Beginnerstraining

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
BUTTON_POST_REPLY
grijzedraak
Lid
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2015, 13:11

Beginnerstraining

Bericht door grijzedraak »

Allereerst wil ik even zeggen dat deze trainingsmethode voor beginners is, alsjeblieft dus niet gaan reageren met dingen zoals : "dit is te makkelijk" et cetera!
Welkom in het topic! Ik ben zelf nu al een geruime tijd bezig met darten en heb voor de beginners onder ons een aantal erg handige trainingsmethodes, ik heb ze niet zelf bedacht, maar gevonden op internet of tips gehad van andere darters.

Dubbels
Misschien wel het meest belangrijke van het darten is je dubbels zo snel mogelijk gooien. Het is dan ook slim om al vroeg te beginnen met trainen op de dubbels. Bij deze methode ga je er wel wat tijd in moeten steken, met 20 minuten per week zal je er niet komen. Het vereist discipline en doorzettingsvermogen, het begin kan lastig zijn!

Mocht je al een tijdje bezig zijn en al wel wat op de dubbels hebben getrained, kies dan je twee favoriete dubbels uit! Ik zou sowieso de dubbel 16 kiezen omdat dit het handigst is als je de pijlen aan de binnenkant gooit, je kan dan door naar D8, D4, D2 & D1. Het is natuurlijk de bedoeling dat je zo min mogelijk moet switchen naar andere dubbels, maar het gebeurt ook de beste darters dat ze een pijltje aan de binnenkant gooien. Bij de dubbel 16 kun je dan door naar de dubbel 8, die zit precies boven de 16, wat het iets makkelijker maakt.De tweede dubbel is eigenlijk wat meer afhankelijk van persoonlijke voorkeur, de meeste vinden dubbel 20 wel fijn, maar er zijn ook veel mensen die naar dubbel 18, 14 of 12 gaan. Kies voor jezelf dus een dubbel die jij goed wilt gaan trainen.

De training
Elke dag ga je drie keer 50(!) pijlen op één van de twee dubbels gooien, bij een afzwaaier of als je aan de binnenkant ga je niet switchen naar wat je dan nog over zou hebben, je blijft 16 beurten + 2 pijlen op dezelfde dubbel gooien!! Het is het gemakkelijkste om bijvoorbeeld per beurt het aantal maal dat je de dubbel geraakt hebt bij te houden. Als je 50 pijlen gegooid hebt kun je hit-percentage berekenen. Dit doe je door het aantal geraakte dubbels te delen door 50 en dat maal 100.

Je gaat 6 dagen op één dubbel focussen, en de zevende dag train je 2 keer op beiden dubbels met 50 pijlen. Als het goed is zie je dat je in een stijgende lijn zit qua hit-percentage. Je kunt voor jezelf doorgaan met trainen op de gewenste dubbel totdat je een hit-percentage hebt waar jij je prettig bij voelt. LET OP: Je moet natuurlijk nog wel af en toe op die dubbel blijven trainen maar niet zo intensief als voorheen!

Singels
De singels zijn zeker ook niet onbelangrijk, als je nog 19 punten over hebt, ga je natuurlijk naar de 3 toe (dit lijkt me het meest voor-de-hand-liggende), je moet dan natuurlijk niet elke keer de 17 of de 19 raken. Met deze oefening ga je je dus focussen op de singels.

De training
Deze methode heet ook wel Around the World/Clock. Je begint bij de 1, als je die hebt geraakt ga je naar de 2… et cetera. Omdat we nog in de beginfase zitten tellen we een eventuele dubbel en trippel ook mee als hit. Als je alle cijfers hebt geraakt kun je weer je hit-percentage berekenen,( je moet ook de bull raken!). Deze oefening doe je 3 tot 5 keer per dag, afhankelijk van je persoonlijke voorkeur. Als het goed is zie je dat je hit-percentage steeds hoger zal worden!

