Handicap en darten

Overige topics die met darts te maken hebben
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Titanium
Lid
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2015, 04:32

Handicap en darten

Bericht door Titanium »

Beste,

Ik ben nieuw hier en dacht even wat vragen met betrekking tot mijn handicap en of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

Sinds kort ben ik hier mee begonnen en bevalt goed. Nu loop ik tegen iets:
Normaal sta je en nu zit je en krijg ik het gevoel dat ik iets niet goed doe. balans, plek terug...) Ik gooi 3 pijlen en komen allemaal in de 5 dus ik corrigeer en komen allemaal in de 1 en zo af en toe in de 20. (wel trosjes en natuurlijk hier en daar de afzwaaiers) Dus hier heb ik een richtingsprobleem of hetzelfde punt waar je meestal als "loper" terug komt en dat toch beter onder controle hebt.

Ik draai mijn stoel zo'n 45 graden naar rechts aangezien ik linkshandig ben en dan heb ik mijn lichaam verder in rust en de arm moet de rest doen. Dit is puur oefenen.
Mijn pijlen zijn van True Darts en wegen nu 20 gram 80%. Ik heb nu ook een setje 19gr besteld omdat ik merkte dat deze te zwaar werden na langer gooien. Flights en shafts zijn normaal en normale medium lengte.
Mijn bord hangt op de officiële regels die sinds 2012 geloof ik nu er zijn en dat is op 1.37 en de normale werp afstand zoals iedereen.

Ik hoop dat er misschien iemand is die een soortgelijk iets heeft als handicap en wat tips heeft hierover zodat ik weer verder kan aangezien dit mij zeer bevalt maar dan moet ik wel een beetje de goede weg in worden gestuurd.

Alvast bedankt!

Titanium
I ain't afraid of life...Life is afraid of me!
Speedy180
Lid
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 01:17

Re: Handicap en darten

Bericht door Speedy180 »

Ikzelf zit toevallig ook in een rolstoel. In mijn geval een electrische rolstoel.
Ook ik ben linkshandig en ook ik sta zo ongeveer in een hoek van 45 graden ten opzichte van het bord.

Het probleem van je plek terugvinden aan de oche ken ik.
Ikzelf heb hier ook erg veel moeite mee.
Zeker als een eerste pijl richting de 5 of de 1 gaat, wordt het een probleem.
Ik wil dan gaan corrigeren, d.m.v. het ietsje naar links of rechts verplaatsen, maar dan komen ze aan de andere kant van de 20 terecht.
Het is puur gevoel wat je moet krijgen, DENK IK...
Corrigeren door te gaan 'reizen' langs de oche heeft voor mij geen enkele zin.
Ik corrigeer dan juist, door de positie van mijn arm t.o.v. het bord ietsje aan te passen.

Het 'reizen' langs de oche is, zoals gezegd niet iets waar ik gelukkig van wordt.
Zelfs als een bepaalde dubbel bijvoorbeeld geblokkeerd is, en ik heb nog maar 1 dart in m'n hand, ga ik d'r gewoon voor vanaf mijn huidige positie.
Misschien niet heel erg slim, aangezien je een gaatje moet zien te vinden, maar als verplaatsen niet het gewenste resultaat oplevert, wordt het een typisch gevalletje van 'alles of niets!!'

Ik hoop dat je er wat aan zult hebben, al moet ik zeggen dat ik de gouden tip niet voor je zal hebben denk ik...
Daarvoor ben ik, ondanks dat ik al een paar jaartjes in het dartswereldje meeloop (niet te letterlijk nemen a.u.b.), nog niet zeker genoeg en mijn nivo niet constant goed genoeg om daarin een correct advies te kunnen geven...
Aantal 180-ers: 15

2010: 5
2013: 2
2014: 4
2015: 3
2016: 1

Hoogste finish: 158
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Handicap en darten

Bericht door cookie »

Dit vind ik als "loper" nou leuk om over mee te denken.. Dus zojuist even een stoel bij de oche gezet en aan de slag maar om te ervaren hoe het voor jullie is.

