, we kennen het allemaal.
Toen ik echter alle onderwerpen door mijn hoofd had laten gaan, was de keuze ook wel weer vrij eenvoudig.
Want waar kun je het, 3 weken voor de start van het PDC-wereldkampioenschap, nou beter over hebben dan over het WK. Hierbij meteen verduidelijkend, dat de Players Championship Finals voor mij slechts als opwarmertje voor het WK geldt. Leuk, maar het echte werk begint twee weken later.

Veel kritiek op het PDC-WK heb ik niet, maar om dat dan maar meteen uit de weg te hebben hieronder toch even twee kanttekeningen.
Elk jaar weer moet ik met de kerstdagen weer 2 dagen afkicken van het darts, terwijl je na 10 dagen net zo lekker in het toernooi gegroeid bent. Een martelgang zijn die dagen geworden sinds het PDC-WK vaste prik is geworden aan het einde en het begin van elk jaar.
En datzelfde geldt voor oudjaarsdag.
Tot zover de kritiek.

Waar vroeger The Embassy gold als DE standaard voor hoe een WK te organiseren, is met het vertrek van Raymond van Barneveld richting de PDC voor ons allemaal die standaard 180 graden gedraaid.
Voor de een wat sneller dan voor de ander, maar bijna allemaal zijn we overstag gegaan voor show en entertainment naast het darten.
Onlangs heb ik, na een geplaatste link hier op darts.nu, de documentaire van Phil Taylor bekeken.
Voor wie hem nog niet gezien heeft: http://www.darts.nu/forum/view/id/7598/ ... hil-taylor" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
En ik denk dat Taylor gelijk had, dat je een dartswedstrijd, bij de PDC althans, het best kunt vergelijken met een boksmatch. Niet alleen met betrekking tot het uitdelen van klappen, maar ook wat betreft de ambiance.
En dat bijna 3 weken lang, bijna iedere dag. Prachtig toch…
Wat dat betreft is er niet veel aan te merken op het neusje van o.a. Barry Hearn.

Hoe gaat het WK deze keer verlopen?
Het lijkt me, dat we de favorieten een beetje in een piramide kunnen rangschikken.
Taylor bovenaan. Daaronder Lewis en Van Gerwen. Dan Whitlock, Hamilton, Wade. En zo verder naar beneden.
Ik denk, dat de Order of Merit wat dat betreft de verhoudingen op dit moment aardig weergeeft.
Het mooie aan het WK is en blijft echter, dat er vooral in de eerste ronden meestal wel een paar verrassingen in het verschiet liggen.
Gaan die er dit jaar ook komen? Ongetwijfeld! …Denk ik…
Misschien valt er na de loting op 2 december iets zinnigs over te zeggen.

Voor mij persoonlijk, en ik denk voor de meesten onder ons, is het wel belangrijk dat Michael en Raymond goed presteren. Met een nederlaag van een van mijn dartsidolen verlies ik onbewust toch steeds een beetje interesse en spanning.
Helemaal tevreden ben ik echter pas met een halve finale waar Taylor, Van Gerwen, Lewis en Van Barneveld, allen in topvorm, deel van uitmaken.
Hoe de finale er dan uitziet is voor mij van ondergeschikt belang. In dit geval durf ik welgemeend te zeggen, dat de besten dan de finale mogen spelen.

Als laatste hoop ik, dat alle deelnemers hun beste spel voor het toetje gereserveerd hebben.
De wedstrijd Taylor – Lewis van de afgelopen Grand Slam zal moeilijk te evenaren zijn, maar het moge duidelijk zijn, dat de lat door beide heren weer een beetje verhoogd is.
Kunnen ze dit doorzetten? Kan er iemand van de anderen aanklampen?
Krijgen we nu eindelijk weer eens een 9-darter te zien?
Het zou een mooie afsluiting zijn van 2013 of misschien zelfs een nog mooier begin van 2014.