Dit was het even voor nu, later vandaag of morgen zal ik wat nieuwe methodes erbij zetten!
2015:
HS: 140 (2X)
HF: 88 (S8-D20-D20)
Gebruikers-avatar
bullieboy
Lid
BerichtenCOLON 978
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 07:37

Trainingstechnieken

Bericht door bullieboy »

Ik heb ook nog wel een paar trainingsmethodes:

Oefening 1: 80 scoren
Hoeveel van de tien keer kun je 80 punten scoren met drie darts?
Er zijn veel verschillende manieren om 80 te scoren.
Maar het kan een grotere uitdaging zijn dan je denkt.

Beginnende speler 1,2,3 of 4 x 80
Gemiddelde speler 5,5,7 of 8 x 80
Expert speller: 9 of 10 x 80

Oefening 2: Vijf Shots
Een goede oefening voor als je alleen oefent maar je kunt het ook met een groepje spelen. Elke persoon gooit 5 beurten en probeert elke beurt zoveel mogelijk punten te scoren met 3 darts. De winnaar is degeen die de meeste punten heeft gescoord. Als je klaar bent tel je de 5 beurten bij elkaar op en deel dit door 5, dat is de gemiddelde score per beurt voor dit spel. Hou het bij en kijk naar verloop van tijd hoe je vorderingen zijn.

Oefening: Nauwkeurigheid
Dit spel zou er aan moeten gaan bijdragen dat je betrouwbaarder gaat raken waar je op richt. Begin te gooien op de enkele zwarte vlakken (20, 18, 13, 10, 2, 3, 7, 8, 14, 12 & 20). Raak je het zwarte vlak waar je op richt tel dan 1 punt. Mis je een zwart vlak waar je op richt trek dan 1 punt af. Hou dit vol tot je 8 of meer punten scoort. Deze oefening kun je ook doen met de witte vlakken, de dubbels en de triples
Let's Play Darts!
Gebruikers-avatar
Jarnowtjuh
Lid
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2014, 13:47

Re: Beginnerstraining

Bericht door Jarnowtjuh »

170
Vanaf 170 punten gooien, Zo kun je bij een gemiste dubbel beter oefenen om hem bijvoorbeeld weg te zetten.
Of je traint ook zo op je dubbels.
Current SetUp:
Adrian Lewis WC Gen-2 90%
Unicorn Gripper 3 White Short
Gary Anderson Authentic Big Wing "Sign"
Gebruikers-avatar
PieBus
Lid
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2016, 10:53

Training: grouping vs. nauwkeurigheid/richten

Bericht door PieBus »

Hey iedereen,

even schetsen: ik speel al een hele tijd (5 – tal jaar) darts, weliswaar zeer occasioneel. Gewoon partijtjes spelen, zonder training.

Ik heb sinds kort de microbe echt wel te pakken. Ik kocht nieuwe pijlen, installeerde een bord en probeer zoveel mogelijk te lezen over de verschillende aspecten van darts.

Dagelijks probeer ik wat te trainen a.d.h.v. verschillende spelletjes waarbij ik ondertussen mijn ‘beste’ grip en werptechniek probeer te vinden. Beetje per beetje voelt het wat beter aan.

Maar nu begon ik te lezen over ‘grouping your darts’. Het lijkt me inderdaad heel logisch om er eerst voor te zorgen dat alle 3 de darts dicht bij elkaar gegooid worden, vooraleer aan nauwkeurigheid gewerkt wordt.

Maar voortdurend gooien zonder daar een score of uitdaging aan te koppelen, lijkt me zo saai!