Wat ik het lastigste vond is om goed stevig te zitten (in balans) en te aarden met de stoel zodat je minder kracht nodig hebt om de pijlen naar het bord te gooien. Ik denk dat het gooien van een 5 of een 1 niet alleen aan de positie van je stoel ligt of het talent in je arm, maar misschien nog wel meer de stevigheid die je hebt dat je in je stoel zit. Voor "lopers" is een laag zwaartepunt van belang.. Dit kan je doen door veel te eten/drinken of door heel diep onderin je buik in te ademen. Als "roller" kan je hier denk de meeste winst halen. Wanneer je goed stevig zit hoef je alleen nog je arm te corrigeren en niet je stoel.

Is dit iets? Of zit ik er helemaal naast? :)
Gebruikers-avatar
Titanium
Lid
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2015, 04:32

Re: Handicap en darten

Bericht door Titanium »

Dank jullie voor de reacties.

@speedy180: Ja dat reizen moet ik ook denk ik mee minderen behalve misschien als ik op een dubbel sta. Ik heb een sight right aangeschaft om een goed punt te krijgen maar ook dit is nog niet helemaal wat ik graag zou willen. Wel merk ik dat als ik links sta en met mijn linkerschouder ongeveer op D11 (ongeveer!) dat er meer 20ers vallen. Maar goed ook dit is weer een proces en kijken of het ergens toe leid. Hiervan zal ik jou op de hoogte houden.

@Cookie: Dat met het ademen zal ik eens gaan controleren of dit helpt. Heb het wel eens gelezen maar nooit echt mee bezig gehouden. Meestal adem ik al niet echt meer en dat zal natuurlijk ook niet echt goed zijn. Verder zit ik wel stevig en kan zelfs een beetje gaan hangen richting het bord. Mijn buikspieren werken nog dus dit scheelt natuurlijk wel een stuk. (dwarslaesie th12) Waar ik nog van baal is dus dat je op 20 richt om vervolgens de pijlen in de 12 of 5 te zien belanden.

Bedankt dat jij iig geprobeerd hebt om in onze situatie te verplaatsen. Ik kom hier nog op terug om te kijken of er iets werkt maar dat zal even duren aangezien het niet zomaar even lukt met darten. Ook krijg ik,als het goed is donderdag nog andere pijlen toegestuurd. 19 gram Harrows Savage 80% Tungsten pijlen en hoop dat het misschien dan iets beter gaat met de kracht.

To be continued!
I ain't afraid of life...Life is afraid of me!
Gebruikers-avatar
Titanium
Lid
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2015, 04:32

Re: Handicap en darten

Bericht door Titanium »

Kleine update:

Ik heb nieuwe pijlen binnengekregen en dat zijn dus de Harrows Savage 80% Tungsten.
Link:http://frieslanddarts.nl/shop/product_i ... ts_id=1230

Hierbij had ik ook extra shafts gekocht: Nylon Shaft Long Zwart (10 setjes) en Nylon Shaft Medium Zwart (10 setjes)
Link:http://frieslanddarts.nl/shop/product_i ... n%20false; Medium
Link: http://frieslanddarts.nl/shop/product_i ... n%20false; Long

Ik heb de originele shafts er eigenlijk gelijk afgehaald en de long shafts erop gedaan. Tot mijn verbazing werden de pijlen ineens een stuk meer gebalanceerd. Al staat het wat vreemd zulke lange shafts maar goed het gooit lekker moet ik zeggen.

@cookie: Het ademen heb ik geprobeerd een beetje op te letten en de 1ne keer gaat het goed andere keer minder maar hoop dat dit na verloop van tijd wat natuurlijker gaat. Weet trouwens niet of dit lange shafts gebeuren jou bekend voorkomt?

Ook ben ik wat meer links gaat "staan" en ook dit werkt goed mee. Maar goed dit moet allemaal wel goed geoefend worden.

@Speedy180 langere shafts misschien voor jou setje? Weet niet of jij dit al geprobeerd hebt of wat voor pijlen jij gebruikt en welk gewicht?
I ain't afraid of life...Life is afraid of me!
Speedy180
Lid
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 01:17

Re: Handicap en darten

Bericht door Speedy180 »

Ja, ik heb eergisteren mijn set Bunting 12 gram maar weer eens gepakt... Wilde gewoon eventjes wat ouwehoeren.
Had ik dat maar nooit gedaan!!