Ohhhhhhhhhh, Michael van Gerwen, ohhhhhhhhh, Michael van Gerwen.
Ik heb er zin in.

Gegroet,

Danny (alias Danman)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Column 2, geschreven door Philthepower op 29-12-13

De 9-darter


Engelsman John Lowe was de eerste. De eerste darter die een 9-darter gooide die door (tv-)camera’s werd geregistreerd. Het was in oktober 1984 tijdens de World Matchplay en het leverde Lowe 102.000 Engelse ponden op. Toch is het vaak niet Lowe maar de tot Amerikaan genaturaliseerde Singaporees Paul Lim die met de eerste 9-darter op tv wordt geassocieerd. In januari 1990 was hij de tweede speler die met het minimale aantal pijlen een leg wist uit te gooien terwijl de camera’s draaiden. Alleen dit maal was het tijdens het meest prestigieuze toernooi ter wereld: de Embassy, het officieuze wereldkampioenschap darts. Tot op de dag van vandaag is niemand er meer in geslaagd een 9-darter te gooien op dit toernooi. Na Lim’s huzarenstukje, goed voor £ 52.000, was het hek niet bepaald van de dam wat negendarters betreft. Pas 12 jaar later, in februari 2002, was Engelsman Shaun Greatbatch de derde speler die het voor elkaar kreeg. Op Nederlandse bodem nog wel, tijdens de Dutch Open, en dit maal was het live te zien op de Nederlandse televisie. Greatbatch was daarmee de eerste speler die een 9-darter gooide die live op tv werd uitgezonden. Hij was Phil Taylor 6 maanden voor, die op de World Matchplay de eerste live 9-darter op de Engelse televisie liet noteren.

In 2004 en 2005 presteerde Taylor dit nogmaals op de UK Open. In 2006 en 2007 waren het respectievelijk Raymond van Barneveld (Premier League Darts) en Michael van Gerwen (Masters of Darts) die voor 9-darter nummer 7 en 8 tijdens een televisietoernooi zorgden. Vanaf dat moment ging het hard en zijn er ieder jaar meerdere 9-darters gegooid die live op tv werden uitgezonden. Dit jaar leek het voor het eerst sinds 2004 niet meer te gaan gebeuren, tot Terry Jenkins en Australiër Kyle Anderson in achtereenvolgende partijen op het PDC WK alsnog de zaal in extase brachten. De teller kwam daarmee voorlopig op 36 negendarters die op tv te zien waren, gegooid door 20 verschillende spelers. Phil Taylor spant de kroon met 9 perfecte legs. Raymond van Barneveld (5) en Michael van Gerwen (3) maken de top-3 vol. Taylor was bovendien de enige speler die twee 9-darters wist te gooien in 1 partij (finale Premier League Darts 2010 tegen James Wade). Van Gerwen miste in zijn halve finale van het PDC WK 2013 (ook tegen Wade) dubbel 12 voor twee 9-darters op rij. Brendan Dolan uit Ierland realiseerde in oktober 2011 de tot nu toe enige 9-darter in een dubbel-in partij tijdens de World Grand Prix. Opnieuw was James Wade lijdend voorwerp. Vanaf 2008 werden ook nog acht 9-darters gegooid tijdens de Championship League Darts. Deze werden live op internet uitgezonden.