Daarom pols ik even naar jullie mening. Wat is volgens jullie de beste training voor een ‘gevorderde beginner’?
• Grouping à volonté en dan pas nauwkeurigheid
• Nauwkeurigheid krijgt voorrang, die grouping komt vanzelf wel goed.
• Een mix: bv. opwarming a.d.h.v. grouping en dan door verschillende trainingsspelletjes doubles gooien, round the board, enz…

Alvast bedankt!
Pieter
180's: '15: 1 '16: 27 '17: 23
HF: '16: 170 '17: 130
Best leg: 14
Dartsmachine
Lid
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2014, 17:19

Re: Training: grouping vs. nauwkeurigheid/richten

Bericht door Dartsmachine »

Groeperen is altijd goed. Dat is de basis van de hoge scores. Als je pijlen bij elkaar kan gooien over het gehele bord dan ben je al goed bezig en dan gaat je scorende vermogen omhoog

Een voorbeeld van een training die je zou kunnen doen als beginner / gevorderde beginner
- 25 bulls ( veel op de bull gooien werkt goed om je scorend vermogen omhoog te helpen. Dit is omdat je pijlen bij elkaar gooit plus je leer je arm pijl rechtdoor te gooien) Single bull telt voor 1 en dubbele bull telt voor 2. Dit kan je uitbreiden naar 50-75-100 bulls of nog wel meer. Je word er gek van van al te bullen maar geloof me het gaat helpen.
- Rondje dubbels. Voor echte beginner doe je 1-18-4-13 etc tot de 20. als iets beter bent kan je 1.2.3.4.5 etc tm 20 en voor wat meer betere darter spreek ik over iemand met 60 plus gemiddelde dan kan je een rijtje maken van de belangrijke finishes

- 40-36-32-28-24-20-16-12-8-4. Hier begin je mee om eerst 40. 3 keer achter elkaar uit te gooien maak niet uit hoe als die maar uit gaat. heb je hem 3 keer achter elkaar dan mag je pas naar 36. en zo werk je het lijstje af. en dit kan je natuurlijk ook uitbreiden naar 4.5.6.7 keer achter elkaar. dit is nog niet bij jou aan de orde denk ik. maar hier heb je alvast iets waar je naar toe kunt werken

- cricket count up. je heb de getallen 20 19 18 17 16 15 en de bull. je gooit op ieder getal 1 worp. trippel = 3 punten. dubbel =2 punten en single =1 punt. en de bij de bull is de single bull1 punt en de dubbele 2 punten. je zet bijvoorbeeld als begin dat je een score van 10 moet halen. lukt dat dan heb jij een leg. lukt dat niet dan heeft de denkbeeldige tegenstander een leg. dit kan je spelen in best of 5 legs of best of 7 legs. is maar wat je wil. dit kan je natuurlijk ook weer uitbreiden naar meerdere punten die je moet halen.

- finishes zijn ook belangrijk en die train je met het spelletje 121. dit kan je naar jou niveau indelen hoeveel beurten je die wil doen. 121 kan je ook proberen met 12 darts. de meeste doen hem in 9. en dan gewoon 1omhoog en 1 omlaag en niet verder zaken als 121.

Aan de 1e 3 spellen heb je heel veel en kan je ook je prestaties bekijken tips die ik daarmee kan geven is

- hou een logboek bij. met datum's en kijk wat de progessie is die je geboekt heb
- time je spellen. kijk hoelang je erover doet om 25 bulls te gooien. of een rondje dubbels te gooien. of wat je hoogste score is met cricket of hoever je bent gekomen met 121. zou kan je zien of je beter word. en geloof me je gaat echt beter worden als je dit 3 maanden volhoudt. dan zie je al zoveel verschil

hoop dat je er wat aan heb
Gebruikers-avatar
PieBus
Lid
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2016, 10:53

Re: Beginnerstraining

Bericht door PieBus »

Bedankt voor de snelle reactie. Toch nog een kort vraagje ivm 40 - 36 - 32 - ... Je gaat echt door tot je 3 x na elkaar bv. een 40 uitgooit? Of gewoon 3 x en dan naar 36? 3 na elkaar lijkt voor mij een hele uitdaging... maar daar hou ik wel van.