Heb m'n fittons maar weer in de la gelegd en ga nu met de Buntings 12 gram verder, met inderdaad lange shafts en standaard flights...
Door de langere shafts heeft de pijl gewoon meer balans, in mijn beleving, dus ik vind het erg fijn! Gooide gisteravond echt superstrak met de Buntings.
Aantal 180-ers: 15

2010: 5
2013: 2
2014: 4
2015: 3
2016: 1

Hoogste finish: 158
Gebruikers-avatar
Titanium
Lid
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2015, 04:32

Re: Handicap en darten

Bericht door Titanium »

Speedy180 schreefCOLONJa, ik heb eergisteren mijn set Bunting 12 gram maar weer eens gepakt... Wilde gewoon eventjes wat ouwehoeren.
Had ik dat maar nooit gedaan!!

Heb m'n fittons maar weer in de la gelegd en ga nu met de Buntings 12 gram verder, met inderdaad lange shafts en standaard flights...
Door de langere shafts heeft de pijl gewoon meer balans, in mijn beleving, dus ik vind het erg fijn! Gooide gisteravond echt superstrak met de Buntings.
Phoe 12 gram wordt wel erg licht. Is dit wat je normaal ook gooit? Ik bleek in het begin met 16 gram te gooien en merkte dus dat die ging zwabberen en nu met 19 gaat het redelijk goed.
Hoelang moet je eigenlijk oefenen met een nieuw setje om te kunnen zeggen dit is slecht of goed? Ben daar niet van op de hoogte...
I ain't afraid of life...Life is afraid of me!
Speedy180
Lid
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 01:17

Re: Handicap en darten

Bericht door Speedy180 »

Ik heb vanaf mei tot aan kerst al met deze 12 gram-darts gegooid.
Echter, ik wilde eens wat anders proberen in een 'fatsoenlijk' gewicht, dus heb een maandje met de Fittons gegooid in 22 gram.
Ik heb deze nu aan de kant gelegd, maar niet definitief. Ik ben nogal een twijfelaar, namelijk...

Ehm, tja... Over het algemeen wordt er gezegd dat je toch minimaal 9 tot 12 maanden nodig bent om ECHT aan een set gewend te raken.
Geen idee of het daadwerkelijk zo is, maar wat ik wel weet, is dat je niet even in een weekje of maandje geheel aan een set kunt wennen.
Dit heeft maanden nodig en vooral HEEL VEEL TRAININGSUREN MAKEN!!
Aantal 180-ers: 15

2010: 5
2013: 2
2014: 4
2015: 3
2016: 1

Hoogste finish: 158
Gebruikers-avatar
Titanium
Lid
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2015, 04:32

Re: Handicap en darten

Bericht door Titanium »

Speedy180 schreefCOLONIk heb vanaf mei tot aan kerst al met deze 12 gram-darts gegooid.
Echter, ik wilde eens wat anders proberen in een 'fatsoenlijk' gewicht, dus heb een maandje met de Fittons gegooid in 22 gram.
Ik heb deze nu aan de kant gelegd, maar niet definitief. Ik ben nogal een twijfelaar, namelijk...

Ehm, tja... Over het algemeen wordt er gezegd dat je toch minimaal 9 tot 12 maanden nodig bent om ECHT aan een set gewend te raken.
Geen idee of het daadwerkelijk zo is, maar wat ik wel weet, is dat je niet even in een weekje of maandje geheel aan een set kunt wennen.
Dit heeft maanden nodig en vooral HEEL VEEL TRAININGSUREN MAKEN!!
Nou ik ben van licht naar zwaar gegaan. 16 gr. begonnen toen 20gr naar 19gr. naar 21gr. Beetje vreemde weg maar de pijlen waar ik nu mee gooi zijn erg fijn. Harrow Gyro R 80% Tungsten 21gr. Erg fijn en enige wat ik nog graag zou willen is dat aan de voorkant een dikkere kop zit waardoor je eigenlijk altijd grip hebt op moment van gooien. Ik merk dat als ik gooi met een rechte barrel dat die naar achteren schiet (heel licht maar genoeg voor misplaatsen)
Nu zie ik eigenlijk 2 setjes die ik erg mooi vind maar geen ervaring mee heb. De I.C.E 21gr. 90% Tungsten of de Barney Phase 5 21gr 80% Tungsten. Vind ze erg mooi maar goed weet niet of ze goed zijn en de Phase 5 zijn behoorlijk duur. Maar goed binnenkort maar weer naar de winkel.

