Hoe en wanneer ben jij met darten begonnen ?

Overige topics die met darts te maken hebben
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Hoe en wanneer ben jij met darten begonnen ?

Bericht door Fred Raket »

Toen ik een jaar of 12 was hing er een bord in de schuur bij een jongen in de buurt waar ik wel kwam met mijn crossbrommer. het was een echt sisal bord en er lagen brass pijlen, voorheen had ik wel eens op een papier bord gegooid voor de lol maar hij heeft me het spel uitgelegd (301) en ik pakte gewoon de pijlen op en deed hem na. In het begin gooide ik meer als een speerwerper en duwde meer, als snel had ik een natuurlijke worp te pakken.

Zo ben ik in aanraking gekomen met het spel. eerst gewoon voor de fun maar ging ook wel eens kijken bij een toernooi of Demo van Raymond, Bobby George en raakte verslaafd :lol:
Gebruikers-avatar
Ronn
Lid
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:27

Re: Hoe en wanneer ben jij met darten begonnen ?

Bericht door Ronn »

Ik volgde darten al eind jaren zeventig en na de finale van de Lakeside in 1982 heb ik mijn eerste darts gekocht samen met een bord. Nu, na al die decennia, kan ik het nog niet. :x
Darts: Datadart Jocky Wilson original
Shafts: Deflectagrip inbetween
Flights: verschillend
Henk
Lid
BerichtenCOLON 653
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:43

Re: Hoe en wanneer ben jij met darten begonnen ?

Bericht door Henk »

Eind '90 van mijn opa een bord met pijlen gekregen. Pijlen zijn op het vorige forum al eens uitgebreid ter spraken gekomen; zoiets: Afbeelding

Tijd niets mee gedaan. Vervolgens begin 2000 wederom een dartbord voor mijn verjaardag gevraagd. Dit was een Winmau Pro SFB met goedkope pijlen erbij. Dartbord hing in een onverwarmde schuur, darten deed ik vooral in de zomer en alleen als er iemand zin had om ook te darten. Na enige tijd een serieuzer setje pijlen aangeschaft; Datadart Francis Hoenselaar.

Het bleef toentertijd bij thuis darten en af/toe in een lokale kroeg met vrienden een potje gooien. Qua niveau kan ik mij niet zoveel herinneren. Met deze pijlen gooide ik ook af/toe bij mijn toenmalige werkgever in de pauze.

Wisseling van werk, andere interesses deden de pijlen naar een la verhuizen. (Waarschijnlijk 2006/2007).

Totdat ik wederom bij een andere werkgever terecht kwam. Waar ik in de wintermaanden begon met darten i.p.v. wandelen in de pauze. Hier - nog steeds met de Hoenselaar pijlen - mijn eerste 180 gegooid eind 2012. Darten begon ik zo leuk te vinden dat ik in mijn nieuwe woonplaats een kroeg heb opgezocht waar gedart werd. Daar een aantal maanden wat rankingtoernooitjes gegooid om vervolgens in het seizoen 2013/2014 mee te gooien in de competitie (4e divisie DBMN).

Inmiddels dart ik vrijwel iedere dag in mijn pauze en ben ik bezig met mijn 2e seizoen competitie.

Voorheen keek ik wel een met vrienden naar 't darten op tv, maar was daar niet heel fanatiek in. Inmiddels zijn er toernooien bij waar ik iedere pijl van heb zien vliegen ;).

Door veel darten te kijken heb ik mij het snel / handig tellen ook aangeleerd.
180's for Show, HF's for Dough - Groet, Henk
grijzedraak
Lid
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2015, 13:11

Re: Hoe en wanneer ben jij met darten begonnen ?

Bericht door grijzedraak »

Henk schreefCOLONEind '90 van mijn opa een bord met pijlen gekregen. Pijlen zijn op het vorige forum al eens uitgebreid ter spraken gekomen; zoiets: Afbeelding
Ik heb ook nog van die pijltjes in een laatje liggen, helaas heb ik er maar 2 van... de derde is volgensmij kwijt.

Hier een foto: Afbeelding

Hebben deze pijltjes enige (nostalgische) waarde?
2015:
HS: 140 (2X)
HF: 88 (S8-D20-D20)
valkm
Lid
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2015, 16:05

Re: Hoe en wanneer ben jij met darten begonnen ?

Bericht door valkm »

Toen ik een jaar of 12 was kreeg ik mijn eerste dartbord die ik buiten moest hangen van mijn moeder... In die tijd was het vooral al een kunst om de pijlen in het bord te krijgen en ik deed het dan ook puur voor het vermaak. Rond mijn 16/17 begon ik het darten steeds leuker te vinden en kocht ik zelf mijn eerste bord en hing deze in mijn kamer op. In deze tijd vond ik het leuk om te gooien, maar meer ook niet. En nu zo'n anderhalf jaar geleden kreeg ik er weer helemaal zin in en kocht ik een nieuw bord en nieuwe pijlen en ben wat fanatieker gaan darten met als resultaat dat ik 4 180'ers gegooid heb in totaal.
Kos
Lid
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 10:41

Re: Hoe en wanneer ben jij met darten begonnen ?

