Phil Taylor

Topics over dartspelers
Gebruikers-avatar
rproele
Lid
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:57

Re: Phil Taylor

Bericht door rproele »

Ik zie eerder dat sinds zijn overstap het afstraffen door Taylor met vooral de 100+ finishes niet meer aan de orde zijn.
Als je voorheen je eigen leg niet netjes afwerkte had je in de Unicorn Phase5 periode 9 van de 10 keer de kans dat Taylor een 100+ finish om je oren smeet op de juiste momenten om te breken.
Taylor's gemiddelde was dan zo hoog inclusief dubbels terwijl de tegenstanders veel minder kansen op dubbels hadden en hoog gemiddelde.

En zoals al hierboven vermeld is de koek op een gegeven moment op qua progressie.
Toen meer mannen 100 gemiddeld gingen gooien ging Taylor naar 105 en toen meerdere hier naartoe gingen ging Taylor naar 110.
Nog verder omhoog is bijna onmogelijk als gemiddelde over langer format en dus is de concurrentie Taylor genaderd en kunnen ook zijn foutjes afgestraft worden, zonder dat hij deze nu snel goed kan maken door het gemis van de echte suprematie.
Waar hij normaal al 1 0 voorstond op zijn tegenstander en hun uit arrogantie zelfs liet beginnen om ze meteen te kunnen breken is die angst bij sommigen volledig weg en ruiken ze vooraf ook al hun kansen.
Schiavoni
Lid
BerichtenCOLON 655
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 14:29

Re: Phil Taylor

Bericht door Schiavoni »

Swedish Chef schreefCOLON Waar heb je deze grafiek vandaan? Heel vet :)
Thnx. Deze grafiek heb ik zelf gemaakt. Ik heb de gemiddelden op Dartsdatabase opgezocht en in Excel gezet.
arjen438
Lid
BerichtenCOLON 70
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2014, 23:14

Re: Phil Taylor

Bericht door arjen438 »

http://www.msn.com/nl-nl/sport/nieuws/g ... =BBnDivR|1" onclick="window.open(this.href);return false;"
mooi stukje over phil.
ratm
Moderator
BerichtenCOLON 2915
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2014, 14:53

Phil Taylor

Bericht door ratm »

The Runner schreefCOLONOp doorgooien kan je Taylor en Van Gerwen bijna nooit betrappen, die switchen zo makkelijk naar de 19
Ik vind dat Taylor nog vaker moet switchen als de dart niet daar zit waar hij hem wil hebben. Let er maar op hoe vaak hij de triple niet kan vinden als de eerste te hoog zit. Ik snap dat niet, zijn switch naar de 19 is altijd fantastisch dus waarom switcht hij niet vaker? De 19 is immers helemaal vrij. Daarnaast valt me ook op dat Taylor sneller is gaan gooien met zijn 2e en 3e pijl. Viel me voor het eerst op in de verloren WK-wedstrijd tegen Smith (wk 2014). Ik heb het laatst eens getimed (het verschil tussen 2013 en eerder tegenover nu) en het scheelt gewoon een seconde. Die twee dingen (iets meer tijd nemen voor pijl 2 en 3 en vaker switchen) kunnen hem naar mijn mening net dat extra niveau geven zodat hij weer titels gaat pakken.
ratm
Moderator
BerichtenCOLON 2915
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2014, 14:53

Phil Taylor

Bericht door ratm »

cookie schreefCOLON
ratm schreefCOLON
The Runner schreefCOLONOp doorgooien kan je Taylor en Van Gerwen bijna nooit betrappen, die switchen zo makkelijk naar de 19
Ik vind dat Taylor nog vaker moet switchen als de dart niet daar zit waar hij hem wil hebben. Let er maar op hoe vaak hij de triple niet kan vinden als de eerste te hoog zit. Ik snap dat niet, zijn switch naar de 19 is altijd fantastisch dus waarom switcht hij niet vaker? De 19 is immers helemaal vrij. Daarnaast valt me ook op dat Taylor sneller is gaan gooien met zijn 2e en 3e pijl. Viel me voor het eerst op in de verloren WK-wedstrijd tegen Smith (wk 2014). Ik heb het laatst eens getimed (het verschil tussen 2013 en eerder tegenover nu) en het scheelt gewoon een seconde. Die twee dingen (iets meer tijd nemen voor pijl 2 en 3 en vaker switchen) kunnen hem naar mijn mening net dat extra niveau geven zodat hij weer titels gaat pakken.
Dat is inderdaad waar.. Soms heb je wel dat een pijl niet lekker zit maar wel goed voelt, waardoor je de gok neemt om op een linker of rechter helft van de t20 te mikken om daarna pas te switchen.
Ik ben even nieuwsgierig geworden en ben ook even gaan meten met 2013. Ik kwam telkens tussen de 9-10 seconde uit. Hij is langzamer rond de 200, maar verder wel zelfde ritme volgens mij?