Ook wil ik met de winkel of een online shop overleggen of ik pijlen kan testen. Waarom? Probleem bij handicap darten is dat er geen borden op onze hoogte zijn. Dus je kunt wel gooien maar niet op de goede hoogte waardoor je dus geen goed inzicht krijgt over je pijlen. Hier hou ik je ook wel even van op de hoogte. Dit zou erg mooi zijn als dit kan.
I ain't afraid of life...Life is afraid of me!
Speedy180
Lid
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 01:17

Re: Handicap en darten

Bericht door Speedy180 »

Ik geef je weinig kans w.b.t. het testen... Ik neem namelijk aan dat je dit dan thuis wilt doen?
Ik denk niet dat een shop hiermee akkoord zal gaan...

Maar ik begrijp dus dat jij de officiele 'rolstoel-afstanden' gebruikt?

Ikzelf heb dit nooit gedaan en ben ook heel erg huiverig om dit wel te gaan doen.
Waarom? Als ik daar teveel aan ga wennen, kan ik het wel vergeten op 'reguliere' toernooien, waar ik momenteel m'n kunsten vertoon... De verschillen lijken erg klein, maar reken maar dat het wel degelijk flink uitmaakt, qua gooien...

En daarnaast, maar dat is mijn eigen gevoel...

Waarom zou je andere afmetingen gebruiken?
Ik bedoel... Ik ben zelf opgegroeid tussen valide mensen, en daarmee bedoel ik school, sport e.d.
Door andere afmetingen te gebruiken voor rolstoelers, druk je ze, m.i. een stempel op, waarmee je zegt... 'jullie zijn anders'...
Dit is juist iets wat ik altijd heb willen voorkomen... Die rolstoel maakt mij niks anders dan mijn valide broertje of m'n beste (valide) vriend...
Aantal 180-ers: 15

2010: 5
2013: 2
2014: 4
2015: 3
2016: 1

Hoogste finish: 158
Gebruikers-avatar
Titanium
Lid
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2015, 04:32

Re: Handicap en darten

Bericht door Titanium »

Ik begrijp niet helemaal waarom je de rolstoel afstanden niet gebruikt...deze zijn officieel nu...geloof sinds 2012 als ik mij niet vergis.
Ook staan deze in boekjes van borden die je koopt met de afstanden als je in een rolstoel zit.

Ik ben helemaal voor het "normale" gebeuren begrijp me niet verkeerd en ik merk dat jij daar ook op timmert maar bij sport is dit anders helaas. Ik ben in de rolstoel gekomen terwijl ik altijd valide ben geweest dus ik weet niet beter dan dat ik normaal ben (veel dingen kan ik alleen en woon alleen gelukkig en geen gezeik van thuiszorg ofzo) maar bij sommige dingen is de handicap een feit en kom je daar niet onderuit. Ik weet niet of jij je stoel omhoog kunt doen met gooien aangezien jij in een elektro zit? En jij zit al hoger als in een duwstoel en ik weet niet welke handicap jij hebt? Maar ik ga niet op een normaal bord gooien want dit heb ik gedaan maar dat is gewoon niet te doen en pijlen laten halen omdat ze te hoog zitten en ik er niet bij kan (toch weer die handicap). Nu heb ik geluk dat ik 1.96m ben met mijn lange armen maar in de stoel ben ik 1.45m en dan houd het een keer op met reikwijdte.