Bericht door Kos »

2004 begonnen met darten na het kijken van de lakeside. Gelijk een harrows bord en amberjacks pijlen. 2 maanden lang elke dag gegooid toen daar het grote vreugde moment was mijn eerste 180er. Toen nog paar rankingstoernooien meegedaan waar ik verrassend steeds bij laatste 8 kwam en iedereen toch raar stond te kijken. Dat zo'n snotaapje van 15 jaar gasten versloeg die al lang dartte. Daarna andere interesses gehad zoals snowboarden en dus darten op een heel laag pitje. Af en toe als de lakeside weer bezig was.

Sinds paar maanden weer serieuzer bezig. Echter nog niet op niveau van wat ik eerst haalde toen ik 15/16 was. Maarja toen had je school en voor de rest was het darten. Nu ben ik blij als ik er uurtje voor kan gaan staan.
jerryvw
Lid
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 16:08

Re: Hoe en wanneer ben jij met darten begonnen ?

Bericht door jerryvw »

Kos schreefCOLON2004 begonnen met darten na het kijken van de lakeside. Gelijk een harrows bord en amberjacks pijlen. 2 maanden lang elke dag gegooid toen daar het grote vreugde moment was mijn eerste 180er. Toen nog paar rankingstoernooien meegedaan waar ik verrassend steeds bij laatste 8 kwam en iedereen toch raar stond te kijken. Dat zo'n snotaapje van 15 jaar gasten versloeg die al lang dartte. Daarna andere interesses gehad zoals snowboarden en dus darten op een heel laag pitje. Af en toe als de lakeside weer bezig was.

Sinds paar maanden weer serieuzer bezig. Echter nog niet op niveau van wat ik eerst haalde toen ik 15/16 was. Maarja toen had je school en voor de rest was het darten. Nu ben ik blij als ik er uurtje voor kan gaan staan.
ik herken mezelf wel aardig in dit verhaal 8-)

inderdaad nooit meer het niveau halen van toen ik een snotaap was :P
Royco1
Lid
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2014, 15:29

Re: Hoe en wanneer ben jij met darten begonnen ?

Bericht door Royco1 »

Bij een neef van me thuis hing er een dartbord, en die keek ook al naar the Embassy op tv.
En ik keek dat ook mee.
Maar het zelf darten met vrienden begin na de eerste wereldtitel van van Barneveld. Was toen 13.
Kreeg zelf een bord en kocht pijlen, een jaar of 2, 3 veel gegooid en toen is het eigenlijk een beetje naar de achtergrond verdwenen.
Darten altijd wel blijven volgen, en toen ik 2 jaar terug ten tijde van de Grand Slam thuis kwam te zitten had ik tijd genoeg om alles te kijken en begon het weer te kriebelen.
Dus weer een bord opgehangen, en met 3 vrienden volgen we nu weer alles en gooien we toch wel minimaal 1 keer in de week samen.
Jowinho
Lid
BerichtenCOLON 524
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2014, 17:37

Re: Hoe en wanneer ben jij met darten begonnen ?

Bericht door Jowinho »

Ik had ooit voor een verjaardagsfeest een bord gekregen wanneer ik 10 jaar was. Ik haatte die klasgenoot wel, maar bon. die heeft mij wel tot bij mijn passie geleid.
O.O.M. 22ste
Winnaar World Matchplay 2013, Grand Slam of Darts 2014, UK Open 2019, Players Championship Finals 2019
Runner-up Ladbrokes World Championship 2012, Grand Slam of Darts 2015, William Hill World Championship 2016
eikie
Lid
BerichtenCOLON 490
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2014, 22:05

Re: Hoe en wanneer ben jij met darten begonnen ?

Bericht door eikie »

Ik kocht mijn eerste dartpijltjes in 1995 nadat ik Barney voor het eerst op de BBC de Embassy zag spelen. Vond het prachtig hoe hij in de halve finale van Adams wist te winnen. Helaas verloor hij de finale van Ritchie Burnett.
Het was een setje verchroomde brass darts met blauw witte dimplex barney flights van Harrows :mrgreen:
en ik kocht ze bij Perry Sport. Ze hadden toen ook de Bristow en Priestley darts, maar die waren me te duur :)
In 1997 kreeg ik een relatie en ging ik samenwonen en ging het darten op een laag pitje. Pas nadat ik weer vrijgezel was in 2002 begon ik door een vriend van mijn zus weer darten en kocht ik mijn eerste tungsten darts (Datadart Mervyn King) sinds die tijd ben ik weer aan het darten.
Gebruikers-avatar
remcowaleboer
Lid
BerichtenCOLON 287
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 11:43

Re: Hoe en wanneer ben jij met darten begonnen ?