Ben even benieuwd naar jouw tijden :)
Het kan natuurlijk ook aan mijn meetkunsten liggen, het is tenslotte geen wetenschappelijk onderzoek ;) Maar als ik naar wedstrijden uit 2012 kijk en naar wedstrijden van de laatste tijd dan kom ik in 2012 telkens tussen de 7 en 8 seconden uit en bij de laatste tijd tussen de 6 en 7. (als ik naar wedstrijden met die hele oude pijlen, die rechte, kijk is het allemaal weer anders). Maar ik meet vanaf het moment dat de 1e pijl er in gaat tot dat de 3e er in gaat want bij de eerste pijl neemt hij wel altijd de tijd. Nogmaals, het kan ook gewoon aan mijn meten liggen maar ik heb het idee dat hij "vroeger" de pijl net zoals bij de eerste pijl even stil hield om scherp te stellen en dat hij nu meer door wil gooien.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Phil Taylor

Bericht door cookie »

Al reken ik als Pythagoras.. uiteindelijk is een nederlaag tegen Wade komende week gewoon einde oefening.
ratm schreefCOLON Het kan natuurlijk ook aan mijn meetkunsten liggen, het is tenslotte geen wetenschappelijk onderzoek ;) Maar als ik naar wedstrijden uit 2012 kijk en naar wedstrijden van de laatste tijd dan kom ik in 2012 telkens tussen de 7 en 8 seconden uit en bij de laatste tijd tussen de 6 en 7. (als ik naar wedstrijden met die hele oude pijlen, die rechte, kijk is het allemaal weer anders). Maar ik meet vanaf het moment dat de 1e pijl er in gaat tot dat de 3e er in gaat want bij de eerste pijl neemt hij wel altijd de tijd. Nogmaals, het kan ook gewoon aan mijn meten liggen maar ik heb het idee dat hij "vroeger" de pijl net zoals bij de eerste pijl even stil hield om scherp te stellen en dat hij nu meer door wil gooien.
Hummm.. nu ga ik twijfelen wat het verschil is. Zie hier 2x een gif bestand van een filmpje tegen Wade van 9.96s via Gyphy. Doordat het .GIF bestanden zijn kan je ze niet echt goed vergelijken aangezien ze niet gelijk laden. Snap wel wat je bedoelt met dat extra tikje stilhouden.

WORLD MATCHPLAY 2008
Afbeelding

PREMIER LEAGUE 2016
Afbeelding
ratm
Moderator
BerichtenCOLON 2915
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2014, 14:53

Phil Taylor

Bericht door ratm »

cookie schreefCOLONAl reken ik als Pythagoras.. uiteindelijk is een nederlaag tegen Wade komende week gewoon einde oefening.
ratm schreefCOLON Het kan natuurlijk ook aan mijn meetkunsten liggen, het is tenslotte geen wetenschappelijk onderzoek ;) Maar als ik naar wedstrijden uit 2012 kijk en naar wedstrijden van de laatste tijd dan kom ik in 2012 telkens tussen de 7 en 8 seconden uit en bij de laatste tijd tussen de 6 en 7. (als ik naar wedstrijden met die hele oude pijlen, die rechte, kijk is het allemaal weer anders). Maar ik meet vanaf het moment dat de 1e pijl er in gaat tot dat de 3e er in gaat want bij de eerste pijl neemt hij wel altijd de tijd. Nogmaals, het kan ook gewoon aan mijn meten liggen maar ik heb het idee dat hij "vroeger" de pijl net zoals bij de eerste pijl even stil hield om scherp te stellen en dat hij nu meer door wil gooien.
Hummm.. nu ga ik twijfelen wat het verschil is. Zie hier 2x een gif bestand van een filmpje tegen Wade van 9.96s via Gyphy. Doordat het .GIF bestanden zijn kan je ze niet echt goed vergelijken aangezien ze niet gelijk laden. Snap wel wat je bedoelt met dat extra tikje stilhouden.
Wel geinig om dat zo te kunnen vergelijken. Ze starten inderdaad niet gelijk maar je ziet wel dat bij de bovenste de eerste pijl er eerder in zit dan bij de onderste en de laatste pijl gaat ongeveer gelijk. Dat betekent dus dat hij bij de onderste er meer tempo ingooit. (moet je pagina wel net toevallig zo laden dat de filmpjes tegelijk starten anders werkt het niet, blijft lastig). Als het filmpje zo laad dat de eerste gelijk gaat dan zie je bij de derde wel duidelijk verschil
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Phil Taylor