Edit: wat betreft testen aan huis wil ik dit toch proberen aangezien dit voor mij op een op "onze" hoogte anders is helaas. Ook is er retourrecht maar dan wil ik het liever proberen om een akkoord te krijgen van de webwinkel dan een "zeikerd" worden bij de shop. En ik denk als "wij" dit aankaarten bij de shop dat dit misschien ook nog wel begrepen wordt. Gaat mij niet erom dat ik daar misbruik van mijn handicap wil maken laat dat even heeeeel duidelijk zijn. Ik zou het al prima vinden als ze zeggen we hebben een 2de hands ofzo en test die maar. Vind ik prima en anderen denk ik ook.
I ain't afraid of life...Life is afraid of me!
Speedy180
Lid
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 01:17

Re: Handicap en darten

Bericht door Speedy180 »

Ik ben geboren met een 'open ruggetje' en zit dus al vanaf mijn geboorte in een rolstoel en sinds een jaar of 12 (vanwege erge vergroeiing in mijn rug) in een electrische rolstoel, zodat ik extra steun voor mijn rug kon krijgen.

Zoals ik al aangaf... Ik heb de rolstoelafstanden nog nooit gebruikt, omdat ik pas sinds kort op de hoogte ben van deze afstanden.
Ikzelf zie mijzelf niet als 'beperkt'.
Ik woon op mijzelf, red me prima en de hulp DIE ik nodig ben, wordt door mijn ouders gedaan, die 3 huizen verderop wonen.

Voor mijzelf sprekende, denk ik, dat het mij meer energie zal kosten om te wennen aan de rolstoelafstanden, dan dat ik doorga op de wijze zoals ik altijd gedaan heb.

En daarnaast, zoals ik al aangaf in een eerdere post...
Door andere afmetingen te gebruiken (en natuurlijk snap ik heel goed dat het, door die afstanden te gebruiken, juist makkelijker gemaakt zal worden, omdat 'we' dan meer kracht hoeven gebruiken) druk je, m.i. 'ons' in een apart hoekje... Iets wat ik altijd heb willen voorkomen.
Iedereen mankeert wel iets! Zichtbaar of niet... Maar ik zou het juist zo gaaf vinden om rolstoeldarters lekker mee te laten draaien in het reguliere circuit. Oke, het zal misschien wat meer moeite kosten, dan wanneer de rolstoelafmetingen gebruikt worden, maar m.i. verdient dat dan juist alleen maar meer respect. 'We' worden al zo vaak in een apart hoekje gedrukt (onbedoeld of niet), daarom lijkt het me juist supertof om meerdere rolstoeldarters in het reguliere circuit te laten meedraaien... Zo haal je de stempel 'anders dan valide personen' m.i. weg en dat is mijn streven uiteindelijk!
Aantal 180-ers: 15

2010: 5
2013: 2
2014: 4
2015: 3
2016: 1

Hoogste finish: 158
Speedy180
Lid
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 01:17

Re: Handicap en darten

Bericht door Speedy180 »

En ik hoop natuurlijk van harte dat de dartshop wil meewerken aan de door jouw gevraagde testsessie (aan huis).
Aantal 180-ers: 15

2010: 5
2013: 2
2014: 4
2015: 3
2016: 1

Hoogste finish: 158
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Handicap en darten

Bericht door cookie »

Titanium schreefCOLONKleine update:

Ik heb nieuwe pijlen binnengekregen en dat zijn dus de Harrows Savage 80% Tungsten.
Link:http://frieslanddarts.nl/shop/product_i ... ts_id=1230

Hierbij had ik ook extra shafts gekocht: Nylon Shaft Long Zwart (10 setjes) en Nylon Shaft Medium Zwart (10 setjes)
Link:http://frieslanddarts.nl/shop/product_i ... n%20false; Medium
Link: http://frieslanddarts.nl/shop/product_i ... n%20false; Long

Ik heb de originele shafts er eigenlijk gelijk afgehaald en de long shafts erop gedaan. Tot mijn verbazing werden de pijlen ineens een stuk meer gebalanceerd. Al staat het wat vreemd zulke lange shafts maar goed het gooit lekker moet ik zeggen.

@cookie: Het ademen heb ik geprobeerd een beetje op te letten en de 1ne keer gaat het goed andere keer minder maar hoop dat dit na verloop van tijd wat natuurlijker gaat. Weet trouwens niet of dit lange shafts gebeuren jou bekend voorkomt?