Bericht door remcowaleboer »

Ik ben begonnen met darten toen ik een jaar of 6-7 werd. Toen kreeg ik mijn eerste dartbord met zo'n haakje eraan. Dat hing in de achtertuin, als er een beetje wind stond moest ik achter mijn flights aanrennen.
Later is mijn dartbord naar de schuur gegaan en heb ik daar gedart. Dat was heel koud in de winter.
Sinds een jaar heb ik mijn dartbord nu op zolder hangen en dat bevalt prima.
Barney Army
RVB95
#BELIEVE
Calimero
Lid
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 14:01

Re: Hoe en wanneer ben jij met darten begonnen ?

Bericht door Calimero »

Ik begon met darten na de Embassy titel van Barney in 1998.. toen tijdje niet gedart alleen rond de embassy van 1999.
Dit was met een goekoop bord.

Vanaf 2000 speel in recreanten competitie op vrijdag. en vanaf 2001 speel ik FDB competitie.
In die tijd had ik eerst datadart Co Stompe, en later John Lowe 27 grams.

leuk team opgericht waarmee we leuk meededen in 3e divisie (toen waren er nog 5 divisies)

Toen een half jaar er tussen uit geweest in november 2003 vanwege ziekte (kanker). In 2003 comeback gemaakt op gesloten Fries meer dan 300 deelnemers 2x laatste 32! in zomer niet doorgetraint, dat was zonde want daarna kreeg ik een paar jaar te maken met heftige darteritus ( ja mijn pijlen vlogen soms letterlijk meters onder het bord door).. sindsdien moet ik het met een veel lager nivo doen. Pas vorig jaar echt van de darteritus afgekomen, en we spelen nu weer 3e divisie en staan nu tegen top 3 aan.
Gebruikers-avatar
bullieboy
Lid
BerichtenCOLON 978
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 07:37

Re: Hoe en wanneer ben jij met darten begonnen ?

Bericht door bullieboy »

Ik ben begonnen met darten na de finale op lakeside tussen Klaasen en Barney.
Ik dacht zo moeilijk kan dat niet zijn, en ben op zoek gegaan naar materiaal.
Het begon allemaal vrij simpel goedkoop bord en goedkope darts van Intertoys.
Eenmaal begonnen was het toch moeilijker dan ik dacht
Mijn eerste triple 20 vierde ik dan ook als een ware kampioen
Maar nu zoveel jaar later is dat allemaal anders, haal een leuk niveau.
Materiaal is ook wat professioneler dan voorheen.
ik heb nog steeds heel veel plezier in het darten.
Let's Play Darts!
knarf1988
Lid
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2015, 16:06

Re: Hoe en wanneer ben jij met darten begonnen ?

Bericht door knarf1988 »

toen ik een jaar of 9 was (inmiddels 26) ging mijn moeder op zondag achter de bar in de sporthal werken. Aangezien ik alleen met mijn moeder woonde, ging ik altijd mee. Op de momenten dat er geen anderen waren om mee te spelen in de sporthal, had ik niet veel te doen. In de kantine hingen aan 1 muur een aantal dartborden, en al snel kocht ik mijn eigen pijlen, en stond ik elke zondag te gooien. Uiteraard kwam ook snel een dartbord in huis.
Vanaf mijn 12e ongeveer kwamen er ook tegenstanders, ik gooide tegen vriendjes en neefjes. Vanaf min. 16e had ik een vaate maat waar ik tegen dartte. Helaas was het zo dat ik altijd alles won, zij konden namelijk allen nooit uitgooien.
Rond mijn 21e ging ik in amsterdam naar een dartzaak om nieuwe pijlen uit te zoeken die echt bij mij pasten. Daarvoor gooide ik met van alles door elkaar. De man in de winkel vond dat minn techniek goed was, en dat ik best wel talent had, mits ik wedstrijden zou gaan gooien. Hij vond ook dat het goed zou zij. Als ik die zou verliezen :p. Ik heb dit advies ter harte genomen en me meteen ingeschreven voor een toernooitje in de kroeg.
Na mijn eerste partij, die ik met 3-2 verloor, werd ik meteen door iemand gevraagd om te spelen, en zo ben ik in divisie 5 begonnen met gooien. Helaas werd die uitdaging snel minder, omdat ik door steeds 60 te gooien, vrijwel alles kon winnen. Ik zou mijn derde seizoen in de tweede divisie gaan gooien, in het andere team van onze kroeg, maar ging toen verhuizen.
Helaas was er in ons huis in leeuwarden tot vorige week geen vrije plek voor een dartbord, en heb ik ongeveer 2,5 jaar niet gedart. Nu ben ik weer begonnen met gooien, helaas zonder tegenstander, omdat ik hier niemand ken die kan/wilt darten. Hopelijk kom ik binnenkort iemand tegen om mee te gooien, want dat maakt het toch wel leuker :)
BUTTON_POST_REPLY