Bericht door cookie »

Tweede pijl is wel echt gecontroleerder..

Misschien zit hier het verschil?

Ik vind het trouwens bizar wat voor details Wayne Mardle altijd ziet! Hij begon gister ook opeens over de vingers van een speler.
Schiavoni
Lid
BerichtenCOLON 655
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 14:29

Phil Taylor

Bericht door Schiavoni »

Taylor gooit tegenwoordig een stuk sneller dan voorheen. Hij lijkt vooral bij zijn tweede en derde pijl minder de tijd te nemen.

Afbeelding
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Phil Taylor

Bericht door cookie »

Persoonlijk denk ik dat Taylor hierdoor zelf niet zoveel beter gooide, maar dat zijn tegenstanders het er vooral zwaarder mee hadden.

Toch denk ik dat het ook scheelt dat deze 8 gasten in PL zovaak tegen elkaar gooien en bij elkaar aan tafel zitten met eten, dat de vuile trucjes zijn verminderd.
ratm
Moderator
BerichtenCOLON 2915
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2014, 14:53

Phil Taylor

Bericht door ratm »

Precies, bij pijl 2 en 3 viel me dat telkens op inderdaad. Ik weet niet of hij beter zou worden als hij meer zijn tijd neemt of dat het vooral de tegenstanders zijn die er last van hebben. Hij heeft er iig minder succes mee dus als ik hem was zou ik toch iets meer de tijd nemen. (Kan ook zijn dat deze stijl hem minder energie kost, hij ei toen wel eens dat hij moeite had met lange wedstrijden)
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Phil Taylor

Bericht door cookie »

Daar heb je denk ik wel een punt te pakken. Misschien blijft hij wel daarom er nog bij.
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Phil Taylor

Bericht door Fred Raket »

Het licht bij Taylor niet aan zijn andere pijlen wissel in 2014. Als je van 24g dunne lange pijlen, ineens met 26g bommetjes kan gooien....
Hij heeft moeite met het niveau bij te houden, wat meer spelers nu behalen als alleen Taylor(vroeger)
ratm
Moderator
BerichtenCOLON 2915
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2014, 14:53

Re: Phil Taylor

Bericht door ratm »

Fred Raket schreefCOLONHet licht bij Taylor niet aan zijn andere pijlen wissel in 2014. Als je van 24g dunne lange pijlen, ineens met 26g bommetjes kan gooien....
Hij heeft moeite met het niveau bij te houden, wat meer spelers nu behalen als alleen Taylor(vroeger)
Ik ben er van overtuigt dat het daar wel aan ligt. In 2013 (toen MvG ook al top was) won hij werkelijk bijna alles en in 2014 nog maar 2 majors. Dat verschil is te groot. Hij heeft moeten wennen aan de nieuwe pijlen en toen het succes niet snel genoeg kwam, was hij niet zeker genoeg meer van zichzelf om de dominantie van 2013 door te trekken/te herhalen.

Daarnaast heeft hij zeker meer moeite om het hele jaar top te blijven dan vroeger. Maar het verschil van de Taylor van 2013 en daarna kan ik niet anders verklaren.
Althans, zo zie ik het.
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Phil Taylor

Bericht door Fred Raket »

Dat zou heel raar zijn, want het gewicht, de balans alles is exact nagemaakt. alleen de grip verschilt uiterlijk en voelt als meer grip. Hoe verklaar je het van Purist 24g overgaan naar Phase5 26g wat compleet andere pijlen zijn.