Ook ben ik wat meer links gaat "staan" en ook dit werkt goed mee. Maar goed dit moet allemaal wel goed geoefend worden.

@Speedy180 langere shafts misschien voor jou setje? Weet niet of jij dit al geprobeerd hebt of wat voor pijlen jij gebruikt en welk gewicht?
Langere shafts en pijlen kunnen zeker de balans van een pijl verbeteren. Probeer maar eens te spelen door je pijl helemaal vooraan of helemaal achteraan te pakken. Het is dus zo dat je je pijl moet pakken waar je het zelf echt fijn vindt en dan met het type shaft kan je de balans/vlucht verbeteren.

Qua ademen is de truc om een goede volle teug te nemen bij het aanleggen. Afhankelijk van je snelheid van gooien kan je 3 pijlen op 1 teug gooien, maar ook een keer tussendoor ademhalen. Om zo stabiel mogelijk te zijn, is het het beste om het op een teug te doen.. Dit wordt veel bij meditatie en yoga gedaan.

Top dat je wel met je buikspieren wat kan doen. Ik ben zelf nu actief om mijn schotkracht te verbeteren bij voetbal.. Het grappige is dat ze mij hebben aangeraden om mijn spieren in mijn torso te trainen. Puur voor een betere balans.. De minste afwijking haalt heel veel kracht uit je schot. Dit zie je ook al met het gooien van een pijl met darten. Bij auto's heb je ook dat de wegligging en stijfheid verandert wanneer je er een cabrio van maakt. Wanneer ik vanaf een barkruk ga darten aan de oche, moet ik harder gooien dan staand ondanks dat ik wel aardig afgetraind ben. Erg belangrijk dus om nog steviger te gaan. Klinkt even raar en creatief.. Leuk om het te testen welke hulpmiddelen je kan gebruiken het nog makkelijker te maken?

Uiteindelijk moet je van een spelletje darten geen militaire operatie maken, al zijn het wel veel kleine details die je kunnen helpen om net even beter te worden.
Gebruikers-avatar
Titanium
Lid
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2015, 04:32

Re: Handicap en darten

Bericht door Titanium »

Speedy180 schreefCOLONIk ben geboren met een 'open ruggetje' en zit dus al vanaf mijn geboorte in een rolstoel en sinds een jaar of 12 (vanwege erge vergroeiing in mijn rug) in een electrische rolstoel, zodat ik extra steun voor mijn rug kon krijgen.

Zoals ik al aangaf... Ik heb de rolstoelafstanden nog nooit gebruikt, omdat ik pas sinds kort op de hoogte ben van deze afstanden.
Ikzelf zie mijzelf niet als 'beperkt'.
Ik woon op mijzelf, red me prima en de hulp DIE ik nodig ben, wordt door mijn ouders gedaan, die 3 huizen verderop wonen.

Voor mijzelf sprekende, denk ik, dat het mij meer energie zal kosten om te wennen aan de rolstoelafstanden, dan dat ik doorga op de wijze zoals ik altijd gedaan heb.

En daarnaast, zoals ik al aangaf in een eerdere post...
Door andere afmetingen te gebruiken (en natuurlijk snap ik heel goed dat het, door die afstanden te gebruiken, juist makkelijker gemaakt zal worden, omdat 'we' dan meer kracht hoeven gebruiken) druk je, m.i. 'ons' in een apart hoekje... Iets wat ik altijd heb willen voorkomen.
Iedereen mankeert wel iets! Zichtbaar of niet... Maar ik zou het juist zo gaaf vinden om rolstoeldarters lekker mee te laten draaien in het reguliere circuit. Oke, het zal misschien wat meer moeite kosten, dan wanneer de rolstoelafmetingen gebruikt worden, maar m.i. verdient dat dan juist alleen maar meer respect. 'We' worden al zo vaak in een apart hoekje gedrukt (onbedoeld of niet), daarom lijkt het me juist supertof om meerdere rolstoeldarters in het reguliere circuit te laten meedraaien... Zo haal je de stempel 'anders dan valide personen' m.i. weg en dat is mijn streven uiteindelijk!
Ik denk persoonlijk dat het prima zou kunnen om naast de reguliere darters te gooien. Er is eigenlijk niets anders aan het gooien met een bord die lager hangt (1.37) dan een normaal bord (1.73). Tenminste ik merk het iig niet. Ik vind het juist lastiger vanwege de stoel en telkens het punt weer terugvinden bij het okkie en werpen. Je hebt minder dingen die je kunnen helpen. (benen, balans, etc) Maar goed ook daar komt trainen en trainen en nog meer trainen bij kijken.