De 9-darter. Ooit een unicum in het darts, maar de laatste jaren door het toegenomen aantal toernooien en met name het gestegen niveau een prestatie waarvan we niet meer van onze stoel vallen of de famous words van een voormalig dartscommentator man oh man!!! uitschreeuwen. Toch is de 9-darter gelukkig nog steeds een bijzonder moment. Dat geldt voor mij, maar ik denk ook voor de meesten van u. Naarmate we er meer te zien gaan krijgen, zal dat gaan vervagen. Persoonlijk zit ik niet te wachten op een tijd waarin we iedere wedstrijd iemand een 9-darter zien gooien of ervoor zien aanleggen na 8 perfecte pijlen. Zo hoog hoeft de standaard van mij niet te worden gezet. Aan de andere kant hoop ik wel nog iemand de ‘120 gemiddelde-grens’ te zien slechten (op tv dus), maar daarvoor hoeft het niveau niet noodzakelijkerwijs omhoog. Op dit moment zijn daar al enkele spelers toe in staat, mits het format niet al te lang is. Toch denk ik dat het verder weg is dan door sommigen gedacht, omdat de wedstrijd te perfect moet zijn. Iedere beurt twee triples en vrijwel geen gemiste dubbels is (zeker op tv) niet heel lang vol te houden. Maar het zal vast ooit gebeuren.

Speler X opent de leg met T20. Commentator Albert Mantingh gaat overeind zitten. Het zal toch niet? Er volgt nog een T20. Mantingh wordt nu echt onrustig. X legt aan voor de 3e pijl. De caller roept onehundredandeeeeeeeeeeighty!!!! Mantingh kan zich niet meer inhouden en legt de kijker uit wat het gele negentje in beeld inhoudt. Mede-commentator Jacques Nieuwlaat raakt licht geïrriteerd. X verschijnt weer aan de oche. Pijl 4 gaat in de T20. Mantingh weet het zeker, hij moet de kijker nu per pijl informeren of de 9-darter nog mogelijk is. Weer volgt er een T20. Mantingh heeft het niet meer en praat ons weer bij. De 6e pijl is vertrokken. Weer een maximale score. De stem van Mantingh slaat enkele keren over. De adrenaline heeft de ferme schop onder tafel van Nieuwlaat gevoelloos gemaakt. Mantingh ratelt door. Daar is X weer. T20. Nieuwlaat begint er nu ook aan te denken. Mantingh kan enig urineverlies niet meer voorkomen. X kijkt naar de T19. Raak. Ook Nieuwlaat laat nu zijn enthousiasme klinken, maar wordt volledig overstemd door Mantingh. X doet even een stapje naar achteren. De kijker kan onmogelijk nog begrijpen wat hier staat te gebeuren, dus vertelt Mantingh dat X gaat aanleggen voor een 9-darter. De blik van X gaat naar de bovenkant van het bord. Hij mikt en de pijl verlaat zijn hand…

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Column 3, geschreven door Wiedezoeper op 01-01-14


Het Darts.nu verhaal

Op een koude winteravond liepen een globel moderator en zijn administrator door de lege straten van het internet. Het was duidelijk! De administrator had een zware last te dragen en het zou niet lang meer duren, of ze zou gaan uitpakken.

Ze klopten bij menig server aan, maar nergens was plaats. Niemand had de ruimte of de goede wil om hun onderdak te bieden. Het kindje wat stond te trappelen om zijn plaats in de digitale wereld op te eisen, liet steeds duidelijker merken dat zijn tijd was gekomen.

Ze kwamen aan bij het stalletje van een oude server, hier vond het vermoeide tweetal plaats, om hun lang gekoesterde wens ter wereld te zien komen. Het kindje blakend van gezondheid noemden ze Darts.nu! Tevreden lag de kleine telg met zijn duim in de mond de digitale wereld te bekijken.

De darters die na een toernooitje vermoeid in hun nest lagen te rotten, schrokken! Het “Are you ready?” galmde door de sterrennacht, het helder verlichte verschijnsel dat aan de hemel verscheen, deed hun opveren. De verlichte pijl hing boven een oud schuurtje. Ze wisten het meteen! Hier gebeurde iets bijzonders! Hier wilden ze bij zijn! Allemaal gingen ze naar de schuur. Heel veel later is de pijl nog steeds het teken om iemand de weg te wijzen, maar dit terzijde. Schoorvoetend gingen de darters de schuur binnen en verbaasden zich over de schoonheid van Darts.nu.