Het heeft niet alleen met MvG te maken, maar ook mindere spelers wisten te winnen van Taylor en dat was ie niet gewent. Dat heeft hem geknakt en anderen gesterkt. Ondertussen is Taylor blijven steken en anderen zijn gegroeid. (neemt niet weg dat Taylor nog steeds goed is maar heeft nu 9 van de 10 keer niet het mentale voordeel) Men weet dat van Taylor te winnen valt en als hij dat merkt tijdens een match, hij niet meer meedogenloos is
DanMan
Lid
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2015, 09:07

Re: Phil Taylor

Bericht door DanMan »

ratm schreefCOLON
Fred Raket schreefCOLONHet licht bij Taylor niet aan zijn andere pijlen wissel in 2014. Als je van 24g dunne lange pijlen, ineens met 26g bommetjes kan gooien....
Hij heeft moeite met het niveau bij te houden, wat meer spelers nu behalen als alleen Taylor(vroeger)
Ik ben er van overtuigt dat het daar wel aan ligt. In 2013 (toen MvG ook al top was) won hij werkelijk bijna alles en in 2014 nog maar 2 majors. Dat verschil is te groot. Hij heeft moeten wennen aan de nieuwe pijlen en toen het succes niet snel genoeg kwam, was hij niet zeker genoeg meer van zichzelf om de dominantie van 2013 door te trekken/te herhalen.

Daarnaast heeft hij zeker meer moeite om het hele jaar top te blijven dan vroeger. Maar het verschil van de Taylor van 2013 en daarna kan ik niet anders verklaren.
Althans, zo zie ik het.
I.m.o. is het begonnen na de PCF van 2013 toen Taylor van een 6-3 voorsprong tegen MVG plots 9-6 achterstond.
Volgens mij is het toen in zijn hoofd gaan zitten. Direct daarna ging hij definitief over naar Target.
ratm
Moderator
BerichtenCOLON 2915
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2014, 14:53

Re: Phil Taylor

Bericht door ratm »

Fred Raket schreefCOLONDat zou heel raar zijn, want het gewicht, de balans alles is exact nagemaakt. alleen de grip verschilt uiterlijk en voelt als meer grip. Hoe verklaar je het van Purist 24g overgaan naar Phase5 26g wat compleet andere pijlen zijn.
Je hebt het puur over het technische gedeelte van de pijl. Ik heb het er over dat er een Taylor voor en één na de switch is. Hij had in 2013 pijlen waar hij vertrouwen in had, lekker mee gooide, goed in het bord vielen enz enz en veel (vrijwel alles op tv) mee won en dat was weer goed voor zijn vertrouwen. Vervolgens stapt hij over en voelt en valt de pijl niet zoals hij wil. Dat heeft aan zijn vertrouwen geknaagd en tegenstanders het geloof gegeven dat er wat te halen valt. In die periode (dus de maanden na de switch) is zijn vertrouwen maar ook zijn mentale overwicht geslonken. Dat de pijl nú inmiddels vrijwel identiek is doet niet ter zaken.
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Phil Taylor

Bericht door Fred Raket »

Er hebben meer zaken gespeeld o.a. in privésfeer. Het niet lekker vallen van zijn pijlen kwam door de flights. Maar Taylor wou niet met standaard gooien omdat hij dacht dat hij meer ketsers zou hebben. Dat was ook de reden bij de phase5 van DXM flights. Target mag niks namaken van Unicorn, maar ik weet dat hij met de Unicorn shaft/flight wel goed gooide op de Target 9Five.
- meer spelers haalde zijn niveau en wonnen
- verandering van materiaal
- privézaken
- druk van Target zijn nieuwe sponsor met nieuw team en verplichtingen
DanMan
Lid
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2015, 09:07

Re: Phil Taylor

Bericht door DanMan »

ratm schreefCOLON
Fred Raket schreefCOLONDat zou heel raar zijn, want het gewicht, de balans alles is exact nagemaakt. alleen de grip verschilt uiterlijk en voelt als meer grip. Hoe verklaar je het van Purist 24g overgaan naar Phase5 26g wat compleet andere pijlen zijn.
Je hebt het puur over het technische gedeelte van de pijl. Ik heb het er over dat er een Taylor voor en één na de switch is. Hij had in 2013 pijlen waar hij vertrouwen in had, lekker mee gooide, goed in het bord vielen enz enz en veel (vrijwel alles op tv) mee won en dat was weer goed voor zijn vertrouwen. Vervolgens stapt hij over en voelt en valt de pijl niet zoals hij wil. Dat heeft aan zijn vertrouwen geknaagd en tegenstanders het geloof gegeven dat er wat te halen valt. In die periode (dus de maanden na de switch) is zijn vertrouwen maar ook zijn mentale overwicht geslonken. Dat de pijl nú inmiddels vrijwel identiek is doet niet ter zaken.
Zijn oude, vertrouwde pijl liet hem in de PC Finals in de steek zoals ik zei toen hij van 6-3 voor naar 9-6 achter ging en de finale verloor.
Toen zal hij ongetwijfeld al met de Targets in zijn hoofd gezeten hebben, want die finale was sowieso zijn laatste wedstrijd met de Unicorns.
Gebruikers-avatar
remcowaleboer
Lid
BerichtenCOLON 287
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 11:43