De borden kunnen naast elkaar bij een wedstrijd waardoor je met valide kunt spelen en dus geen problemen kunt krijgen. Deze opzet heb ik thuis en werkt prima. Nu alleen nog mijn materiaal goed krijgen. :P Daarom denk ik dat wij niet in een aparte hoek worden gedrukt als de organisatoren zich hier ook mee kunnen vinden en ik denk dat daar nog wel eens wat mis gaat.
I ain't afraid of life...Life is afraid of me!
Gebruikers-avatar
Titanium
Lid
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2015, 04:32

Re: Handicap en darten

Bericht door Titanium »

@speedy180: misschien nog een tip. We hadden het allebei over het 45 graden staan met de stoel maar ik probeer nu bijna 90 graden in het midden te staan waardoor ik merk dat de pijlen iets strakker in het bord komen waar ik wil. Moet alleen mijn worp nog goed ontwikkelen :)
I ain't afraid of life...Life is afraid of me!
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Handicap en darten

Bericht door cookie »

Titanium schreefCOLON@speedy180: misschien nog een tip. We hadden het allebei over het 45 graden staan met de stoel maar ik probeer nu bijna 90 graden in het midden te staan waardoor ik merk dat de pijlen iets strakker in het bord komen waar ik wil. Moet alleen mijn worp nog goed ontwikkelen :)
Blijf het als wandelaar toch mooi vinden om even met jullie mee te denken..

90 graden lijkt voor mij logischer omdat je hier minder leunt op je schuine buikspieren en het dus makkelijker volhoudt. Daarnaast kan je ook makkelijker je lichaam "locken" om stabiel te gooien. Bij 0-45 graden heb je sneller een neiging om met je bovenlijf richting het bord te bewegen..

Ben benieuwd hoe dat voor jullie is..

Ik heb op het Dutch Open wel eens tegen iemand in een rolstoel moeten koppelen en die had geregeld dat zijn pijlen uit het bord werden gehaald. Werkte prima! Het is als tegenstander even wennen omdat het ritme anders is, maar los ervan leuk staan gooien.
Speedy180
Lid
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 01:17

Re: Handicap en darten

Bericht door Speedy180 »

Ikzelf hou toch de ongeveer 45 graden aan.
Waarom?

Mijn rompbalans/buik- en rugspieren zijn erg zwak.
Een 'kwartslag' met mijn bovenlichaam draaien is voor mij erg vermoeiend en hou dit bijna niet vol.
Ik sta daarom het liefst in een hoek van +/- 45 graden t.o.v. de oche, om zo, een voor mij, meer ontspannen houding aan te kunnen nemen.

@ Cookie...

Ik vind het, als rolstoeldarter toch erg leuk om te horen dat er in het verleden toch wel meer rolstoeldarters hebben meegedaan aan het D.O.
Ik had, nadat ik navraag bij een official gedaan had, in 2010, namelijk gehoord dat er pas 1 keer in de geschiedenis was voorgekomen dat er een rolstoeldarter had meegedaan. Misschien wel vaker meegedaan, maar steeds door 1 en dezelfde persoon.

Afgelopen editie waren er, inclusief mij, zowiezo 2 rolstoeldarters. Ik blijf lekker doorgaan met het spelletje en ik hoop dat ik door mijn doorzettingsvermogen andere rolstoeldarters ook over de streep weet te trekken, zodat het er steeds meer gaan worden. Ik denk dat het alles te maken heeft met de angst voor het onbekende, waarom je zo weinig rolstoeldarters ziet spelen, want ik ben er bijna van overtuigd dat er nog wel redelijk wat rolstoeldarters in nederland rondrijden...
Aantal 180-ers: 15

2010: 5
2013: 2
2014: 4
2015: 3
2016: 1

Hoogste finish: 158
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Handicap en darten

Bericht door cookie »

Speedy180 schreefCOLONIkzelf hou toch de ongeveer 45 graden aan.
Waarom?