Heel veel darters schaarden zich om het nieuwe forum. Ik kan ze niet allemaal opnoemen, maar ik zag o.a.: Stevemaish, Johan35, Dorus 180, Checker, dartlady, tabletennisman, Bearon, the flying postman, Sjefke, 100% Arjan, Jeroenvdv en Sanmark. Het werd een drukte van belang. Natuurlijk kreeg Darts.nu ook zijn eigen( )wijzen. The Judge, He-man,Tedje van Es, Spa Rood, Arjanluijendijk deelden hun kennis met de rest van de kudde.

Naar gelang de tijd vorderde werd de groep groter en groter. Dartty, Scharensliep, Danman, Qwerty, Marcelruiters, Stalscu, Buel, Fred Raket, Sjefke, Bazza, Ratm, Philthepower, Donny23, Martian, themachine, Bram 1900, schiavoni, Sandern, sketchup, remcowaleboer, thedartist, super1, jowinho, dartfantje, Ddb, rproele, Robbie88, Molly88, bwtimmer, ybabl, thechef, the sheep vonden ook hun plaats in de inmiddels warme schuur. Door alle drukte heb ik niet kunnen zien, wie op welk moment door de gammele deur van het oude stalletje naar binnen kwam.

Natuurlijk was er ook een os, slechthorend weliswaar maar hij was er! En er was een ezel! Beter bekend onder de initialen TDTH! Zijn echte naam mag hier niet meer genoemd worden, but you all knows who!(Met dit gegeven is later door de Potterianen goud geld verdiend!) Af en toe klonk het mysterieuze: Hup Nac! Door de schuur, niemand heeft ooit kunnen achterhalen wie dit riep.

De bestuurders van het dartsdorp hielden de gebeurtenissen angstvallig in de gaten! Ze gingen wel naar binnen maar bleven in het donker staan. En ze spraken angstig over de invloed van Darts.nu. Af en toe schreeuwde er stiekem eentje van achteruit de stal. Niemand kon zien wie er riep, maar een ieder wist van wie de stem was. De bestuurlijke escapades bleven natuurlijk bij Darts.nu niet onbesproken en een onbevlekte ontvangenis kreeg een heel andere betekenis, later werd dit met bloemen verhuld en spraken sommigen liever over ge- als ontvangenis!

Uiteraard kwamen ook de hoogwaardigheidsbekleders acte de presence geven Vangrail, Chipknipper, Dvd, Vinnie, mr-Vain, Rve180 en Mastercaller lieten op hun manier hun licht schijnen over de gebeurtenissen.

Darts.nu groeide en groeide, huilde weinig en zocht bijna nooit ruzie. En Darts.nu had een gave die anderen niet hadden! Het verbroederde, informeerde en opende deuren die anders gesloten zouden zijn gebleven. Zo werd hij een gezonde, trotse tiener.

Alles op Darts.nu lukte, met als hoogtepunt het jaarlijkse treffen van de forummers! In lange rijen gaan ze ieder jaar op bedevaart, terug naar de oude schuur met de schemerende pijl. Niemand slaat een jaartje over, niemand laat verstek gaan. Vol trots vertellen ze elkaar over de magie van de eerste kennismaking met Darts.nu. In hun vochtige ogen straalt het pure forum geluk. Met trillende bovenlip staan ze bij de kribbe, waar in een bijna vergeten verleden Darts.nu het levenslicht zag. Ze hadden het nooit willen missen!

Ik wens iedereen een voorspoedig en super gelukkig 2014!