Een aantal spelletjes doe ik al dus ben ik ergens wel op de goeie weg.
Een ronde dubbels deed ik in iets meer dan 9 min.
Bij CCU haalde ik als max. score 24.

Grt.
180's: '15: 1 '16: 27 '17: 23
HF: '16: 170 '17: 130
Best leg: 14
Pietjepuk180
Lid
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2016, 11:26

Re: Beginnerstraining

Bericht door Pietjepuk180 »

Vraag:

Hoe zouden jullie je dartavondje invullen?

Wat ik doe is beginnen met around the clock, dan wat potjes gooien tegen de computer en tussendoor wat oefenen op de dubbels.

Ik probeer elke variant af en toe mee te pakken voor de afwisseling.

Hoe pakken jullie dit aan?
Dartsmachine
Lid
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2014, 17:19

Re: Beginnerstraining

Bericht door Dartsmachine »

achter elkaar dus heb je hem 2 keer achter elkaar uit gegooid en je mist de 3e keer dan begin je weer van vooraf aan. dus niet 3x uitgooien maar ze moeten achter elkaar uitgegooid worden. maar dit spel is best wel voor gevorderde darters
Gebruikers-avatar
PieBus
Lid
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2016, 10:53

Re: Beginnerstraining

Bericht door PieBus »

Pietjepuk180 schreefCOLONVraag:

Hoe zouden jullie je dartavondje invullen?

Wat ik doe is beginnen met around the clock, dan wat potjes gooien tegen de computer en tussendoor wat oefenen op de dubbels.

Ik probeer elke variant af en toe mee te pakken voor de afwisseling.

Hoe pakken jullie dit aan?
Tegen de computer... Dan gooi je op een elektronisch bord met soft - tips? Of gebruik je een programma die scores simuleert?
180's: '15: 1 '16: 27 '17: 23
HF: '16: 170 '17: 130
Best leg: 14
Pietjepuk180
Lid
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2016, 11:26

Re: Beginnerstraining

Bericht door Pietjepuk180 »

PieBus schreefCOLON
Pietjepuk180 schreefCOLONVraag:

Hoe zouden jullie je dartavondje invullen?

Wat ik doe is beginnen met around the clock, dan wat potjes gooien tegen de computer en tussendoor wat oefenen op de dubbels.

Ik probeer elke variant af en toe mee te pakken voor de afwisseling.

Hoe pakken jullie dit aan?
Tegen de computer... Dan gooi je op een elektronisch bord met soft - tips? Of gebruik je een programma die scores simuleert?
Dat is een simulatieprogramma inderdaad dat je gemiddelde over 10 legs bepaald en dan ongeveer dit gemiddelde gooit. Gaat ook met je gemiddelde mee, dus ga jij beter gooien doet de computer dat ook.

Niet ideaal maar beter als "alleen" potjes 501 doen. Op deze manier heb je toch nog die drang net even wat beter te gooien en een lekker gevoel als je de computer verslaat haha
Gebruikers-avatar
PieBus
Lid
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2016, 10:53

Re: Beginnerstraining

Bericht door PieBus »

Pietjepuk180 schreefCOLON
PieBus schreefCOLON
Pietjepuk180 schreefCOLONVraag:

Hoe zouden jullie je dartavondje invullen?

Wat ik doe is beginnen met around the clock, dan wat potjes gooien tegen de computer en tussendoor wat oefenen op de dubbels.

Ik probeer elke variant af en toe mee te pakken voor de afwisseling.

Hoe pakken jullie dit aan?
Tegen de computer... Dan gooi je op een elektronisch bord met soft - tips? Of gebruik je een programma die scores simuleert?
Dat is een simulatieprogramma inderdaad dat je gemiddelde over 10 legs bepaald en dan ongeveer dit gemiddelde gooit. Gaat ook met je gemiddelde mee, dus ga jij beter gooien doet de computer dat ook.