Mijn rompbalans/buik- en rugspieren zijn erg zwak.
Een 'kwartslag' met mijn bovenlichaam draaien is voor mij erg vermoeiend en hou dit bijna niet vol.
Ik sta daarom het liefst in een hoek van +/- 45 graden t.o.v. de oche, om zo, een voor mij, meer ontspannen houding aan te kunnen nemen.

@ Cookie...

Ik vind het, als rolstoeldarter toch erg leuk om te horen dat er in het verleden toch wel meer rolstoeldarters hebben meegedaan aan het D.O.
Ik had, nadat ik navraag bij een official gedaan had, in 2010, namelijk gehoord dat er pas 1 keer in de geschiedenis was voorgekomen dat er een rolstoeldarter had meegedaan. Misschien wel vaker meegedaan, maar steeds door 1 en dezelfde persoon.

Afgelopen editie waren er, inclusief mij, zowiezo 2 rolstoeldarters. Ik blijf lekker doorgaan met het spelletje en ik hoop dat ik door mijn doorzettingsvermogen andere rolstoeldarters ook over de streep weet te trekken, zodat het er steeds meer gaan worden. Ik denk dat het alles te maken heeft met de angst voor het onbekende, waarom je zo weinig rolstoeldarters ziet spelen, want ik ben er bijna van overtuigd dat er nog wel redelijk wat rolstoeldarters in nederland rondrijden...
Is er een mogelijkheid om tijdens het gooien stevig tegen je rugleuning aan te zitten? Hierdoor ben je extra stabiel.. Andy Fordham is zijn stabiliteit compleet kwijt geraakt toen hij z'n arm niet meer op z'n borst kon laten leunen.

Ik weet wel dat er een 15 jaar terug ook een jongen was die een onderbeen miste en super goed een manier had gevonden om zijn kruk als standbeen te gebruiken.
Van mij mag NDB ook wat meer in faciliteren.. Een aparte website met info voor mensen met een handicap zou echt zoveel schelen. Dat je als rolstoeldarter niet in elke kroeg kan meedarten dat is nog wel te begrijpen door alle hoeken en gaten waar een dartbaan in wordt gemoffeld. Tijdens rankings en andere toernooien is het juist goed te doen.
Gebruikers-avatar
Titanium
Lid
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2015, 04:32

Re: Handicap en darten

Bericht door Titanium »

@cookie
@speedy180

Kan het dan ook zo dat er 1 of 2 borden of meer op 1.37 word gehangen zoals op de DO? Ik heb op de lakeside ook gehandicapten zien werpen met het bord op 1.37.

En ik vind ook dat er geen rekening gehouden wordt met invalide/gehandicapten. Ik ben zelf organisator geweest van outdoor festivals en puur omdat ik zelf gehandicapt ben kon ik er mee rekening houden maar andere festivals zag ik dat daar totaal geen rekening mee wordt gehouden en nu merk ik dat dit dus hetzelfde gebeurt op dart wedstrijden.

@speedy ja ik heb dan geluk dat ik mijn buikspieren heb behouden. Verder moet ik werken aan mijn worp. Ik merk dat ik wegzak met werpen met mijn arm...dus snel 5 en 1 werpen terwijl de 1ste 2 prima in de 20 gaan en ineens de pijl de lucht inschiet. Dus mijn worp :)
I ain't afraid of life...Life is afraid of me!
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Handicap en darten

Bericht door cookie »

DO of NDB zal hier denk niet veel aan doen. Misschien dat je met een mail naar meerdere dartclubs een 20tal deelnemers kan krijgen voor een apart DO op 1.37.

In Engeland gooien ze ook competitie op 2 afstanden. Voor amateurs op woensdag was afstand 2.10 volgens mij. Stond je er als fanatiekeling 17cm achter de oche.
BUTTON_POST_REPLY