Wiedezoeper

P.S. Ik heb veel namen genoemd, volledig zijn is ondoenlijk! Ik heb niemand bewust overgeslagen! Mocht je er onterecht niet bij staan? Mijn oprechte excuses!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Column 4, geschreven door rproele op 23-01-14

DE Premier League Darts


Het had natuurlijk makkelijk geweest om een columnn te wijden over het wel en wee van het onlangs gehouden BDO officieuze wereldkampioenschapje. Het "grote"WK met het korte lullige loopje van de deur naar het podium onder het gejuich van die enkele 10tallen vastgeroeste supporters langs het hekje wegkwijnen voor de topdarter met 20 stappen zijn einddoel bereikt. Het grote podium waar ooit onze Raymond van Barneveld in 1998 als held opkwam omdat hij als eerste Nederlander het hoogst haalbare in de dartssport had bereikt, namelijk wereldkampioen te worden. Iets waarvoor ik destijds nagelbijtend met vele anderen gespannen voor aan de buis zat gekluisterd. Hij zou dit kunststukje zelfs nog 3x herhalen en door dit alles zouden en in zijn kielzog nog een Klaasen en Kist volgen. Maar zo iets zou natuurlijk te eenvoudig zijn, om deze, zoals wij mogen geloven, familiaire bond, met overigens een heel hoogstaande finale, af te serveren.

Nee dan liever naar die andere bond en de voor de deur staande Premier League Darts, HET commerciële paradepaardje van de PDC. Ooit begonnen als een podium waarop 7 darters uit de top van de PDC 10 weken lang en een finaledag hun kunnen lieten zien voor grote zalen. Hoogste finishes waren de 1000pond bonus per week tot die ultieme climax, de play-offs en finale. Ondanks de inbreng van de dan al jarenlang boven in de ranking vertoevende Scholten een nog redelijk onbekend "toernooi" in Nederland. Hoe anders werd dit toen in 2006, na een verloren BDO WK-finale van Barneveld op de achtergrond besloot de uitdaging aan te gaan en op zoek te gaan naar zijn grootste rivaal. Als mistery player werd onze Barney destijds onder veel tromgeroffel losgelaten tussen het uitbundige publiek op weg naar het podium. Met grote overmacht kwam de altijd goedlachse Baxter zijn angstgegner weer tegen en werd met 8-1 geveegd en Barney zette zijn statement. Ook zou hij ook nog eens geschiedenis voor zichzelf en de PLD schrijven door als voorafje aan het klapstuk van de avond, zijn eerste wedstrijd tegen Taylor kwam er aan, een 9-darter live op tv te gooien. Ik herinner me de magische zinnen van onze Jacq nog tussen de beademingen door: Ach, iedereen zit te wachten op de wedstrijd van Raymond tegen Taylor eind van de avond, maar hij moet eerst nog even tegen Manley.... en de rest is history....