Re: Phil Taylor

Bericht door remcowaleboer »

DanMan schreefCOLON
Zijn oude, vertrouwde pijl liet hem in de PC Finals in de steek zoals ik zei toen hij van 6-3 voor naar 9-6 achter ging en de finale verloor.
Toen zal hij ongetwijfeld al met de Targets in zijn hoofd gezeten hebben, want die finale was sowieso zijn laatste wedstrijd met de Unicorns.
Volgens mij was zijn laatste wedstrijd met de Unicorns die wedstrijd op het wk 2014 die hij verloor van Smith.
De eerste wedstrijd met zijn target 9five verloor hij toen van MvG met 7-0 in de Premier League
Barney Army
RVB95
#BELIEVE
DanMan
Lid
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2015, 09:07

Re: Phil Taylor

Bericht door DanMan »

remcowaleboer schreefCOLON
DanMan schreefCOLON
Zijn oude, vertrouwde pijl liet hem in de PC Finals in de steek zoals ik zei toen hij van 6-3 voor naar 9-6 achter ging en de finale verloor.
Toen zal hij ongetwijfeld al met de Targets in zijn hoofd gezeten hebben, want die finale was sowieso zijn laatste wedstrijd met de Unicorns.
Volgens mij was zijn laatste wedstrijd met de Unicorns die wedstrijd op het wk 2014 die hij verloor van Smith.
De eerste wedstrijd met zijn target 9five verloor hij toen van MvG met 7-0 in de Premier League
Je hebt gelijk.
Maar duidelijk is dat hij de laatste periode met de Unicorns al het vertrouwen kwijt was.
Dbrouwer
Lid
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2014, 18:07

Re: Phil Taylor

Bericht door Dbrouwer »

Als ik kijk naar beelden van het materiaal in 2009, valt me op dat ze veel stabieler vliegen met slim flights ipv die getrimde DXM/Target flights, plus het feit dat hij ze mbv de sliksticks dichter bij elkaar kon prutsen, de shafts hieven naar mijn mening het effect van ketsers door de iets grotere flights op.
ratm
Moderator
BerichtenCOLON 2915
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2014, 14:53

Re: Phil Taylor

Bericht door ratm »

DanMan schreefCOLON Maar duidelijk is dat hij de laatste periode met de Unicorns al het vertrouwen kwijt was.
Denk je werkelijk dat hij, nadat hij achtereenvolgens de World Matchlay, Sydney, World Grand Prix, Masters en de Grand Slam heeft gewonnen (5 tv toernooien achter elkaar), zijn vertrouwen kwijt was door 1 nederlaag tegen iemand waar je best van kan verliezen? 5 tv-toernooien achter elkaar gewonnen he, in zijn laatste periode bij Unicorns. Denk niet dat hij zijn vertrouwen kwijt was.
Gebruikers-avatar
rproele
Lid
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:57

Re: Phil Taylor

Bericht door rproele »

Denk ook echt niet dat vanwege verlies in vertrouwen weg is gegaan bij Unicorn.
Daarbij ga je dan ook niet een dart half na laten maken bij Target als je geen vertrouwen had in je Unicorn Phase5.

Overigens zat er tussen de rechte barrels P2 P3 nog een tussenstap op de Sigma voor hij de P5 nam.
Ook een poging gedaan met een P6 om snel weer terug te gaan en te blijven bij de P5.
Dus die vlieger zal ook niet echt op gaan.
Gebruikers-avatar
remcowaleboer
Lid
BerichtenCOLON 287
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 11:43

Re: Phil Taylor

Bericht door remcowaleboer »

Phil Taylor heeft aangekondigd eind volgend jaar te stoppen
Barney Army
RVB95
#BELIEVE
BUTTON_POST_REPLY