Niet ideaal maar beter als "alleen" potjes 501 doen. Op deze manier heb je toch nog die drang net even wat beter te gooien en een lekker gevoel als je de computer verslaat haha
Kan ik geloven. Hoe heet dit programma of heb je het zelf gemaakt?
180's: '15: 1 '16: 27 '17: 23
HF: '16: 170 '17: 130
Best leg: 14
Pietjepuk180
Lid
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2016, 11:26

Re: Beginnerstraining

Bericht door Pietjepuk180 »

PieBus schreefCOLON
Pietjepuk180 schreefCOLON
PieBus schreefCOLON
Pietjepuk180 schreefCOLONVraag:

Hoe zouden jullie je dartavondje invullen?

Wat ik doe is beginnen met around the clock, dan wat potjes gooien tegen de computer en tussendoor wat oefenen op de dubbels.

Ik probeer elke variant af en toe mee te pakken voor de afwisseling.

Hoe pakken jullie dit aan?
Tegen de computer... Dan gooi je op een elektronisch bord met soft - tips? Of gebruik je een programma die scores simuleert?
Dat is een simulatieprogramma inderdaad dat je gemiddelde over 10 legs bepaald en dan ongeveer dit gemiddelde gooit. Gaat ook met je gemiddelde mee, dus ga jij beter gooien doet de computer dat ook.

Niet ideaal maar beter als "alleen" potjes 501 doen. Op deze manier heb je toch nog die drang net even wat beter te gooien en een lekker gevoel als je de computer verslaat haha
Kan ik geloven. Hoe heet dit programma of heb je het zelf gemaakt?
Dartsscoreboard kost eenmalig 2.40

Vind het mijn geld wel waard.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Beginnerstraining

Bericht door cookie »

Half-It is een goede. Around the board op dubbels is ook een goed spel.

Vooral heel veel spelletjes waarbij je over het hele bord gooit en met voorkeur met 3 pijlen op hetzelfde vlak.
Bart
Lid
BerichtenCOLON 228
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2014, 14:30

Re: Beginnerstraining

Bericht door Bart »

Dartsmachine schreefCOLONachter elkaar dus heb je hem 2 keer achter elkaar uit gegooid en je mist de 3e keer dan begin je weer van vooraf aan. dus niet 3x uitgooien maar ze moeten achter elkaar uitgegooid worden. maar dit spel is best wel voor gevorderde darters
Leuke training zeg! Ik heb zojuist een uurtje staan gooien en dit spel gespeeld. Bij Tops merkte ik al dat ik beter voor twee keer achter elkaar uitgooien kon gaan. Op deze manier uitgespeeld. D18, D18, D16, D16, D14 in drie beurten..... Loopt lekker.....en dan 10 min op dubbel 12 staan gooien.. Grrrrrrrr
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Beginnerstraining

Bericht door cookie »

Bart schreefCOLON
Leuke training zeg! Ik heb zojuist een uurtje staan gooien en dit spel gespeeld. Bij Tops merkte ik al dat ik beter voor twee keer achter elkaar uitgooien kon gaan. Op deze manier uitgespeeld. D18, D18, D16, D16, D14 in drie beurten..... Loopt lekker.....en dan 10 min op dubbel 12 staan gooien.. Grrrrrrrr
Hihi training begint altijd wanneer het niet loopt..
Gebruikers-avatar
Diesel
Lid
BerichtenCOLON 310
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2016, 17:39

Re: Beginnerstraining

Bericht door Diesel »