Hierin wordt dus wel meteen aangegeven, dat er in het begin slechts 7 darters waren die 4 wedstrijden per avond verzorgden, waardoor het er altijd 1 speler 2 wedstrijden had. Maximaal 14legs, 8legs leverde de winst op en een gelijkspel 7-7 was mogelijk. Het jaar erop 2007 zou dit ook meteen aangevuld worden tot 8 spelers en groeide het circus uit naar 14 speelweken ipv 10. Hierdoor konden nog meer en nog grotere zalen aangedaan worden aangezien ook de vraag naar kaarten groeiden en de tv-commercie steeds verder uitgroeide. Door latere overstappers als Whitlock en Anderson die ook de PLD bereikten werd het circus een “wereldwijde” aangelegenheid.
Door de aandacht en commercie is de PLD echter zo langzamerhand uitgegroeid tot een prestige toernooi, want buiten de finaledag wordt geen geld uitgekeerd, dus is het wekenlang zwoegen enkel en alleen voor de eer. Hoogste 100+ finishes leveren in het hedendaagse darten al geen bonus meer op. Het lijkt ook wel of de commerciële belangen zo langzamerhand meer in het belang zijn dan het wel en wee van de spelers en het publiek zelf. De zalen worden groter en groter, dit ook ten koste van soms het vertoonde spel door stoorzenders in het geliefde publiek. Na afloop van de PL beginnen spelers al de chocken op de grote toernooien omdat ze wel of niet de PL voor volgend jaar kunnen halen. En dan komt er ook nog eens het wildcard systeem bij van de PDC zelf en uitzendgemachtigde SKY. Het meest illustere voorbeeld hebben we dit jaar mogen ondervinden met de uitsluiting van James Wade, de enige speler naast Taylor die alle edities tot op heden had meegemaakt. Onder het mom van gezondheidsredenen is Wade het slachtoffer geworden vanwege de wens van de verantwoordelijke keuze-heren voor spektakel op het podium boven spel. Door zijn medicatie is Wade een wat eentonige speler geworden die geen overdreven uitingen meer geeft als hij die 180er erin gooit of die 154-finish. Maar vertoefd ondertussen al jaren in de top en heeft meerdere halve en finales gehaald in de PLD dan welke speler dan ook naast Taylor. Nee dan liever een uitbundige Newton die volledig afgeserveerd werd de vorige editie en een vrolijke overdreven juichende en alle dubbels rakende Chisnall. Een vrolijke Thorton is ook een pre natuurlijk en Gary Anderson mag ondanks zijn ranking natuurlijk veel eerder meespelen dan Wade, al was hij de nummer 1 van de wereld.
Helaas is meer niet altijd beter, en sensatie voor de wedstrijd niet altijd garantie voor een spannende pot op het bord. Ook hebben we in de bovenste regionen van de PDC teveel tobspelers en maar enkele TOPspelers. De tobspelers kunnen op hun topdag meekomen met de top-3/4 en misschien zelfs winnen als die ook nog eens een baaldag hebben. Maar in mijn ogen is het veld van 10 te ver uitgemolken en de selectieregels te veel op hand van de beleidsbepalers. Bij de oude selectie waren in oktober de eerste 6 spelers al grotendeels bekend en zouden enkel de 2 wildcards nog wat twijfel kunnen opleveren bij de spelers tussen plek 7-12 op bv een WK. Ook ik zit niet altijd op elke speler uit de top-6 te wachten zoals vorig jaar een Hamilton en een Newton en dit jaar dan Chizzy, maar het maakt het er wel eerlijker op. Waarom wel een Anderson van plaats 18 en geen Wade op plaats 6 of een Smith die Taylor te kakken zetten op het WK van plaats 30. Misschien dat de heren na weer een dramatisch verlopend PLD hun beleid weer kunnen aanpassen al zie ik dit angstig tegemoet omdat ze het eerder naar 14spelers gooien en over 2avonden smeren, dan weer in een vermakelijke dart-avond zoals ik iedere week live moest kijken toen Raymond van Barneveld overstapte en de PLD in mijn ogen groter maakte, in ieder geval voor Nederland.
Natuurlijk waren het toen andere tijden, met een andere van Barneveld, een die niet bang was voor Taylor, een Scholten, Lloyd en Part op hoog niveau en een Manley en Mardle die nog een potje konden darten. Sommige namen zijn ver weggevallen of zijn zelfs helemaal gestopt of gaan dit spoedig doen. Maar ondertussen heeft de commercie de nek omgedraaid van dit wekelijkse spektakel of in ieder geval een tijdelijk wiplash. Waar de BDO dus is vervallen door stilstand hoop ik dat de PLD juist wat teruggeschroefd gaat worden. Lekker live op tv, lang uit op de bank of juist weer op het puntje van je stoel. Misschien dat de PLD dan alsnog kan genezen en ik weer iedere week moet kijken.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Column 5, geschreven door Thechef/Stevie op 27-01-14

Ik heb dit columnn geschreven omdat velen toch te makkelijk over darts denken en te weinig respect hebben voor wat onze klasbakken laten zien.

Darten wat is het toch makkelijk.

Al die goed gebuikte mannetjes die op een podium wat pijltjes in een bordje staan te gooien.
Daar krijgen ze nog geld voor ook. De ene 180 vliegt na de andere 180 erin.
Zo makkelijk en toch nog moeten dweilen na afloop van de wedstrijd.
Hoe kunnen ze dit nou een sport noemen?

Het WK is net afgelopen, mensen denken dat ze dat zelf ook wel kunnen en willen hun boterham ook wel zo verdienen. Ze halen hun pijlen uit de kast of gaan naar de winkel om een setje darts en een bord aan te schaffen.
Ze gaan hun bordje ophangen en net als iedereen hebben ze daar een beetje een probleem mee, alles moet snel. Ze kunnen niet meer wachten om te beginnen. Bord hangt, afstand klopt en ze gaan staan. Proberen de pijl te mikken, gooien, de pijl vliegt, zo in de muur.
Ze schrikken, tweede pijl vliegt, in de 3, dan beginnen ze te denken wat is dit nou? Kom op, mikken, gooien en weer komt hij in de 3. Ze denken dat de afstand niet klopt en meten het opnieuw. Ze proberen het opnieuw weer is het helemaal niks. Wat is het toch verdomde lastig die pijltjes in dat rode vlakje te gooien, en dan moet ik straks ook nog die dubbels hebben. En zo gaat het elke keer, mensen die denken dat ze het ook wel 'eventjes ' doen.
Deze mensen vallen altijd het hardst.

Wat onze klasbakken laten zien op tv is fantastisch, velen van ons zullen nooit dat niveau bereiken en laten we dan nog maar niet eens beginnen over wat ze ermee bereiken. Voor deze mannen is het een sport en hun werk. Ze staan uren per dag te trainen, voor die ene wedstrijd. Van mij krijgen ze altijd het respect ook al spelen ze belabberd.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Column 6, geschreven door thesheep op 02-03-14

Peter Wright


Peter wright is een van de meest besproken darters van dit moment. Door zijn goede prestaties op het wk en na 4 weken premier league staat hij gewoon bovenaan. Deze man zagen we echter al voor het eerst in 1995 op de lakaside ( nouja, ik niet want toen zat ik nog in de zaadleider, maar daar gaat het nu even niet om). Gek genoeg werd er na die lakaside niet zoveel meer van hem vernomen in het dartcircuit.

Todat in 2009 zijn resultaten weer beter, nu bij de pdc met een volledig anders uiterlijk en een andere worp. Het was echter nog wel een tijdje wachten op de grote resultaten op het podium. Het bleef nog vaak bij eerste ronde partijen. Ook toen moest je altijd al maar afwachten met wat voor pijlen en set up hij op het podium verscheen.

Tijdens de uk open van 2013 haalde wright de halve finale door onder meer adrian lewis te verslaan. Hiermee was de toon en het eerste grote resultaat gezet. Maar aan het eind van afgelopen jaar was het dan tijd voor het wk. Wright gooide in de eerste ronde het hoogste gemiddelde van iedereen maar was niet tevreden en gooide het roer volledig om.hij liet de wenkbrauwen van jan en alleman fronsen door ineens met bommetjes a la phil taylor te gaan gooien en zoals we allemaal weten haalde hij met die pijlen de finale. Totdat hij tijdens week 3 van de premier league opeens weer met normale barrels ging gooien en phil taylor volledig van het bord afspeelt en ook nog eens dicht bij een 9 darter was. Maar nee hoor, meneer is nog niet tevreden en draait er een week later gewoon weer een week kortere shaft in ?.....

Ik weet eerlijk gezegd niet meer wat ik van deze man moet denken. Het switchen van pijlen, kapsel en kleding lijkt steeds weer de goede kant voor hem op te vallen. Maar in mijn ogen is het nu de vraag hoelang en of hij dit vast kan houden. Of dat we, net als na 1995 een hele tijd niks meer van de man horen....
180's for Show, HF's for Dough - Groet, Henk
BUTTON_POST_REPLY