Bart schreefCOLON
Dartsmachine schreefCOLONachter elkaar dus heb je hem 2 keer achter elkaar uit gegooid en je mist de 3e keer dan begin je weer van vooraf aan. dus niet 3x uitgooien maar ze moeten achter elkaar uitgegooid worden. maar dit spel is best wel voor gevorderde darters
Leuke training zeg! Ik heb zojuist een uurtje staan gooien en dit spel gespeeld. Bij Tops merkte ik al dat ik beter voor twee keer achter elkaar uitgooien kon gaan. Op deze manier uitgespeeld. D18, D18, D16, D16, D14 in drie beurten..... Loopt lekker.....en dan 10 min op dubbel 12 staan gooien.. Grrrrrrrr
Op zich heb je daar meer aan dan al die dubbels die je direct raakt en weer kwijt bent.
Target Adrian Lewis Gen.3 90% 23 gram
Target Dave 'Chizzy' Chisnall 90% 24 gram


Favoriete speler: Adrian Lewis

2016: 180 - 34x
Dartsmachine
Lid
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2014, 17:19

Re: Beginnerstraining

Bericht door Dartsmachine »

Het idee hier achter is. als je een finish (dubbel) meerdere keren achter elkaar weet te raken zonder te missen. dan komt er in je systeem van : oo met trainingen gooi hem 5 keer achter elkaar dan is t in de wedstrijd ook geen probleem. Het is gewoon een soort druk en simulatie nabootsen van een wedstrijd. ik doe hem nu 5 a 7 keer achter elkaar. geloof me als ik paar keer bij de 6e of 7 e keer achter elkaar hem net mist. dan voel ik op ten duur wel wat spanning hoor.

- je traint je skills op de dubbels
- je traint met druk
- je traint jezelf mentaal op de dubbels.


Dit spel word niets voor voor niets gebruikt door de absolute topdarters
Dartsmachine
Lid
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2014, 17:19

Re: Beginnerstraining

Bericht door Dartsmachine »

o ja maar vergeet ook niet op punten te gooien. want zonder punten kom je niet eens op een dubbel

als je weinig tijd heb blijf ik voorstander van 301 dubbel in dubbel uit. je kan hem op verschillende manieren spelen

- 20 legs. je open leg 1 op dubbel 1. leg 2 op dubbel 2 etc
- je kan er voor kiezen dat alleen na de openingsdubbel 100 of meer telt. en iedere finish onder de 100 met 3 pijlen uit moet. en je daar op blijft gooien zolang je hem heb gegooid

of bijvoorbeeld dat je doorgaat tot dat je bijvoorbeeld 20 punten heb. met de volgende regels
- openen met een wilkeurige dubbel. maar als je niet gelijk open met 3 pijlen heb je - 1
- binnen 6 darts uit +3 binnen 9 + 2. dit kan je allemaal aanpassen aan je eigen level.
- finish boven de 130 +2 etc
- finish niet met 3 darts uit onder de 100 -1 of 3 darts op een dubbel missen -1

ik weet dat sommige hier niet al te blij zijn met straffen cookie haha. maar dit verzin dit ter plekken tijden ik het bericht aan het schrijven was haha 8-)

zulke dingetjes
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Beginnerstraining

Bericht door cookie »

Haha idd!

Nooit, maar dan ook nooit jezelf straffen tijdens trainen of trainingsspellen. Pijn kan motiveren, maar haalt je vaker uit je flow of zorgt ervoor dat je niet in je flow komt.

En zeker als beginner zou ik trainingsspellen heel speels houden.

Lekker 4 ringen van sleutelhangers op je bord hangen en raken, trektouwtjes bij elkaar en die met een grote knal raken.

Met 2 spelers bijv leuk om samen scoren en dubbels te gooien. Speler 1 moet 5 (of 10)X 32 uitgooien of een vaste dubbel of Bull, terwijl speler 2 zo veel mogelijk moet scoren op de 20 en schrijft al de geraakte punten van t20,s20,d20 in punten op. Als hij 12x een 20 gooit is dit 240punten.

De speler die mag scoren begint met gooien.

Andere race is om alleen groene dubbels met klok mee te gooien. Kijken wie het eerste rond is.
Dit kan je verder uitbreiden door daarna ook alle groene trippels te raken en tot slot bull. (Dit is mijn favo spel op een vers bord).
BUTTON_POST_REPLY